Kirjoittaja Aihe: Eläimet 7  (Luettu 35148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #60 : 20.07.15 - klo:12:59 »
Ei kannata kaikkia Tolutella. Elä Sinä huoneella ja pidä elukat ulkona. Se voisi olla Sinulle hyvä ohje.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #61 : 20.07.15 - klo:15:54 »
Pelkäsin rottatarinas ja kriisiä taloyhtiössä joten siilien tuli päästä puolisalaa aterioimaan.

Nyt kyllä porstasin ja kuurasin sekä maton että matonalusen jota en kadu sillä ikkunanliepeillä alkoi hengailla tuoksahduksen ohella vastaavaa kookasta äänekästä kärpästyyppiä joita muistan maaseutulapsuuksista. Sen verran nähtiin senaikaisia tiloja ja pientiloja jossa oli joka eläinlaji edustettuna.

Tässä syntyy myös alttiisti väärinkäsitys sen myönnän ja syy on minun ilmaisussani, kun puhun puutarhasta terassista ja puutarhan lattianpesusta jota saattaa olla teräväpäisen haastavaa seurata. Minulla kuuluu alimman kerroksen asuntoon terassi joka oli maavarainen, ja toišena vuonna muutettuani oli ollut kaksi lumitalvea. Routiminenkin sekä vesisade  saattaa vaikuttaa sillä tämä seutu on vanhaa suopohjaa. Noh, keskelle tuli sellainen parinkymmenen sentin vajoama johon hermostuin. Herra ei-ei on kieltänyt istuttamasta kasveja näihin.

En viitsi selittää etteihän sokkeli sielläkään hajoa missä kasvillisuus ylettyy seinään muualla eikä muissa alueen terassiasuntotaloissa vaan anoin hyvin virallisen luvan teettää siihen sitten lattian. Pohjalle pultattiin tiheään paksua puuta seinästä seinään ja toisinpäin läpikäsiteltyä terassilautaa.

Se kulkee täällä foorumilla väliin terassina väliin puutarhana. Yleensä syvän melankolisena katson sen puutarhaksi ja hoidan puutarhana. Virallisesti se on terassi. Sille on oma portti, sen alta mahtuu siili erinomaisesti vaikka nousua on vähän, kynnyksen mitta.

Se on semmoinen lisähuone jossa vietän kesäisin toisin ajoin öitä ja suunnittelen jatkuvasti kuinka kiertää määräyksiä ja lisätä rakennelmia joita on.  :003: 

Siten tänään sain kuurattua sekä maton että terassin lattian jonka tehtävän keväällä löin laimin kun oli kamalasti muuta työtä, ajattelin että jos tulee kaunis syksy niin sitten. Nyt osoittautui hyvä päivä, ehkä kaksi, kun sitä käyttää kiiliäisten oravien hemppojen yms ohella myös minä.

Siitä on tullut vuosien saatossa metsämäinen. 

Enkä unohda sitä iltaa jona huutelin Olavia pähkinälle ja portilla seisoi, yhä sen takana, anovakatseinen nälkäinen siili,.. Kuka ei avaisi porttiaan... Mutta olen hyvilläni saadessani täältä sekä eläimiin paremmin perehtyneeltä sisarelta  tukea kun olen varsin tottumaton ja siten on tämä ensimmäinen eläinkesä minulla. Sinä pidät minut järjissäni ja sisar neuvoo miten kulloinkin toimitaan  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #62 : 20.07.15 - klo:16:20 »
Perjantai-iltana sain kävelylenkillä katsella kahta kaunista valkohäntäkaurista ja ne joutuivat katselemaan minua. Siinä me sitten seisoskeltiin ja katseltiin kaikilla korvat höröllään.  :icon_wink:  Matkaa välillämme oli sen verran, eikä tuulikaan kantanut hajuani niille, joten katselimme aikamme. Lopulta lähdin jatkamaan matkaa.
On se vain mukava joskus lenkillä nähkä muitakin eläimiä kuin vain lintuja.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #63 : 21.07.15 - klo:02:43 »
Tästä muistan lapissa kuljeksimiseni. Jossakin ihan Kiilopään tuntumassa on vielä suon ylitse pitkospuut joilla kohtasimme, poro ja minä. Paistettiin särkeä; porohan on vähän pösilö elukka joka ei vähällä tajua mutta sen sorkka kantaa suossa paremmin kuin vaellussaapas joten odotin ja väistyihän se.

Lapsi numero 1 oppikin ensin tuntemaan poron, joten kun kerran teimme kauhujarrutuksen hirven edessä hän totesi vain, poro ponteva! Hän oppi jostakin poron juuri pontevaksi.

