Kommenttini on yksioikoinen, koska asia todellakin on, niin kuin sanoin, hyvin vaikeasti verrattavissa johonkin konkreettiseen. En nyt yritä sanoa, että tämä toiminta on tai että sen tulisi olla laillista. Ennemminkin liikutaan harmaalla alueella, koska syy-seuraussuhteet eivät todellakaan ole niin yksinkertaiset kuin levy-yhtiöiden harrastama propaganda, jolla ei muuten ole mitään perusteita, ja ylikriminalisointi antaa olettaa.
Levyteollisuuden väitteet ja argumentit todellakin ovat asian suhteen aika onttoja, kun ensinnäkään kopiointi, toisin kuin varastaminen, ei ole suoraan keneltäkään pois. Kopioin kappaleen netistä ja mitä tapahtuu: levyjä myydään edelleen, levy-yhtiön työntekijät saavat edelleen palkkansa, artistit viinan ja naiset, aurinko nousee aamulla, eli ei mitään. Ja suorat kustannukset ovat ainoastaan tallennusmediasta johtuvia, kopioijalle siis.
Eli siis kopioinnin ylikriminalisoinnin täytyy siis perustua sen oletettuihin epäsuoriin vaikutuksiin levymyynnin laskuun, ja näin ollen tulojen vähenemiseen. Mutta mitäs kummaa. Kaikki tilastot ja tutkimukset osoittavat päinvastaista: musiikin myynti kasvaa edelleen, laillinen verkkomyynti kasvaa räjähdysmäisesti, jopa vinyylien myynti on nousussa. Eli koko päättelyketju ja argumentit olivat siis pelkkää ilmaa. Syynä on tietenkin se, että musiikin kopiointi ja verkkojakelu ei todellakaan vastaa jonkin konkreettisen varastamista ja sen syy-seuraussuhteet ovat todella paljon monimutkaisemmat kuin musiikki+kopiointi->myynnin lasku.
ps. kasettiheitto oli tietysti sarkasmia (mikäli se nyt joltain meni ohi ;) ), älämölö ja musiikkiteollisuuden tuomionpäivän maalailu oli suunnilleen samaa luokkaa tuolloin, ja sitten uudelleen cd-kopsuttelun alkuaikoina ja uudelleen napsterin kultavuosina. hyvä musiikki myy edelleen ja on aina myynyt, paskan tuottajat osoittelevat sormella muita - edelleen