Kirjoittaja Aihe: Kalajuttuja  (Luettu 10293 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
Kalajuttuja
« : 12.06.16 - klo:20:59 »
Verkot täytyi ottaa pois, kun pakastin alkoi täyttyä kokonaisista kaloista ja fileistä.
Kissallekin tuli ilmeisesti kiintiö täyteen, kun kelpaa vain kaupan tuotteet.
Onneksi oli kavereita joille hauet ja kuhat kelpasivat.
Ei voi kertoa kilomäärää eikä kalapaikkaa, tietenkään, koska täytyy juhannuskalat saada tuoreena.
Säilyy verkon paikka salassa, hehheh.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Kalajuttuja
« Vastaus #1 : 13.07.16 - klo:00:06 »
Jos olisi ollut haavi mukana, olisin tuonut iltakävelyltäni kotiin lihavan lahnan. Menin pikku järven rantaan ja siinähän tuo tutkiskeli pohjaa ihan rannan tuntumassa, pyrstö pystyssä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 13.07.16 - klo:06:53 »
Vieläkin muistelen sitä kun annoit kuhat naapurille ! Olisimpa naapurisi.

Kiitos ahvenkukkoreseptistä  Vantaalla.  :023:

« Viimeksi muokattu: 13.07.16 - klo:07:00 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 16.07.16 - klo:10:02 »
Kohta käyvään kalakukon kimppuun. Se muuten kiekas uunissa ! Hyvin hauvuttuaan liinasten sisällä myö sitä eilen jo maisteltiin ja hyväks havattiin.

Tännään se on sit pääruokana. Oikein kuuklasin miten se savolaisittain tarjotaan.
Ei muuta ko voita pintoo ja kylymää maitoo juotavaks.

Saap syyvä kylylmiltää eli lämpösenä. Mie ainakii lämmitän vähäsen ja voita piälle.

---
Kalakukko kiekuu sillo ko siitä valluu mehut arinalle tai pellille. Sen saap korjattua jos on vähäsen taikinaa jälellä. :023:

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 16.07.16 - klo:11:43 »

Ikävä kun tänä kesänä kalastus on jäänyt vähemmälle.
Näin ilman rasismia täytyy kuitenkin todeta, että maahanmuuttajat ovat vallanneet kaikki rantakalastus paikat täällä päin.
Joku jo Kristiinankaupungin lehdessä kirjoitti, että onkohan niillä luvat kunnossa ja tossa ne rauhoitetulla alueella kalastelevat.

Venehän mulla on Hangossa ja sinne liian pitkä matka vain kalaan.
Tänne piti hommata toinen vene, mutta kun ei ole saanut aikaiseksi, niin ei ole.

Uutena kalastus harrastuksena olen alkanut Jiggaamaan, se on kiva uusi laji ja siihen kyllä varsinkin ahvenet käy kimppuun.
Viime kesänä ahvenia tuli ihan solkenaan jigillä, piti ihan lopettaan, kun kylmälaukka tuli täyteen :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 16.07.16 - klo:13:02 »
Minä kalastan monta kertaa viikossa, Prisman kalatiskillä. Eikä tarvitse perata l. siivota niitä kaloja, paitsi muikkuja ja lohta. Ja sen tekee Matti.

Kyllä oli hyvää se ahvenkukko. Minä santsasin, mutta Matti hiukan vierastaa kukon syömistapaa. Siinähän oikeaoppisesti syödään sisus lusikalla ja leipäkuori sormin. Minä ainakin syön näin. Matti syö lähes kaiken ruoan veitsellä ja haarukalla mieluummin, jos ei ole puuro tai keittoruoka.

