Erittäin omituista. Pitää sitten varmaan olla absoluuttinen sävelkorva, jotta noita kuulee. Koska eihän niissä asteikoissa ole muuta eroa kuin sävelkorkeus. Minulla ei ole (paitsi se hassu ilmiö että vasen korvakäytäväni on viritetty jonnekin yksiviivaisen b:n taajuudelle; siinä toisinaan alkaa epämiellyttävä lihasjännitystä muistuttava tuntoaistimus, kun suunnilleen tuo nuotti toistuu musiikissa usein. En tiedä, mistä on kysymys.)
Entäs kun viritys ajan myötä on vain kiristynyt? Kuulemma. Että joskus "aikojen alussa" yksiviivainen a ei olisikaan ollut se 440 hertsiä, vaan vähän matalampi, ja nyt tupataan virittämään korkeammaksikin. Muuttuuko väritys samalla?
Ei hänellä ole, ei minulla ole, mutta täten vain olisi. Tuohon barokkiaahan ja sen mukaiseen minulla ei ole vastausta. Tahtoisin sen kyllä mielelläni.
Sen kyllä kuulen milloin vaikka urut on barokkiviritteiset mutta siihen ei liity mitään ihmeellisyyttä. Korvaan jää sävellajimuisti ja se on suorastaan harmi ja haitta, sillä solfatutkinnoissa annetaan aa josta etsitään se solfattavan alkusävel. No hyvä. Löydät sen ja rupeat laulamaan etkä pääsekään niin alas kuin pitäisi tai joku ylös kuin pitäisi. No. Sinulle sanotaan että saat luvan solfata ylempää mutta et pysty koska se on korvassa alkuperäissävellajissa.
Se edellyttää suurta tyyneyttä.

. En nyt suorastaan itkisi mutta kun pitäisi ajatella että hyvä on minä transponoin eli siirrän kappaleen eri sävellajin, niin kaikki etumerkit sekoittaa.
..................
Sinulla on minun arvioni mukaan sillä kohdin ns breikki eli äänihuulten asento hieman muuttuu. Ylempänä laulaminen sujuu ja alempana mutta tuo kohta on vaikea. Siellä on monta lihasta jotka säätävät niitä rustoja joissa ne poimut joita sanotaan äänihuuliksi, on kiinni ja tuo on vähän kuin autolla vaihtaisi vaihdetta luulen. En voi tietää koska en aja... Tai on kuin mäkilähtö. Yritinhän minä saada kortin. Itselläni breikki on ylempänä ja se kohta on aina vaikea saada siistiksi.
Täytyy luovuttaa tämä kompositio- valööri- yms taitajille ja tietäjille. Tämä lipui tänne koska Pena näytti soitettavia kuvia, mutta avataan vaikka uusi ketju näille. Erityisen kiinnostavia ovat kuten tämä että viulu rahisee jos alennusmerkkejä tulee yli neljän ja neljällä nousee, kuten Händelin E- duurisonaatissa.
Minä pyydän osaltani anteeksi tunkeilua, mutta minä soitin siitä kuvasta.