Kirjoittaja Aihe: Eläimet 7  (Luettu 35145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #90 : 31.07.15 - klo:11:13 »
Hyvä Themikselle.

Kyllä jotenkin epäilen että siilit on saatettu myrkyttää, sillä oudoksuttaa siili joka tulee ihmisen lähelle eli terassilleni kolmen katetun ruokavadin äärelle, kiertelee niitä muttei ryhdy aterioimaan. Se pureskeli pähkinää ja siinä vaiheessa olisi pitänyt riittää eläinälyä eli kaapata se froteepyyhkeeseen koppaan ja ei kun pieneläinpäivystykseen. Kun sitä koppaakaan ei vielä ole...   :'(.  Olisin minä kestänyt pienet piikittelyt siltä ja pakokauhukakan voi pestä pois mutta se lähti.

Toisaalta täälläkin on pimeitä kuolinkoloja joihin käpertyä mutta ehkä se ratkaisi toisin. Eihän rotanmyrkylle mitään mahda mutta olisi lievitetty tuskia ja tietäisin kyllä kuka teki ja mitä. Nyt vain epäilen ja se on epämiellyttävää.

Paras vaihtoehto olisi jokin parempi terassi jolla ehkä tarjoilu on jotenkin sigamageempaa ja kermaa joka aterialla tai jotakin jota siili halajaa, ehkä hyvää musaa tai tappelulupa eikö mitään portsaria sanomassa että heihei täällä ei tapella sentäs. Tai jokin happy hour...    :'(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #91 : 31.07.15 - klo:11:20 »
Tämä siilivuodatus nyt pitenee mutta puskasiilivatiinkin oli jäänyt ruokaa, tosin yöllä satoi niin kuin Nooan päivinä ja oli koleaa. On aina koleaa kun paksu pilvi taivaan peittää ja saattoihan se jähmettää siilit johonkin missä nyt olivat.

Jos ne kävivät täällä tankkaamassa yli pahimman nääntymyksen, sanoihan sisar että niillä oli varmasti ollut hirveä nälkä kun ihmettelin miten ne söivät sitten vähemmän, ettei siilikään määräänsä enempää loputtomiin syö.

Ei olisi pitänyt pestä sitä mattoa  :-\. Se sisälsi dataa ja minä pyyhkäisin kovalevyn tyhjäksi sillä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #92 : 31.07.15 - klo:15:47 »
Joka vapaahetkeni olen istunut ja yrittänyt filmata oravasta videota mutta mikä on. Haistavatko ne jännityksen kun pälyilevät ja häipyvät saman tien pähkinä pykälässä. Ja minä kun tekisin niistä maailmantähtiä  >:( .

Sitten vyöryy seuraava pilvikimpale jyristen ylleni ja maailma pimenee, mutta hempon pääsin toteen. Suurehko uroshemppo hyppäsi terassille kuin vanhasta muistista mutten päässyt morjestamasn se kääntyi ja häipyi mutta arvaan pesän. Kiidätin lähistölle nokkapalaa ja hamppua kaikista säännöistä huolimatta sillä näin viimeksi kuinka ne hyvin systemaattisesti syöttivät poikasille vain matosia tai viherravintoa.

Nämä ketjut menivät nyt päällekkäin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #93 : 31.07.15 - klo:17:08 »
Kävi lopulta parempi onni kuin oletinkaan sillä sain hyvän pätkän siitä hännättömästä oravaisesta. Se on hyvin paljon pelokkaampi syystäkin kuin muut. Laihempi ja koko ajan hädissään pälyileväinen. Koetan sitä ainakin lihottaa ja jaella sille että pähkinä kuten sille maistuva nokkapalakin tulee ihan turvalliselta Leenalta, koetan vastedes järjestää sille kattauksen hyvin säntillisesti se saattaa lähteä liikkeelle vasta kun tassujentöminän hetki on ohi ja linnutkin vaienneet mutta siilirapinaa ei kuulu vielä.

En tiedä mitkä mahdollisuudet sillä on hännättömänä mutta on siis tämä hoitola jossa huolehditaan näistä eläimistä. Ehkä minäkin osaisin se voisi asua terassilla talven yli ja muutenkin omaksua tämän on nimittäin olemassa suurhäkkejä virikemarsuja varten niistä meillä tiedetään paljon, sille voisi rakentaa luonnonmukaisen turvallisen suurhäkin ja sinne kaikkia nitä virikehäkeissä on, tai vieläkin suuremman, ja hommata omaeläinlääkärin ja tehdä siitä onnellisen oravan.
Nyt se ei ole minä erotan kyllä onnellisuuden oravassa.
Saisihan se kuljeskella vapaasti en tahdo tehdä siitä häkkieläintä vaan antaa kodin.

