Kirjoittaja Aihe: Mikä teki tänään onnelliseksi XIX  (Luettu 37585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Vs: Mikä teki tänään onnelliseksi XIX
« Vastaus #90 : 24.08.15 - klo:05:51 »

...

Sanoin pitäväni potilaistani, tosissaan.
Se on taitovirhe, ei niistä saisi tykätä.
En tajuu.

...

Olin vain eri mieltä pidin itsepäisesti edelleen potilaista koska minä nyt vain pidän ihmisistä. Pitäisikö ne jättää joksikin ihme materiaaliksi jota siis mitä, eivät kuulu ryhmään ihmiset.

Olin ylioppilaskesänä mielisairaalan osastolla töissä. Kiinnyin ilmeisesti liikaa johonkin potilaaseen, koska sanottiin, että ei saa olla niin läheinen potilaiden kanssa.

"Myötätuntoisuus on ihmissuhteiden myönteinen voima myös työssä. Työntekijä motivoituu, kun hän todistaa työssään ihmisten elämän helpottumista ja ongelmien ratkeamista. Myötätuntoisuuteen liittyy kuitenkin myös uupumisen riski. Työntekijän ja työyhteisön on suojauduttava liialta kuormittumiselta ja tuettava näin voimavarojaan ja jaksamistaan. Se on ammatillisuutta, mutta suojautumisessa piilee myös sudenkuoppa. Suojaavat ajattelu- ja toimintatavat saattavatkin kehittyä niin, että työstä ja ihmissuhteista häviää ilo, intohimo ja optimismi. Teos nostaa esille henkisen kuormittumisen työhön liittyvissä ihmissuhteissa sekä tarjoaa yksilö- ja yhteisötasoilla ajatuksia ja käytännön työkaluja sen tunnistamiseen ja siihen vaikuttamiseen. Kirjassa kerrotaan, mihin henkisen stressin säätelyssä tulisi kiinnittää huomio ja miten myötätuntouupumista voi ehkäistä. Ajankohtaista teoksessa on myös kulttuurin ja luonnon merkityksen korostaminen työssä jaksamisessa. Kirjassa käsitellään itse- ja yhteisöarviointia, jotka tukevat voimavarojen ja stressitekijöiden tiedostamista. Arvioinnit auttavat stressin säätelemisessä ja työhyvinvointisuunnitelman teossa. Teos tarjoaa välineitä henkisen stressin tunnistamiseen ja myötätuntouupumisen ehkäisyyn sosiaali- ja terveysalan ja kirkon työntekijöille, näillä aloilla opiskeleville sekä vapaaehtoisille. Kirja on tarkoitettu myös ihmissuhdetyön organisaatioiden johtajille ja lähiesimiehille sekä henkilöstöhallinnossa työskenteleville. Se tarjoaa välineitä työterveyshuollon ja työsuojelun henkilöstölle, työnohjaajille, kouluttajille, terapeuteille ja kaikille, jotka työkseen ovat tekemisissä ihmiselämän tragedioiden kanssa.
Lue lisää" http://www.adlibris.com/fi/kirja/rajansa-kaikella-9789513753870

"Ammattiauttajista tehdyissä työuupumustutkimuksissa perusviesti on yksiselitteinen: auttamistyö vaikuttaa auttajiin syvästi ja kokonaisvaltaisesti.Kaikki auttajat ovat jossain määrin myötätuntouupumisen riskissä, oli kyse sitten pelastustyöntekijästä Myyrmannin pommiräjähdyksessä tai sosiaalityöntekijän arkisesta työstä. Auttajien työ ei kuitenkaan ole pelkästään uuvuttavaa, vaan usein tekijälleen myös tyydyttävää. Rankastakaan työstä ei automaattisesti seuraa uupumista tai muuta negatiivista kehitystä työntekijän ja työyhteisön elämässä. Kiire ja paine leimaavat kuitenkin liian usein auttajan työtä. Ja kun auttaja on toistuvasti yhteydessä kärsimykseen, kiire, ylikuormittuminen ja työn sisältö muokkaavat maaperää myötätuntouupumisen kehittymiselle. Auttamisen rajoilla - myötätuntouupumisen synty ja ehkäisy on ensimmäinen kotimainen aihetta perusteellisesti käsittelevä teos. Kirjoittaja Leena Nissinen on psykoterapeutti ja työnohjaaja, joka kouluttaa myötätuntouupumisen aiheesta auttamistyötä tekeviä ammattilaisia. Kirja on hyödyllistä luettavaa ammattiauttajille, kaikille auttamisorganisaatioissa toimiville, työnohjaajille sekä alalle opiskeleville ja kouluttajille.
Lue lisää" http://www.adlibris.com/fi/kirja/auttamisen-rajoilla-9789513748388

