Kirjoittaja Aihe: Kuukauden kysymys  (Luettu 21278 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Kuukauden kysymys
« : 22.10.06 - klo:01:59 »
Mitä on körttiläinen ajattelu? Entä kuka olikaan Niskanen? Pääsevätkö kaikki taivaaseen?

Hengellisen Kuukauslehden palaverissa syntyi idea interaktiivisesta palstasta lehteen ensi vuodeksi. Tähtäimessä on hartaudellinen / käytännöllinen / teologinen / mikävain kysymys-vastauspalsta, joka saisi HK:n kautta lukijakunnakseen myös ne, jotka eivät Körttifoorumia seuraa. Täällä kaikki kysyvät ja kaikki vastaavat, pohdiskelu virtaa ja poukkoilee. Kuukauden kysymys -palstalle toimituskunta taas valitsisi sopivaksi katsomansa vastaajan, joka vastaisi esitettyyn kysymykseen sen ymmärryksen ja viisauden mukaan, joka hänellä on.

Toivotaan siis kiehtovia ja kiintoisia kysymyksiä, joihin kaivataan herännäishenkistä näkökulmaa. Kysymyksiä voi laittaa julkisesti tähän ketjuun tai yksityisesti vaikkapa minulle. Ne välitetään HK:n toimituskunnalle. Niitä voi tietenkin samalla vapaasti pohtia myös tässä ketjussa. Katsotaan, ottaako idea tulta!

---
Kysymykset jatkossa tähän ketjuun tai Herättäjä-Yhdistykseen Lapualle esim. HK:n osoitteeseen hk@h-y.fi. Ei siis enää yksityisviestitse eeva-kaisalle.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kuukauden kysymys
« Vastaus #1 : 22.10.06 - klo:13:37 »
Mitä on Jeesuksen Kristuksen sisällinen tunteminen? Mystiikkaahan tämä on ja sellaisena selittämätöntä. Kysyä kai kuitenkin saa. Tunteminen voi olla aistimus, mutta se voi olla myös tunne. Tiedon ja muistin alueellakin voidaan tuntea, tunnistaa. Entä sitten tunnustaminen ja tunnustautuminen, olisiko tämä sitä?

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kuukauden kysymys
« Vastaus #2 : 06.01.07 - klo:15:38 »
Ensimmäinen, sähköpostitse saapunut Kuukauden kysymys kuului näin:

Lainaus käyttäjältä: "nimimerkki Veteraani"
Miksi herännäisjulistuksesta puuttuu nykyisin kehotus parannuksen tekemiseen?
Puhutaan kyllä kaunokielisesti kristittynä elämisestä, mutta kentällä kaivataan terävämpää ilmoitusta;”ellette käänny, ette pääse sisälle taivasten valtakuntaan.” Tämän julistaminen oli vahvasti esillä jo Wilhelmi Malmivaaran julistuksessa. Minne se on matkalla hävinnyt? Se voi olla herännäisyyden tulevaisuuden kysymyskin.


Siihen saadut vastaukset eli kysymyksen pohjalta syntynyt Körttifoorumin ja Hengellisen Kuukauslehden "vuoropuhelu" on esillä Hengellisen Kuukauslehden numerossa 1/07. Juttu on luettavissa myös HK:n kotisivuilta.

Ajatustenvaihto jatkukoon!

-- Linkki korjattu ajan tasalle.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kuukauden kysymys
« Vastaus #3 : 07.01.07 - klo:11:59 »
On vaikea löytää kristillistä harmoniaa nykyisen raadollisen yhteiskunnan polarisoivassa kontekstissa, sekä liberalismi että konservatismi ovat jatkuvassa epätasapainossa: konservatismi näyttää lähinnä harhaiselta paniikkireaktiolta emansipaatioon ja yleiseen yhteiskunnan muutokseen. Jos historiaa mitenkään tuntee niin yhteiskunta sinänsä on aina ollut irvokkaan synnillinen. Niinä "vanhoina hyvinä aikoina" kun uskallettiin tuomita ja sanoa sana niinkuin se oli, olivat yhteiskunta ja kirkko irvokkaiden aatteiden ja epäoikeudenmukaisuuksien tukena. Tätä ei kuitenkaan suostuta näkemään vaan sijalla on harhakuva jostakin varmuudesta ja kontrollista, johon me ihmiset emme missään ajassa maailmassa pysty. Kyllä, absoluuttinen on varmaa, Jumala on varma  - mutta me ihmiset emme omista absoluuttista, emme omista Jumalaa. Epävarmuus maailmassa on kokemukseemme sisäänrakennettu osa. Näin konservatiivit ovat omaksuneet kirkosta sen historiassa olevan osan, sen ihmisen vallan piirissä olleen osan ja kaipaavat siihen nostalgisesti (ja illusorisesti) takaisin. Tämä on minusta kristinuskon viestin, Jeesuksen viestin täydellistä väärintulkintaa, jopa torjumista.

Nyky-körttiläisyys puolestaan ohittaa liberalismin ja konservatismin logosentriset valtakiistat ja lähestyy absoluuttista mystiikan kautta. Toki tämä johtaa siihen, että yksityiskohtaista dogmaa ei tunneta läheiseksi, eikä tunneta halua paasata omasta varmuudesta tuomioita toisille. Tämä tulkitaan liberalismiksi siinä leirissä, joka nykyään näkee kristinuskon radikaalin uudella tavalla tuomion ja syntiluetteloiden uskontona. Missään olennaisessa ei kuitenkaan ole poikettu Paavon näyistä, lähestymistavassa. Toki hän oli piikkinen, monessa suhteessa huono mies, valtakin kelpasi liian hyvin. Kuten se kelpaa kirkon uudistajillekin (joihin varmaan ainakin pyrkimysteni perusteella itsekin kuuluisin). Herännäisyys ei sen sijaan suostu tälle inhimillisen reformin ja oman järjen tielle vaan passiivisesti, osaamattomasti, avuttomasti se yrittää pysyä taivaan tiellä, isänmaatansa kohden käyden, ryömien. Kristinuskon näkökulmasta puhtaasti, mahdollisimman kaukana ihmisen vallanhimosta ja kiinnittymisestä maallisiin rakenteisiin. Tässä mielessä en Suomen kirkosta helpolla löydä muuta liiketta, virtausta, joka olisi pysyttäytynyt niin itsepintaisesti lähellä niitä mystisiä, universaaleja ydinnäkyjä, jotka meille vieläkin paistavat läpi parin tuhannen vuoden verisen ja kaoottisen ihmisen vallan.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Kuukauden kysymys
« Vastaus #4 : 11.01.07 - klo:20:49 »
^ ja se kysymys oli..?

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Kuukauden kysymys
« Vastaus #5 : 11.01.07 - klo:22:21 »
anteeksi mutta miten jeesus liittyy lampaisiin. En oikein tajua sitä karitsan morsian juttua...
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kuukauden kysymys
« Vastaus #6 : 12.01.07 - klo:13:37 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Kyllä, absoluuttinen on varmaa, Jumala on varma  - mutta me ihmiset emme omista absoluuttista, emme omista Jumalaa. Epävarmuus maailmassa on kokemukseemme sisäänrakennettu osa. Näin konservatiivit ovat omaksuneet kirkosta sen historiassa olevan osan, sen ihmisen vallan piirissä olleen osan ja kaipaavat siihen nostalgisesti (ja illusorisesti) takaisin. Tämä on minusta kristinuskon viestin, Jeesuksen viestin täydellistä väärintulkintaa, jopa torjumista.


Muutos on uhkaava ilmiö ja tähän fundamentalistit nojaavat. Ihmiset eivät siedä muutoksia, epävarmuutta, erilaisuutta ja yksillöllistä ajattelua. On helpompi olla "turvallisesti" joukossa kuin erillään avantgardistina. Ihmisen muutoksenpelkoon konservatiivit rakentavat.

Lainaus
Kristinuskon näkökulmasta puhtaasti, mahdollisimman kaukana ihmisen vallanhimosta ja kiinnittymisestä maallisiin rakenteisiin. Tässä mielessä en Suomen kirkosta helpolla löydä muuta liiketta, virtausta, joka olisi pysyttäytynyt niin itsepintaisesti lähellä niitä mystisiä, universaaleja ydinnäkyjä, jotka meille vieläkin paistavat läpi parin tuhannen vuoden verisen ja kaoottisen ihmisen vallan.


Mehän olemme vain erehtyväisiä ja tavallisia ihmisiä. Miksi körttien nyt pitäisi olla puhdas, kaikesta vallankäytöstä ja maallisista rakenteista irrallinen liike. Minusta tuo on hölynpölyä. Ne körtit, jotka tunnet ovat syvästi kiinni maallisissa rakenteissa ja niin pitää olla.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kuukauden kysymys
« Vastaus #7 : 12.01.07 - klo:14:05 »
Eräässä lempikirjoistani kuvataan Jeesuksen elämäntapaa niin, että hän katsoi rohkeasti todellisuutta silmiin ja uskoi siitä huolimatta hyvyyteen. Tämä käy malliksi meillekin. Eläkäämme ja toimikaamme raadollisten valtarakenteiden seassa niitä käyttäen tai ne torjuen aina erikseen avoimesti tilannetta arvioiden. Jossakin on taivaallinen hyvän virtaus, joka tuottaa yllättäen jotain ansaitsematonta siunausta.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Kuukauden kysymys
« Vastaus #8 : 12.01.07 - klo:15:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Lentoaura"
anteeksi mutta miten jeesus liittyy lampaisiin.


Oletko kuullut Paimenesta koskaan?

Oli näin "imagoni" puolesta pakko vastata edes jotain :wink:  - korjatkaa viisaammat tuo loppuosa...

Lainaus
En oikein tajua sitä karitsan morsian juttua...

Löytyy suoraan tuolta Joh. ilmestyksestä, 9. luku, jakeesta 7 eteenpäin, mutta en tiedä ymmärtääkö asiaa sen luettuaan yhtään paremmin.

Itse ajattelin ensin että olisi yhdistelmä Joh 1:29 "Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" ja sitten näistä viisaista morsiusneidoista (Matt. 25). Tai ajattelen kyllä vieläkin mieluummin näin tai näillä mielikuvilla, kuin noilla Joh. ilmestyksen "karitsan häillä" - varsinkin, kun päässä alkoi heti soimaan tämä "Golgatan ristillä" -kappale tai mikä sen nimi nyt on, jossa niitä Karitsan häitä kovasti (verisesti) vietetään...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kuukauden kysymys
« Vastaus #9 : 12.01.07 - klo:15:37 »
Karitsa Kristuksen nimenä viittaa viattomaan uhriin, eli kuolemaan ristillä. Morsian taas viittaa seurakunnan ja Kristuksen läheiseen ja hellään suhteeseen. Siihen liittyen iäisyydestä puhutaan usein loppumattomana hääjuhlana. Näitä erilaisia vertauksia yhdistelemällä on syntynyt omituisiakin kielikuvia.
Joidenkin harrastuksena on kehitellä Vanhan ja Uuden testamentin teksteistä hyvinkin kummallisia ajatusrakennelmia. Viimeksi kohtaamani sananselitys pyöritti Kainin ja Abelin nimien suomennoksia ja rakenteli niistä huimia siltoja vaikka mihin teologisiin kysymyksiin.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Kuukauden kysymys
« Vastaus #10 : 12.01.07 - klo:16:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Näitä erilaisia vertauksia yhdistelemällä on syntynyt omituisiakin kielikuvia.

Juu niin syntyy - löysin lopulta sen päässäni soimaan alkaneen laulun. Se on tämä "Golgatan veressä voima on", jonka viimeisessä säkeistössä, niihin "karitsan häihin kutsu soi".
Ei aivan mielimusiikkiani...

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Kuukauden kysymys
« Vastaus #11 : 15.01.07 - klo:20:30 »
Ja se ensimmäinen karitsa(sukupolvi)han taidettiin uhrata jo ensimmäisenä pääsiäisenä (jottei kuoleman enkeli tulisi israelilaisten vierasille viimeisen vitsauksen iskiessä), siis Egyptistä lähdön aattoiltana 2. Moos. mukaan. Jatkumo: ensin siis Israelin vapautus Egyptistä, ja sitten koko maailman vapautus kuolemasta!

Tai jotain sellaista.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kuukauden kysymys
« Vastaus #12 : 01.03.07 - klo:14:10 »
Toinen Hengellisessä Kuukauslehdessä käsitelty Kuukauden kysymys on esillä nyt maaliskuun lehdessä. Siinä vastattiin Penan esittämään pohdintaan Kristuksen sisällisestä tuntemisesta.

Juttu on kokonaisuudessaan luettavissa jälleen Hengellisen Kuukauslehden sivuilla.

Jatketaan hyvin alkanutta ja hedelmiä kantavaa vuoropuhelua!

--Muokattu linkki ajan tasalle

kääntynyt

  • Vieras
Mitä on Jeesuksen kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #13 : 01.03.07 - klo:20:50 »
Hyvän kysymys on esitetty, niinkauan kuin ihminen on osaton Jeesuksesta hän ei tunne Jeesusta sen paremmin kuin isääkään ja on ulkopuolella taivaanvaltakunnan, kovia sanoja, myönnän, mutta totuus on katkera kuulla.
Sielunvihollinen opettaa sellaista oppia että sinähän olet jo Jumalan lapsi kun vaan uskot et kaikki on maksettu ja sillä hyvä, mutta sellaista oppia ei Jeesus opettanut ei Luther opettanut ei apostolit opettanut?
Näiltä körttisivuilta on saanut jokainen lukea myös et pitää tulla syntiseksi koska Jeesus tuli ainoastaan suurien syntisten tähden?
Ryöväri ristillä tunnusti koko maailman edessä, me olemme ansainneet tämän mutta tämä keskellämme on viaton ja kääntyi Jeesuksen puoleen, muistathan minua kun tulet valtakuntaasi johon Jeesus vastasi, totisesti tänäpäivänä olet minun kanssani paratiisissa... mutta ei juomarille juopottelu ole tullut synniksi kun hän jatkaa juopottelua, samoin huorintekijä joka elää edelleen synnissä ei vielä tiedä synnistä mitään kun niin rohkeasti pilkkaa Jumalaa synnillisellä elämällään ja niinkuin raamatussa on muistutettu, mitä hyödyttää hokea olevansa kristitty kun elämä todistaa vallan muuta?
Kannattaa tutkia mielenmuutosta Kuningas Daavidissa kun hänestä tuli kristitty...hänestä tuli entinen huorintekijä, entinen murhamies joka rupesi saarnaamaan näitä syntejä vastaan kun sai pyhän-hengen (pyhän-hengen virka nuhdella maailmaa synnin ja tuomion tähden) ja kenelle hän rupesi saarnaamaan..omille lapsilleen kun hänen sokeat silmät oli aukaistu ja hän näki et omat lapset ovat matkalla helvettiin jollei heidän elämään tule muutosta ja niinkuin raamattu todistaa Daavidin lapset nousivat isäänsä vastaan ja saman kokemuksen kokevat kaikki jotka Jumalan lapsi oikeuden saavat, ei heitä rakasteta kun ei Jeesustakaan rakastettu sen sanan tähden jonka Jumala ilmoittaa heidän suun kautta eli ei armoitettu itse ole se joka puhuu vaan minun isäni henki joka on heissä (opettaa Jeesus) ja karmeus onkin siinä kun kukaan ei voi tuomiopäivänä sanoa ettei ole kuullut Jumalasta mitään, vaan on kyllä kuullut ja katsonut ylön kun Jumala on yksinkertaisten lastensa kautta muistuttanut ellette käänny ja tule niinkuin lapset ette tule taivaanvaltakuntaan...kannattaa tutkia Pietarin sieluntilaa josta on rukouskin kirjoitettu..niinkuin Pietari itkisin syntejäni ja niinkuin syntinen nainen sinua sydämestään rakastaisin ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi taivaassa iankaikkisesti..syntinen nainen oli entinen huora jonka Jeesus armahti ja se taas vaikutti suuren vastarakkauden Jeesusta kohtaan et hän hylkäsi moisen synnillisen elämän ( huomaa et samat kokemukset oli syntisellä naisellakin kun hän kyyneleillään kasteli Jeesuksen jalat fariseuksen huoneessa) mutta fariseus joka oli uskon sankari ei tarvinnut mitään katumusta saati parannusta kun omasta mielestään oli aina ollut kuuliainen Jumalalle, mutta niinkuin raamattu todistaa fariseusten pää Nikodeemus ja hänen uskonveljet ovat ulkopuolella taivaanvaltakunnan ellei käy niin ihanasti kuin Saulukselle joka sai uuden nimen Paavali jo täällä armonajassa.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Re: Mitä on Jeesuksen kristuksen sisällinen tunteminen?
« Vastaus #14 : 01.03.07 - klo:21:33 »
Lainaus käyttäjältä: "kääntynyt"
Kannattaa tutkia mielenmuutosta Kuningas Daavidissa kun hänestä tuli kristitty...hänestä tuli entinen huorintekijä, entinen murhamies joka rupesi saarnaamaan näitä syntejä vastaan kun sai pyhän-hengen (pyhän-hengen virka nuhdella maailmaa synnin ja tuomion tähden) ja kenelle hän rupesi saarnaamaan..omille lapsilleen kun hänen sokeat silmät oli aukaistu ja hän näki et omat lapset ovat matkalla helvettiin jollei heidän elämään tule muutosta ja niinkuin raamattu todistaa Daavidin lapset nousivat isäänsä vastaan ja saman kokemuksen kokevat kaikki jotka Jumalan lapsi oikeuden saavat


Tartun nyt vähän epäolennaiseen asiaan, mutta onko tuo ihan oikein? Puhutaanko nyt siis Daavidista, Iisain pojasta? Siitä, joka tappoi Goljatin? En väitä tuntevani Raamattua kovin hyvin, mutta ei siellä Daavidista kyllä ihan tuollaista kerrota.