Neljänkymmenen kilometrin matkalla näki paraastaan seitsemän hirveä niinä kesinä. Kaupungissa on tyytyminen vähempään, ja olenkin onnellinen hempoista oravista ja siileistä, juuri havahduin siihen että joku könysi syömään. Kyllähän ne nuuhkivat epäluuloisesti ja vaikuttivat hämmentyneitä, eräs haisteli krassejakin, mutta se joka aikanaan hellytti sydämeni on joka tapauksessa rohjennut jo lounaalle, ja tavaton kuinka se oli nälissään hotki kaksi lautasellista.

Emme viitsi nyt rynnistää mökille kun wanhukset mitä ilmeisimmin haluavat oleskella siellä korostetusti kahden. Siellä näkisi eläimiä, on riistansuojelualuetta, helteenpuutteella on se puoli ettei rajan takana syty metsäpaloja nimittäin susi kuultiin kerran enkä totisesti tahdo kuulla sitä toistamiseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #64 : 21.07.15 - klo:21:03 »
Minulla on havainto. Näyttää kuin vain tyttöpuolinen orava jemmaisi jyviä. Portin alla on tarjoilu sille hännättömälle jolle elämä on jo saattanut olla kova koska se on kadonnut maisemasta. Täytyy kirjoittaa Olevaisuusruno sen muistolle.

Se ei jemmannut. Hännällinen poikapuolinen orava niinikään ei vie mitään mukanaan. En tiedä onko tänä tosi vai kolme poikkeusoravaa.

Aadam saapui ja ennätti tyhjentää lähes kaikki tarjoiluvadit. Suurella siilillä on suuri nälkä. Sen ruokkiminen kysyy jo pätäkkää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #65 : 22.07.15 - klo:13:19 »
Olen löytänyt toimivan ratkaisun siilitappeluihin. Yksi siili kerta kaikkiaan syö ulkona. Sille katetaan herkullinen lautanen ja toimitetaan pensaaseen.

Näin en enää voi toimia suhteessa joka siiliin sillä terassille ilmestyy oitis protestikakka. Mutta säikähtäessään tai ylipäänsä ihmisen tullessa näköpiiriin siili kääntää päänsä pois! Siten Iidan vetoava katse ylöspäin suoraan silmiini minua hämmästyttää edelleen, siis silloin kun se ensi kertaa pyrki portista sisään.

Ne tietysti ovat hauskoja, lähes seuraeläimiä kohta voinee Iidan varustaa sillä huivilla jota pitkään käytti Mörtin laatima Kissa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #66 : 22.07.15 - klo:17:12 »
Uusi pieni siili on ilmestynyt. Se hiipi ensin arasti Aadamin jäljissä mutta tänään kun kaupoille lähtiessäni katselin ulkokukkia näin pienenpienen siilin kurkistavan pensaasta matkan päästä terassi kolmosen edustalta, ja kun näki minut kääntyi pois kun kävin kutsumassa syömään.
tyypillistä käytöstä, vain Iida toimii toisin.

Tällä on suuret hauskat tupsut korvien alapuolella ja erittäin aistikas kuono. Äsken kun paistoi aurinko minä istuin terassilla ja vain olin ylen kiitollinen ja ajan perästä totesin tämän nuorsiilin aterioinnin perästä ryömineenkin kukkalaatikon alle ----  ne liikkuvat tavattoman hiljaa!  Ateriasta oli nautittu vain hyytelöosa kun Iida tavallisesti jättää sen syömättä.