Tuohon mahtuu kyllä vaikka tehdään horrostuspesäkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #94 : 01.08.15 - klo:09:02 »
Osaako joku ratkaista.

Siis oravat erityisesti Emma hakeutui kiihkeästi tänne ja tuli sisällekin pähkinälle. Minäkin syön pähkinöitä nimittäin. Sitten tuli jonkin ajan kuluttua oravaton hetki. Viimeinen erikoinen ele oli Emman poikkeaminen, se otti pähkinän kuin kohteluaisuuttaan mutta oli pälyileväinen ja katseli terassia arviomielisenä ja sitten seurasi oravaton aika jolloin täällä ei käynyt yhtäkkiä ketään. Silloinkin jos muistatte pelkäsin niille käyneen hullusti pahassa maailmassa.

Siten riemastuin kun sain oravia usein kappalein joskin hännätön on minulle syvästi rakas.

No nyt katosivat terassipuutarhasiilit! Ja viimeinen kokemus oli sama. Suuri siili kävi katselemassa paikat ja nautti muutaman pähkinän muttei kajonnut ateriavateihin. Tästä on kolme iltaa. Se nuuski kolot mutta poistui.

Saattoivatko ne katsoa synnytyskolot tai pesäpaikat? Minä en tiedä milloin siili poikii, myyrä jo kertoi äskettäin havainneensa metsässä pienen siilin. Toissa yönä oli näykkäisty hieman vadista joka asetettiin aivan portille ja paljon oli tietysti syöty puskavadistakin, olen vain tottunut kattamaan suuret annokset koska alkuun niiden ruokahalu oli suuri.

Mutta pois he on. En minäkään täällä poikisi jos olisin siili tai orava. Niistä kumpikaan ei tiedä ettei se suuri hahmo ole vaarallinen, ne muistavat tämän vain hyvänä terassina jolta etenkin nälkäisen siilin soveltui aloittaa ilta.

Täytyy penkoa siilitietoutta. Onko teillä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #95 : 01.08.15 - klo:09:05 »
Matotilanne ei ole hyvä. Yleensä niitä nousee sateen jälkeen poluille nutteihan ne tukehtumatta loputonta sadetta kestä ja tulevat syödyiksi loppuun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #96 : 01.08.15 - klo:09:15 »
Voi itku.

Se siilitappelu josta kiihdyin olikin todennäköisesti muuta...  :icon_redface:  Minä en enää ikinä puutu eläinelämään! Ihme että ne tulivat ylipäänsä enää. Ihminen tulee ja sanoo ettei kuulkaas täällä...

Noh onhan tässä pihaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #97 : 01.08.15 - klo:20:22 »
Kyllä on mentävä varovasti terassille jos haluaa sinne oravatöminää. En muistanut että heti ovesta on sovelias kipeämisritilä ja sieltä tultiin alas ja lujaa.

Kello viisi hiipii hännätön orava ja silloin on oltava erityisen varovainen. Se sai ilmeisesti kuitenkin vatsan täyteen. Tietäisipä nyt onko se onnellisempi luonnossa eläessään oravanelämää ilman kykyä hyppiä kuten myös ilmaista itseään --- olen oppinut paljon häntäliikkeistä. Vai olisiko se onnellisempi ihmisen pyydystämänä,  saisi aina hyvää pähkinä- ja jyväruokaa ja virikkeitä ja ihmisellistä rakkautta pyydystettynä suurhäkkioravana?

Täytyy kysyä sisarelta, jolla on suuri eläinäly. Siltä siis joka " näkee" .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #98 : 01.08.15 - klo:20:59 »

Kello viisi hiipii hännätön orava ja silloin on oltava erityisen varovainen. Se sai ilmeisesti kuitenkin vatsan täyteen. Tietäisipä nyt onko se onnellisempi luonnossa eläessään oravanelämää ilman kykyä hyppiä kuten myös ilmaista itseään --- olen oppinut paljon häntäliikkeistä. Vai olisiko se onnellisempi ihmisen pyydystämänä,  saisi aina hyvää pähkinä- ja jyväruokaa ja virikkeitä ja ihmisellistä rakkautta pyydystettynä suurhäkkioravana?

Täytyy kysyä sisarelta, jolla on suuri eläinäly. Siltä siis joka " näkee" .

Eipä niitä saa ottaa kiinni. Se on laitonta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #99 : 02.08.15 - klo:11:52 »
Eipä niitä saa ottaa kiinni. Se on laitonta.

