Kirjoittaja Aihe: Nyt 24  (Luettu 16185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Nyt 24
« : 25.05.20 - klo:19:34 »
Morjensta!
Pääsin avaamaan uuden ketjun.

Päivä alkaa olla illassa, onkin ollut aurinkoista ja lämmintä.
Lenkit jäi väliin tänään.
Muutoin kyllä olen ollut aika monta tuntia ulkona, ja siltä tuntuukin, on kesä nyt.

Kävin kotimökillä, aika ison läntin leikkasin ruohoa, jäi vielä toiseksi kertaa ehkä tällä viikolla.
Voikukkia sielläkin aika runsaasti, keltaiset mykeröt aika pitkän varren päässä, mutta poikki
menivät nyt ennen höytyvä-vaihetta.
Tässä oman talon pihassa kun ruohoa leikataan tihiämmin voikukat jo tottuneet siihen
että syytä koittaa kukkia jo maan rajassa jos meinaa hengissä pysyä ja jatkuvuutta.
Tuleepa niitä tästä omalta hoitovastuualueelta poistettua voikukkaraudan avullakin, on
varsin kätevä laite. Sen sijaan talon toisessa päässä on voikukkameri, se on niiden asukkaiden
asia.
Muuten kotimökillä kuulin toistamiseen käen kukkuvan.

Terassilla istuskelin alkuillasta, selailin lehteä, täytin sudokun, ja sen jälkeen tirsat sain
otettua vaikka naapuritalossa oli käynnissä terassin pesu painepesurilla, ehkä se oli
unettavaa jytyä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #1 : 26.05.20 - klo:15:22 »
Touonateko on hanskassa, vain auringonkukantaimet ovat istuttamatta. Ei oikein voi, kun on jopa yöpakkasia vielä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #2 : 26.05.20 - klo:15:31 »
Katos vaan, kun jäivät "omakehut" kirjoittamatta. Kävin puntarissa, niin ukko on selvästi kissahtanut talven ylensyöntien jäleltä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Nyt 24
« Vastaus #3 : 26.05.20 - klo:16:10 »
Nyt on hyvä mieli kun sain uuden lipaston, josta olen haaveillut. Vanha hyvä petsattu koivupuinen, kaksikaappinen, pyöristetyin kulmin ja vinoin jaloin. Funkista. Ihailin sitä tyyliä jo lapsena jos näin jossakin senkin tai radiopöydän samaa tyyliä.

Olen esteetikko, tiedän sen. Pysyn kuitenkin kohtuuden puitteissa. Meillä ei törsätä.
Entinen lipasto on nyt vaatehuoneessa kaikkine sisuskaluineen.

Itse ei tarvinnut kuin hyväksyä kun tyttärentytär linkitti kuvan kirpparilöydöstä. Hän on 'luottomieheni' ja toimii hyvänhyvyyttään. Kotiin kantoivat, tai parvekkeelle, jossa vedin vähän vahaa pintaa muuten täysin hyväkuntoiseen kalusteeseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nyt 24
« Vastaus #4 : 26.05.20 - klo:17:59 »
Iltapäivälehdestä luin että Jenkeissä on pastorit tarttuneet aseisiin kastetilaisuuksissa. Siis ymmärsin että Koronan pelko on nujerrettu kuitenkin Jumalan pelon alle ja kasteessa käytetään vesipistooleja.
Toinen asia jonka olen ehkä ymmärtänyt niin kuin se on kirjoitettu, on tämä laulamisen ja veisaamisen  kielto mm. Jumalanpalveluksissa ja tilaisuuksissa joissa on koolla enemmän kuin yksi tahi kaksi. Olisinkin kysynyt johtavilta weljiltä että ollaanko seuroissa harkittu siirtymistä esimerkiksi hyräilyyn, ainakin viittominen liene poissuljettu veisuu muoto?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #5 : 26.05.20 - klo:21:59 »
Päivä alkaa olla pulkassa.
Onkin ollut kesän lämpimin päivä, lähellä hellettä jo.
Viime vuonna oli monta hellepäivää ollut tähän kalenteriaikaan mennessä.

Tutulla vakiopyörälenkilläni kävin, siis Ryysyrannan ohi, Suontaan kartanon risteykseen
ja samalla linnavuoren polun pää, kääntöpaikkani, lenkkilakun syöntitauko.
Kerroin näin tarkkaan, kun osa teistä hahmottaa reittini.
Oli eka kerta tänä vuonna kun mullakin oli t-paita ja caprikeli.
Aika tyyntä oli, sainkin ajella pitkät matkat 5:lla mennen tullen.

Takapihalla oli makkaran grillauksen korkkaus.
Ja etupihan puolella ilta-auringossa aloittelin uuden kirjani lukemista.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 24
« Vastaus #6 : 26.05.20 - klo:22:04 »
Katos vaan, kun jäivät "omakehut" kirjoittamatta. Kävin puntarissa, niin ukko on selvästi kissahtanut talven ylensyöntien jäleltä.

Sitä ne toukotyöt teettää.  :023:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Nyt 24
« Vastaus #7 : 27.05.20 - klo:01:17 »
Ulkona löyhkäävät tuomet ja täällä sisällä posliinikukka. Kumpikaan ei ole hyvä. Olisi pitänyt jäädä landelle; siellä haisee vain p*, jota näin keväällä on levitetty pellolle.

