Miksi tämän ketjun otsikko on S o m e ssa? En tullut edes avanneeksi, nimen takia. Mutta tämä siis onkin sitä Saara Aaltoa.
Minua tapaus Saara on kiinnostanut herättämiensä voimakkaiden reaktioiden takia. Niin moni on sanonut, että osaa laulaa mutta ei koskettaa. Minua on häirinnyt sellainen koulunkevätjuhlamainen olemus, kuin mielellään esiintyvä lapsi, joka koettaa vedota aikuisiin "pliis tykätkää musta".
Ja sitten vaikka Suomen viime viisukarsinta: laulutaitoa on, itse tehty biisi keskinkertainen, lavashow ihan kamala, joten en voinut harkitakaan äänestäväni. (Kamalasta lavashowsta tosin taisi vastata Yle.) Ja suomalainen viihdemusiikkituotanto yleensäkin: tuollaiselle äänelle ei haluta kirjoittaa biisejä, kun nuoren naisen kuuluu laulaa hennolla hönkivällä äänellä, ollakseen "herkkä" ja "aito". Ja tietenkin suomeksi. No, Saara on halunnut laulaa englanniksi itse tekemiään biisejä, jotka minusta vaatisivat tuottajan ankaraa kättä kehittyäkseen kelvollisiksi.
No, tuolla sitten Saaran oli pakko suostua laulamaan klassikkobiisien covereita, ja tuotannolla oli osaamista ison shown rakentamisessa. Tuloksena kasvava itsevarmuus ja se, minkä koin epämiellyttävänä suosionkerjuuna, onkin kadonnut

. Ainakin joksikin aikaa. Kaikkea hyvää toivon uran jatkoon ja ennen muuta oikeita ihmisiä ympärille, siis säveltäjiä, tuottajia.