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 27.08.15 - klo:10:57 »
Ei minulta hävinnyt ilo eikä optimismi sen jälkeen kun en vaatinut ihmisiä muuttumaan miksikään. Ja se meni äkkiä koska niin nuorena pääsin omaan hoitoon.

Tuossa minun ja ehkä sinunkin kohdassa pelättiin että minua sitten ns. saa pomputtaa, eli en ajattele enää mitä tarvitaan vaan annan mitä hyvänsä halutaan.

Olen tosin nähnyt tilanteita joissa kas ihmettä potilas oli oikeassa ja sai mitä halusi, siis tavallaan, mutta minä raivostuin ja väsyin kyllä siihen asenteeseen että koska se on täällä potilasstatuksella se on kaikessa väärässä.

Aina pääsi vähimmällä kun potilas olikin oikeassa ja perillä omasta hoidostansa, tässä minulla oli kaksi hyvää esikuvalääkäriä tosin nuorena noin kenttätasolla.... Ei kun kolme siis sairaalassa ja poliklinikalla minä en laske ryhmäopettajia kandiajalta tulisi sotkuinen lasku  :-\.  Ja heiltä vaati niin paljon...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 27.08.15 - klo:11:01 »
Olen onnellinen koska päivyt paistaa hellien ja ateriavati on tyhjä. Palasin hyvin myöhään koska konsertin jälkeen oli opettamani Siililaulu. sisarelle ja tapasin vanhemmat olen siitä onnellinen. Tosin keskustella värjötimme pihassa.

Lankomies porhalsi etsimään kahvipullaa ja vei ainoat avaimet mennessään  :repee:  mutta ihastelimme sisaren pihaa.

Sisar vielä soitti yöllä pyynnöstäni kun totesin puhelimen kadonneeksi ja nyt ajattelen häntä ja työpäiväänsä tietysti, voi sentään, yhtä hyvin olisin voinut vastuuttaa mummon.   Sehän meni kauhean myöhäksi.

Jonkun on mellastanut pensasaidassa, oksia on katkottu ja retuutettu pois niin että lehtiä varisee. Minulla on epäilykseni. Jokin tanakkatekoisempi siili siinä käy hakemassa materiaalia pesäksensä jossakin vähän matkan päässä. Täällähän on hyvä illastaa ennen töihin ryhtymistä ja ottaa ainetta mistä saa. Juuri pähkinäpensaan oksat viedään, erityisen siilillinen ajatus. Yleensä vanhaa pesää korjaillaan juuri näillämain kesää. 
« Viimeksi muokattu: 27.08.15 - klo:11:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 27.08.15 - klo:12:03 »
No tämä nyt on eilistä, mutta kun en silloin ehtinyt päivittää. Olin siis unohtaa ostaa majoneesia, palasin kassajonosta vielä sitä hakemaan reittiä jota en ollut kaupassa kolunnutkaan, ja osuin alennussukkalaarin ääreen. Vastahan tässä olen pari viikkoa tuskaillutkin, että pitäisi osaa uusia kun kaikissa vanhoissa on reikä. Sain monta paria halvalla, ja mitä illalla kotona ehdin kokeilla niin vaikuttavat juuri sopivan kokoisilta.

En oikein pidä shoppailusta, joten tuollaiset sattumukset helpottavat arkeani kummasti. Kun se tavara, jota pitäis, melkein kävelee syliin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 27.08.15 - klo:21:06 »
Kotimökillä saunailta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 27.08.15 - klo:21:46 »
Uskonnollisen kokemuksen päättöpäivä sikäli että lähetin portfolioni opettajalle. Oli erittäin hyvä ja aktiivinen kurssi. Muuten mennyt eläinten elämää seuratessa ja ihmettelyssänk, miten minä nyt nuo kaksi riehujaa tänne suorastans houkuttelin?

Niissä on jotakin, veljesparissa. Kun ne tuntevat jo nimensä pihalla. Ne osaavat monia sanoja: pähkinä, hyvä, Leena antaa, Onni, Otto, ulos. Viimemainittu oli tänään tarpeen kun Otto oli ryöpsähtää ikkunan raosta kirjoituspöydälle. 

Mutta istui niin somasti etukäpälät rinnuksilla ristissä kun olin jo korjannut pähkinät pois... Teki julman pahaa! Vein ne kiireesti takaisin muttei se palannut, niillä on tietty tieto siitä milloin pähkinä on paikalla. Pähkinä katoaa kun alan valmistella siiliaterioita, mutta Otto on tarkka orava. Siivosin ja olin etuajassa. Tunnen loukanneeni itse Elämää.   :icon_eek:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 28.08.15 - klo:04:45 »

:eusa_pray:

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 28.08.15 - klo:07:12 »
Sade , Kiitos sateesta !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 02.09.15 - klo:17:10 »
Töissä minulle on sysäutynyt ikävä, vastuullinen tehtävä, jonka hoitamisessa sain uskomatonta apua ja tukea eri työpisteideni esimiehiltä.

Toissapäivänä palasin matkalta ja kotona jokainen kotimies halasi  :icon_biggrin:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 03.09.15 - klo:00:03 »
Siili Samueli.   Sain kertoa tekijälle, että horrostuspesään muutettiin oitis.   :icon_biggrin: 
Heräsin juuri ja jotain se siellä tuhisee.  Harmittaisiko sade?   :icon_eek:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 06.09.15 - klo:23:10 »
Sain olla mukana lähipiirin nuorimmaisen synttärijuhlilla!
 :109:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 07.09.15 - klo:07:08 »
Viikonvaihteen kokemukset kaikki. Yhteys toisiin uskoviin ja tapaamiset ja yhteydenpidot
jotka ovat taas kuivan kauden jälkeen kuin virkistävä sade helteellä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 08.09.15 - klo:01:18 »
Hugo.   :054:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 13.09.15 - klo:20:41 »
Juuri hetki sitten päättynyt Kirkon Ulkomaanavun televisioitu konsertti Turun tuomiokirkossa.

Lähetys teki kunniaa paitsi lähimmäisyyden heräämiselle, myös tekijöille jotka olivat esillä. Esa Ruuttunen lauloi kaksi Jaakko Löytyn virttä, ja kolmas veisattiin kolehtivirtenä.
Arkkipiispa puhui vetoavasti. J-P Rantanen juonsi taitavasti. Haastattelut olivat asiaa kirkastavia.

Kovan paikan tullen vasta kansa herää hyvään !

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 13.09.15 - klo:21:27 »
Samuel the Siili kömpi nähteni pesästä, nautti kevyen illallisen ja lähti tarkastelemaan maisemaa. Se kovasti liikuskelee terassilla eli pysyttelee kotinurkilla. Onhan siinäkin kun tarkastaa paikat, on hyvä aloitella tuolta pesänpuoleisen kukkalaatikon alta. Herään yleensä yöllä sillä tuo rymyttää tuo teline jossa se ilmeisesti mielellään kiipeilee. Ehkä tulee hankkia terassijuoksupyörä? Hugoa varten alkaa olla paljon valmistettuna.

Tarjouduin  kolmeen vapaaehtoisryhmään. Luin paljohkosti uskontotiedettä. Huomenna katson mitä minun tähän mennessä olisi pitänyt suorittaa hepreaa ja historiaa. Löytyi Italiasta edullinen paikka majailla vuoristosta, mutta tänne pitäisi saada joku hoivaamaan siilejä lintuja oravia. Maltalle lähtisin mielelläni kanssa onkimaan ihmisiä merestä jos ottavat.

Jos kolme unelmaa vyöryy yhteen, täällä asuu pieni pakolaisperhe joiden lapsia kotouttavat siilit Samuel sekä Hugo, Onni Otto ja Oswald Orava, epälukuinen linnusto, Leena muuttaa Italiaan ja pääsee siellä pakolaisleirille työhön. Mistä kukaan mitään tietää  :109:.