Kirjoittaja Aihe: Suomen Synkin Laulu  (Luettu 10261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hheikki

• Kuulee veisuun Pirtistä
Suomen Synkin Laulu
« : 14.05.06 - klo:08:33 »
Helsingin Sanomat etsivät Suomen Synkintä Laulua: http://www.hs.fi >Keskustelut >Kulttuuri >"Suomen synkintä laulua voi ehdottaan edelleen"

Joku oli laittanut peliin SV 164

http://www.hs.fi/sanoma_forums/hs/thread.jspa?threadID=22488&tstart=0

Poissa Jaakkoopuukkoo

• aralla tunnolla
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Suomen Synkin Laulu
« Vastaus #1 : 14.05.06 - klo:13:51 »
Senkin lopussa on kyllä se evankeliumi. Eikö synkimmän viisun pitäisi ensisijaisesti päättyä synkästi.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
Suomen Synkin Laulu
« Vastaus #2 : 14.05.06 - klo:14:01 »
Mun mielestä toi on kyllä ihan nätti. Vaikka nuin synkiä onki.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Aika synkkä
« Vastaus #3 : 14.05.06 - klo:14:48 »
Seuroissa on tullut käytyä runsaasti. Silti ei tule mieleeni, että kyseinen virsi olisi joskus veisattu. Sama koskee keskutelussa mainittua edellisen virsikirjan virttä 440 Jo vääryys vallan saapi. Muistan sen vain yhdestä jumalanpalveluksesta ja silloinkin se mainittiin saaranassa. Pappi kertoi jonkun mummon ehdottaneen sitä ja sanoneen perään "siinä oli naapurille".
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa osmo

• Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
Re: Aika synkkä
« Vastaus #4 : 14.05.06 - klo:19:08 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Seuroissa on tullut käytyä runsaasti. Silti ei tule mieleeni, että kyseinen virsi olisi joskus veisattu. Sama koskee keskutelussa mainittua edellisen virsikirjan virttä 440 Jo vääryys vallan saapi. Muistan sen vain yhdestä jumalanpalveluksesta ja silloinkin se mainittiin saaranassa. Pappi kertoi jonkun mummon ehdottaneen sitä ja sanoneen perään "siinä oli naapurille".

Kyllä 164 on aika usein seuroissa veisattu, ainakin Aholansaaressa. Joskus tosin tuntuu  että sen ehdottamisen /aloittamisen motiivi on jotain muuta kuin
aito hengellinen ahdistus.
Ylipäätään näiden kovien virsien kohdalla toimii se ajatus että veisaaja osoittaa aina sanat itselleen, eikä todellakaan naapurille. Sitten sen kovan sanan voi hyväksyä. Aina osuu.
Minä voisin ehdottaa Suomen synkimmäksi vaikka sitä tuutulaulua jossa äiti laulaa lapselleen isästä: "..hän ei palaa koskaan, luona toisen jo on..." :roll:

Poissa Jaakkoopuukkoo

• aralla tunnolla
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Suomen Synkin Laulu
« Vastaus #5 : 14.05.06 - klo:22:50 »
Minä äänestän joululaulua Hei tonttu-ukot hyppikää. "Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä".
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa eeva-kaisa

• Jatkaa kamarikeskusteluihin
Suomen Synkin Laulu
« Vastaus #6 : 15.05.06 - klo:10:50 »
Kyllä se on Kullervon tarina Kalevalasta. Sibeliuksen sävelellä vaikkapa sitten, on tosi synkkä. Kaameat elämänkohtalot, joka toinen hahmo kiroaa syntymänsä ja tappaa itsensä tai kuolee muuten vain.

