Toinen sanoo, ettei muuta tarvitse kuin Siionin virret, jotka kytkevät Kristukseen. Toinen sanoo, ei kun kaste, ehtoollinen, ja uskontunnustus kytkettää Kirstukseen.
Käsitykseni mukaan, ennen W. Malmivaaraa, vaikka Laguksen laitos oli olemassa, savolainen ja pohjolainen kansa oli niin köyhä, että hyvä kun vanha virsikirja oli hallussa. Sitä paitsi niin myöhässä kuin ukkojen aikana, puhumattakaan Ukko Paavon aikana, suhde kirkkoon oli lähinnä pakollinen kahle. Jotkut körtit jopa pyysivät tuloksetta keisarilta lupaa perustaa oman kirkkokunnan. Körttiläisyys oli vanhojen virsien veisaamista. Se kirkollistui sydämestään vasta W. Malmivaaran toimesta, joka myös raitisti ja antoi Siionin virret.
Niin ovatko nämä vastakkaat mielipiteet toistensa pois sulkevia? Vaikka apostollinen uskontunnus, kaste ja ehdollinen, ja Siionin virret ovat syvästi juurtuneet sydämeeni, tässä iässä uskoni on pitkälti yksinkertaistunut yhteen rukoukseen: Herra, armahda.
Sellainen ihminen saattaisi pystyä rukoilemaan synagogassa, moskeijassa, ja ortodoksikirkossa, vaikka seurat ovatkin käytännössä hengellinen koti, kuten joskus joku sanoo. Siinä missä "Herra, armahda" kajahtaa, niin sielu turvautuu Kristukseen.