Kirjoittaja Aihe: Kotikokki  (Luettu 58401 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Kotikokki
« Vastaus #75 : 23.12.16 - klo:07:46 »
Kiitos molemmille yhteistyökumppaneille !  Suurpiirteiset kokit ja reseptit ovat mieleseni, kuten Jamie Oliverkin. Vain silloin kun leivon käytän ohjetta tarkasti, muuten menen metsään.

Makoisia jouluherkkuja kaikelle kansalle !              :icon_xmassmile:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 23.12.16 - klo:09:25 »
Kiitos molemmille yhteistyökumppaneille !  Suurpiirteiset kokit ja reseptit ovat mieleseni, kuten Jamie Oliverkin. Vain silloin kun leivon käytän ohjetta tarkasti, muuten menen metsään.

Makoisia jouluherkkuja kaikelle kansalle !              :icon_xmassmile:
Käsite leipominen on niin lähellä kemiaa kuin vain voi olla. Siksipä tarkka työ leivonnassa ei sovi meikäläiselle.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 23.12.16 - klo:13:49 »
Suurpiirteiset kokit ja reseptit ovat mieleseni

Keittokirjoistani suosikkejani on V. V. Pohlebkinin Neuvostoliiton kansalliset keittiöt. Siinä on täsmällisiäkin reseptejä, mutta paljon myös sitä että selvitetään periaatteellisella tasolla, mitä ovat vaikkapa borssi ja seljanka, tai miten kalaseljanka ja uha eroavat toisistaan. Kun eihän tuollaisiin mitään "oikeaa" reseptiä ole; kokki tekee niistä aineksista mitä on, ja paikallistakin vaihtelua on paljon. Kun ymmärtää periaatteen, pystyy muuntelemaan aika vapaasti, ja vaikkapa hyödyntämään jääkaapista tähteitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 24.12.16 - klo:00:32 »
Nyt sian takaklabbi uunissa, sisälämpö 15aste c, tarkoitus vetää kypsäks, jengi ei diggaa liian kosteeta kinkkuu. En tiedä miten kestän sian valvojaiset/palvojaiset, mutta lupasin/uhrauduin ko hommaan, kun tätä ei kumminkaan tarvitse kuivin suin tehdä. Ei vaan passaa sihtivettä ottaa liikaa. Eka viisi minuuttia mennyt aivan loistavasti.

Poissa donpate

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 24.12.16 - klo:00:36 »
Tää on kuin formula kisoissa, aina sattuu ja tapahtuu. Nytkin on lämpötila noussut jo lähes asteella. Jos kehitys on tätä luokkaa niin tässähän pääsee nukumaan jo ennen puoltayötä. Hoh hoijaa!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 24.12.16 - klo:07:14 »
Kinkku onnistui !  Illalla maistettiin ja nyt aamupalalla syötiin joululimpun päällä.
Juu, kinkku ei saa olla kostee, mutta paistajan kurkku ei saa olla kuiva.   :icon_rolleyes:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 24.12.16 - klo:09:34 »
Ah, ruislimppua, voita, graavilohta, sienisalaattia, camembertia! Jotenkin vain niin täydellinen makuyhdistelmä.

Sienis onnistui taas hyvin ja varmaan loppuu taas kesken. Olisi kannattanut suosiolla käyttää koko se kilo haaparouskuja, jonka ostin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 06.01.17 - klo:09:47 »
Panin ohueksi vuollut hirvenlihat paistokasariin kypsymään. Lisäsin Knorr lihaliemi-foudien, kermaa, kuivasipulia, valkosipulia, pippureita ja suolaa.

Perunat, porkkanat ja vihersalaatti riittäkööt lihan lisäksi, enempään en ryhdy, sillä olen vielä vaimea, palan säästöliekillä.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 06.01.17 - klo:10:23 »
Napoleonin eväistä kerroit. Viinit lueteltu jo muualla ja hyvin referoidutkin  :039:.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 09.01.17 - klo:18:18 »
Mikähän puutostauti minulla on, kun Dijon-sinappi maistuu niin hyvältä, että mätän sitä siltään suoraan purkista suuhun kuin mitäkin karkkia? Raskaana en tietääkseni ole, eli sitä ei kannata ehdottaa (vaikka mahan koosta päätellen voisin vaikka ollakin). Tuo on (ts. oli) vieläpä täysin sokeritonta tuo sinappini, jonka äsken hotkaisin loppuun.