Positiivisesti ajatellen ei ole ainakaan sitä koronaoiretta, että hajuaisti olisi kateissa. Ja ehkä voisin heittää posliinikukankin kesäksi ulkoilemaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #8 : 27.05.20 - klo:06:49 »
Sitä ne toukotyöt teettää.  :023:
:023: :039:
On melkein leuhkimista puhua toukotöistä, sillä niin vähäiset ovat hommamme. Mutta perunat itselle ja kaurahalme linnuille on meille niin tärkeät työt, että sitä kirjoittaa niillä sanonnoilla, jotka poikosena opin. Kiva on katsoa, kun laiho lavenee kesän mittaan.
Kaarinan päätyö on mansikkamaa ja minulla puuhommat. Niin on vielä talven jäleltä mansikka vähissä, että en ole vielä ötökkäturjuntaakaan tehnyt.
Lehdessä on jo kahdesti ollut kirjoitus vanhojen, kopittomien traktoreiden onnettomuudesta, että ajaja on menehtynyt. Jos näitä hommia aloittaa "liian" vanhana, niin ei osata kaikkia niksejä ja ja kuoleman viikatemies herkästi tulee vieraaksi työmaalle.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #9 : 27.05.20 - klo:09:32 »
Kävin tälle keväälle viimeisen kuorman koivuklapeja rämeeltä. On siellä mitä hakea. Jouduin niin tiukkaan paikkaan, että PuniZ:sta lähti oikea etulyhty johtonsa varaan roikkumaan. Ymmärränhän minä, että näin voi käydä, kun minulla on vain kaksi silmää ja traktorissa on neljä pyörää. Jäin vähän niin sanotusti nalkkiin. Selvisin aimo laatikollisen kanssa pöllejä kartanoon.
Se ottaa päähän, että lähti oikea lyhty. Olisi lähtenyt edes vasen lyhty. :017:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #10 : 27.05.20 - klo:10:54 »
Kyllä sinä vaan aika paljon saat aikaiseksi raskaankin tuntuista hommaa.
En usko että zetori on mikään robotti mikä tekisi kaiken, kyllä sen ympärillä on kaikenlaista
ihmisvoimin tehtävää hommaa...hm...tuli mieleen yksi kovin ruodittu sana, en mainitse sitä nyt.

Itse meinaan lähteä syönnin jälkeen kotimökille ruohon leikkuuta jatkamaan.
Vien samalla tiedotteita yhteen taloon.
Taloissani hallitusten sähköpostikokoukset vähän venähtäneet ennen kuin saan "tiivistettyä ja
tehtyä loppupäätelmät" kai mulla vähän laiskuus ja velttous iskenyt...ei kaikkea kerkii kun
on pyörälenkkejä.

 :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Nyt 24
« Vastaus #11 : 27.05.20 - klo:11:07 »
Ole veli-Veneheitto varovainen sen Punisi kanssa. Hirvittää kun luin joista kuolemantapauksista, sillä parhaan, jo edesmenneen Leenan, puoliso kuoli kopittoman traktorin alle. Se oli 70-luvun alussa. Leena jäi kahden pienen lapsen kanssa taloa pitämään.

Meillä tässä pörräävät ruohonleikkurit talojen ympärillä. Nurmikko kasvaa humisemalla ja voikukat rehoittavat .  Se on ikuista hommaa hyvinä kesinä.

Veimme kaksi ruokapöydän tuolia, funkista, puusepälle liimattaviksi. Pöydän alla on matto, ja kun tuolia vetää elleen, liitokset saavat kyytiä. Lisäksi osa nuoristamme istua retkottaa tuoleissa. Kerran yksi tuoli petti Oton alla Kilpiäisissä.  :003:

Italianpata porisee , ja on kohta syötävänä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #12 : 27.05.20 - klo:12:23 »
Kiitos Sisareni ja Veljeni Herrassa, jos saan näin kirjoittaa, mukanaelämisestä. Oikea lyhty on korjattuna paikallaan ja valo poliisisetiä varten näkyy. Homma meinasi olla kykyjeni ulkopuolella, mutta sitten älysin vääntää piikaiseen paikkaan uudet jengat pikkupultille, niin homma oli selvä.
Hitaasti vääntyvä metalli ei tahdo palautua entiseen kuosiinsa, siitähän oli loppujen lopuksi kysymys.
Eniten minua häiritsi hommassani se, että huimaajainen, se vanha kehno jonkun kirjailijan mukaan, oli kiusanani. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Olen kirjoittanut, että joskus traktori meinaa keulia. Se on sitä, kun koko helahoito kippaa ja ratin osana on olla alimmaisena. Yritän olla tietysti varovainen. Tälle iälle on taitoa lisääntynyt, mutta hoksottimet tuppaavat vähentyä tai ovat vaiheessa, että ei auta hosua tulenliekkinä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #13 : 27.05.20 - klo:20:46 »
Kiitos sinulle, kauniisti ja hyvin koet minutkin, tippa tulee silmään, armon varassa eletään,
kiitollisena kun asiat on näinkin.

Äsken oli pitkä puhelu vanhemman poikani kanssa, hän on hallituksessa rivitalossa jossa
asuvat, taloyhtiöjuttuja joskus pohditaan pitkästikin, kokee kai minut avuksi ja turvaksi.
On sielläkin kaikenlaista...ja poika on mielestäni perusteellisempi pohtija kuin minä.

Kotimökillä iltapäivällä tunnin verran ruohoa leikkasin, se oli tämän päivän lenkki.
Näinpä nyt kielon kukkiakin muutaman.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #14 : 27.05.20 - klo:20:49 »
Jaa niin, on sinulla sähkömiehenkin taitoja, olen sen aikaisemminkin huomannut.
Minulta olisi zetorin lyhty jäänyt korjaamatta.
Taisin täällä joskus mainita että osasin lampun katkaisijan kiinnittää seinään mutten saanut
sitä toimimaan ilman sähkömies-poikani apua.