Kirjoittaja Aihe: Tämän katsoin TV:stä 7  (Luettu 44132 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

• ystäväkansaa
Vs: Tämän katsoin TV:stä 7
« Vastaus #45 : 17.03.16 - klo:14:29 »
Olisipa hienoa jos osaisin ta-va-ta afrikan kielellä.
Mutta ei, en osaa.  :017: :eusa_angel:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 17.03.16 - klo:14:33 »
Seurasin saman ohjelman, tutut nimet muun muassa. Opin ne ollessani koulutuksessa Niinisalossa. Itse yritin kovasti selvittää viestiyhteystilannetta silloisessa Namibiassa. Muistan, että olisin löytänyt jopa telex-yhteysmahdollisuuksiakin.

2005 olin 'kouluretkellä' keskisessä Namibiassa ja totesin vuoristoisen maan viestiyhteyksien hankaluudet. Matkakumppanit olivat lähinnä tekstiviesteillä yhteydessä Suomeen ja bussissa hihkaistiin aina riemusta, kun viestit lähtivät tai saapuivat.

Se riemu, joka syntyi Oulun Kärppien kiekkomestaruudesta, oli sitten luku sinänsä.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #47 : 17.03.16 - klo:14:37 »
Olisipa hienoa jos osaisin ta-va-ta afrikan kielellä.
Mutta ei, en osaa.  :017: :eusa_angel:

Bantukielissä, joita puhutaan keskisessä ja eteläisessä Afrikassa tavut päättyvät tietääkseni säännönmukaisesti vokaaliin. Joitakin konsonantteja kuvataan kirjainyhdistelmillä. Tuossa nimessä sellaisia ovat mb ja ng. Tämä kieli on kwanyamaa, joka on sukua ndongalle, jota puhuin lapsena.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 17.03.16 - klo:14:42 »
 :eusa_angel:

Eri kielet ovat mielenkiintoisia.
Itse en ole kovinkaan hyvä näissä asioissa.
Aikanaan koulussa oli enkkua, ruotsia ja saksaa.
Ja ammattijuttuna sitten hiukan latinaa.
Nyt en kaikkea läheskään enää muista.
Niin ja jo lapsena halusin oppia lintujen ja kasvien nimiä latinaksi.
Se oli yhtä hauskaa kuin rekkarien muistiin kirjaaminen ruutuvihkoon.
Sellaista se oli lapsuus...  :icon_biggrin:... leikkimökissä rekisterinumeroiden tsekkailua ja käpylehmillä leikkimistä isojen kuusten juurien juuressa.
Mutta tosiasia olisi, että olisi hieno homma jos osaisin hiukan enemmän kieliä.

Kirjoitusvirheitä korjasi Seppos
« Viimeksi muokattu: 17.03.16 - klo:19:08 kirjoittanut seppos »

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #49 : 17.03.16 - klo:14:43 »
Höh, yritin korjata yhden kirjoitusvirheen ja olin taas hosuvainen ja tuli tuollainen lainaus.
No, eteenpäin vaan, ei tässä nyt muu auta. :kahvi:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 20.03.16 - klo:09:45 »
Deutschland 83.  Etenkin keskipaikka oli hyvä. Jotenkin itse tarina ei ehkä ollut niin tosi hyvä, eli seikkailukertomus jäi  epäuskottavaksi eli parasta oli ajankuva.   Weissensee, mikä sen nimi oli suomeksi en muista, sen uusintaa odotan. Nyt on jäänyt katseleminen vähemmälle  kun eivät tahdo silmät kestää ja lääkäri vähän varotti.

Tykkään ajankohtaisohjelmista, mutta mietiskelen vähitellen, kun kaikki kansa ympärilläni vaipuu epätoivoon. Kaikki tulee romahtamaan ja kamalia seuraa kaikesta, ja kaikki on menetetty eikä muuhun ole aihetta. . Osa nyt perehtyy Hesariin tai penkoo YLEn nettisivuja, tietysti. Ei se olekaan yksi lapsuudenystävä hyvä tavaton. Hakeeko joku nyt skuuppia vielä hirrrrveämmällä katastrofilla?

Onkohan se kansanterveydelle aivan jees?
« Viimeksi muokattu: 20.03.16 - klo:09:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 20.03.16 - klo:10:17 »
Malla haloo. Miksipä  et tuota lue? Niitä kieliä joista pidit? Ei aikuinen opettajaa tarvitse.

Mietin joskus muutenkin ihmisiä, jotka julistavat ettei esimerkiksi minun kanssani voi keskustella koska olen opiskellut. Siinä oli suorastaan  jo sitruunaa ilman sokeria mukana. Hyvä tavaton, onneksi useimmat voivat vallan  mainiosti. Ammatin arvasi muuten alkujaan täällä joku.

Olisiko siis sairastuttua pitänyt syljeksiä kattoon? No eikä! Erityisesti sellaisessa elämäntilanteessa oppiminen tuo todella iloa elämään. Iloa niin! Ei kai kukasn surukseen lue!

Eino Leino on joskus runoillut:

Jos joku on ylempi muita
Sen he iskevät iäksi.

Kun edes olisi.

Enkä itse osaa feikata muuta kuin mitä olen. Suutun hitaasti jos koskaankaan, mutta tämän paaston hyppään ylitse, aion  olla kelvoton kristitty eli pitää puoliani. Siis johan nyt menee lystinmoiseksi. Ei saa opiskella! Seuraa pahoja eli kun lukee on lukenut. Hirrrmuista! Kun toinen ei ole!

Älä sinä Malla ainakaan siihen usko, ettet saisi. Jos sinulla nyt on elämässäsi rauhallisempi jakso eli aikaa enemmän kuin rahaa, niin iloitse oppimisesta, se käy hitaammin kuin lapsena mutta asiat pysyvät päässä kauemmin ja moni kansalaisopisto järjestää edullisia kursseja, jos tuntuu ettei se omin päin suju ja nettikurssi sittenkin maksaa liikaa.

Perustan konditionaalinvastustusyhdistyksen. Kiitos kyllä minä opiskelisinkin ehkä mutta!
tämä yhdistys vastustaa muttailua. Jos ei ehdi koko päivää, ehtii tunnin joka toinen päivä. Ehkä. Joskus on, ja sinäkin kerroit, omaa aikaa. Miksi et toteuttaisi toivetta?

Jos haluat helpon niin ota italian kielen alkeiskirja käteen. Ciao! taitaa olla yksi, Italiano? Facile! on toinen.

« Viimeksi muokattu: 20.03.16 - klo:10:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #52 : 20.03.16 - klo:10:25 »
Telkkarista muuten tuli lapsuudessani kielikursseja, tulihan nytkin Talo Italiasta ja muista maista mutta olivat kilpailuja. Onko kaikki nykyään kilpailua? Haluan takaisin epäkilpailukielikurssit! Kaiken epäkilpailun!

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #53 : 20.03.16 - klo:10:44 »
Koululaisena seurasin telkkarista Buongiorno Italia -kielikurssia. Ei riittänyt koulun kielitarjonta innokkaalle oppijalle. Sen ja 30 vuotta myöhemmin kansalaisopistossa käymäni italian intensiivirurssin (5 iltana pari tuntia) kielitaidolla ostin sujuvasti toscanalaisen pikkukaupungin torilta kaikenlaista, ja ymmärsin junassa konduktöörin paheksunnan, kun olimme kaksi naista tyttärinemme ostaneet perhelipun  :icon_biggrin: tai postin virkailijan pahoittelut, kun kaikki postimerkit olivat lopussa. (miten voi olla postissa postimerkit lopussa, päiväkausia,  ihmettelee luterilaisen pohjolan säntillisyyteen kasvanut)

Samoihin aikoihin TV näytti Viuluviikarit-nimistä lastenohjelmaa, jossa opeteltiin soittamaan viulua, tädiltä saamallani viululla yritin opetella, mutta heikolla menestyksellä. Olisi varmaan pitänyt osata ensin eds virittää se viulu. Täti oli todennut, ettei hänellä riitä aika soitonopislelulle ja tuuppasi viulun kummitytölle, että opettelepas sinä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 20.03.16 - klo:11:01 »
Voi! Lisäksi olisit lapsena viel tarvinnut pikkuviulun, joko puolikkaan tai neljäsosaviulun ja vieläkin pienempi löytyy. Mutta viulu kyllä tarvitsee lapselle opettajan. Juuri sen virittämisen tähden, ja siksikin että ihan alkuun se on vähän arvoitus, kuinka siitä se ääni lähtikään. Eli jousta täytyy opettaa kuljettamaan.

