Olin aamutuimaan pari tuntia kyntöhommissa. Kesemmällä myrkytin entisen mansikkamaan juolaheinää vastaan. Yritimme siinä viljellä perunaa, mutta juolaheinän kanssa on huonoa. Zetorin 32 hv din-taulukossa riittää hyvin 1-siipiselle auralle. Arvioisin, että niin meni kuin kuuma naskali voihin. Edesmennyt veljeni minulle poikasena Lapuanjokivarren pellollamme kyntämisen alkeet opetti ja niillä olen pärjännyt. Täälläkin aikoinaan vävynä käänsin syksyisin hehtaarikaupalla sänkipeltoja, oli kohortista ihan kiire tällaisiin himohommiin. Mullan tuoksu on minulle vapauden tuoksua, vaikka tänään se voi eräille isännille ja emännille merkitä enemmän velkavankeuden löyhkää. Maanviljelysyrittäjien ansiot joustavat aina alaspäin, kun tulevat huonot ajat. Heille tavaroita ja apulantoja myyvillä kaupan henkilöillä ei näin ole, vaikka samoissa ympyröissä puuhaavat. Epistä.
Pari kertaa pysäytin Zetorin ja laskeuduin katsomaan kynnöksen pohjaan. Osaan löytää onkilierojen kotikadun reiät. Kyllä ne siellä vielä olivat, vaikka olin myrkkyruiskuni kanssa maanpäällä huseerannut.
Kynnös tuli tehdyksi, se on muuten vanhahärmäläisittäin möyräämistä. Vein auran lustepellon alkuun karhin viereen, ajoin Zetorin talliin ja kävelin pirttiin tekemään pikkuraportin ja juomaan vettä. Palasin ulos öljyämään auran vantaan ja samalla painoin rasvanippoihin vaseliinia, kahteen ei mennyt. Ne ovat lyttääntyneet kiviä vasten ja ne on vaihdettava. Vaseliinini on liian hienoa vanhaan auraan, sille kelpaisi ihan hyvin iivanan ussuri-joen mörjä. Mutta tällä kertaa kesähelteellä Oulussa IKH-myyjä onnistui minulle myymään moottorikelkan arktisiin olosuhteisiin tarkoitettua vihreätä vaseliinia. Silloin ihan nauratti Kauhajoen Panttilan leveällä pohojalaasmurtehella esiintyvän nuorukaisen into. "Tämon parasta, sopii siihen Teirän Artikkihin yhtähyvin". Olihan sellainen kauppa tehtävä, vaikka monissa asioissa tahdon olla saita, nuuka, jopa itarakin.
Iltapäivällä, ehkä, vaihdan raivaussahan ruohonleikkausterän vesakkoterään ja alan vainota perunakuopan päällä olevaa paju- ja ruusupensaikkoa. Toisena vaihtoehtona on viedä taivaskanavien katseluun tarkoitettu 80 cm baraboloidipeili valamani anturan ja putken luo, jotta tekisin alkuhommia. Tällainen on myös erittäin kiinnostavaa askartelua.