Kirjoittaja Aihe: Kirkollista sikailua  (Luettu 12181 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #15 : 23.09.15 - klo:10:48 »
Tuohon edelliseen. Minunlaista venkoilua köyhistelystä. Kiitos vaan suomenkielen opettamisesta. Nyt on niin, että piispa ei kauppaa ole tehnyt, sylttytehdas on luottamushenkilöiden suunnassa. Kirkon omaisuus ei kaupassa vähene, koska rahalle tuli vastineena omaisuutta. Alv-kansalle oli töitä. Muutostöissä varmasti venkoiltiin piispaa mammonajutuilla. Ilkeältä tuntuu, kun asiaa tuntemattomat haluavat määrittä piispan asunnon koon, verottaja huolehtii piispan maksuvelvoitteista. Samalla laillahan meidän tul Maallinen esivaltaisi miettiä hovioikeuksien "presidenttien" ja kenraalien asuntojen koosta. Ovat hierarkiassa vissiin samoilla viivoilla. Jos piispalle kuuluu kaksio, niin pastorille korkeintaan tampuuri jossain kivijalkaisessa talossa. Kohortissa värvätty saisi kuitata varastolta teltanerotettua yhteistä rahaa.
Kun on tuota verotettuna saatua yhteistä rahaa käytettävissä, niin kun se on yhteistä, niin se ei kuulu kenellekään ja se nopsasti törsätään. Maallinen esivalta, kansanedustajat lain laatijoina, on ollut vielä vikkelämpi yhteisen rahan kuluttamisessa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #16 : 23.09.15 - klo:10:51 »
Olen pahoillani, tekstini on hyppinyt ties miten.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #17 : 23.09.15 - klo:11:45 »
Lukekaa artikkelit Venäjän ökyrikkaista, siellä rahoilla pelaaminen on helppoa, jos kuulut nomenklatuuraan. Saat puliveivatuksi vaimollesi timanttikruusatun kellon tai meren lahteen satojen miljoonien jahdin.

Niin? En minä sitkäkään hyvänä pidä, mutta Venäjän asiat kuuluvat minulle paljon vähemmän kuin oman kirkkomme. Eikä kai sillä tavoin voi perustella, että minä saan tehdä väärin koska muut tekevät vielä enemmän väärin.

Kyllähän koko Suomi on leveillyt, koska on syömävelkaa on otettu viime vuosina 6-7 miljardia, sitä ennen jäi muutama sata miljoonaa säästöön. Että köyhisteltäisiin näitäkin asioita.

Se velka on otettu lähinnä työttömyyden hoitoon. Ja noinhan valtion pitääkin tehdä,  laskusuhdanteessa velkaantua ja noususuhdanteessa maksaa velkoja.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #18 : 23.09.15 - klo:12:02 »
Öppiäisen kanssa minä pärjään, koska hän perustelee analyyttisesti asiansa. Eri lailla me varmaankin äänestämme.
Yleisellä velan otolla tarkoitan sitä, että elintasoamme pidetään liian korkealla eikä se voi onnistua pidemmän päälle näin.
Mitä kirjoitan Venäjästä, se on takautumieni painolastia Jeesiöjoen tuolta puolen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #19 : 23.09.15 - klo:12:44 »
Sananen piispan käyttöön tarkoitetun yksityisasunnon koosta.

Piispat ovat toivoakseni oppineita ja lukeneita teologeja. Tämä sisältää väistämättä sen, että teologinuran aikana on karttunut melkoinen kirjasto, joka sisältää paitsi teologisia erikoisteoksia myös laajemmin esim. yhteiskunnallista ja historiallista tutkimusta ja tietoa. Sekä tietysti kaunokirjallisuutta. Tiiviistikin hyllytettynä tällainen kotikirjasto vaatii tilaa, käytännössä oman huoneen (kokemusta on). Virkahuoneessa niitä ei voi säilyttää, koska siellä olevalle hyllytilalle on varmasti muuta käyttöä, ja ne teoksethan jäävät seuraavan viranhaltijan käyttöön.

On turha sanoa, että lainatkoot kirjastosta. Se ei ole käytännössä mahdollista. Laajojenkin yleisten kirjastojen anti on vaatimaton. Olen harrastellut kirkkohistoriaa, eikä Helsingin ja Porvoon (maakuntakirjasto) kirjastojen valikoimalla pääse kuin hädin tuskin alkuun. Tieteellisten kirjastojen valikoimat ovat kaukana. Monia vanhempia teoksia ei saa kirjakaupasta, hyvä jos edes antikvariaatista (olen ollut yhden kirjan ostajajonossa eräästä piispasta seuraava). Piispalla pitää puheita ja kirjoituksia valmisteltaessa olla riittävä taustakirjallisuus olla välittömästi käytettävissä - ja tietysti muutenkin tutkittavissa. Pohdiskelu kun olen olennainen osa viranhoitoa.

