Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus  (Luettu 735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 27690
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #15 : 29.07.20 - klo:16:32 »
^

Aika monella ihmisellä taitaa olla ikoni tai ikoneita koristeena kodissaan. Jotkut jopa saattavat maalata niitä. Itselläni on vain kolme sellaista halpaa, mutta ei halpa-arvoista ikonia: Atanasia ex Foorumilaiselta saatu Valamolainen Jumalanäiti, joka on pieni matkaikoni. Sitten joskus Valamosta ostamani Konevitsan Jumalanäiti. Nämä kaksi kuuluvat ns. Tiennäyttäjä ikoneihin. Sitten kolmas on seinällä: Vladimirin Jumalanäiti eli Vladimirskaja, jossa on takana teksti, että siunattu Valamossa. Tästä Hellyys ikonista pidän. Euroopassa vähän harvinaisempi, mutta Venäjällä yleinen ikonityyppi.

Sitten omistan ison kirjasen, joka on tehty erästä näyttelyä varten: Kirkkauden kuvastin, Äänisniemen ikonitaidetta 1600-1700 luvuilta. Siinä on myös kuvia Äänisen rantojen vanhoista tsasounista eli rukoushuoneista. Venäjän vanhin puurakennus eli Lasarus Muromalaisen tsasouna 1300-luvulta on myös kuvattu. Se on nykyisin siirrettynä Kitsin museosaarelle Äänisellä.

Alkuperäisten ikoneitteni historiaa sen verran, että Valamon Jumalanäidin maalasi eräs Laatokan Valamon munkki 1800-luvulla. Konevitsan Jumalanäidin alkuperäisin ikoni oli kotoisin Athokselta ja sen vei Arseni Konevitsalainen Konevitsan saarelle, mutta se ikoni on tuhoutunut sodissa ruotsalaisten ja Novgorodin välillä. Nykyisen maalausvuotta en muista, mutta sekin on hyvin vanha. Alkuperäinen Vladimirin Jumalanäiti on kadonnut ja se ikoni on levinnyt lukuisin muunnoksi pitkin Venäjän kirkkoja. Perimätiedon mukaan alkuperäisen maalasi evankelista Luukas ja se kulkeutui Konstantinopoliin. Kaikki nämä ikonit ovat siis ihmeitä tekeviä.

Minullakin on jokunen ikoni. Matkamuistoja Samokselta ja Kreetan Agios Nikolaoksesta. Yhden ostin Luxenburgista, se on Rublevin Pyhä Kolminaisuus.
Pietarista salakuljetin Serafin Sarovilaisen pienen mustan ikonin Bassolle ( koiralleni ).
Lappeenrannan ort.kirkon myyjältä ostin Aleksanteri Syväriläinen ja Lahden ort.kirkon myymälästä olen hankkinut jälkikasvulle usealle omat pienet ikoninsa.

Myös matkaikoni minulla on, tripyykki jossa ovet taittuvat päkuvan päälle.
Tärkeämpi näitä ihania muistoja on krusifiksi ja rukousnauha, joka on tuotu Pyhältä Maalta, sirunen punaista masta sieltä on siihen pantu.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16617
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #16 : 29.07.20 - klo:16:42 »
Tunnustan olevani myös jonkinlainen ikonimaalari. Temperatekniikan lisäksi olen käyttänyt improvisoidumpiakin keinoja. Mökillä on lateksinjämillä pahville maalattu käsittätehty Kristus ja värikynillä haapapuun palaseen piirretty Kristus pantokrator. Edellinen oli tarkoitettu ’kertakäyttöiseksi’ Helsingin kirkkopäivillä, mutta tuolla tuvan nurkassahan se vieläkin riippuu.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 27690
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #17 : 29.07.20 - klo:16:51 »
Erämaa-isien motiiveista ja kilvoittelusta, taistelusta demoneja vastaan ym. on ollut jo vuonna 2009 Kirkko ja Kaupunki lehdessä näin:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kasvamassa-eramaassa#e511f89a

Itse olen huono kilvoittelija, mutta munkkiuteen tms. on kutsumus.

