Kirjoittaja Aihe: Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?  (Luettu 6199 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« : 02.05.06 - klo:22:18 »
Mitkä ovat erot Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisyydessä? Vai onko mitään? Muistan että joskus uskonnon maikka sellaista kertoi mutta en muista mikä oli homman nimi- uskon ettei ole eroa, paitsi Itä-Suomen murre?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3884
länsi/itä
« Vastaus #1 : 03.05.06 - klo:11:13 »
Körttiläisyydessä on samanlaisuutta pääasiassa - Jumala on suuri ja syntinen  ihminen on pieni, mutta pieniä nyansseja on, jotka erottavat lännen ja idän.

-idässä on mystiikan ja individualismin kaipuu tärkeämpi kuin lännessä. -rationaalisempaa, joukkovoimaisempaa ja "meillä oli suuret seurat" on lännessä. jne.

-voi olla, että historiassa ollut tupajako (niskanen><lagus) pitää vieläkin joltakin vähäiseltä osalta

-paradoksaalista on se, että Niskanen oli Iisalmessa syntynyt ja Lagus oli syntynyt Pohjanmaalla. :-k
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1352
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #2 : 03.05.06 - klo:20:39 »
Niin ja Ukko-Paavo, Paavo Ruotsalainen oli Savosta (syntynyt semmoset 20 km päässä minun kotoa... :wink: )   ja Malmivaarat ovat puolestaan lähtöisin Pohjanmaalta.

Kyllähän niissä oman mututuntuman mukaan jotain eroa on, mutta en osaa oikein sanoa, että mitä. Nykyisin tosin on niin hyvät kulku- ym. yhteydet, että erot ovat aika olemattomat. Kuitenkin tuntuu, että Länsi-Suomessa on ehkä säilynyt paremmin "körttipitäjiä", idässä ovat aika hajallaan. Siis sillä tavalla, että minunkin kotikunnassani Itä-Suomessa on vaikka mihin kirkkoon kuuluvia huomattavat määrät, vaikka sinänsä siellä herännäishenkinen opisto onkin ja muutenkin perinnettä. Siis pitäjä sinällään ei ehkä ole niin puhtaasti körttiläinen kuin ehkä Länsi-Suomessa jokin kunta voisi olla.

Juu, ja nuo Juhanin sanomat erot on totta. Ainakaan itse en ole koskaan kuullut, että olisi hirveästi seuroista kuulutettu, vaikka niitä onkin. On ehkä enemmän sellaista yksilöllisyyttä täällä idässä ja sellaista yleisen ilmanalan "vakavahenkisyyttä" tai miten sen nyt sanookin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #3 : 04.05.06 - klo:17:58 »
Eikös se ollut joskus Paavon aikoihin niin, että Savossa oli suurimmaksi osaksi maallikkojohtajia ja Pohjanmaalla enemmän pappiväkeä. Näin kärjistettynä.

Nivala on körttipitäjä. Kuten myös lestadiolaissemmoinen. Mun 9. luokan kotitalousryhmässä oli 3 körttiläistä, 3 lestadiolaista ja 3 ihan normaalia ihmistä. :wink:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15215
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #4 : 05.05.06 - klo:08:38 »
Miten ryhmäjako tehtiin Elizan köksänryhmässä, herätysliikkeiden mukaan vai aakkosten? Arpomallako?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #5 : 07.05.06 - klo:22:09 »
Sillei että kekkä valihtivat valinnaisaineeksi Kokkaa ja kehity -kurssin niin ne sielä sitte oli. Ei sen vaikiammin. Se että ketä siinä omassa pöydässä oli, senhän me valihtimme itte. Yhteen pöytään mahtu nelijä ihimistä mutta meitä ei ollu ko kolome.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15215
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #6 : 07.05.06 - klo:22:58 »
Sitä kotitalouden "omaa pöytäähän" minä mietinkin. Kun itse valitsitte niin menivätkö kaveruussuhteet herätysliikkeen mukaan vai esimerkiksi suosikkilaulajan tai farkkumerkin?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #7 : 09.05.06 - klo:08:34 »
...sen mukaan kenet sieltä tunsi... Paitsi en mää Katriinaa tuntenu (sitä körttiläistä siis joka mun lisäksi oli meiän pöydässä) mutta ne lestadiolaiset varmaan tunsi toisensa ja ne oli kaikki samassa pöydässä. Kyllä määki tunsin sieltä ainaki Hennan ja Anskun. Se oli sillei että lestadiolaiset oli omassa pöydässään, pojat omassaan ja loput (minä, Samppi ja Kata) omassamme.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15215
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #8 : 09.05.06 - klo:10:05 »
Tämän laajan tutkimusaineiston pohjalta voimme siis tieteellisesti todistaa, että lestadiolaiset eristäytyvät muista ja körtit eivät. Hyvä, körtit!

