Kirjoittaja Aihe: Kuvat puhuvat. Maalauksia, grafiikkaa, piirroksia  (Luettu 53464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Kuvat puhuvat. Maalauksia, grafiikkaa, piirroksia
« Vastaus #75 : 14.08.15 - klo:00:33 »
Kandinskyn maalauksia sanotaan musiikiksi. Olen lukenut joidenkin nykymuusikkojen soittaneen niistä kuin nuoteista.

http://www.sinfinimusic.com/uk/features/other-features/graphic-scores

Hurjahurjahurja. Näistä pidin ääreestlaitaan ja huomenna soitan. Olisi mieleni tehnyt kirjoittaa nuoteiksi eikä siihen tarvitse eritellä nykynuusikkoa pelimannityyliin imppaavasta viulunraapijasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 14.08.15 - klo:00:42 »
Jännityävinpiä ovat kinastelut joistakin, tavallisin on, onko C-duuri tumnahkon punainen vai kitinvalkoinen. Ja siis se jakautuu näihin kahteen.

Ehkä vähän OT näin kuvaketjussa, mutta jos viritysjärjestelmä on tasavireinen (eli oikeastaan tasaisen epävireinen), niin miten eri sävellajit voisivat olla eri värisiä? Niissähän on silloin kaikissa kukin intervalli aina tasan samankokoinen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 14.08.15 - klo:07:06 »
Laastarikohun innoittamana kysyn, miksei ole mielenkiintoisia taidelaastareita. Kantaisin mielelläni Mondrian-laastaria. Laastari on selkeästi alikehitelty tuote; siihenhän voisi sisällyttää vaikka mitä kuvallista viestintää.

Muumi-laastareita ja mikki-hiirilaastareita olen nähnyt.

Entä tatuoinnit.?  Picasso  vai  Gallen-Kallela ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 14.08.15 - klo:07:54 »

Koko selän peittävä Sammon ryöstö voisi olla komea ainakin aluksi. Vuosien mittaan tatuoinnit tuhraantuvat. Vanhuksen pinnassa se saattaisi näyttää siltä, että ukko olisi aikoinaan itse ollut kyseisessä kahakassa ja saanut kunnolla selkäänsä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 14.08.15 - klo:08:10 »
Ehkä vähän OT näin kuvaketjussa, mutta jos viritysjärjestelmä on tasavireinen (eli oikeastaan tasaisen epävireinen), niin miten eri sävellajit voisivat olla eri värisiä? Niissähän on silloin kaikissa kukin intervalli aina tasan samankokoinen.

Juu, minä kävin tästä pianistin kanssa keskustelua kun musiikkia opiskelin, mutta hän selitti tai vakuutti että voivat ja että pianolla kaunein olisi des-duuri. Siis ehdottomasti ei cis. Hän sai minun pääni pyörälle ja ymmälleen.

Kai hän tietää ja totta kyllä on että myös pianossa C-duuri on punainen. Ja siinäkin säveltäjät hakivat oikean sävellajin kun kirjoittivat jotain.

Omituinen seikka jota en ymmärrä koko sävellajin värillisyys vaikken ennen miettinyt koko juttua.

En ole sitä niin kuunnellut ovatko viulumusiikissa eriväriset kuin pianossa, sen kyllä tiedän että sävellajin valinta on musiikin kirjoittajalle keskeistä. Itse kuulen ne viulusta tietty, mutta viuluahan säestää monesti piano. Siinä on tietty dissonanssi joka tekee siitä epäsoivaa. Jos ensin soittaa viuluopen kanssa duettona kahdella viululla ja sitten pitää ruveta pianolla ja viululla soittamaan eron kyllä huomaa! Sen sijaan kun sisar harjoitteli äitini kanssa en kyllä kuullut mitään.

Satien ykkönen on harmaanvihreä kyllä vaikka soittaisi huuliharpulla tai kammalla.
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:08:14 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 14.08.15 - klo:09:17 »
Koko selän peittävä Sammon ryöstö voisi olla komea ainakin aluksi. Vuosien mittaan tatuoinnit tuhraantuvat. Vanhuksen pinnassa se saattaisi näyttää siltä, että ukko olisi aikoinaan itse ollut kyseisessä kahakassa ja saanut kunnolla selkäänsä.

Niinpä tyytyisin vain T-paitaan. Pojilla on ollut kovassa käytössä useampikin Gallen-Kallela- kuvioinen T-paita, joista ehdoton suosikki on mustavalkonen Sammon ryöstö. Näyttää hevi-paidalta, eikä sitten olekaan  :icon_wink: Ensimmäiset niistä ovat olleet käytössä jo seitsemän vuotta ja siirtyneet isoveljetä pikkuveljelle.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 14.08.15 - klo:09:23 »
Mekkokankaaksi voisin kelpuuttaa vasemmanpuolisen kuvion.

Oikea taas olisi kaunis puserossa.

Vapaan Taidekoulun opiskelijoilta:         http://d1gns46gm3ntni.cloudfront.net/educations/education81422/4.jpg

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 14.08.15 - klo:09:25 »

Joo, noita lähinnä lapsille sopivia malleja on kyllä. Mutta entäs jotain tyylikkäämpää aikuisille? Sellaista, mitä voisi pitää vaikka iltapuvun kanssa (ikään kuin minullakaan sellaista olisi  :003:) kuin mitäkin korua konsanaan.

Tatuointikuvioita ajattelin kanssa vaihtoehtona (jotain tribaaleja ainakin), ja valtiolippuja. Marimekkoraita menisi kanssa. Ja mainostaja voisi jakaa ilmaiseksi firman logolla koristettuja laastareita. (Tässähän sitä olisi taas liikeideaa sinne liikeideaketjuun.)

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 14.08.15 - klo:09:32 »
Juu, minä kävin tästä pianistin kanssa keskustelua kun musiikkia opiskelin, mutta hän selitti tai vakuutti että voivat

Erittäin omituista. Pitää sitten varmaan olla absoluuttinen sävelkorva, jotta noita kuulee. Koska eihän niissä asteikoissa ole muuta eroa kuin sävelkorkeus. Minulla ei ole (paitsi se hassu ilmiö että vasen korvakäytäväni on viritetty jonnekin yksiviivaisen b:n taajuudelle; siinä toisinaan alkaa epämiellyttävä lihasjännitystä muistuttava tuntoaistimus, kun suunnilleen tuo nuotti toistuu musiikissa usein. En tiedä, mistä on kysymys.)

Entäs kun viritys ajan myötä on vain kiristynyt? Kuulemma. Että joskus "aikojen alussa" yksiviivainen a ei olisikaan ollut se 440 hertsiä, vaan vähän matalampi, ja nyt tupataan virittämään korkeammaksikin. Muuttuuko väritys samalla?

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 14.08.15 - klo:14:25 »
Erittäin omituista. Pitää sitten varmaan olla absoluuttinen sävelkorva, jotta noita kuulee. Koska eihän niissä asteikoissa ole muuta eroa kuin sävelkorkeus. Minulla ei ole (paitsi se hassu ilmiö että vasen korvakäytäväni on viritetty jonnekin yksiviivaisen b:n taajuudelle; siinä toisinaan alkaa epämiellyttävä lihasjännitystä muistuttava tuntoaistimus, kun suunnilleen tuo nuotti toistuu musiikissa usein. En tiedä, mistä on kysymys.)

Entäs kun viritys ajan myötä on vain kiristynyt? Kuulemma. Että joskus "aikojen alussa" yksiviivainen a ei olisikaan ollut se 440 hertsiä, vaan vähän matalampi, ja nyt tupataan virittämään korkeammaksikin. Muuttuuko väritys samalla?

Ei hänellä ole, ei minulla ole, mutta täten vain olisi. Tuohon barokkiaahan ja sen mukaiseen minulla ei ole vastausta. Tahtoisin sen kyllä mielelläni.

Sen kyllä kuulen milloin vaikka urut on barokkiviritteiset mutta siihen ei liity mitään ihmeellisyyttä. Korvaan jää sävellajimuisti ja se on suorastaan harmi ja haitta, sillä solfatutkinnoissa annetaan aa josta etsitään se solfattavan alkusävel. No hyvä. Löydät sen ja rupeat laulamaan etkä pääsekään niin alas kuin pitäisi tai joku ylös kuin pitäisi. No. Sinulle sanotaan että saat luvan solfata ylempää mutta et pysty koska se on korvassa alkuperäissävellajissa.

Se edellyttää suurta tyyneyttä. :'(. En nyt suorastaan itkisi mutta kun pitäisi ajatella että hyvä on minä transponoin eli siirrän kappaleen eri sävellajin, niin kaikki etumerkit sekoittaa.

..................