Muistaako teistä joku sen Mäntyharjullakin toimineen papin nimeä ( Maarala tms. ) josta olen kirjoittanut Lahden seurojen puhujana. Hän puhui tästä aiheesta ja oli tutustunut erämaa-isiin?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 58
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #18 : 29.07.20 - klo:18:20 »
Erämaa-isien motiiveista ja kilvoittelusta, taistelusta demoneja vastaan ym. on ollut jo vuonna 2009 Kirkko ja Kaupunki lehdessä näin:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kasvamassa-eramaassa#e511f89a

Näitä luostareita on vieläkin toiminnassa ainakin Egyptissä ja niistä on YouTubessa pitkiä ohjelmia, joissa haastatellaan munkkeja.

Yksi noista varhaisista naiskilvoittelijoista oli Maria Egyptiläinen, joka oli prostituoitu.

Poissa sivullinen

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 58
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #19 : 29.07.20 - klo:18:27 »
Ylen elävässä arkistossa oli viime pääsiäisenä tällainen taltiointi vanhemmilta ajoilta. Se ensimmäinen osa, joka on vuodelta 1940, on mykkä. Sitten tulee vuodelta 1966, jossa siirrtytään jo uuteen Valamoon. Munkkien askareet, hartauselämä ja haastattelut on mielenkiintoisia. Lisäksi siinä on pari muuta ohjelmaa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/08/24/vanha-ja-uusi-valamo

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 27690
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #20 : 29.07.20 - klo:18:29 »
Löysin kyselemäni seurojemme puhujan. Hän on Lauri Maarala, jolla on mielenkiintoisia juttuja Kirkko ja Kaupunki-lehdessäkin:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kohtaa-sisainen-levottomuutesi-mystikkojen-neuvot-auttav-5#e511f89a
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3360
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #21 : 29.07.20 - klo:18:37 »
Luin kerran erään elämänkerran, oli ehkä Antonios suuren elämänkerta.
Voi olla, että ostin sen Tampereen ortodoksikirkosta tai sitten jostain muualta.
Mielenkiintoinen elämänkerta.
Siinä kilvoittelija meni erämäaahan, muistaakeni johonkin kuoppaan tai luolaan, jossa häntä vastaan hyökkäsi kaikenlaisia kiljuvia  hirviöitä/eläimiä.

Muistan joskus Erik Edvalsin puhuneen jostain pylväspyhimyksestä.
Luin tässä heinäkuussa hänen kirjansa, jossa hän mainitsi Johannes pylväspyhimyksen, jolla ymmärtääkseni oli samanlaisia kokemuksia, kuin tuolla Antoniuksella.

Erik Edvalsin mielestä nuo ed. mainitut eläinilmestykset täyttävät hallusinaation tunnusmerkistön.
Hän oli ymmärtääkseni sitä mieltä, että ne olivat puhtaasti psyykenmaailman tuotteita.
Minä taasen en tiedä, mitä nuo kokemukset ovat.

Oli miten oli, niin kokemukset ovat kuitenkin kaiketikin olleet aitoja.
Ja vaikka olisi niin, että kiljuvat eläimet ovat puhtaasti rikkinäisen psyyken tuotteita, ei se vähennä (joskaan tuskin lisääkään) kilvoittelijan uskovaisuutta.
Kenellä sitten on mitäkin ongelmia tai sairauksia ja juuri nämä ongelmat/sairaudet ovat omiaan ajamaan monia ihmistä Kristusta etsimään.
Luostari/erämaa on eräs paikka, jossa Jumalaa voi muiden häiritsemättä rukoilla.


Poissa sivullinen

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 58
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #22 : 29.07.20 - klo:19:10 »
Näitä luostareita on vieläkin toiminnassa ainakin Egyptissä ja niistä on YouTubessa pitkiä ohjelmia, joissa haastatellaan munkkeja.

Nythän on niin, ettei nykymaailmassa paljon niin yksinäistä paikkaa löydykään, jossa ei kohta työnnettäisi mikrofonia nenän alle ja kysyttäisiin, että mitteepä kuuluu?