Näillä on oltava nimet muuten ne eivät erotu. Hän olkoon Samuel vaikka en mene takuuseen ettei olisi Eeva. Nämä kuitenkaan eivät nähdäkseni ole kielletyn hedelmän perään  :003:  kun joka annos on nyt sallittu,  vaikka siiliperspektiivistä näillä on sisaren mukaan paratiisilliset oltavat.  Syöttävät hekin siilejä niin että käy kukkarolle mutta sikäläissiili jää herkemmin auton alle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #67 : 23.07.15 - klo:21:56 »
Töpöhäntäinen orava on hengissä, lihonut pähkinäkuurilla joskaan ei ryhdy keskusteluväleihin eli ditä ei saada pyydystettyä koriin viedäksemme kuntoutuskeskukseen. Kenties se on tyytyväisempi vapaana. Hyppäämään se ei kykene eikä enää yritäkään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #68 : 24.07.15 - klo:08:20 »
Olen isäntänä kahdelle koiralle parin päivän ajan. Toinen on vanha ja viisas ja pysyy kartanossa, toinen alta kaksivuotias musta käkkäräturkkinen amerikkalainen. Rotukoiria molemmat. Kunhan olen saanut sylkeni nielaistuksi, lähden ulos etsimään pystykorvaisen Aku-vainajan juoksukettingit uusiokäyttöön. Minua opastetaan laittamaan vanha koira liekaan, että nuorikin pysyisi pihassa. En minä niin voi tehdä, se olisi minusta epäreilua. Kahlitsen sen, joka marhamintaa tarvitsee.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #69 : 24.07.15 - klo:12:03 »
Rauha maassa muutaman tunnin. Musta pikkukoira on lieassa kiinni ja iso vanha on siinä lähellä. Itse saan kulkea pirtin ja pikkupuolen väliä vapaasti. Kunhan Aaro ja Laura tulevat asetelma varmaan muuttuu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #70 : 24.07.15 - klo:12:12 »
Rauha maassa muutaman tunnin. Musta pikkukoira on lieassa kiinni ja iso vanha on siinä lähellä. Itse saan kulkea pirtin ja pikkupuolen väliä vapaasti. Kunhan Aaro ja Laura tulevat asetelma varmaan muuttuu.

Sinulla on selkeästi eläinälyä.

Tänne on ilmestynyt tyttöpuolunen oravanpoikanen. Oli erinomaista että laadin tuon ulkokukkapenkin. Terassipuutarha saa olla rauhassa, sitä sen sijaan on myllätty oikein kunnolla, reunalle istuttamani poronjälälä on lennellyt oikein kelpo matkan päähän.

Kuinkahan on näin, että nimenomaan kukkapenkki soveltuu pähkinän jemmausmestaksi niin hyvin oravan mielestä? Onko se helpompaa havaita kun pähkinää käy noutamassa?

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #71 : 24.07.15 - klo:13:08 »
 :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #72 : 24.07.15 - klo:19:10 »
Äsken kohtasin siilin, Iidan, omituisessa tilanteessa;  se oli kiivennyt itsensä kokoisen ruukun päälle ja vaikutti hölmistyneeltä. Sanoin että ei hätää, Leena tuo ruokaa, muttei se syönyt.

Ruukussa on pohjalla ruukkusoraa ja päällä pähkinöitä sitä hännätöntä oravaa varten nyt lähinnä. Se on semmoinen jouluksi saatu asetelmaruukku.

Nyt käsitän mihin katoavat pähkinät portilta niin aavemaisesti, orava kun saa ääntä aikaan.

Iida parka oli kai ne syönyt ja löytänyt ilahtuen lisää, könynnyt ruukulle mutta voi! Eihän se kai itsensä alta niitä helposti saa.

Pähkinänsyöjää riittää.
Vein ruokalautasen pensaaseen koska tulee se oikeakin nälkä ja katoin pähkinät laakeammalle astialle. En ollenkaan tiedä ovatko ne siiliravintoa, mutta olen havainnut niiden kyllä olevan pähkinälle persoja. Aadam ainoana nauttii ainoastaan siiliruokaa, mutta ehkä näiden nuorempien siilien hampaita kutittaa tai jotain. Usea nisäkäs saa ensin maitohampaat siilistä en tiedä.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #73 : 25.07.15 - klo:21:56 »
Kun saapui matalapaine torkahdin ja myöhästyin illalliskattauksesta. Tosin lämmin päivä kiidätti siilejä paremmin siilillisissä toimissa. Oravatöminä oli sitäkin vilkkaampaa.

Nyt on katettu kahdelle kiiliäiselle illallinen. Whiskas pääsi loppumaan eli täytyy Kitekatin kelvata. Olen aina pahoillani myöhästelystä, täällä on poikennut olettaakseni ainakin täsmällisin. Onko se pienessä siilipäässään kysynyt:  missä on ateriani?  :icon_eek:


Rauhoitun vasta havaitessani siilimaiskutusta.
Nyt luulen kuulevani  :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #74 : 25.07.15 - klo:22:05 »
Se oli pikkusiilimme Samueli joka söi pikkuannoksen ja vetäytyi kukkalaatikon alle.
Oli erinomaista että se ennätti saada edes vähän ruokaa. Tai siis minulla on aamulla runsas urakka tämä kun on bed and breakfast -palvelu, ja yövieraita on odotettavissa kyllä lisää riippuen siitä millä tunnilla alkaa sataa.

Nyt kuulen tuhinaa joka ei yleensä lupaa hyvää  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.