Mutta Saukkikselle mietittyäni nyt siitä kuin ensimmäisen viestin luin. Jos on lupa kokeile sitä lääkettä todella illalla.
Toiseksi mietin, että on hyvinkin eri tekniikoilla hyviä tuloksia saavia laulunopettajia, ja suurin oppiriita koskee sitä kuinka hengitystä säädetään. Osa neuvoo " pidättämään pissaa " tai " puskemaan kakkaa" koska syvällä Transversum-lihaksella alalantiossa on vaikutusta paineen säätöön sekä vatsa- että rintaontelossa eli pallean asentoon eli kurkunpään asentoon.
Lopullisista tarkoituksista tärkein on tietty pitää kurkunpää alhaalla.
Jos satut kiinnostumaan niin tästä on yksi kirja jossa on tyydyttävän järjestelmällisesti käyty läpi perusasioita (Sydämen puhetta sydämelle. Kirja laulamisesta). Se kuitenkin on apu lähinnä pedagogiikan opiskelijoille joiden tulee hoksata milloin on tultu opettajan mahdollisuuksien rajalle.
Minua on alkanut kiinnostaa eri tavoin ei-toivotussa tilanteessa laulavien äänentuotto, kuten juuri astmaatikkojen tai niiden jotka lopettavat menopaussiin koska hormonaalinen vaikutus on suuri tai
esimerkiksi pyörätuolipotilaiden, joiden hengityksen vaivattonuuteen vaikuttaa moni muu seikka. Asmaatikot ovat oikein unelmaryhmä siksikin että tuo hengityksen toteutus kylkivälilihasten avulla on harvinaisempi mutta saattaa lievittää itse sairauttakin.
Sen voisi oikeastikin tehdä, eli ottaa yhteyttä hengityselinsairaukdien liittoon ja hurjahurjahurja! Nythän minä keksinkin. Ne on vietetty niiden putiikissa niin monet juhlapyhät etteivät lapset edes muista muita jouluja. Niiden jollekin kurssille voisi kysyä olisiko joku joka tahtoo laulaa halukas enkä minä siitä niin rahaa, jos antaisivat ruokaa ja asunnon.

Ne osaavat meidät ulkoa ja me on annettu siellä joulukonsertteja jo kuinka useasti ja..

Jos olisikin jotain hyötyä taas!