No tuo ratkesi helposti.

Jossakin Helsinki-Kouvola-välillä on lintuhoitolaa vastaava eläinhoitola mutta sielläkin on tarkoitus kuntouttaa eläin luontoon. Vaatisi korkeamman tason kirurgiaa valmistaa proteesihäntä, joten epäilen onko asianomainen hoitola tälle tarkoituksenmukainenkaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #100 : 02.08.15 - klo:12:14 »
Siileistä olen oppinut paljon. Sen moni tietääkin että on erittäin vanha nisäkäs nimitetään eläväksi fossiiliksi.

Niillä ei ole reviiriä eikä säällistä perhe-elämää eikä sukusiteitä mutta ne vaeltelevat valtavia matkoja. Reipas urossiili saattaa koluta kahdeksan hehtaarin alueen haeskellen naaraita jos sattuu sille päälle, mutta niiden lemmenpuuhat vaikuttavat tosi vihaisilta. Naaras siis saattaa todella käyttäytyä hyökkäävästi ja pyrkiä puremaan ja ajaa kosijan tiehensä.

Se mietityttää yhä mitä näin. No voin ymmärtää että tulee häirityksi jos tullaan ehdottelemaan kesken syönnin mutta sitä en ymmärrä, että siilin vetäydyttyä toiseen päähän omalle lautaselliselleen tämä kookas tulee ja ajaa sen kokonaan pois. Siis todella. Ei rauhaa ennenkuin polo karkaa portista! Mutta kilpakosintojakaan niillä ei ole, ja ajanhetki varhainen joten saattoi tulla kiista ateriavadeista sillä suuren osan yötä siili kuljeskelee ruokaansa hakemassa, joka on todella pieninä palasina maailmalla, sillä siilin on saavutettava lähes kilon paino ennenkuin voi ryhtyä rauhassa horrostamaan.

Päivät ne nukkuvat. Ne tosin täällä nukkuessaan heräsivät jos vei aterian tarjolle. Siilihaukotus näytti hyvin somalta, kun nokka avautui ja paljasti pienen kielen ja kaksi pientä valkeaa hammasriviä. Jos siiliä on esim tutkimustarkoituksissa pidetty erillään siilielämästä ne omaksuvat erilaisen vuorokausirytmin eli ilmeisesti valo ja melatoniinierityksen vaste määrittää niitä siinä kuin lämpötilakin. Ne harrastivat horrostelua täällä kun säätila painui noin kymmeneen tosin välillä söivät.

Yö kuluu sitten pesää rakennellessa ja sitten poiketaan tytöille.

Sunnytys saattaa siilillä olla vaikea ja poikaset perätilassa, mutta ne suoriutuvat yleensä vaikka urakka voi kestää tunteja. Se hoitaa itse napanuoran puremalla poikki ja ravitsee poikaset. Tämä osa siilielämää tulee vielä tarkastaa. En muista nyt kantoaikaa enkä pesimäaikaa.

Kiintoisaa mutta siili todella viihtyy parhaiten aivan yksinään. Koska niitä on niukasti on nyt neuvottu niitä tukemaan elämäntaistelussa siis ruokkimaan ja antamaan mahdollinen apu horrostuspesään, jättämään esille oksia puukasoja yms sillä aliravittu siili kuolee tai ei jaksa tehdä itselleen pesää. Kanta on heikentynyt.

Se kiintoisa tuoksu jonka minä onneton menin pesemään pois oli varmasti jäännettä edellisöisestä itsevoitelusta eli siilin puuskuttaen tuottamasta sylkimäisestä aineesta joka viehättää naarassiilejä...  Minä valitettavasti en ole naarassiiliälyinen, olisi pitänyt konsultoida ennen kuin pesee hajut pois! Olisi saattanut päästä seuraamaan siilisynnytystäkin kenties ja pikkusiilejä, tai ainakin terassin vetovoima olisiehkä kasvanut. Siis ne olivat ilmeisesti viihtymässä kun totesivat, ei, ei sittenkään....  Harmi. Mutta se haisi hirveälle.
« Viimeksi muokattu: 02.08.15 - klo:12:24 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #101 : 02.08.15 - klo:13:20 »
Joskus tuli noita siilien lemmenpuuhia seurattua. "Lempi" tosin kuulostaa väärältä sanalta, kun ei se naaras vaikuttanut pätkääkään kiinnostuneelta, tuhahteli ärsyyntyneen oloisena ja lyllersi poispäin. Taisi lopulta ajatella että annetaan nyt sitten niin päästään tuosta häiskästä eroon. Sitten paikalle ilmaantuikin kilpakosija, urokselle tuli kiire häätää sitä, ja naaras pääsi vähin äänin poistumaan  :039:

Tuo oli Helsingin Vallilassa, jossa asuin lopun opiskeluaikaani. Opiskellessa sai rauhassa valvoa yöt ja vaikka lähteä kesäyönä luontoretkelle - joskin kerran en päässyt kun luonto tunki liian lähelle: siili oli majoittunut talon ulko-oven eteen tukkeeksi. Ehkä joskus eläkkeellä taas pääsen yöllisille vaelluksille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #102 : 02.08.15 - klo:13:41 »
Joskus tuli noita siilien lemmenpuuhia seurattua. "Lempi" tosin kuulostaa väärältä sanalta, kun ei se naaras vaikuttanut pätkääkään kiinnostuneelta, tuhahteli ärsyyntyneen oloisena ja lyllersi poispäin. Taisi lopulta ajatella että annetaan nyt sitten niin päästään tuosta häiskästä eroon. Sitten paikalle ilmaantuikin kilpakosija, urokselle tuli kiire häätää sitä, ja naaras pääsi vähin äänin poistumaan  :039:

Tuo oli Helsingin Vallilassa, jossa asuin lopun opiskeluaikaani. Opiskellessa sai rauhassa valvoa yöt ja vaikka lähteä kesäyönä luontoretkelle - joskin kerran en päässyt kun luonto tunki liian lähelle: siili oli majoittunut talon ulko-oven eteen tukkeeksi. Ehkä joskus eläkkeellä taas pääsen yöllisille vaelluksille.

Voi vautsi. Sitähän täälläkin se naapurirapun mies lähti pelastamaan oletettua naishenkilöä pahoinpitelyltä jos miten varustautuneena ja löysi kaksi parkuvaa siiliä. Oli lopulta huojentunut ettei sentään soittanut paikalle poliisipartiota  :repee:  Se tuhahtelu kai kuitenkin ilmaisee, toivoa on pojuseni, toivoa on, mutta kuulemma toivoa on senkin jälkeen kun puraisen vatsasi vammoille, pojuseni, ja ajan sinut viidesti väkivaltaisesti pakoon.  :003:  Siili on hyvin wanhatestamentillinen!

Ne parkuivat kumpikin ja mitä luin niin puuha tuntuu käsittämättömän vastentahtoiselta jopa kiima-aikaan mutta lienee tätä ihmisen eläinälynpuutetta.  Aivan kuin ne olisivat ottaneet oikeinkin lakina tuon että täyttäkää maa, että kai sitä taas täytyy edes kertaalleen ettei My Old Man pahoin vihastu.

Tämän takia asuisin halusta maalla ja seurailisin eläinten puuhia. Se toinen puoli haluaa johonkin jonne ihmiset on kauan sitten pykänneet jotakin ja nyt näkyy esimerkiksi kaivausten kerrostumina eli tässä jökötän pääsemättä kummastakaan puolesta irti.
« Viimeksi muokattu: 02.08.15 - klo:13:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #103 : 02.08.15 - klo:21:50 »
Minä paha ja uskoton palvelija  :'( jätin terassisiilien ravitsemuksen laimin koska arvelin koko poppoon muuttaneen. Tosin päivällä kuului varovaista rapsetta mutta toisinaan kukkakin rapsahtaa auetessaan.

Onneksi katsoin näkyisikö hännätöntä oravaa. Se kyllä tulee tasan kello 17.00.

Siellä kuljeksi nälkäinen pienenpuoleinen siili sittenkin. Hieman se muistuttaa Samuelisiiliä, mutta nyt käy kova tassujenrapse. Olen onnellinen paluustansa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 7
« Vastaus #104 : 03.08.15 - klo:09:43 »
Nuori siili  näkyy yöpyneen. Kermavati oli vajennut ja liha-ateriasta nautittu soma kolmannes. Se koetti purra pähkinää joka aina luiskahti ulottumattomiin kun sen totesin.  Kyllä se tuli jo päivemmällä, täällä vain on niin monia koloja joissa piillä.

Hahmottelen suunnitelmaa jolla assisteerata horrostuspesän laadintaa hienotunteisesti, en tahdo tyrkyttää, taidan etsiä soveliaita oksia ja tikkujahan täällä on entuudestaan koska on noita kasvien tukipuikkoja, niitä saa kyllä käyttää. Toimitetaan lisää.

Yksi kuitenkin rakennetaan muutamalla erilliskololla siis rivitalotyyppinen, koska siili rakastaa yksinäistä horrostusta. Siis ei perhepesiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.