Kirjoittaja Aihe: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?  (Luettu 27563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Vs: Onko eduskuntavaaleissa körttiehdokkaita?
« Vastaus #30 : 07.04.15 - klo:00:08 »
^Pahoittelen puolestani sitä, että päätinkin muuttaa sananmuotoani sen jälkeen vasta kun minua lainasit. Kyllä minä tuonkin lainaamasi voin silti allekirjoittaa. Rupesin vain miettimään, että enpä väitäkään vastaan kun onhan se ihan totta, että tässä äänestysasiassa minua ei tosiaan ensisijaisesti kiinnosta körttien tekemiset.

Onko körttiläinen poliittisena päättäjänä nyt sitten parempi kuin vaikka evankelinen? Ja jos niin miten?

Kyse on ihmisistä, tietenkin. Körttiläisillä eli heränneillä o n  a i n a k i n  o l l u t päteviä poliittisia päättäjiä, jotka ovat olleet kyvykkäitä muutoinkin ( kuten vaikkapa Lapuan herättäjäjuhlilla viime kesänä todisteltiin). Nimiäkin löytyy tästä ketjusta. Muitakin heitä lienee.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 07.04.15 - klo:08:21 »
Taisi mennä jo Kati Juvalle. Sopiva ihminen, sopiva puolue.  :kahvi:  Varmasti ainakin sen homman osaisi. Ei sitte muuta kuin tulihan taas jännitystä elämään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 07.04.15 - klo:09:05 »
Minun ehdokkaani tulee olemaan myös lääkäri. Keskustaa edustaa ja sote-asiat ovat meille tärkeät ja yhdistävät. Tavattukin on muutama kerta, joten kasvotuntuma on .
Hän ei tosin näytä kannattavan neutraaleja avioliittoja, mutta se asiahan eduskunnassa hoidettiin ja jatko kuuluu kirkon asioihin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 07.04.15 - klo:17:21 »
 :)

Jos äänestäs 86.
En tiiä, tyhjästä on paha nyhjästä :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 07.04.15 - klo:17:53 »
Salaisen agentin numerona 86 on legendaarinen.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DonAdams.jpg

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 07.04.15 - klo:18:11 »

Mahtavaa, että tähän ketjuun on nimiä tupsahdellut, körttiehdokkaistakin. Totta tietysti on, että kenellä tahansa meistä on useita viiteryhmiä. Ehdokas XYZ:llä voi yksi viiteryhmä olla työpaikka, toinen vaikkapa urheiluseura, kolmas kuorotoiminta, neljäs kalastuskerho, viides hevoskasvatus.... ja niin ja niin ja niin. Silti, sittenkin: annan arvoa sellaisille ehdokkaille, joilla on väkevänä viitekehyksenä herännäisyys eli körttiläisyys. Se hyvin usein ohittaa ajattelussani puoluerajat.

Eri puolilla Suomea asuvat tämän foorumin ja tämän ketjun lukijat siis kelatkaa ketjua... ja pohdiskelkaa... Ääni körttimielisille ei ole pahasta....

Miten muuten tuohon Tapani Ruokaseen ( on nyt ehdokkaana parlamenttiin) pitäisi suhtautua - hän on tehnyt kirjan Ukko-Paavosta ja Ukko-Paavon ajasta, mutta hän on ollut Kotimaan päätoimittajuuden lisäksi vastaavissa tehtävissä muun muassa Sana-lehdessä ja Suomen Kuvalehdessä. Veljensä Miikka ( tosin mitä se Tapaniin välttämättä kuuluu) lienee vähän kallellaan fundalismiin. Taitaa tämä Tapani sitten kumminkin olla ikään kuin yleiskirkollinen - ja jos oikein muistan, niin jompikumpi hänen vanhemmistaan kuului lestadiolaisiin. Mutta silti jotain körttitaustaa hänellä kai kaukaakin on. Miten siis tähän Tapani Ruokaseen siis oikein pitäisi näin eduskuntavaaleja ajatellen suhtautua, jos lähtökohdaksi otamme vaikka tämän foorumin nimen: Körttifoorumi!? :kahvi:

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 07.04.15 - klo:18:33 »
Minun äänestyspäätökseeni vaikuttaa kyllä ihan vain se, mitä mieltä ehdokas on asioiden hoitamisesta ja toiseksi se, onko pääteltävissä, että hän asioita kykenisi ajatustensa mukaisesti hoitamaankin. Siis näyttöä aloitteellisuudesta, yhteistyökyvystä, ratkaisujen hakemisesta, maltillisesta kielenkäytöstä ym. Jälkimmäinen vaikuttaa vähemmän, koska olen liian laiska seuraamaan mielipiteiltään sopivien ehdokkaiden tekemisiä kovin tarkkaan.

Viiteryhmällä ei ole väliä. En äänestä oman ammattini edustajaa tai samanikäistä tai harrastuskaveria. Eikä tarvitse pyrkiä ajamaan juuri minulle lisää etuuksia, tai paikkakunnalleni.