Minä syön sormin kuin alkuasukas maissintähkät, ribsit, hampurilaiset. Jos on pieniä lampaankyljyksiä laitan luupäähän foliota ja nakertelen siitä kiinni pitäen.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 16.07.16 - klo:21:13 »
Kalakukosta on muuten Wikipediassa ihan järkyttävän pitkä italiankielinen artikkeli. Paljon pidempi kuin vastaava suomenkielinen. Kertooko, mistä ne oikein kulinaristit löytyvät?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 17.07.16 - klo:10:09 »
Muistan aikani Kuopiossa Puijonlaaksossa, mikä on mäellä. Asumassani taloyhtiössä oli myös perhe jostain Petroskoista, arvelen heidän olleen näitä Lex-Koiviston vuoksi muuttaneita. Mies oli kuitenkin venäläinen, eikä puhunut suomea.
Kerran tämä mies oli ongella sellaisessa paikassa, missä ei kukaan kotoperäinen onkinut. Olin lenkillä ja kysyin kuin ohimennen "kak dela". Kuinka menee?  Kaveri rauhallisesti nosti ongen vedestä ja vastasi jotenkin "moja ribalku otshen ploha". Onkimiseni on huonoa. Yritimme paljon jutella keskenämme myöhemminkin.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 17.07.16 - klo:10:33 »
Monet aidosti karjalaiset tai inkeriläiset ovat venäjänkielisiä. Suomensukuisten kielien häviäminen on seurausta yhteiskunnan monista usein tarkoituksellisista ilmiöistä ja toimista.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 17.07.16 - klo:16:41 »
Sen verran kalajutusta tässä, että tänään söin graavilohta leivän päällä kahvin kera.
Se on sitten hyvää.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 17.07.16 - klo:17:47 »
Mä olen suunnitellut tosissani mato-ongelle menoa reilusti yli vuoden...
vielä kesää olisi jäljellä.  :023:

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 17.07.16 - klo:18:19 »
Sen verran kalajutusta tässä, että tänään söin graavilohta leivän päällä kahvin kera.
Se on sitten hyvää.

Toinen suunnittelee menevänsä mato ongella ja Mallalla kalaa jo leivän päällä.
On meillä kalajutut :)

No en voi itse laittaa paremmaksi, vaikkakin sen verran, että olin kalassa, siis jiggaamassa, mutta eipä tullut kalaa, että yhtä kalaisa juttu :)
Niin ja miehillehän ei tärkeintä ole kalan saanti, vaan kalalla olo.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 17.07.16 - klo:18:23 »
Graavilohi on mun herkkua.  :icon_biggrin:

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 17.07.16 - klo:18:51 »
Graavilohi on mun herkkua.  :icon_biggrin:

Mä tykkään aitini laittamasta kalakeitosta.
Ihan maailman parasta.
On kuulemma saanut sen jostain ruotsalaisesta keittokirjasta.

Pitääpä pyytää resepti ennen kuin vie mukanaan taivaankannelle :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 17.07.16 - klo:18:56 »
Sama kokemus mulla myös, äitini tekee paljon maukkaamman kalakeiton kuin minä ikinä.
Lohikeitto, nam...ja kevättalvella mahdollisesti madekeitto, voi mitä herkkuruokaa.
Isäni oli kalamies, samoin osa enoistani.
Poikani myös.
Ja jo pieni pojan tyttökin on saanut olla pilkkireissuilla ja muilla reissuilla mukana.
itsekin lapsena varsinkin ongin ja virvelöin, olin muutoin mukana isän kanssa kalassa ja järvellä.
Ja enojeni, enoni teki mulle ekan ongenkin kun olin ihan vielä vaahtosammuttimen kokoinen...oli pieni sievä vapa ja koho ja kaikki...opetti laittamaan madon koukkuun ja sen, kun koho menee veden alle, niin Eino eno sanoi: sitten tyttö vedät appurat rannalle tai veneeseen.
Nyt on isä, enot kaikki, ja jopa vanhin poikani lähteneet ajasta ikuisuuteen.

Toinen poika on ja pojan tyttö sekä miniä.
Ja tyttöni, vävyni ja heidän pian 4 kk ikäinen poikansa.

Muisteluhetki kalaketjussa.