Kirjoittaja Aihe: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019  (Luettu 1737 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #45 : 03.11.19 - klo:12:01 »
Jo mainitsemani rovasti Risto Santala esitteli itsensä ja vaimonsa näin: Kun menimme yhteen toinen oli pyöreä toinen neliskulmainen, nyt olemme molemmat kuusikulmaisiä.

Samoin meillä. Minä olen kyllä pyöreämpi kuin Matti  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 03.11.19 - klo:20:20 »
Jo mainitsemani rovasti Risto Santala esitteli itsensä ja vaimonsa näin: Kun menimme yhteen toinen oli pyöreä toinen neliskulmainen, nyt olemme molemmat kuusikulmaisiä.

Samoin meillä. Minä olen kyllä pyöreämpi kuin Matti  :003:

:023:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 03.11.19 - klo:20:35 »
No, se minua lähinnä kiinnosti, jotta miten parisuhde onnistuu kahden kovin erilaisista taustoista tulevan ihmisen kesken.

Kun katselen tuntemieni ihmisten elämää, niin kyllä suhteen onnistumisessa on erittäin suuri merkitys sillä, miten ennen parisuhdetta on eletty vanhempien kotona. Ihminen taitaa pitää usein itsestään selvänä sitä, että näinhän tämä ja  tuo asia kuuluu tehdä.

Kesy esimerkki käytännön tasolta. Vaimo on oppinut kotonaan, että siivotaan, tiskit ja pyykit pestään eivätkä ne loju pitkin huoneistoa. Mies taas vähät välittää siisteydestä, mutta pitää itsestään selvänä, että se puhdas ja silitetty paita on käytettävissä joka aamu. Kumpikin puolisoista käy työssä ja kulut jaetaan. Vähitellen kuitenkin vaimo alkaa kiusaantua kotitöiden tekemiseen sillä aikaa, kun mies vain lueskelee sanomalehtiä. Arvostan toki sitä, että mies tekee niitä ulkotöitä, niitä ei vain taida olla ihan joka päivä.

Näin kun aina kirjoitettaisiin niin hyvä olisi jälki, samoin tuo mitä Pyryharakka siihen jatkoi. Kaupunkien keskustassa tarvitaan vähemmän ns ” miesten töitä” , jotka kai vaativat fyysistä voimaa.

Itseäni kiinnostaa kovasti myös suvun ja perheen suoranainen puuttuminen nuoren parin elämään, aivan niistä kihloista lähtien.  Siinä kysytään lujuutta, kun jompikumpi tai kumpikin perhe pitää omastaan kiinni. Kyse ei ole välttämättä kummemmasta kuin mustasukkaisuudesta ja omistushalusta, jossa kaikenlaiset koulutukselliset ja ekonomiset tekijät saattavat mennä jokseenkin yksiin.  Siitä huolimatta se valittu ei vain kelpaa, tai se tuodaan näytille liian myöhään, tai kihlaus on liian varhainen, morsian ei tykkää käyttää huntua vaan kukkaseppelettä, virsi on väärin valittu.... 

Siinä ei auttaisi kummankaan horjua tai se suhde on vasaran alla. Arempi vetäytyy : ”Jos minä ihan todella olen haitaksi” .  Anopin aktiivisuus saattaa olla hyvä juttu, mutta ei ihan aina. Kokenut kaikki tietää mutta hullu kaiken kokee!  Todella hupsu ja höntti!!  :'(

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #48 : 03.11.19 - klo:21:38 »
Näin kun aina kirjoitettaisiin niin hyvä olisi jälki, samoin tuo mitä Pyryharakka siihen jatkoi. Kaupunkien keskustassa tarvitaan vähemmän ns ” miesten töitä” , jotka kai vaativat fyysistä voimaa.