Ja tuo "mitä mieltä asioiden hoitamisesta", siihen sisältyy puoluekanta. Puolueellehan (tai vaaliliitolle) ääni ensisijaisesti menee. Minulle Tapani Ruokasen puolue on väärä, jos kohta vaalipiirikin.
« Viimeksi muokattu: 07.04.15 - klo:18:37 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #37 : 07.04.15 - klo:19:07 »

Mahtavaa, että tähän ketjuun on nimiä tupsahdellut, körttiehdokkaistakin. Totta tietysti on, että kenellä tahansa meistä on useita viiteryhmiä. Ehdokas XYZ:llä voi yksi viiteryhmä olla työpaikka, toinen vaikkapa urheiluseura, kolmas kuorotoiminta, neljäs kalastuskerho, viides hevoskasvatus.... ja niin ja niin ja niin. Silti, sittenkin: annan arvoa sellaisille ehdokkaille, joilla on väkevänä viitekehyksenä herännäisyys eli körttiläisyys. Se hyvin usein ohittaa ajattelussani puoluerajat.

Eri puolilla Suomea asuvat tämän foorumin ja tämän ketjun lukijat siis kelatkaa ketjua... ja pohdiskelkaa... Ääni körttimielisille ei ole pahasta....

Miten muuten tuohon Tapani Ruokaseen ( on nyt ehdokkaana parlamenttiin) pitäisi suhtautua - hän on tehnyt kirjan Ukko-Paavosta ja Ukko-Paavon ajasta, mutta hän on ollut Kotimaan päätoimittajuuden lisäksi vastaavissa tehtävissä muun muassa Sana-lehdessä ja Suomen Kuvalehdessä. Veljensä Miikka ( tosin mitä se Tapaniin välttämättä kuuluu) lienee vähän kallellaan fundalismiin. Taitaa tämä Tapani sitten kumminkin olla ikään kuin yleiskirkollinen - ja jos oikein muistan, niin jompikumpi hänen vanhemmistaan kuului lestadiolaisiin. Mutta silti jotain körttitaustaa hänellä kai kaukaakin on. Miten siis tähän Tapani Ruokaseen siis oikein pitäisi näin eduskuntavaaleja ajatellen suhtautua, jos lähtökohdaksi otamme vaikka tämän foorumin nimen: Körttifoorumi!? :kahvi:

Sanokaa, jos olen väärässä, mutta Ruokasilla ei ole yhteyttä lestadiolaisuuteen, mutta heidän äitinsä oli körttiläisestä kodista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 07.04.15 - klo:19:27 »
Kokoomuksen Eija-Riitta Korhola ainakin pyärähteli paliasjaloon körttipuvus Lapuan juhuliikka viime kesänä, notta olisko juhlakörtti? Aivan fiksu ja oppinu nainen kokoomuksen listoilla.
Haukutun SDP:n Paavo Lipposen arvostus pääministeripörssissä on noussu, kun ny on huamattu hallitustyäskentelyn puutteet ja vaikeuret.
Hallitus tarttis taas pöyränpäähän samalaasen jyrän, joka on valamis vuorattamaan krokotiilinkyyneliäkin, että kipeitäkin päätöksiä saataas aikahan. Ei pääministerin päätehtävänä ole hymyillä EU:n ministerikokouksessa ja ottaa Euroopan mahtimiesten kanssa selfieitä.
Suomen heikko tila ja poliitikkojen saamattomuus johtaa kohta siihen, että tarvitahan diktaattoria, kun demokratia ei toimi. Vanha totuushan on, että heikko valtio tarvittoo diktatuuria maan pitämiseksi kasas.
Toivottavasti ex yrittäjä nyk. poliitikko ja vanhoollislestadiolainen Sipilä on niin vahva persoona, että pystyy tulevaa hallitusta johtamahan erestäpäin ja tekemähän sen mitä  kristillinen rakkaus ja välttämätön tarve vaativat yhteiskunnan pelastamiseksi.

Sipilä on Rauhan Sanalainen ei vanhoillislestadiolainen Seppos
« Viimeksi muokattu: 07.04.15 - klo:19:42 kirjoittanut seppos »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 07.04.15 - klo:19:48 »
Sanokaa, jos olen väärässä, mutta Ruokasilla ei ole yhteyttä lestadiolaisuuteen, mutta heidän äitinsä oli körttiläisestä kodista.

Eipä muistini ainakaan tällä kertaa pettänyt: Tapani Ruokasen Osmo-isä oli peräpohjalainen lestadiolaismaanviljelijä ja Elisa-äiti - seppos tiesi taustan - Kiuruveden körttiläisiä. Elisa oli syntyjään Niskanen, kyläkauppiaan tytär. Elisa itse oli ammatiltaan kansakoulunopettaja.

