Kirjoittaja Aihe: Kasvit III  (Luettu 2831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit III
« Vastaus #30 : 01.07.19 - klo:10:04 »
Kiva testi kasvien tuntemisesta:

https://yle.fi/uutiset/3-10808720

minulla meni hyvin, yksi väärin. Orvokit ei ole hallussa.

Minulla meni orvokki oikein, vaikka hieman sitä mietin. Rantaleinikki ei ollut tuttu, mutta päättelemällä sekin meni oikein. Siis osin kai koulutukseeni pohjaten, mutta ennen kaikkea jatkuvaan kasvien seuranta harrastukseen liittyen meni kaikki oikein.

Joku kasvitutkia sanoi taannoin radiossa, että kasveja on kiva bongata. Kun jonain kesänä näet tietyn kasvin jollani paikalla, löydät sen hyvin todennäköisesti seuraavana kesänä ihan samalta paikalta.  :003:   Kasveja on helppo tarkkailla ja katsoa läheltä. Ne ei juuri karkaile mihinkään.  :003:
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 27.07.19 - klo:09:44 »
Osaako kuka neuvoa hortensioista, kun en saa väriä säilymään. Tiedän, että multa on vähän mitä sattuu, ja kyse on maan happamuudesta, mutten millään muista tekikö hapan juuri sen sinisen, ja mitä sinne nyt tiputella, etikkaa niinkö?  Emäksinen taisi värjätä punaiseksi, tai vaaleanpunaiseksi ja kalkki olisi yksinkertainen.  Kukat lähtevät avautumaan sinertävinä, mutta muuttuvat pian ankean vihertäviksi.

Paavalinkukkien ihme on tapahtunut.  Yksi kolmesta teki uudet kukkavanat. Ilmeisesti syynä on ollut valon puute. Naapuri näkyy vieneen talvikaktuksensa terassille, minunkin pitäis.  Yritän mitä lämmin kirkas kesäaurinko tekis niille paulioille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 29.07.19 - klo:10:15 »
Minun vaaleanpunainen hortensia muuttui aika nopeasti vihreäksi. Oletan, että paikka oli liian aurinkoinen. Hortensia pitää puolivarjoisesta paikasta. Sille suositellaan hortensiamultaa. En osaa sanoa millaista se on. Hapan lannoitus tekee hortensian siniseksi.
Toinen kasvi, mikä pitää happamasta on rododendron. Niille suositellaan omaa multaa ja omaa rodolannoitetta. Siis päättelen, että rodolannoite voisi toimia myös sinisille hortensioille.
Yksi kotikonsti on kahvinporot rodoille. Voisihan tuota kahvia kokeilla hortensialle. Ei se siihen kuole, jos ei kiehuvana kahvia tarjoile.  :017:
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 31.07.19 - klo:23:14 »
Minun vaaleanpunainen hortensia muuttui aika nopeasti vihreäksi. Oletan, että paikka oli liian aurinkoinen. Hortensia pitää puolivarjoisesta paikasta. Sille suositellaan hortensiamultaa. En osaa sanoa millaista se on. Hapan lannoitus tekee hortensian siniseksi.
Toinen kasvi, mikä pitää happamasta on rododendron. Niille suositellaan omaa multaa ja omaa rodolannoitetta. Siis päättelen, että rodolannoite voisi toimia myös sinisille hortensioille.
Yksi kotikonsti on kahvinporot rodoille. Voisihan tuota kahvia kokeilla hortensialle. Ei se siihen kuole, jos ei kiehuvana kahvia tarjoile.  :017:

Kiitos kahvivinkistä. Kokeillaan. Todella rodolannoite pitäisi sen värin sinisenä
Minun on puolivarjossa joten se ei ole syy.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 13.08.19 - klo:18:58 »
Olen tänä kesänä voimallisesti yrittänyt tuhota paukkubalsamia. Minulle se on paukkupatruunabalsami, kun se levittää siemenensä jännästi ripisemällä voimakkaasti. Niitin heti alkukesällä kasvustoa paljon alas ja nyt kuljen kepin kanssa ja aina nähdessäni vaalean kukan isken kepilläni kukinnon alas. Saapas nähdä saako ukko voiton, en sitä tälle kesälle odota, mutta jos seuraavalle tai sitä seuraavalle. On meillä sitä lupiininkukkaakin leviämässä samassa paikassa kuin tuoksuvatukka, ihan turhakkeita minun mielestäni.