Kirjoittaja Aihe: Evankeliumien Lukupiiri  (Luettu 32465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Evankeliumien Lukupiiri
« : 11.02.17 - klo:11:12 »
Seppos on sitä mieltä että Jeesuksen opetukset ovat Jumalan Sanaa. Evankeliumeihin on kirjattu hyvin paljon Jeesuksen puheita. Voisimmeko siis perustaa lukupiirin ja aloittaa vaikka Evankeliumista Matteuksen mukaan. Siinä ensimmäiset kuusi lukua ovat eräänlaista taustoitusta asioille mutta jo seitsemännessä luvussa on Jeesuksen puheita eli Jumalan Sanaa. Kertokaa minulle mitä ajatuksia Jumalan Sana teissä on herättänyt. :)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5894
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #1 : 11.02.17 - klo:16:38 »

Kiva että joku aloittaa muukin piirin muuten kuin jonkun kirjoituksen mukaan.

Ois ollut kyllä ollut hyvä saada joku selvitys miksi pitäisi käydä läpi tuota Jeesuksen eli Jumalan sanaa / sanankohtaa?

Matteuksen evankeliumihan on tähdätty enempi juutalaisille.
Mut ei mulla siihen mitään, mutta kiehtoo tämä miksi ihmisten pitää alkaa joistain Raamatun kohdista joku luku tutkimus piiri?

Tälläinen yleimaailmallinen abstrakti suhtautuminen, kuin evankeliumi ei kenenkään mukaan on enempi mun mieleen, kun eihän sitä voi alkaa Raamatusta ottaa jakeita ja alkaa tutkistelemaan.
Yksittäiset jakeet tai jopa kirjeet ovat kuitenkin irrallisia näkemyksiä isommasta kokonaisuudesta.

Ihan kuin joku etsisi leivästä sen tekijää, siis leipuria.
Avaruusolentojen tutkija.
Ufologi.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 19384
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #2 : 11.02.17 - klo:19:48 »
Jumalan Sana, Raamattu, evankeliumit on tarkoitettu myös meidän ajan ihmisille,
meidän maallemme ja kansallemme, eikä yksin juutalaisille.

Raamatun Sana on niin runsasta ja monipuolista ja laajaa, eri tilanteisiin tarkoitettua,
eri ihmisille eri tavoin puhuttelevaa.
Luulisin että sen pohjalta on hyvä keskustella, jakaa ajatuksia, kertoa, kuunnella...
eikä vain yksikseen pohdiskella...
Jos vain on olemassa sellaista paikkaa, foorumia, missä Raamatun pohjalta voi kirjoittaa
lukea, keskustella, toisia arvostaen ja kunnioittaen, ilman syyttelyä, tuomitsemista.
Tuomiovalta on yksin Jumalalla, Hän myös rakastaa syntistä ihmistä, vihaa syntiä.
Voi myös rukoilla toisten puolesta.


Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #3 : 18.02.17 - klo:10:41 »
Ompas jännittävää lukea evankeliumeja! Heti Matteuksen Evankeliumin kolmannessa luvussa on Jeesuksen sanat: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Jeesus oli menossa kasteelle. Johannes Kastaja esteli häntä jolloin Jeesus sanoi nuo sanat.

Pitäisikö tämän ajan "Johannes Kastajien" sallia meidän tehdä sama, mennä kasteelle ja näin täyttää kaikki vanhurskaus. Sen voisi tehdä vaikka Israelin matkalla ja kaiken lisäksi Jordanissa jossa Jeesuskin kastettiin.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25160
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #4 : 18.02.17 - klo:12:38 »
Minulle tuo kohta evankeliumissa kertoo kasteen merkityksestä. Jeesus antoi esimerkin kastetoimitukseen, mutta myös sen, että Johannes , Jumalan Poikaa vähäisempänä oli kelvollinen palvelemaan Herraa. Ja se on lohdullinen lupa, yleiseen pappeuden  kenelle vaan syntiselle silloin kun palvelun paikka on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25160
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #5 : 21.02.17 - klo:10:05 »
Tuohon edelliseen kirjoittamaani lisään selvennykseksi; Tarkoitan Jeesuksen antamalla esimerkillä kastetoimitukseen sitä, että se on toinen kun kastaa, ja toinen ottaa kasteen vastaan.
Jeesus olisi voinut itse mennä Jordaniin ja kastaa itsensä, mutta niin hän ei kastetta ajatellut.
...


Luin hetken Raamattua. Tämä jäi aprikoittamaan;

Luukas 17; 7 - 10
Mitä palvelijalta vaaditaan

7 "Jos teillä on palvelija kyntötöissä tai paimenessa, niin ettehän te hänen kotiin palatessaan sano: 'Käy pöytään, saat heti ruokaa.' 8 Ei, te sanotte: 'Laita minulle syötävää, vyötä vaatteesi ja palvele minua sen aikaa kun syön ja juon. Sitten saat sinä syödä ja juoda.' 9 Ei palvelija siitä saa kiitosta, että hän tekee, mitä hänen tulee tehdä. 10 Niinpä tekin, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä, sanokaa: 'Me olemme arvottomia palvelijoita. Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'"

Tasa-arvon asialla ajattelisin, että isäntä ja palvelija istuisivat aterialla yhtä aikaa.
Onko tässä kulttuuriero joka liittyy tuohon aikaan, vai miten tämä tulisi nähdä.
Tuon vertauksen muun sisällön luulen ymmärtäväni.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15131
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #6 : 21.02.17 - klo:14:39 »
Jeesuksen vertaukset viittasivat yleensä Jumalan valtakuntaan, niin varmaan tässäkin. Kuvattu tilanne oli tuon ajan tapa eikä sitä aseteta malliksi meille. Sen sijaan se kertoo, mitä kristittyjen tulee ajatella omasta osuudestaan Jumalan tahdon toteuttamisessa. Se ei koskaan ole enempää kuin vain velvollisuuden täyttämistä.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25160
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #7 : 21.02.17 - klo:15:28 »
Ah, no nyt alkaa valjeta !  Ollaan siis Jumalan renkejä ja piikoja ja aherrettuamme peloilla ja palveltuamme pöydissä, on pöytä meillekin katettu.

Kiitos Pena.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #8 : 25.02.17 - klo:10:37 »
Matteuksen Evankeliumin neljännen luvun alussa paholainen kiusaa Jeesusta ja yllyttää Häntä muuttamaan kiven leiväksi koska Jeesuksella oli nälkä. Jeesus vastaa sanomalla "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"

Ymmärrän tämän sillä tavalla että me tarvitsemme ruisleipää tätä elämää varten mutta kuoleman jälkeistä elämää ei ole ellemme ota vastaan Jumalan sanoja osaksi omaa elämäämme tässä ajallisessa elämässä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 19384
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #9 : 25.02.17 - klo:11:04 »
Aamen!  Hyvin ja väkevästi sanot.

Haluan vielä lisätä että elämme kyllä iankaikkisuudessa.
Se missä silloin elämme riippuu siitä olemmeko saaneet pelastua Jeesuksen veren kautta
täällä ajassa.   :eusa_pray:

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #10 : 04.03.17 - klo:10:44 »
Toinen asia minkä me Jeesuksen sanoista opimme on se että Hän vetosi Kirjoituksiin. Hän sanoi: "Kirjoitettu on..." Mekin voimme siis samalla tavalla vedota Pyhiin Kirjoituksiin jotka löytyvät Vanhasta Testamentista. Meidän tulee pitää niitä pyhinä ja arvovaltaisina. Niin Jeesus teki. Niin meidänkin tulisi tehdä!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15131
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #11 : 04.03.17 - klo:11:53 »
Jeesus opetti myös: "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa." Jeesus ei ymmärtääkseni vedonnut Kirjoitusten arvovaltaan, vaan päinvastoin. Kirjoitusten arvovalta ja pyhyys rakentuu sille, että Jeesus täytti niissä annetut lupaukset.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25160
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #12 : 04.03.17 - klo:12:32 »
Vuorisaarnan opetusten lopulla Jeesus sanoo:

Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
...
Kysymys; Milloin alkoivat Vanhassa Testamentissa lainopettajien ja fariseusten puheet
ilmetä ? Milloin fariseuksista puhutaan ensimmäisen kerran? Puhutaanko fariseuksista
varhemmin kuin evankeliumeissa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15131
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #13 : 04.03.17 - klo:17:19 »
Fariseukset ja saddukeukset olivat Jeesuksen ajan uskonnollisia ryhmittymiä, joita ei mainita Vanhassa testamentissa. Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjan mukaan farisealaisuuden juuret ovat makkabealaissotien ajoissa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4132
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #14 : 05.03.17 - klo:00:10 »
Wikipediakin kertoo fariseuksista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Farisealaiset

Saddukeukset olivat aikansa liberaaliteologeja, fariseukset "raamatullisia". Jeesus kuului jälkimmäisiin  :)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.