Kirjoittaja Aihe: Kasvit III  (Luettu 5478 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit III
« Vastaus #45 : 25.07.20 - klo:22:25 »
En muista, mihin aikaan kuunlilja yleensä on ruvennut puskemaan esiin kukkavarsia. Tänä kesänä ei vielä ole näkynyt. Mahtaako niitä tulla ollenkaan? Onko ollut liian sateinen heinäkuu, vai ovatko lehtokotilot syöneet varret ennen kuin ehtivät kehittyä? Tai sitten niitä ei ole ennenkään tullut vielä heinäkuussa. Pitänee koettaa vanhoista valokuvista etsiä, miten on. Pihamaan kukkasista on kyllä kuvia.

Kotiloita olen nyt kotona ollessani kerännyt melkein päivittäin ja nakellut aidan ja kävelytien yli pöpelikköön. Kuunlilja on kuulemma oikein niiden herkkua, ja vielä kun "maustan" puutarhakalkilla, niin a vot!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 25.07.20 - klo:22:33 »
Meidän kuunliljoissa näkyy ensimmäiset kukkavanat ja nuput. Tosin tavallisesti niitä on paljon runsaammin. Ei ilmeisesti tämä kesä ole ollut niille suotuisa. Toisaalta, isäntä ajoi ne keväällä ruohonleikkurilla yli, kun niiden sekaan oli levinnut mukulaleinikkiä, eikä kuunliljan lehtien alut näkynyt kunnolla seasta. Kyllähän se siitä sitten tokeni, mutta voi olla, että vaikutti kukkien tuotantoon.
Pyryharakka

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 26.07.20 - klo:11:19 »
Mansikan satokausi jatkuu tällä korkeudella. Pitkästä aikaa sateetonta, niin Kaariina meni hommiinsa varhain. Olen lohkonut ja pannut pakkaseen 10 kpl ex-rasvarasioita. Ja jatkuuuu

Poissa Annikka

• vaivatulla mielellä
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
« Vastaus #48 : 26.07.20 - klo:13:33 »
Meidän kuunliljoissa näkyy ensimmäiset kukkavanat ja nuput. Tosin tavallisesti niitä on paljon runsaammin. Ei ilmeisesti tämä kesä ole ollut niille suotuisa. Toisaalta, isäntä ajoi ne keväällä ruohonleikkurilla yli, kun niiden sekaan oli levinnut mukulaleinikkiä, eikä kuunliljan lehtien alut näkynyt kunnolla seasta. Kyllähän se siitä sitten tokeni, mutta voi olla, että vaikutti kukkien tuotantoon.

Joku eläinkunnan edustaja oli syönyt kuunliljan lehdet rei'ille. Tällaista en ole ennen nähnyt kuunliljalle tapahtuneen, vaikka minulla
on ollut niitä kuunliljoja yli 20 vuotta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 26.07.20 - klo:13:51 »
Minulla oli kuunliljoja Kilpiäisissä, ja niistä syötiin joka vuosi lehdet. Joskus jopa lehtiruotia  myöten. Lehtokotiloita en yksin syytä, vaikka niitä oli siellä tuhottomasti.

Tässä talon edessä on suurehko alue kukille, joita on monenlaisia.Tässä kuunliljat on kukkineet jo viikon verran. Värikkäimpiä ovat värililjat. Tummaa punaista, keltaista, vaaleanpunaista ja valkoista. Yksi laji ei vielä kuki. Yksi talon asukas on innokas niitä hoitamaan . Taloyhtiö maksaa viulut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 26.07.20 - klo:15:19 »
Joo kyllä taitaa jättää minun kuunliljani nyt kukinnan väliin  :102:. Kuinkas nyt silleen? Valokuvia tsekkailin, ja kyllä on ennen ollut tähän aikaan jo kukkia.

Olisiko ehkä kalkinnut liikaakin?
« Viimeksi muokattu: 26.07.20 - klo:15:24 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.