Jotenkin tosi raaka on metsän vastaus Kullervon siskon avunhuuteluun, kun tämä on eksynyt marjareissulla tenavana:

'Elä huua, hullu tyttö, elä, mieletöin, melua!
Ei se kuulu kumminkana, ei kuulu kotihin huuto.' (35. runo)

Ja se, kun Kullervo lopulta lähtee miekan kanssa metsään tappaakseen itsensä. Tulee paikalle, jossa on aikoinaan nainut siskonsa kanssa (silloin tietämättä, että se oli sisko), minkä takia sisko meni sitten koskeen. Siinä ei kasva enää edes kasvit, kun on niin paha paikka. Ei nouse nuori heinä, kasva kanervan kukka. Aivan tolkuttoman masentava koko tarina.

Onneksi jutulla on opetus:

Silloin vanha Väinämöinen, kunpa kuuli kuolleheksi,
Kullervon kaonneheksi, sanan virkkoi, noin nimesi:
"Elkötte, etinen kansa, lasta kaltoin kasvatelko
luona tuhman tuuittajan, vierahan väsyttelijän!
Lapsi kaltoin kasvattama, poika tuhmin tuuittama
ei tule älyämähän, miehen mieltä ottamahan,
vaikka vanhaksi eläisi, varreltansa vahvistuisi." (36. runo)

Lastensuojelun esitaistelija. Väinö on mun idoli.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa jude

• vaivatulla mielellä
Suomen Synkin Laulu
« Vastaus #7 : 16.05.06 - klo:21:23 »
"Kuka lasta suojelee, kuka rakastaa?
Estää häntä loukkaamasta pikku jalkojaan?
Musta enkeli ottaa kenet haluaa
eikä muita enkeleitä ole olemassakaan."

Kyllä Nurmion Lasten mehuhetki on synkin laulu tässä maassa.

Tai ehkä Emma Salokosken Hullun laulu.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
Vs: Suomen Synkin Laulu
« Vastaus #8 : 11.12.13 - klo:09:36 »
"Luolassa lukin peikkojen pukin, sorkkien siro sipsutus soi, hyytävä viima karkelon kiima..."
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 11.12.13 - klo:14:46 »
Synkät joululaulut ovat kamalia, mutta ilmeisesti monella suomalaisella on tarve vetistellä juuri jouluna, mistä kertoo mm. Sylvian joululaulun suosio. Opiskellessani kävin yksissä orientalistien pikkujouluissa, siellä sitten vedettiin Sylviaa, johon korean proffa Songmoo Kho totesi, että on kuin hautajaisissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 11.12.13 - klo:15:00 »
Taisto Ahlgren, Pettäjän tie.

http://www.youtube.com/watch?v=ldKzVSmI4pM
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 11.12.13 - klo:22:33 »
Minulle surullisin laulu kaikista on "Moskovan valot". Tuntuu epätoivoiselta etsiä yhtä ikkunaa, kun niitä klaseja on monta miljoonaa. Ja siellä ikkunan takana on joku...

Poissa Mirjami

• "Silmäisi eteen, Jeesus..."
« Vastaus #12 : 11.12.13 - klo:23:35 »
Vajaa vuosi sitten kun satuin tilaisuuteen jossa veisattiin "Mato Matkamies maan", se kuulosti tosissaan synkältä. Ihmettelin, mikä ihme saa ne ihmiset moista veisaamaan. En enää ihmettele vaan veisaan mielellään mukana.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #13 : 12.12.13 - klo:09:47 »
Vajaa vuosi sitten kun satuin tilaisuuteen jossa veisattiin "Mato Matkamies maan", se kuulosti tosissaan synkältä. Ihmettelin, mikä ihme saa ne ihmiset moista veisaamaan. En enää ihmettele vaan veisaan mielellään mukana.

Sehän on yksi virsikirjan ja Siionin Virsien loisteliaimmista virsistä. Viimeksi yllätyin seuroissa millä voimalla se veisattiin. Totesin, että virsi ei voinut olla vastenmielinen seuraväelle, vaikka alussa puhutaan madosta ja lopussa kylmenevästä ruumiista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 12.12.13 - klo:11:20 »
Löytyisköhän tänne siitä linkki...vai joko on ollut...olen nyt just laiska etsimään  :icon_sad:
siis en tiedä virren numeroa..