Pyydän lisäksi ottamaan huomioon sen, että piispalle ei ole asetettu lapsettomuusehtoa, joten virka-asunnossa on varauduttava myös perheeseen. Esim. nykyinen Porvoon piispa muutti aikoinaan lapsena piispantaloon, ja hänenkin mukanaan muutti myös yksi lapsi.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #20 : 23.09.15 - klo:14:07 »
Miksi sitten tarvitaan virka-asunto? Eikö piispa voi hankkia asuntoa samoin konstein kuin tavalliset kuolevaiset, vaihtaa kokoa perhetilanteen mukaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #21 : 23.09.15 - klo:15:00 »
Sama kysymys koskee mm. presidenttiä, pääministeriä, puolustusvoimien komentajaa, eräitä kaupunginjohtajia sekä suurlähettiläitä ulkomailla. Ja varmaan myös ortodoksisen kirkon piispoja, ehkä myös katolista kirkkoa Suomessa. Esimerkiksi presidenttimme pärjäisi varmaan valtion Kontulasta tai Suvelasta vuokraamassa kaksiossa, virkatoimethan voisi hoitaa Kauppatorin varrella olevassa linnassa.

Jos kirkon virka-asuntokäytäntöä kritikoidaan, olisi mielestäni loogista ottaa tarkasteltavaksi myös edellä mainitut muut vastaavat tehtävät. Silloin saattaa löytyä perusteita virka-asuntokäytännölle, mutta toisaalta voidaan tulla johtopäätökseen, että kaikkien julkista valtaa käyttävien yhteisöjen virka-asuntokäytäntö on lakkautettava.

Virka-asunnosta sen käyttäjä maksaa tietysti käyvän vuokran - näin ainakin kirkon virkasäännön mukaan.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #22 : 23.09.15 - klo:15:57 »
Kyllä voisin yleisemminkin kuulla perusteita virka-asuntokäytännölle.

Äitini aikoinaan työskenteli asuntolanvalvojana, siinä työssä ymmärrän, että oli kätevintä olla virka-asunto sen valvottavan asuntolan yhteydessä.  Asukit olivat enimmäkseen alaikäisiä, joten kaitsevan aikuisen läsnäolo oli toivottavaa (ja ehkä jopa laissa säädettyä). Vuokra siitä asunnosta ei tainnut olla ihan markkinavuokrien mukainen, ja se oli sitä paitsi rakennettu sillä oletuksella, että virkanainen on tietysti lapseton vanhapiika. Kun näin ei ollutkaan, käytimme joitakin niitä asuntolan tiloja myös (en tiedä, kuinka virallisesti).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #23 : 23.09.15 - klo:16:03 »
Kun kirjoitin tuon otsikon en ajatellut vain virka-asuntokäytäntöä (olen joskus aikoinaan asunut vaimon virka-asunossa), vaan  ainoastaan sen hintaa. Seinäjoen hinnoilla muutettuna Helsingin hinnoiksi saisi yli 300neliötä, mitä pidän prameana ja liioittelevana. Tiedän, että Lauttasaaren kirkkoherran virka-asunto maksoi yhden Mrahan Lauttasaaressa meren päällä. Ei sekään korosta vaatimattomuutta, mutta kylällä on kauheat hinnat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #24 : 23.09.15 - klo:16:08 »
Kyllä voisin yleisemminkin kuulla perusteita virka-asuntokäytännölle.

Äitini aikoinaan työskenteli asuntolanvalvojana, siinä työssä ymmärrän, että oli kätevintä olla virka-asunto sen valvottavan asuntolan yhteydessä.  Asukit olivat enimmäkseen alaikäisiä, joten kaitsevan aikuisen läsnäolo oli toivottavaa (ja ehkä jopa laissa säädettyä). Vuokra siitä asunnosta ei tainnut olla ihan markkinavuokrien mukainen, ja se oli sitä paitsi rakennettu sillä oletuksella, että virkanainen on tietysti lapseton vanhapiika. Kun näin ei ollutkaan, käytimme joitakin niitä asuntolan tiloja myös (en tiedä, kuinka virallisesti).

Kirkossa oli vielä 1970 luvun alkupuolella voimassa kokonaispalkkaus eli asunto oli osa palkkaa. Kun aikoinaan tilanahtauden vuoksi ym. syistä ostimme oman jouduimme anomaan siihen lupaa ensin omalta seurakunnalta ja kun se puolsi, niin sitten vielä kirkkohallitukselta, joka sekin puolsi, kun se oli saman seurakunnan alueella. Parin vuoden päästä siitä alettiin purkaa kokonaispalkkausjärjestelmää, jossa oli asuttava seurakunnan osoittamassa asunnossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #25 : 23.09.15 - klo:17:49 »
Olen pahoillani, tekstini on hyppinyt ties miten.

Juu, ei siitä selkoa juuri saa, mutta älä sure, minulle tapahtui tentissä samoin kun Helsingin yliopiston Moodle eli verkkotekstialusta lakkasi tentin aikana ottamasta tekstiä vastaan. Samaten ei antanut korjata mitään. Onneksi niin tapahtui vain kerran.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #26 : 23.09.15 - klo:18:10 »
Kyllä voisin yleisemminkin kuulla perusteita virka-asuntokäytännölle.

Äitini aikoinaan työskenteli asuntolanvalvojana, siinä työssä ymmärrän, että oli kätevintä olla virka-asunto sen valvottavan asuntolan yhteydessä.  Asukit olivat enimmäkseen alaikäisiä, joten kaitsevan aikuisen läsnäolo oli toivottavaa (ja ehkä jopa laissa säädettyä). Vuokra siitä asunnosta ei tainnut olla ihan markkinavuokrien mukainen, ja se oli sitä paitsi rakennettu sillä oletuksella, että virkanainen on tietysti lapseton vanhapiika. Kun näin ei ollutkaan, käytimme joitakin niitä asuntolan tiloja myös (en tiedä, kuinka virallisesti).

Talonmies sai tavallisesti asuntoedun. Se oli yhtiön pienin  kämppä pinta-alaltaan, mutta asuntopulan aikaan aivan merkittävä etu. Työlästähän siinä oli jatkuva päivystys, tavallisimmin juostiin yleisavainta lainaan, toisinaan isompaakin hommaa ja lasten ja esiteinien lempihuvinahan oli telkkarin kiusaaminen. Parempi se monin tavoin oli kuin nuo etäyhtiöt joista mies tulee jos ja kun.

NO niin. Jos tässä itsekin lähtisi asiaan, niin piispanvirka ei liene määräaikainen.  Eikö siitä muuteta vasta eläkekotiin? 
.............


Toisin on  presidenttien tai pääministerien. Heidän virka-asunnoissaan todella  on  kokoustettava säännöllisesti, mikä saattaa merkitä päivittäistä, eli epäilenpä tempoa peräti toiseksi kuin piispalla.  Jos olen nyt väärässä, oikaiskaatten.

Etenkin pääministerin on hyväksyttävä päivittäinen toimittajien tungeksinta pihallaan ja patioillaan, lisäksi heidän  on aiheellista huolehtia itsestään, sillä sekä presidentin että pääministerin vaalikausi kuluu nopeasti!  Elämän arvaamattomuuden tähden on hyvä ja paikallaan heillä olla sekä virka-asunto siellä missä hallitus työskentelee, että koti johon palata. Mistä tietää?  Oletetaan  nyt vaikka Sipilältäkin hallitus kaatuu, päädytään jopa johonkin sellaiseen kuin ennenaikaiset eduskuntavaalit eikä pääministerin virka-asunto ole enää käytettävissä hänellä onhan oltava katto pään päällä ja se on joko Kempeleellä tai tämä tilapäiskämppä Kesärannassa. 

Ehkä on selvyyden vuoksi hyvä tietää missä nuo kaksi majailevat, presidentti ja pääministeri. Piispojen ei kerta kaikkiaan ole väliä! Heillä on hyvä palkka, ostakoon asunnon kirjastotiloineen.

Tällä hetkellä jokainen kuntajohtaja, yritysjohtaja ja kirkollinen johtaja, joka ei noudata kohtuutta, antaa kelvottoman viestin itsestään sekä instituutiosta jota edustaa. Saakoon hän asuntonsa, mutta kohtuudella. En epäile lainkaan, etteikö hänen oma huomautuksensa " epäilemättä edullisempikin  löytyy" olisi vaikuttanut suuresti.

Mitä kirjoihin tulee, taisit mt aikanaan topakasti puolustaa älylaitteita ja niihin asennettava kirjastoa. Piispan kohta on siis tässä toisin.  Arvokirjakokoelman lahjoittaminen olisi jalo teko. Mitä omiin kirjoihini. tulee, niin lopetin hankkimisen. (.... melkein) kun hyllytila loppui kesken vaikka kuinka niitä tarvittaisiin tutkimuskäyttöön, jatko-opiskeluun ja mitä moninaisimpaan. Joka muuton yhteydessä kannattaa lahjoittaa tuplat pois, samoin kertaalleen luetut ei- niin- hyvät.  Löytyy antikvaareja,  jotka peräti käyvät autottomalta hakemassa.