Sinulla on minun arvioni mukaan sillä kohdin ns breikki eli äänihuulten asento hieman muuttuu. Ylempänä laulaminen sujuu ja alempana mutta tuo kohta on vaikea. Siellä on monta lihasta jotka säätävät niitä rustoja joissa ne poimut joita sanotaan äänihuuliksi, on kiinni ja tuo on vähän kuin autolla vaihtaisi vaihdetta luulen. En voi tietää koska en aja...  Tai on kuin mäkilähtö. Yritinhän minä saada kortin. Itselläni breikki on ylempänä ja se kohta on aina vaikea saada siistiksi.

Täytyy luovuttaa tämä kompositio- valööri- yms taitajille ja tietäjille.  Tämä lipui tänne koska Pena näytti soitettavia kuvia, mutta avataan vaikka uusi ketju näille.  Erityisen kiinnostavia ovat kuten tämä että viulu rahisee jos alennusmerkkejä tulee yli neljän ja neljällä nousee, kuten Händelin E-  duurisonaatissa.

Minä pyydän osaltani anteeksi tunkeilua, mutta minä soitin siitä kuvasta.
« Viimeksi muokattu: 14.08.15 - klo:14:32 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 14.08.15 - klo:14:28 »
Yx juttu, minä soitan yhdelle pianistille vielä ja tiedustan. Aikuiselle, ei Lapsi Kolmelle.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 14.08.15 - klo:15:00 »
Muistan kuinka hienon vaikutelman sain Ingmar Bergmanin ohjaamasta Taikahuilun ohjauksesta kun näin sen tv:ssä 1970-luvulla. Lavastus oli jotakin erilaista, mihin oli tv:ssä totuttu. Etenkin ne näytöksien alut ja loput kun pilvet pikku enkeleineen laskeutuivat kohtausten eteen.

En ole erityisen hyvissä väleissä oopperoiden kanssa. Aarioista kylläkin pidän, kun ne ovat mieleisiäni.
Tässä ko Taikahuilun Sarastron aaria, jonka tummat värit tukevat upeasti basson syvää ääntä.

https://www.youtube.com/watch?v=xG7DLcSc7PI

Lavastus on taidemuoto jota ilman näyttämötaide ei toimi.  Liikkuva kuva on vieläkin enemmän.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 14.08.15 - klo:16:10 »
Albrecht Dürerin Neljä apostolia on tulkittu aikansa kirkollisen tilanteen kuvaukseksi. Johannes, Pietari, Markus ja Paavali kuvaavat katolisen ja protestanttisen kristillisyyden eri suuntauksia. Avaimiensa haltijana Pietari on Rooman kirkon henkilöitymä. Paavali Raamattuineen edustaa luterilaista teologiaa. Palavakatseinen Markus on tulkittu kiihkoilijaksi. Dürer oli Rooman kirkolle uskollinen, vaikka arvostikin Lutheria. Kenties lempeä ja sovinnollinen Johannes on näistä neljästä se, johon hän itse samastui.
https://jslingerland.wordpress.com/2012/09/30/the-four-apostles-by-albrecht-durer/

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 14.08.15 - klo:20:12 »
Värien merkitys kuvissa on tärkeä. Miksi joku toinen väri miellyttää toista, toinen toista. Värit puhuvat siinä missä mustavalkoinen vaikuttaa toisella tavoin.

Lapset pitävät kirkkaista väreistä. Se otetaan huomioon heille tarkoitetuissa kirjoissa ja kuvissa ja leluissa.

Oma mieluinen väriyhdistelmä on sininen ja vihreä yhdessä. Turkoosi ja valkoinen yhdessä. Ruskean eri sävyt ja niiden kanssa musta. Mitähän tämä mahtaa minusta kertoa ?

http://oppiminen.yle.fi/historia-maailma/varit-ovat-ikivanha-visuaalinen-kieli

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 15.08.15 - klo:12:04 »
Lahden Säästöpankilla oli hyvä ja melko laaja taidekokoelma.  Pidin paljon Anita Snellmanin työstä Lampaankeritsijät. Se oli hänen parhaalta Ibizan kaudeltaan.

Tämä työ on ollut myynnissä Hagelstamilla, mutta on paljon pienempi kuin mikä pankilla oli:  http://www.hagelstam.fi/db768680eda73c509032859e7b50b3b5

Anita Snellman-säätiö:   http://www.anitasnellmanfoundation.com/5