Coleslaw maistui myös. Osasinpa pistää siihen arviosta juuri sopivan määrän purjoa mausteeksi.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 09.01.17 - klo:19:14 »
Ostin tölkin dijon-sinappia Waldorf-salaattia varten, mutta muuhun en ole sitä juuri käyttänyt. Kerran taisin lusikallisen lisätä stroganoffiin. Täytyypä maistaa mikä siinä on ero tavalliseen Turunsinappiin.

Enrä kaalisalaattisi salaisuus ? Laita resepti, kiitos .

Meillä ei tänään kokattu muuta kuin nyt illalla paistoin bratwurstit hapanhaalin kaveriksi. Päivällä syötiin syyrialaisessa.
Matti armahti, nähtyään kuinka väsyin eilen kun kokkasin ruokavieraille.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 09.01.17 - klo:19:34 »
Eipä kaalisalaatille tarkkaa reseptiä ole. Pistin summamutikassa kaaliraastetta, porkkanaraastetta ja ihan hienoa purjosilppua, sitten sillä mainiolla sinapilla sekä valkoviinietikkalorauksella maustettua majoneesia. Jonkun oikein reseptin mukaan tarvittaisiin myös sokeria sekä tilkka maitoa majoneesia notkistamaan, mutta niitä en nyt käyttänyt.

Tuo ohje lienee hyvä http://www.xn--mttmestari-q5a2t.fi/resepti/coleslaw-amerikkalainen-kaalisalaatti-ohje/, vaikka en sitä olekaan kokeillut. Näyttää kuitenkin, että juuri minun makuuni on liikaa sokeria ja sipulia siinä. Käytin siis miedompaa purjoa, sitä kun sattui jääkaapissa olemaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 17.01.17 - klo:16:06 »
Mietin, lähteäkö kalaan - nimittäiin lipeäkalaan. Joko sitä saisi tarjoustuotteena, kun meikäläinen sesonki on ohi. Norjassa sitä kuulemma syödään läpi talven. Jos saisin halvalla niin olisi edullisia kala-aterioita kevääksi.

Vai lähtisinkö ahvenia narraamaan lähijärven jäälle, sen kerran kun asun kävelymatkan päässä kalavedestä. Jos ei olisi rautatietä välissä, niin järvelle olisi 150 metriä, mutta nyt kun on niin pitää kävellä puoli kilometriä alikulkutunnelin kautta. Jäälle on aurattu sitä kiertävä luistelurata, joten kai se minunkin painoni kestäisi. Ensin tosin pitäisi piipahtaa kairaostoksilla, ja onkikin pilkkeineen jäi kesän päätteeksi kaverin mökille.

Pilkkimällä tulisi kyllä kalaruoilleni hieman enemmän kilohintaa kuin kaupan hyllyltä tai pakastealtaasta saalista hamuamalla. Parikymmentä kiloa pitäisi saalista saada, jotta pääsisin vastaaviin hintoihin.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 17.01.17 - klo:16:13 »
Prismassa oli liepäkala 3,60 euroa /kg:  Ostin, mutta se ei ollut saman merkin kalaa kuin joulun tietämissä syömämme, eikä aivan yhtä hyvää.

Tänään söimme tukevaa lihaa. Laitoin Matin mieliksi, itse en enää välittäisi 300 gr /hlö
possunleikkeestä. Tarjosin sen vain pakasteperunaiekkojen ja salaatin kanssa. Puolet jäi tähteeksi, mitähän siitä keksisin ?

Kalasteletko Pyhä- vai Näsijärvellä ?

Huomiseksi minä kalastelin kalatiskiltä kuhaa, silakkafileitä ja savupallasta. :002:
Lähdenkin tästä tekaisemaan suutarinlohen maustumaan.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 17.01.17 - klo:16:43 »
Kalasteletko Pyhä- vai Näsijärvellä ?

En. Mietin tuota Tohloppia siinä välissä. Toki nuo mainitsemasikin olisivat aika lähellä, kuten myös Vaakkolammi, jossa siinäkin on kalaa (olen nähnyt sekä pilkkijän että silkkiuikun saavan saalista) vaikka on Tohloppia vielä pienempi. Mutta ehkä en siitä kalastelisi, on Winterin jo edesmenneen maalitehtaan päästöissä turhan marinoitunutta tuotetta.

Pyhäjärvessä kuulemma on enemmän arvaamattomia virtauksia, joiden kohdalla jää on heikkoa, sikäli Näsijärvi olisi parempi vaihtoehto, jos noista ehdottamistasi on valittava.