Kaupunkien kerrostalojen pienet yksiöt parhaimpia erakkokilvoittelun paikkoja?  :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3360
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #23 : 30.07.20 - klo:09:18 »
Kaupunkien kerrostalojen pienet yksiöt parhaimpia erakkokilvoittelun paikkoja?  :eusa_pray:

Kaupungin (ainakin pääkaupunkiseudulla) kerrostalon pieni yksiö ainakin Suomessa lienee hyvä paikka, jos haluaa yksinäisyyttä ja rauhaa.
Kukaan ei tuppaudu juttusille, kaikki antavat olla rauhassa.

Etelä-Euroopassa kenties on sosiaalisempaa porukkaa, joten tämä ei ehkä siellä enää toimi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1176
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #24 : 05.08.20 - klo:23:24 »
Uuden Valamon luostarissakin kävin monet kerrat, joskus siellä ainakin viikonkin olin yhteen menoon. Laskeskelin, että tuolloin (Pääsiäisen aika) tuli kirkossa seisottua yhteensä 24 tuntia, kun kaikki lasketaan yhteen.
Sunnuntaina 16.9.2018 Valamon Luostarin kirkossa Isä Sergei ja pappismunkki Mikael liittivät rahankeräysrikoksista tuomitun Rukousystävät ry:n puheenjohtajan Pirkko Jalovaaran ortodoksiseen kirkkokuntaan. Liittyminen tapahtui näyttävin menoin kaikille avoimessa jumalanpalveluksessa. Samassa yhteydessä paljastui  myös, miten Pirkko on vaihtanut nimensä. Jatkossa Pirkon uusi etunimi on Maria. Saammeko kuulla ortodoksimessuissa satavista kultahipuista, ihmeparantumisista yms. karismaattisista ilmiöistä. Rahaa saa varmaankin antaa edelleenkin Rukousystävät ry:lle niin kuin ennenkin.

Lähteet

Pirkko Jalovaara liittyi ortodoksiseen kirkkoon                   https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/pirkko-jalovaara-liittyi-ortodoksiseen-kirkkoon/

Rahankeräysrikoksesta tuomittu kohusaarnaaja Pirkko Jalovaara vaihtoi nimeä ja uskontoa     https://www.seiska.fi/Uutiset/Rahankeraysrikoksesta-tuomittu-kohusaarnaaja-Pirkko-Jalovaara-vaihtoi-nimea-ja-uskontoa

Rukousystävät ry     http://www.rukousystavat.fi/rukoilen-kanssasi/
« Viimeksi muokattu: 05.08.20 - klo:23:33 kirjoittanut luterilainen »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3360
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #25 : 10.08.20 - klo:12:07 »
Muistan nähneeni joskus kauan kauan sitten Pirkko Jalovaaran näköisen henkilön Uuden Valamon kirkossa.

En ole tutustunut kovin tarkkaan tähän yllä mainittuun rahankeräysrikokseen.
Erilaiset järjestöt tuon tuostakin jäävät niistä kiinni.
Väitän, että suurin osa noista eri järjestöjen rahankeräysrikoksista johtuu puhtasta tietämättömyydestä/huolimattomuudesta/liiallisen innon tuomasta kiirehtimisestä asioissa/liiallisesta luottamuksesta maalaisjärkeen.
On niin kova työpaine, että ei ehdi jokaista asiaa hoitaa.

Olen itsekin ollut erään hyvin hyvin pienen yhdistyksen puheenjohtajana ja kovasti yritin nähdä vaivaa etupainotteisesti, että yhdistys ei syyllistyisi rahankeräysrikokseen.
Ilmiannoinkin itseni eräästä toimestani, jossa epäilin, että olisinkohan syyllistynyt rahankeräysrikokseen.
Ilmeisesti lähetin kyselyn jollekin henkilölle poliisiorganisaatiossa.
Vaikka tapauksessa ei kerätty rahaa yhdistykselle, vaan kehoitettiin joitain tahoja järjestämään mainokampanjan ja maksamaan sen itse, niin saamani vastauksen mukaan liikuttiin kuitenkin sellaisella alueella, jossa ei pitäisi liikkua.
Ehkäpä joku muu olisi antamun minulle toisenlaisen vastauksen.
Maalaijärki ei aina näissä auta.

Ajattelin, että minun yhdistykseni olisi sellainen, joka tietottaisi julkisesti, mikäli syyllistytään rahankeräysrikokseen eikä toimisi niin, että myöntää vasta sitten, kun narahtaa.