Itseäni kiinnostaa kovasti myös suvun ja perheen suoranainen puuttuminen nuoren parin elämään, aivan niistä kihloista lähtien.  Siinä kysytään lujuutta, kun jompikumpi tai kumpikin perhe pitää omastaan kiinni. Kyse ei ole välttämättä kummemmasta kuin mustasukkaisuudesta ja omistushalusta, jossa kaikenlaiset koulutukselliset ja ekonomiset tekijät saattavat mennä jokseenkin yksiin.  Siitä huolimatta se valittu ei vain kelpaa, tai se tuodaan näytille liian myöhään, tai kihlaus on liian varhainen, morsian ei tykkää käyttää huntua vaan kukkaseppelettä, virsi on väärin valittu.... 

Siinä ei auttaisi kummankaan horjua tai se suhde on vasaran alla. Arempi vetäytyy : ”Jos minä ihan todella olen haitaksi” .  Anopin aktiivisuus saattaa olla hyvä juttu, mutta ei ihan aina. Kokenut kaikki tietää mutta hullu kaiken kokee!  Todella hupsu ja höntti!!  :'(

Etäisyys appelaan ja anoppilaan on helpottava ominaisuus, kun silloi pari saa harjoitella rauhassa yhteiselämää. Anopin on hyvä tulla vain pyydettäessä ja puhelinohjaus pois..
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 03.11.19 - klo:22:21 »
Kun katselen tuntemieni ihmisten elämää, niin kyllä suhteen onnistumisessa on erittäin suuri merkitys sillä, miten ennen parisuhdetta on eletty vanhempien kotona. Ihminen taitaa pitää usein itsestään selvänä sitä, että näinhän tämä ja  tuo asia kuuluu tehdä.

Toisaalta jo lapsuudenkodissa voi olla asioista erimielisyyttä, jolloin ehkä jo sieltä oppii, että voi olla erilaisia tapoja toimia. Ja siitäkin voi jotain hiffata, jos vaikka kavereitten kotona toimitaan toisin.

Tulen perheestä, jossa ei oltu likikään kaikissa asioissa samoilla linjoilla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 04.11.19 - klo:08:02 »
Kyllä esimerkin voimalla on vuosia kestävä vaikutus.

Poissa Annikka

• Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
« Vastaus #51 : 04.11.19 - klo:08:45 »
Etäisyys appelaan ja anoppilaan on helpottava ominaisuus, kun silloi pari saa harjoitella rauhassa yhteiselämää. Anopin on hyvä tulla vain pyydettäessä ja puhelinohjaus pois..

Tähän sanon kuuluvasti aamenen. Todella hyvin sanottu.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 04.11.19 - klo:10:18 »
Meilläkin on hiertänyt se että kesäpaikkamme on Matin kotitalon naapurissa. Sieltä suku kävi joka päivä seuraamassa elämänmenoamme.
Ennenaikaan kesälomasta meni puolet talon heinätöissä. Myöhemmin toinen veljistä ' otti' paikkani verkkojen soutajana. Se jurppii vieläkin.

Joskus aamuisin kun vielä nukuimme istyivat serkkutytöt jo sängyn laidalla odottamassa tyttäriemme heräämistä.
Toisaalta olihan näin heillä kaikilla leikkikaverit lähellä.

Minua se tietysti rasitti eniten se että Matti on hyvin omaisriippuvainen.  :017:

Monesta olen selvinnyt ystävien ja rukouksen avulla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 04.11.19 - klo:10:56 »
Minäkään en ollut "kotivävy" kerta en asunut tilalla, mutta ei se minua vaivannut. Tein sitten ryskämällä kaikki jonossa olevat työt. Anoppini oli kertovaa sorttia, että häneltä sain vaimon suvun tietoja hyvin kuin myös Nuutilan kyläläisten "kuka on tehnyt ja mitä".

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 04.11.19 - klo:13:36 »

Vanhempieni tilanne oli tässä suhteessa harvinaisen hyvä, kun he menivät naimisiin. Appivanhemmat olivat noin kymmenentuhannen kilometrin päässä eikä puhelinyhteyttäkään ollut.

Myöhemmin asuimme noin vuoden ajan vaarin ja mummin naapurina. Äitini kertoman mukaan appiukon kanssa oli joskus hankalaa.