Ja jos haksahtaa siinä mitä kivankuuloinen sana tarkoittikaan niin ei se mikään häpeä ole. Peittely ja kiertely mielestäni on.
« Viimeksi muokattu: 23.09.15 - klo:18:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #27 : 23.09.15 - klo:20:18 »
Digitaalisessa muodossa olevia teoksia on toistaiseksi hyvin rajallinen määrä. Omasta hyllystäni vain muutama joutaa digiversion tieltä pois. Toinen on tuoreehko väitöskirja, toinen Kielitoimiston sanakirja. Akianderin uskonnollisia liikkeitä esittelevästä aineskokoelmasta olen löytänyt skannattuna vain osan niteistä.

Presidentin virka-asunnolle tärkein peruste lienevät turvallisuusjärjestelyt. Sama koskee kenties puolistusvoimien komentajaa. Virkatoimet hoituvat muualla. Pääministerillä ei ole velvollisuutta eikä useinkaan asiallista tarvetta asua virka-asunnossaan. Nykyiselläkin lienee kämppä Uudellamaalla. Virkaan liittyviin kokouksiin valtiolla on kyllä tiloja.

Jos edustustilaisuudet ym. yhteiskuntasuhteiden vapaamuotoinen hoito unohdetaan, asiallisia syitä virka-asuntoinstituutiolle on vaikea keksiä.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #28 : 24.09.15 - klo:04:43 »
Digitaalisessa muodossa olevia teoksia on toistaiseksi hyvin rajallinen määrä. Omasta hyllystäni vain muutama joutaa digiversion tieltä pois. Toinen on tuoreehko väitöskirja, toinen Kielitoimiston sanakirja. Akianderin uskonnollisia liikkeitä esittelevästä aineskokoelmasta olen löytänyt skannattuna vain osan niteistä.

Presidentin virka-asunnolle tärkein peruste lienevät turvallisuusjärjestelyt. Sama koskee kenties puolistusvoimien komentajaa. Virkatoimet hoituvat muualla. Pääministerillä ei ole velvollisuutta eikä useinkaan asiallista tarvetta asua virka-asunnossaan. Nykyiselläkin lienee kämppä Uudellamaalla. Virkaan liittyviin kokouksiin valtiolla on kyllä tiloja.

Jos edustustilaisuudet ym. yhteiskuntasuhteiden vapaamuotoinen hoito unohdetaan, asiallisia syitä virka-asuntoinstituutiolle on vaikea keksiä.

Mt

Taas viisastuttiin, kiitos. Missä niitä tiloja on, tulen vielä vain  viisaammaksi. Tarvitseeko piispakin turvallisuussyistä virka-asunnon? 

Erehdynkö pahoin jos Seppos ajatteli hintaa?

Itse ajattelin ajankohtaista tilannetta. Tiedän mainion hyvin että yksi luksuskämppä sinne tai tänne ei maata nosta ei kaada. Se mihin semmoinen vaikuttaa on kirkon julkisuuskuva.

Meillä on kovasti muutakin ajateltavaa, rolexit ranteissa taksilla maitten halki ajelevat pakolaiset sun muut, siitä huolimatta, no, arvelenpa että piispan suusta juuri nyt kommentti " vaatimattomampi kelpaa kuulkaahan" olisi ajankohtaisesti sitä arvopuhetta jota kaivataan. Kyllä sen neljä huonetta varmasti saa pikku summalla kokoon.

Kesäranta on käytännöllinen paikka sulloa pääministeri niiksi hetkeksi jotka toista hoitaa. Ei tarvitse lehdostönkään  harjoitella  kovin usein uusia kiellettyjä ajosuuntia. Täällä vedottiin virka-asunnon käyttöön kokoustilana, ja siis valtiolla niitä nyt on mutta kirkolla ei? Ei se pytinki Katajanokalla yhtään hullummalta näyttänyt missä kerran poikkesin.  Eikä kirkkolain edellyttämiä kokouksia niitäkään  järjestetä ihan niin useasti. Niille kuitenkin tilat löydetään.

Saatan erehtyä mutta luulenpa Öppiäisen lasketelleen tuossa minun kanssani  hieman leikkiäkin, ja tiedän itse, että oikaisen korvaan käyneitä sanontoja siinä vaiheessa kun merkitys häviää, pyydän anteeksi koska se loukkaa varmaankin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkollista sikailua
« Vastaus #29 : 24.09.15 - klo:15:45 »
Annetaan Peuralle pikkuisen anteeksi sillä Kuopion piispan asunto 271 neliötä oli oli pari vuotta sitten vielä kalliimpi. Selittävät, että ovat hyviä sijoituksia jos ne saa joskus myytyä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi