Kirjoittaja Aihe: Foorumin tila 3  (Luettu 18129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #90 : 18.02.21 - klo:07:13 »
On ala-arvoista kirjoittaa noin kuin luterilainen vihjaillen tekee. Mistä muka tiedät kunkin ideologian ja onko sinulla ' taivaallisen tuomarin' valta meitä kirjoittajia tuomita ?

Luulen edelleen että olet kapinallisten ryhmän nokkamies, ja olet kaatamassa foorumia.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #91 : 18.02.21 - klo:09:37 »
Luulen edelleen että olet kapinallisten ryhmän nokkamies, ja olet kaatamassa foorumia.
Eiköhän foorumi kaadu ihan itsestään niiden kolmen vanhuksen kaatuessa hautaan?  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #92 : 18.02.21 - klo:10:02 »
Riidat kristittyjen välillä ei ole mikään uusi ilmiö.
Ilmiö on varmaan niin vanha, kuin kiristittyjäkin on ollut.
Paavali riitautui Barnapaan kanssa, koska Paavali ei halunnut Markusta mukaan matkalle. Veljet erosivat sillä erää.
Sopivat varmaan myöhemmin, koska Paavali suhtautui myöhemmin Markukseenkin positiivisesti.

Paavo Ruotsalaisen aikoihin tunnetut veljet eri liikkeistä olivat varsin huonoissa väleissä keskenään, myöhemmin körttiläisetkin riitelivät keskenään.
Onkohan sellaista kristillistä liikettä, jossa ei ajan oloon olisi tullut riitoja?
Luulen, että riitoja ei voi mitenkään välttää, ne varmasti tulevat.
Pitäisi vain yhdessä pyrkiä löytämään tapoja, kuinka erimielisyyksien kanssa voidaan yhdessä elää niin, että vastakkaisista näkemyksistä voisi silti keskustella.

Eri ihmisillä - mitä kelläkin - on asioita joista he eivät kykene ollenkaan jutustelemaan. Silloin viisainta on se, että niistä ei ollenkaan keskustele. Vaikka itse olisi kykenevä, turha kiusata sellaista, joka ei kykene.
Esim. minä en kykene keskustelemaan kovin syvällisesti sydämen toimintaan ja verenkiertoon liittyvistä asioista ainakaan julkisilla paikoilla, koska minulle tulee äärimmäisen paha ja oksettava olo. Jos joku näistä asioista kykenevä väkisin rupeaisi näistä asioista minun kanssani puhumaan, niin ei keskustelu kuitenkaan etenisi mihinkään. Häipyisin ehkä paikalta tai sitten oksettava olo vie kaikki voimat ja romahtaisin maahan, varsinkin, jos keskustelija vielä kuvien kanssa ryhtyisi asiaansa esittämään. KAikki eivät kykene kaikista asioista keskustelemaan, mutta silti löytyy tukku asioita, joita porukassa voidaan käsitellä. Pitää vain osata valita ne oikea asiat.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #93 : 18.02.21 - klo:10:08 »
Toki sydämen toiminnasta ehdottomasti saa keskustella täälläkin, jos joku haluaa.
Minun tehtäväni on pysyä siitä keskustelusta erillään, koska se ei ole minun aiheeni.
Pienenä minulta kuulemma on otettu joku koepala jostain rinnan seutuvilta ja se on ehkä tehnyt kipeää ja se saattaa olla selittävä tekijä tähän ongelmaani.
Niin se menee, että jos ei kykene jostain aiheesta keskustelemaan, oikea tapa on pysyä siitä poissa ja keskustella niistä kaikista muista aiheista, mitä on tarjolla.

Kyllä minulta varmaan muitakin keskustelurajoitteita on, mutta tässä nyt yksi esimerkki.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #94 : 18.02.21 - klo:10:10 »
Olisi kukava kuulla - jos joku uskaltaa avautua - että millaisia keskustelurajoitteita muilta löytyy.
KAikkia rajoitteitahan me emme itsessämme edes tunnista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #95 : 18.02.21 - klo:10:26 »
Kiitos karjalaisenkyösti hyvästä keskustelunavauksesta.

Itsensä tunteminen on kaiken A ja O.  Avoimuus on suotavaa, jos kuka siihen voi ryhtyä . Nyky-somessa kyllä tunnu tyyliin.

Itse avautuisin taan voivan, ainakin negatiiviseen tyyliin.

Minulla ei ole teknisiä kykyjä eikä tietoa niistä, mutta silti seppos on minulle hyvä kumppani ja ystävä. Ja onhan Matti myöskin teknikko, ja meillä on ollut yhteinen leipä yli 57 vuotta.

Kielillä en puhu hurmoksissa enkä ilman muuta kuin englantia hiukan. Mutta Thomas McElwain on ihailuni kohde ja häntä luen ja tuen mielelläni.

Lähes kaikki muu minua sitten kiinnostaakin, ja olen kin tunkenut tekstiä enemmän kuin kukaan muu täällä. Siitä en ylpeile, mutta en enää myöskään häpeile. Bengt yritti ohjailla mitä, ja kuinka paljon saan kirjoittaa.

Minule kristityn vapaus on samaa kuin elämä. Laki kuolettaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #96 : 18.02.21 - klo:10:29 »
Kiitos karjalaisenkyösti hyvästä keskustelunavauksesta.

Minule kristityn vapaus on samaa kuin elämä. Laki kuolettaa.

Samoin
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #97 : 18.02.21 - klo:10:35 »
Tuli mieleeni eräs ulottuvuus tuohon lakiin.
Laki väärin käytettynä voi kuolettaa ja pahasti. Lain rikkominen taasen voi viedä joltakulta jopa hengen.
Miten löytää sen, että osaa käyttää lakia siten, kuin sitä pitää käyttää eli suhtautua siihen oikealla tavalla?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #98 : 18.02.21 - klo:10:40 »
Oman sisäisen äänen tunnistaminen Jumalan ääneksi on mahdollista kun pitää sielunsa puhtaana .  Silloin on kysymys enemmästä kuin omastatunnosta, joka ei aina puhu totta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #99 : 18.02.21 - klo:11:07 »
Miten löytää sen, että osaa käyttää lakia siten, kuin sitä pitää käyttää eli suhtautua siihen oikealla tavalla?

Laista puhuttaessa mainitaan usein vastapuolina kirjain ja henki. Tämä on tuttua Paavalin kirjeistäkin: Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. Jumalan lain yhteydessä puhutaan Hengestä isolla kirjoitettuna, siis Kolminaisuuden persoonasta. Tyydyn nyt kuitenkin käsittelemään pienin kirjaimin mitä tahansa lakia. Ymmärrän lain hengen tarkoittavan tavoitetta, joka lain säätämisellä halutaan saavuttaa. Lain kirjaimen ovela käyttö voi kääntyä lain tavoitetta vastaan, luoda turvallisuuden sijaan turvattomuutta, hyvinvoinnin sijaan kurjuutta, yhteisvastuun sijaan riistoa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #100 : 18.02.21 - klo:12:27 »
Vähäkatekismuksessa Martti Luther suosittelee aamuhartauden lopuksi kymmenen käskyjen virren veisaamista. Veisaan huonosti, mutta olen lukenut sitä aamuisin monta kymmentä vuotta. Kuvittelen sen olevan lain oikea käyttö.
Vanhassa virsikirjassa kolme ensimmäistä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #101 : 18.02.21 - klo:12:50 »
Tuosta Kössin aloittamasta keskustelukulttuurista, ilmapiiristä.
Olen varmaankin aika pinnallinen ja suurpiirteinen, joskus saatan huomata jotain
rivien välistä suoran tekstin lisäksi.
Jos huomaan että keskustelussa on tahallista vähättelyä, vääristämistä, alas painamista,
ymmärtämättömyyttä, toisen arvostuksen puutetta....silloin minun on syytä väistyä koska
mulla palaa pinna liian herkästi.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #102 : 18.02.21 - klo:13:27 »
Tuosta Kössin aloittamasta keskustelukulttuurista, ilmapiiristä.
Olen varmaankin aika pinnallinen ja suurpiirteinen, joskus saatan huomata jotain
rivien välistä suoran tekstin lisäksi.
Jos huomaan että keskustelussa on tahallista vähättelyä, vääristämistä, alas painamista,
ymmärtämättömyyttä, toisen arvostuksen puutetta....silloin minun on syytä väistyä koska
mulla palaa pinna liian herkästi.

 :eusa_clap: :109:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #103 : 18.02.21 - klo:13:29 »
Ehkä sekin että on pitkästä aikaa lumi- ja pakkastalvi etelässäkin, on jotenkin jähmettänyt ainakin meikäläisen aivot ja sormet.
Suomalaisen karpaasin aivoja ja sormia eivät lumi- ja pakkastalvet jähmetä vaan aivan päinvastoin, sillä mitä enemmän lunta ja kovempi pakkanen, niin aina parempi, sillä nehän vain piristävät karpaasia.   :109:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila 3
« Vastaus #104 : 18.02.21 - klo:13:37 »
Vähäkatekismuksessa Martti Luther suosittelee aamuhartauden lopuksi kymmenen käskyjen virren veisaamista. Veisaan huonosti, mutta olen lukenut sitä aamuisin monta kymmentä vuotta. Kuvittelen sen olevan lain oikea käyttö.
Vanhassa virsikirjassa kolme ensimmäistä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.