Kuulehan, tyttäreni, pitää taas Sinulle kirjoittaa. Olen joutunut lehdistä lukemaan artikkeleita, missä poliisi on ampunut puukotusta yrittäneen miehen. En sietäisi lukea poliisista, kuolemasta, väkivallasta, epätietoisuudesta, huhuista ja vastaavista asioista. Mihin minä silmäni panisin, sillä onhan omaa aikaansa yritettävä seurata. Mainittu tapaus on kuitenkin enkelitarina siinä mielessä, että uhriksi joutunut nainen pelastui poliisin toimenpiteen johdosta. Tapauksessa on kolme omaistahoa ja niiden osa ei ole helppo, vaikka olisi "voiman oikealla" puolella.
Olemme äitisi kanssa keskustelleet, että minkäkaiset eväät Sinä kodissamme sait. Paljonhan me juttelimme ja toisissamme kävimme, ihan viimeiseen asti. Sitten poistuit. Eri yhteyksissä rukoillaan, että me varjeltuisimme äkkikuolemasta. Asiassa on hyvä ja huono puoli. Sinä olet perillä, saat elää ikieloasi. Äkkikuolema koskettaakin omaisia ja joskus kauan ja kipeästi. Yksillä Herättäjäjuhlilla oli päämottona "Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon". Tässä hengessä elellään. Tiedän, että en Sinun osaasi hankaloita, kun Sinulle apeuttani kirjoitan. Minä uskon jälleennäkemiseemme ja se ei ole maallista lakia, eikä uskoani voida ottaa minulta pois.
Kyllähän me yritimme Sinut maailmaan varustaa. Mielelläsi lähdit Keyrityn saareen riparille. Olen sieltä yhtä kuvaa yrittnyt löytää, mutta olemme muuttaneet niin monta kertaa, että kuva on hukassa. Soitit pianoa ja Sinulla oli marsu, sitten kiinnosti hevostytön aika ja monena vuotena hiihdit ja ammuit kilpailuissa. Määrätietoisena naisena luit ylioppilaskirjoituksiin kunnolla ja sait kuusi laudaturia. Valmistuit kielten maisteriksi. Veljellesihän tuli tällaisesta tietenkin paineita, mutta on hänkin yliopistosta saanut maisterin paperit. Maksoimme opintolainasi pois, että miehesi ei voinut tympeillä, että hänenkö pitää vielä lainatkin hoitaa. Olen varma, että asuinkylässäsi ansiotulosi olivat sieltä korkeimmasta päästä, mutta miehesi oli minulle sellainen "big question mark". Sinä hänet olit valinnut ja häntä rakastit, kyllä se minulle riitti.
Soittelemme harvakseltaan yhden ystävättäresi kanssa. Viimeksi hän oli, taas kerran, kovin tympeissään siitä, kun se länsirannikon nainen miehellesi sen alapääselfien lähetti, sieltä isosta kainalostaan, naisen ainuasta eikä helmassa ollut alushousuja. Äitisi toppuutteli ja sanoi, että annetaan sen asian olla. Sinähän soitit meille ja sanoit, että tulet taistelemaan avioliittosi jatkumisen puolesta. Sinulle tuli aika, jolloin ei ollut tulevaisuutta eikä toivoa. Et sattumoisin ollut kuitenkaan siellä jäämienmaan tutkintavankina yksin. Sinulle on todistaja. Menehtymistäsi edeltävänä yönä on alakerran huoneessa ollut henkilö, joka on kuullut Sinun olleen levoton monien tuntien ajan, että olit huutanut, maininnut sanan sairaanhoitaja, olit jyskyttänyt ja ikäänkuin hakannut päätäsi seinään. Seuraavana yönä tuhouduit vapaaehtoisesti. Liian kauan poliisi Sinulta tunnustustasi oli vailla ottamatta huomioon, että olet huonossa kunnossa. Lain mukaan pidättäjän tulee huolehtia pidätetyn turvallisuudesta. Miksi Sinut jätettiin yksin ja valvomatta? Lehdessä oli tieto, että et ole tunnustanut sitä, mistä Sinua epäillään. Parin tunnin kuluttua oli uusi tieto, että olet menhtynyt jäämienmaan tutkintavankilassa. Tämän tiedon kanssa on nyt eletty jo puoli vuotta. Haluan tietää sen, miten ne viimeiset hetkesi menivät, että pitikö Sinun kitua. Myönteistä on tietysti se, että pääsit, kuten halusit, pois etkä jäänyt halvaantuneeksi tai että kurkkutorvesi olisi vain murskautunut.
Jäähän nyt taas joksikin aikaa puuhiisi. Saatan kirjoittaa, jos asiasi täällä jotenkin edistyy. Isäsi
P.s. Olen katsellut ne Eilatin aikaiset kuvamme vv 1976-1977. Orlylle emme ole kirjoittaneet poismenostasi, teemme sen sitten, kun hänet näemme.