Kirjoittaja Aihe: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti  (Luettu 26419 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #15 : 02.12.17 - klo:18:58 »
Jokainen näyttää hyväksyvän muutoksen ajan myötä omassa liikkeessään, mutta muissa liikkeissä se on luopumusta. Nämä muiden arviot asetan omaan laatikkoon. Kristus elää edelleen herännäisyydessä ja tekee armotyötään tuoden uusia joukkoon jatkuvasti. Aika ei ole suurten herätyskokousten eikä ulkomaiset aivopesijät vedä väkeä. On parempi että keskustelemme asiat suoraan armon Herran kanssa, ilman yhdistyksen tai seurakunnan edustajaa. On hyvä muistaa, että kaikki Jumalan lapset ovat samanarvoisia Jumalan edessä vaikka meillä olisi kuinka raamatulliset syyt hylkiä heitä. Jumala on suuri.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #16 : 02.12.17 - klo:19:48 »
Jokainen näyttää hyväksyvän muutoksen ajan myötä omassa liikkeessään, mutta muissa liikkeissä se on luopumusta.

Minun mielestäni asia ei ole näin.
Mikä on minun liikkeeni?
Helluntalaisuus?
Kun menen helluntaiseurakunnan tilaisuuteen, puheet keskittyvät tämänpuoleiseen niin, että Raamattu on kuitenkin siinä mukana. En minä sieltä löydä ristiinnaulittua Kristusta, saarnaa synnistä, jota seuraisi armon julistus. Ei siellä ole minulle mitään. Käyn toki välillä helluntalaisetn tilaisuudessa, siellä on juureni, mukavia tuttavia paljon, vaan ei se voi olla hengellinen kotini.
Viidesläisyys? OK, sen koen jollain lailla kodikseni, vaan silti tuntuu, että moni asia voittaa ristiinnaulitun Kristuksen.
Minun mielestäni luopumus on vallannut kaikki liikkeet.  Nykykörttiläisyys vain lienee ehtinyt tällä saralla pidemmälle, kuin monet muut.

Koen itseni Paavo Ruotsalaisen ajan körttiläiseksi. Kovin harvoja hengenheimolaisiani tapaan, koska tuo uskonkäsitys on paljolti kadonnut.

Olisi mukava keskustella siitä, että mitä on "luopumus".
Vaan sitä varten uuden ketjun.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #17 : 02.12.17 - klo:21:52 »
Nämä muiden arviot asetan omaan laatikkoon.

Minun näkövinkkelistäni tuollainen ajatus on pään pensaaseen pistämistä.
Minä olen sokea monelle itsessäni olevalle negatiiviselle piirteelle.
Myös se seurakuntaporukka, johon kuulun, on sokea monelle itsessään olevalle negatiiviselle piirteelle.
Tästä johtuen ihmiset, jotka arvostelevat minua luovat näin minulle mahdollisuuden kehittyä ihmisenä.
Sama koskee niitä seurakuntakuvioita, joissa liikun.
Minuakin on täällä arvosteltu moneen otteeseen ja näin olkoon jatkossakin.


eikä ulkomaiset aivopesijät vedä väkeä.

Omasta takaa olevat aivopesijät ovat vaarallisempia, niitä kun on vaikeami tunnistaa.



Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #18 : 03.12.17 - klo:07:25 »

   Edesmennyt setäni sanoi nuorelle Nilsiän kanttorille: "Kun minä olen kirkossa, älä lurita."

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #19 : 03.12.17 - klo:08:43 »

   Edesmennyt setäni sanoi nuorelle Nilsiän kanttorille: "Kun minä olen kirkossa, älä lurita."

Soitti tietysti alkusoitonkin taiteellisesti luritellen, siis pitkästi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #20 : 03.12.17 - klo:12:04 »
Onko teillä sama setä ? :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #21 : 03.12.17 - klo:13:54 »
 Seppos kyllä pahoin vähätteli, ellei jopa loukannut, minua kun hän tasan tarkkaan tietää vuosikymmenien tekemiseni, tekstini ja ajankäyttöni tietyn seuraliikkeen eteen näin sanoessaan:

- .... kun tuskin olisit muutenkaan niihin monesti kahville poikennut... ( seuroihin siis ).

Korostetun ja itsekin usein korostamani sananvapauden nimissä kestän kyllä sepposin kommentoinnin kokonaisuudessaan.  Kestän, vaikka en sitä käsitäkään - en käsitä koska hän mielestäni syöksyy vauhdikkaasti sivuraiteelle tai oikeastaan hyökyy kokonaan kiskoilta.

Pena! Ennemmin eroan kirkosta tai urheiluseurasta kuin herännäisyydestä ja sen "edunvalvojasta" Herättäjä-Yhdistyksestä. Joten ei tässä omia tai toisten tunkkeja tai muita työvälineitä ajatella...

Tampereella tapaamme!

Karjalaisenkyösti otti ansiokkaasti esiin muun muassa Mauno Salomäen pohdintoja herännäisyydestä. Muistan kun viime vuosituhannen taitteessa käsittelin mainittuja Maunon mietteitä yhden hänen lähiomaisensa kanssa. Sanoin jo tuolloin pitäneeni useasta kohdasta Maunon kirjoituksessa - ja pidän niistä yhä!

PekkaV! Olipa tosi mukava lukea pienmuistelojasi yhteisistä tuokioistamme! Niitä lukiessani muistin itsekin monta mielekästä ja hyvää hetkeämme.

Riitta-mummi ja muut! Jos ja kun paastopäätökseni saa useat teistä muista "kahta kauheammin" käymään seuratuvissa, niin totisesti hyvä niin.  Seuraliikkeemme tarvitsee jokaista siitä kiinnostunutta kävijää, sillä koko ajanhan H - Y on ikään kuin veitsen terällä. Ei tarvita kuin pari sadekesää, niin saamme kaikki yhteisesti antaa saattohoitoa tälle lähtökohtaisesti kristilliselle liikkeelle! :kahvi: :039:

« Viimeksi muokattu: 03.12.17 - klo:14:06 kirjoittanut Kalistaja »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #22 : 03.12.17 - klo:14:24 »
Me culpa taas kerran.  :017:Yritin ns lainata toisen tekstiä ja siitä lainauksesta meni sitten väritkin. Olisihan se sininen väri hyvä ollut olla pysyvänä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #23 : 03.12.17 - klo:14:42 »
Viidesläisyys? OK, sen koen jollain lailla kodikseni, vaan silti tuntuu, että moni asia voittaa ristiinnaulitun Kristuksen.

Korjaan tai ainakin täydennän lausuntoani.
Kävin taasen tänään viidesläisten päivätilaisuudessa Kauniaisten Raamattuopistolla.
Saarna oli ainakin sitä kristinuskon ydintä. Kävi kyllä ilmi, että on myös tie, joka vie kuolemaan.
Viime sunnuntaina taasen oli jälleen saarna, jota kovin harvoin enää missään kuulee, kunnon herätyssaarna.
Kyllä siellä saarnat minun mielestäni kutakuinkin poikkeuksetta ovat rukiista armon ja lain julistusta.
Jos kiinnostaa, niin käypä kuuntelemassa viime sunnuntain saarna Sro:n verkkosivuston kautta ja miksei myös tämän päiväinen, kunhan se sinne tulee.

Koen kuitenkin itseni enemmän Paavo Ruotsalaisen ajan körttiläiseksi, kuin viidesläiseksi.
En elänyt Paavon aikana, joten voihan se olla niinkin, että minulla on tuon ajan körttiläisyydestä liian kiiltokuvamainen kuva.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #24 : 03.12.17 - klo:14:50 »


 Muutama sananen myös Viisveisaajalle! Tunnet minut ihan hyvin yhä, vaikka ehken esitän nyt asiat painokkaammin kuin muinoin ja en välttämättä enää kaiken aikaa niin kevyesti huuleile kuin mitä yhtenä lauantaina muutama vuosi sitten, jolloin Mörtin kera kävin sinua tervehtimässä Suomen pienimmässä kaupungissa! :002:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #25 : 03.12.17 - klo:14:59 »
Kyllä siellä saarnat minun mielestäni kutakuinkin poikkeuksetta ovat rukiista armon ja lain julistusta.

Tällaisia saarnoja on varmasti paljon eri puolilla, eri herätysliikkeissä,
myös "tavallisessa" paikallisseurakunnassa.
Jumala puhuu Henkensä kautta saarnoissa eri tavoin eri ihmisille, kirkossa saattaa olla
vain yksi ihminen jota saarna koskettaa, ja silloin Taivaassa iloitaan!   :109:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #26 : 03.12.17 - klo:15:11 »
Tällaisia saarnoja on varmasti paljon eri puolilla, eri herätysliikkeissä,
myös "tavallisessa" paikallisseurakunnassa.
Jumala puhuu Henkensä kautta saarnoissa eri tavoin eri ihmisille, kirkossa saattaa olla
vain yksi ihminen jota saarna koskettaa, ja silloin Taivaassa iloitaan!   :109:

Olen samaa mieltä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #27 : 03.12.17 - klo:15:37 »
Olen jatkanut surffailua netissä.
Löysin tällaisen sivun:
http://kaikillekansoille.blogspot.fi/2014/06/korttikapina-2014.html

lainaan sieltä tekstiä:
"
pikku hiljaa körttiläisyyden piirissä jotkut vetivät henkeen hyvin karkeasti sanottuna "lundilaista teologiaa". Lundilaisuus tuli Ruotsista ja ymmärsi kristillisen uskon luomista ja etiikkaa painottaen tämänpuoleisena. Näin liikkeessä on ollut erilaisia suuntauksia, jossa vanhaa körttiperinnettä on edustanut pelkistetysti sanoen "malmivaaralaisuus", Jonas Laguksen perintö ja Siionin virret. Liike on halunnut hoitaa kaikkia juuri Siionin virsillä.
"

Tuohon lundilaiseen teologiaan en luultavasti ole tutustunut.  Voi olla, että ei ole ajallisia resursseja tässä vaiheessa edes tutustua. "Laguksen perintö" on taasen varsin tuttua. Hänen tekstinsä ovat jo kauemmin kuuluneet enemmän tai vähemmän säännölliseen lukemiseeni. Laguksen Evankeliumin Ääni- teos on nyt kahdennellakymmenennellä lukukerralla. 2014 kesällä tuon kirjan löysin SRO:n Vuokatinrannan loma-ja kurssikeskuksessa.
Alkaa teksti jo olla tuttua, vaan vielä on pitkä matka sen täydelliseen sisäistämiseen. Apua siitä on toki paljonkin ollut minulle.

"Malmivaaralaisuus" on tuntemattomampaa minulle, mutta vaikuttaa siltä, että sillä olisi ainakin minulle jotain annettavaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #28 : 03.12.17 - klo:22:53 »
Seuroissa on puhe ja virsi edelleen vapaa. Jos olette, Kalistaja ja Köpi, puhuneet seuroissa, oletteko aistineet seuraväessä kritiikkiä tms. puheidenne johdosta? Jos taas ette viime aikoina ole, miksipä ette puhuisi? Seurapenkistä ilman tilausta nousevat puheet ovat seurojen suola. Ja jos jotakin puuttuu, paras ratkaisu on ryhtyä toimeen itse. Pois turha orjailu! Jos sitten näitä vanhaa suolaa sisältäviä puheita aletaan keskeytellä virrellä, on keskustelulle nykyistä tukevampi pohja.

Lienee myös mahdollista vinkata seurojen järjestäjille luotettavina pitämiään puhujia. Puhujien haaliminen ei näet ole ihan helppoa, kuten täälläkin on tullut esiin.

En ole koskaan osallistunut yhdistyksen maallikkopuhujakoulutukseen, joten en tiedä, millaisia sisällöllisiä suuntaviivoja siellä mahdollisesti esitetään. Olisi kuitenkin kiinnostavaa lukea täällä foorumissa konkreettisia vinkkejä seurapuhujille – vaikkapa esimerkkien kanssa. Niiden avulla pääsisi paremmin muodostamaan omaa näkemystä tämän ketjun aiheesta. Omat seurakokemukseni ovat sen verran kapoiset, että en osaa oikein muodostaa perusteltua mielipidettäni.

Mt

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #29 : 04.12.17 - klo:09:47 »
Adventinajan siioninvirsiseuroissa Lahdessa Ulla-rovasti kiinnitti väen huomion Kirkkokatu 5 Juhlasalin alttaritaulun kulkijoiden jalkoihin. Ristiään kantava Kristus ja hänen kaverinsa ovat avojaloin, sotilaat sandaalit jalassa. Runossa lausutaan, kuinka Kristuksen kantapäätkin olivat haavoilla ja polun kiviin jäi verta.
 Adenttina odotetaan ihmiseksi syntyvää Jumalaa, Jeesus-lasta. Evankeliumeissa, kirkkovuoden pyhäpäivien aiheissa ja Siionin virsissä on adventista ja joulun lapsesta lähtevä vahva säije Jeesuksen taipaleeseen kärsimykseen, kipuun ja tuskaan, kuolemaan ristiinnaulittuna ja kuoleman voittamiseen ylösnousemuksessa. Se oli esillä körttiseuroissa nytkin 1. adventtina. Oli, koska sillä on merkitys.