Olen tätä miettinyt paljon,m oikeastaan olen ihmetellyt, miten kummassa saan selitettyä ajatteluani.
Ihminen kykenee jatkamaan sukua ainoastaan siten, että naisen ovarioissa kehiittyvä munasolu saatetaan kontaktiin mieheltä peräisin olevaan siittiösuluun. Ihan nsama, tapahtuuko tämä yhdynnässä vai jossain laboratorio-oloissa. Ihmislajilla siten biologisesti on kaksi sukupuolta.
Ihmisillä on aikojen saatossa ollut kaikenlaisia käsityksiä siitä, mitä merkitystä sillä on ovatko sukuelimet kasvaneet ruumiin sisä- vai ulkopuolelle. Kukin voi kysyä itseltään pitääkö joitakin oikeina vai miten.
Kyvyllä ymmärtää politiikkaa ei pitäisi olla mitään tekemistä jalkovälin kanssa. Selloa soittavassa tytössä nähtiin rivoutta. Miehillä yleensä on voimakkaammat lihakset, ehkä joskus merkitystä, suuremmat kädet, saavat pianolla isompia otteita kuin tytöt.
Toivoisin, että saisin tähän piirrettyä kolme ympyrää. Niiden pitäisi leikata toisensa siten, että jokainen muodostaa päällekkäisen kentän toisensa kanssa, jonka lisäksi keskelle syntyy kohta jossa kaikki leikkaavat toisensa.
Biologiset tekijät
--mahdollisuus lisääntyä
---lajin säilymisen kannalta ainut merkityksellinen
Psykologiset tekijät + biologiset tekijät
--subjektiivinen kokemus havainnoista,
lapsi alkaa hahmottaa sukuelimiä siinä kuin varpaitaan
jo pienenä
--Psykologiset tekijät: Sosiaaliset tekijät
Kokemus omista havainnoista. Hyväksytäänköyksilö
tyttönä/poikana
ulkonäkö, fyysinen voima jne
Sosiaalinen normitus sukupuolille
Tämä ei oikein onnistunut, jokainen voi halutessaan piirrellä jos viitsii. Olen käyttänyt tätä F+P+S rinkulaa ensimmäisen kerran väikkärissäni, ja myöhemmin soveltanut muihin tutkimuksiin, itse oipin sen prof Lönnqvistiltä, mutta törmäsin siihen myöhemmin TT Oikarisen väikkärin kirjallisuusosiossa. Oikarinen tutki koko lailla eri asiaa, eli Fowlerin uskontotutkimuksen konsistenssia. Kaikki kuulostaa kovin hienolta, muttei ole vaikka käytettäisiin paria sivistyssanaa.

Tähän voi jokainen pähkäillä koetun sukupuolisen suuntauksen ja sen normittamisen --- uskonnon sijoitan itse sosiaaliseen rinkulaan tai sosiaalisen ja psykologisen päällekkäiseen kenttään. Riippuu vähän.

Tähän ei niinikään ole liitetty tilannetta jossa syntyvän lapsen sukupuolta ei voida määritellä. Se ei ole kolmas neljäs tai viides sukupuoli, sillä suvunjatkamiskykyä ihan ilman partneria heillä ei ole. Kyseessä on kohdunsisäisen kehityksen häöiriö, joita esiintyy vaikka miten, esim sydän- ja verenkiertoelimistössä.
Testosteronin eritys alkaa keskiraskaudessa, mikäli lapsi on perinyt y-kromosomin. Aluksi kaikki ovat tyttösikiöitä. Joskus soluilta puuttuu kokonaan kyky vastaanottaa testosteronia ja syntyvä lapsi on tyttö. Äärimmillään nuoressa aikuisiässä havaitaan vatsaontelossa outo pahkura, se osoittautuu laskeutumattomaksi kivekseksi ja täytyy poistaa. Nämä onlisi poistettava mielellään aivan heti, sillä ruumiinlämmössä ne malignisoiotuvat.
Mitä mutkikkaampi elin tai elinkokonaisuus, sitä suurempi alttius kohdunsisäisille ympäristötekijöille kuten äidin hormonaaliset tasot. Nämä muovaavat tietämäni mukaan myös keskushermostoa. Saako syntyvä lapsu tytön vai pojan mielikuvan ja sukupuolisen suuntautumisen? Syntyykö idullaan oleva mielikuva jommasta kummasta ja sukupuolisuudesta jo paljon ennen syntymää?
--
-