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #9 : 09.05.06 - klo:10:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Tämän laajan tutkimusaineiston pohjalta voimme siis tieteellisesti todistaa, että lestadiolaiset eristäytyvät muista ja körtit eivät. Hyvä, körtit!


 :-s

Älkäämme tuomitko heitä. [-X

Onhan kirkolliskokouksessakin körteillä ja lestadiolaisilla jonkin sortin yhteistyö- monissa muisakin asioissa he ovat rintarinnan.  

Otan esimerkkinä naispappeuden: Vaikka he vastustavat tahi ainakin osa vastustaa naispappeutta ovat he silti yhteistyössä naispappien kanssa sekä alttari- että sana Jumalanpalveluksessa. Tähän eivät esim nk SLEY:n naispappeutta vastustava papisto pysty.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #10 : 09.05.06 - klo:10:47 »
Palauduin viimeisinä viikkoina etelä-pohjalaisen körttiläisyyden maailmaan. Espoo vaikuttaa kovin kylmähenkiseltä sen rinnalla... Vaikea sanoa mitä eroa on Itä-Suomeen verrattuna, Nurmossa körttiläisyys on hengellinen pohjavirta - edustaen vieläkin tiettyä paikallista yleiskristillisyyttä. Ehkä tätä ei löydy Savosta, mutta voisi kuvitella esimerkiksi Kiuruveden tilannetta samankaltaiseksi. Opillisesti on vaikea hahmottaa erilaisuuksia - mystisyyteen ja hiljaiseen lämpöön minusta myös Etelä-Pohjanmaan körttiläisyys suuntautuu.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3884
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #11 : 09.05.06 - klo:11:26 »
Piiloevankelisena tykkään kyllä muuten esikoislestadiolaisuudesta ja rauhan sanalaisuudesta (pappisliike lestadiolaisuudessa) ja viimeisenä muttei vähäisempänä rukoilevaisuudesta siitä liberaalimmasta suuntauksesta. Kaikki herätysliikkeet ovat rukoilevaisuuden lapsia. :D
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #12 : 09.05.06 - klo:11:49 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Piiloevankelisena tykkään kyllä muuten esikoislestadiolaisuudesta ja rauhan sanalaisuudesta (pappisliike lestadiolaisuudessa) ja viimeisenä muttei vähäisempänä rukoilevaisuudesta siitä liberaalimmasta suuntauksesta. Kaikki herätysliikkeet ovat rukoilevaisuuden lapsia. :D


Rauhan Sanalaisuudesta???

Vai tarkoitattanet varmaan Elämän Sana likettä? Tässä Wikipedia sitaatti em Elämän Sanasta:

Elämänsanalaisuus, joka tunnetaan myös nimellä pappissuuntaus, on vanhoillislestadiolaisuudesta irtautunut kristillinen uskonsuunta. Nimitys tulee suunnan Laestadius-seura -yhdistyksen julkaisemasta Elämän sana -lehdestä. Yhdistys lakkautettiin 2000-luvulla vähentyneen toiminnan vuoksi. Lehden levikki ylitti parhaimmillaan 2000.

Vanhoillislestadiolaisuuden sisällä oli riita 1950—1960-lukujen taitteessa. Oppierimielisyys koski tunnustuskirjojen oppikohtien tulkintaa, pakanalähetystä ja seurakuntaoppia. Riita johti muutosta haluavien, varsinkin monien pappien, eroon vanhoillislestadiolaisuudesta. Liikkeeseen liittyi 2/3 papeista, kymmenen pientä rauhanyhdistystä ja joitakin maallikkosaarnaajia. Ryhmään kuului huomattava määrä pappeja, ja siitä tuli opiltaan kirkollisempi kuin perinteisestä lestadiolaisuudesta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
« Vastaus #13 : 21.05.06 - klo:20:28 »
Mä uskon et ainakin nykyään körttiläisyys on enemmänkin länsi- ja itä-suomalaisia yhdistävä tekijä ja erot on enemmänkin henkilökohtaisia. Vaikka kyllä se on tullu huomattua, et eri puolilta suomea tulevat ihmiset on yleiselläkin tasolla hieman erilaisia!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä