Mikään täällä foorumilla ei ole sitä, miltä näyttää. 1944 on ehkä ainoa avoin ja rehellinen ihminen koko foorumilla. Olen itse kirjoittanut täällä provosoivasti. Yritän saada reaktion, jolla voisin ymmärtää tätä uskonnollista suuntausta paremmin. Tulokset ovat nihkeitä, mutta niitä on. Uskon ymmärtäväni nyt jotakin, en kaikkea.
Vastaukset minulle seuraavat kaavan, joka muun muuassa näyttää kokonaisen salassa tapahtuvan elämän. Se tuli vahingossa ilmi eilen Pekka Väätäsen postista, jossa hän valittaa väsyneensä siitä, että oli koko viime torstain ja perjantain päivän linjassa minun takiani. Olen viime kuukausina ollut harva vieras täällä, sen jälkeen kuin käänökseni poistettiin eikä ollut minulla enää syytä taistella, niinkuin Mauno sanoisi. En löytänyt "viisveisaajan" narsismihuomautuksia kun vasta perjantai-iltana, jolloin rupesin kirjoittamaan. Miten Pekka on voinut väsyä siitä asiasta jo kaksi päivää ennen kuin huomasin itse ja puutuin asiaan? En tiedä käsitteli hän sitä vai jotain muuta minuun liittyvää. Mutta hän oli linjassa väsymässä minun takiani kaksi päivää, jolloin en ollut lukemassa tai kirjoittamassa täällä, ja luulin, että kaikki oli hyvin, virsienkäännökset olivat turvallisesti esillä HYn sivuilla, ja rauhaa oli joka paikassa paitsi Ukrainassa. Siis, mikään ei ole täällä niin kuin se näyttää.
Provosoivat postini ovat näyttäneet muitakin asioita, jotka olivat piilossa, mutta ulkopuolinen ei voi huomata niitä, koska tausta materiaalia ei enää ole. Pitäisi tietää enemmän, että voisi huomata mitä tapahtuu.
Olen pieni tekijä eikä Siionin virsien käännös ole se todellinen ongelma. Ongelmia on paljon ja tiedän ulkopuolisena jonkun verran niistä. Eivät liity minuun eivätkä vanhoihin Siionin virsiin. En paljasta mitä olen saanut tietämän, vaikka se ei ole kenenkään häpeäksi, mutta se kuuluu körteille eikä yleiseen palstaan. Voin sanoa kuitenkin yleispäteviä asioita. Herännäisyys taistelee olemassa olostaan. Osallistajamäärä on nopeasti laskenut ja sitä myötä taloudellinen tilanne heikentynyt. Jokainen sen tietää, joka on seurannut tilastoja ja käynyt useita kertoja Herättäjäjuhlissa. Se ei ole herännäisyyden ongelma ainoastaan vaan melkein kaikki uskonnolliset laitokset kärsivät samasta ilmiöstä. Jokainen tietää, että Suomen ev.lut. kirkko pienenee ja köyhtyy. Syyt ovat monia, mutta tulos on samaa kaikilla. Seurakunnissa johto ahdistuu tilanteesta eikä pysty enää tarjoamaan sitä, jota pystyi aikaisemmin.
Saan kiittää körttejä kärsivällisyydestään. Luultavasti provosoivat postini päättyvät tähän, sillä olen jo oppinut vastauksistanne kaiken mitä oli opittava.