Varmaan ainakin parikymmentä vuotta sitten olen tuosta Ruokasen syntymätaustasta kuullut, hämärästi siis muistin... Hämärä muistikin voi siis kirkastua...

Mutta ihmiset: pengatkaahan lisää ehdokaslistoja ja kertokaa tähän ketjuun, jos pongaatte listoilta körttiläisiä, tai edes lähes körttiläisiä...! :kahvi: :001: :002:

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 07.04.15 - klo:20:16 »
Eilen minua muistutettiin, että rauhansanalaisuus oli ennen nimeltään pikkuesikoisuus.

Vaikea on valita ehdokasta tällä kertaa. Ensisijaisesti haluaisin äänestää puoluetta, mutta kun ei löydy sopivaa - olen tätä nykyä siis liikkuva äänestäjä. Ja aina on se vaara, että ääni meneekin jollekin ärsyttävälle tyypille, joita niitäkin riittää joka puolueeseen.

Olen öppiäisen kanssa samaa mieltä siitä, että körttiläisyys ei ole valintakriteerini. Tosi vaikeita asioita on edessä, ja pitäisi löytää sellaiset edustajat, joilla on selkärankaa ja sydäntä tehdä viisaita päätöksiä ja pitää pää kylmänä silloinkin, kun tilanteet näyttävät epätoivoisilta.

Olen ehtinyt kokeilla vasta yhtä vaalikonetta, ja se taisi ehdottaa minulle lestadiolaista ehdokasta. Ihan sama, jos on pätevä yhteisiä asioita hoitamaan. Kristitty mieluummin kuin jokin muu. Pitänee kokeilla muitakin koneita.

PS Sorry, Kalistaja, että naputtelin aiheesi vierestä.  :icon_sad:

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 07.04.15 - klo:20:39 »
Eilen minua muistutettiin, että rauhansanalaisuus oli ennen nimeltään pikkuesikoisuus.

Vaikea on valita ehdokasta tällä kertaa. Ensisijaisesti haluaisin äänestää puoluetta, mutta kun ei löydy sopivaa - olen tätä nykyä siis liikkuva äänestäjä. Ja aina on se vaara, että ääni meneekin jollekin ärsyttävälle tyypille, joita niitäkin riittää joka puolueeseen.

Olen öppiäisen kanssa samaa mieltä siitä, että körttiläisyys ei ole valintakriteerini. Tosi vaikeita asioita on edessä, ja pitäisi löytää sellaiset edustajat, joilla on selkärankaa ja sydäntä tehdä viisaita päätöksiä ja pitää pää kylmänä silloinkin, kun tilanteet näyttävät epätoivoisilta.

Olen ehtinyt kokeilla vasta yhtä vaalikonetta, ja se taisi ehdottaa minulle lestadiolaista ehdokasta. Ihan sama, jos on pätevä yhteisiä asioita hoitamaan. Kristitty mieluummin kuin jokin muu. Pitänee kokeilla muitakin koneita.

PS Sorry, Kalistaja, että naputtelin aiheesi vierestä.  :icon_sad:

Et naputellut. Tämän otsikon alla ihan hyvä pohdiskella. Passelisti, Maisakai, toit asioita esille. Että ei muuta kuin kommentointi, pohdiskelu, asian esittely ja kenties jopa väittely jatkukoon ainakin pari viikkoa vielä tässä ketjussa - miksei pitempääkin. Voihan sitä jälkipeliä myös olla.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #42 : 07.04.15 - klo:20:48 »
Jos tämä nyt vanhemmista alkaen pitää lähteä (ihan kantakirjaa siis hakea), niin Eija-Riitta Korhola lienee evankelisesta kodista: http://media.dei.fi/ASX/1419340446-2219.asx

Etiopialais-laihialaista syntyperää olevan Hanna Mithikun voisi arvella isän puolelta mahdollisesti saaneen körttiläisverta, mutta jonkun jutun perusteella olisi opiskelijana liikuskellut jossain Kansan Raamattuseuran pippaloissa... Tunnetteko Hannan isää ketkään Lapuan läheltä olevat?

En löydä enää seurakuntavaalien vaalikonetta. Siellähän nuo olisivat tehneet taustojaan selville ne, jotka niissä vaaleissa ehdolla olivat. Moni on nytkin.
« Viimeksi muokattu: 07.04.15 - klo:21:02 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #43 : 07.04.15 - klo:22:11 »
En hyväksy uskontopuolueita. Niillä on tapana kuumeta liikaa. Samoin peruskoulutuksella ei ole merkitystä. Sen sijaan kielitaito on poliitikon avainosaamista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 07.04.15 - klo:22:55 »
Henkilökohtaista etiikkaa ja moraalia arvostan.    Monien hengellisten liikkeiden kannattajia olen ehtinyt näkemään, yli 40 vuotta jatkuneen poliittisen aktiviteettini aikana. Omasta hengellisestä viitekehyksestä on toistakymmentä ehdokasta eri vaalipiireissä.