Opintosi niin perisynnin kuin kasteen kohdalla ovat pahasti kesken. Kommenttisi eivät pohjaa tietoon vaan pinnallisiin ennakkoluuloihin.
Toki noinkin, mutta herännäisyys eli körttiläisyys on Suomen ev.-lut. kirkon sisäinen herätysliike, joka noudattaa kirkon linjauksia niin perisynnin kuin kasteenkin kohdalla, joiden mukaan taivaan Isä ei ota tykönsä perisyntistä vauvaa ilman pyhää kasteen sakramenttia. Siksi hätäkaste tehdään, jos vauvan pelätään kuolevan eikä pappi pääse heti toimittamaan pyhää kasteen sakramenttia, joka pesee puhtaaksi kaikesta synnistä, jotta taivaan Isä ottaisi vauvan tykönsä. Katekismuksen mukaanhan "Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä."
"MITÄ PERISYNTI ON?
Se on se synti, {1}jonka me olemme perineet Aadamilta, {2}meidän koko inhimillisen luontomme täydellinen turmeltuneisuus. Meidän luontomme on näet nykyisin turmeltunut ja menettänyt luomisessa saadun alkuvanhurskautensa, taipuvainen ja halukas kaikkeen pahaan {3}ja kadotustuomion alainen.
157) Ps. 51:7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
158) Joh. 3:6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
159) Room. 7:18. Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.
160) 1. Moos. 8:21. Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
161) Ef. 2:3. Ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin.
1. Perisynti ei ole sellainen siveellinen tila, joka olisi hankittu elämämme aikana, se ei ole syntynyt epäsuotuisista kasvuympäristöistä ja huonoista vaikutteista, vaan se on meillä synnynnäisenä (157) heti yksilöllisen olemassaolomme alusta saakka. Syntisistä vanhemmista syntyneinä me olemme syntisiä jälkeläisiä (158). Siksi, että olemme vanhempiemme välityksellä perineet tämän synnin Aadamilta asti, sitä kutsutaan myös vanhaksi Aadamiksi (kysymys 294). –
2. Tämä synti ei ole mikään meidän tekemämme teko, vaan sellainen tila ja sisäinen olosuhde, jossa me luonnostamme olemme, verrattavissa vanhemmilta perittyyn sairauteen. Se on koko inhimillisen luontomme täydellisen turmeltunut, pilaantunut ja syntinen tila. Tässä tilassa meillä ei enää ole ruumiin alkuperäistä voimaa eikä terveyttä, ei ymmärryksen eikä tahdon alkuperäistä täydellisyyttä eikä myöskään sydämen eikä sielun alkuperäistä pyhyyttä eikä puhtautta. Niin kuin vesilasiin sekoitettu myrkkypisara muuttaa lasin sisältämän veden kauttaaltaan myrkylliseksi, samoin Aadamin ja Eevan tekemä ensimmäinen synti myrkytti heidän koko olemuksensa, ja heistä syntyneet lapset perivät tämän syntisen olemuksen. Näin ollen ihminen ei enää ole olemukseltaan hyvä eikä vanhurskas, ei pyhä eikä täydellinen (159), vaan paha ja yksinomaan pahaa kohti suuntautunut (160). –
3. Me emme siis enää ole sellaisia, jollaiseksi Jumala alussa teki ihmisen ja jollaisia Hän tahtoo meidän olevan (135 ja 136). Tämä syntinen tila, jossa havaitsemme luonnostamme olevamme, alistaa meidät Jumalan tyytymättömyyden ja vihan alle (161).
4. Kaikki ihmiset ovat lihasta syntyneinä perineet tämän synnin (158). Ainoa poikkeus on itse Kristus, joka on ainoa ihminen, joka on siinnyt saastattomasti (284).
5. Tämä perisynti on kaikkien tekosyntien alkulähde (160 ja 162: koska sydän on paha, pahat ajatukset syntyvät siinä).
Lähteet
Suomen ev.-lut. kirkko - Perisynti
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/PerisyntiSuomen ev.-lut. kirkko- Kaste
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/KasteSuomen ev.-lut. kirkko-Katekismus-Pyhä kaste
http://katekismus.fi/sakramentit/34.htmlOK Koehlerin katekismusselitys 1-351 plus liite, luonnos (OPETUKSET, KATEKISMUS)
https://www.gen.fi/ok-1-351.html