Olen mietiskellyt sitäkin, nyt olisi mukavaa vaikka kimppatunteja ottaa ja kertailla, sillä se ei ole totta että  vain lapsi oppii. Ehkä emme aivan hakisi ammattia näin eläkeiän kynnyksellä....  :repee:  Kyllä nimittäin aloittelija pääsisi siinä mukaan jos osapuilleen erottaa milloin sävel on puhdas.

Ohjelman muistan, se oli kiva. Ehkä sen suurin merkitys oli tutustuttaa soittimeen.
« Viimeksi muokattu: 20.03.16 - klo:11:05 kirjoittanut Leena »

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #55 : 20.03.16 - klo:11:30 »
Haloo, haloo Leena !  :icon_biggrin:
Joo, voisin oppiakin vielä.
Mutta olenkohan hioukan lyhytjännitteisemmäksi tullut nykyään.
Mulla on tuossa parikin ystävän heprean kieleen perehdyttävää teosta.
Aluksi innolla opettelin ne erikoiset merkit.
Mutta täytyy todeta, etten osaa kai vielä kuin: Abba ba" tai jotain sinne päin, se on: Isä tulee.
Ja Raamatusta tutut: Eeli, Eeli lama sabaktani (Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit) sek'
effata eli aukene ja oliko se INRI Jeesus Nasaretilainen, Juutalaisten kuningas.
Vanhassa testamentissa on se sana Shibbolet ja se kuinka se oikein lausuttuna oli "tunnussanana"
Mutta olin ensin kauhean innostunut, mutta huomasin, että liian vaikea kieli mulle tai kiinnostus lopahti.
Tosin siellä sanottiin, ettei heprea ole lainkaan vaikea niin kuin siitäö usein sanotaan.
Sama olisi varmaan kiinan ja venäjän kielen kanssa.
Tullee jo tuskanhiki kun ajattelenkin asiaa.

No, mutta jotain uutta voisin kyllä omaksua, oivaltaa ja oppia.
Kunhan ensin innostun tarpeeksi. :icon_eek: :kahvi:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #56 : 20.03.16 - klo:11:43 »
Mutta täytyy todeta, etten osaa kai vielä kuin: Abba ba" tai jotain sinne päin, se on: Isä tulee.
Ja Raamatusta tutut: Eeli, Eeli lama sabaktani (Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit) sek'
effata eli aukene ja oliko se INRI Jeesus Nasaretilainen, Juutalaisten kuningas.
Vanhassa testamentissa on se sana Shibbolet ja se kuinka se oikein lausuttuna oli "tunnussanana"
Mutta olin ensin kauhean innostunut, mutta huomasin, että liian vaikea kieli mulle tai kiinnostus lopahti.
Tosin siellä sanottiin, ettei heprea ole lainkaan vaikea niin kuin siitäö usein sanotaan.

Kielten oppimisen avain on motivaatio. Sitä oppii mitä, vaan kun on tarve. Katso kuinka turistikohteiden myyjät puhuvat suomea, jotta kauppa kävisi. (muuten INRI on latinaa Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum )
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 20.03.16 - klo:11:48 »
Niin voi kyllä asia olla.
Motivaatio on kaikessa melko tärkeä pointti.  :039:
Ja joo, niinpäs taitaakin olla latinaa tuo.
Palmusunnuntai ja alkaa hiljainen viikko.
Vapahtajan kärsimysviikko ja lopulta
huipentuu ristille sovittamaan meitä ja
huikea ylösnousemuksen riemu.

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #58 : 20.03.16 - klo:13:31 »

Minulla on opintokirja kauemmalta ajalta kun minä jaksan muistaa... 13 alkumerkintää hepreasta ja yksi loppumerkintä 1 ja pitkä miinus. Oulunkylän nyk. eläkkeellä oleva kirkkoherra oli tenttaattorina. Hän sanoi, että sinä et kai opiskelemaan lähde hepreata. Sanoin, että minulla on suvussa näitä systemaatikkoja. Hyvä, tentaattori sanoi ja piirsi 1-------.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #59 : 20.03.16 - klo:14:37 »
 :icon_biggrin: :039: