Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / tätä luen X  (Luettu 41270 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #105 : 12.07.15 - klo:15:06 »
Muistoista, valemuistoista ja nykyajan noitavainoista: http://www.rapport.fi/rapport/artikkeli.php?aid=225350

Jani Kaaro on hyvä kirjoittaja.

Tämä oli hyvä.
Tiedän jotakin liikkeen sisällä tapahtuneesta mutta tiedän myös kuinka helposti terapiassa muodostuu valemuisto, koska satun tietämään juuri noin orientoituneita psykoterapeutteja.

Muistan omasta analyysistani ensimmäiset tulkinnat, joista olin kohteliaan hämmentynyt ja osasin vastata vsin etten kyllä muista tai ei, mitään sellaista ei ole voinut tapahtua. Kuukauden sisällä analyytikkoni sanoi suoraan että sinulla on epilepsia.

Varhaista vuorovaikutusta saattaa häiritä moni seikka, ja eräs niistä onkin että syntynyt lapsi ei kykene ottamaan vastaan hyvää hoitoa ja rakkautta. Tämähän nollattiin kokonaan kun koulutuksessa  koetin sanoa että puhumme kyllä "good-enough-mothereista" ja "good-enough-fathereista" mutta toisinaan vauva onkin vuorovaikutuksessa osapuoli joka ei ole se "good enough" Ei opettajamne, mutta ryhmä ei hyväksynyt koko mahdollisuutta. No, se oli pikkujoukko äänekkäitä naivikkoja ja toiset pitivät suunsa kiinni.

Kysyin kerran psykoanalyytikon työnohjauksesta, jota siis myös kuului min. kaksi vuotta erikoistumiseen, saattaako depressio muokata muistoja. Silloinen analyytikko empi ja koetti kohteliaasti sanoa eeeeeeeei.  Väittäisin muuta. Depression juuret puolestaan ovat mutkikkaat ja lukemattomista syistä johtuvia. No, hän taisi paraastaan hoitaa semmoista lievää.

Nythän ihminen saa KELA-kelpoisuuden ja psykoterapeutin ammattinimikesuojan vain tietyn koulutuksen läpäistyään, mutta sen sisällä on hyvin vaikea päästä kontrolloimaan terapeutin täysijärkisyyttä.

Tosin tuo hiplaushoito ei kuulu psykoterapeutin nimikesuojan raamiin joten ao henkilö saa toki nimittää itseään terapeutiksi koska se on suojaamaton mutta psykoterapeutti hän on vain omasta mielestään --- tai toimittaja sekoittaa käsitteet.

Joka tapauksessa juttu on hyvin arvokas.

Erityisesti huvittaa ja harmittaa, että sensaatiotarina saa sitten vuoden kristillisen kirjan palkinnon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #106 : 13.07.15 - klo:23:47 »
Kiitos öppiäiselle raportin linkityksestä. Kiinnostava ja hyvin aiheellinen. Valemuistoja syntyy niin helposti varsinkin tietynikäisille lapsille. Järkyttävää, jos terapeutin manipuloimana. Kammottavaa ajatella mahdollisesti syyttömänä tuomittuja. Koko elämä pilalla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #107 : 14.07.15 - klo:09:58 »
Kiitos öppiäiselle raportin linkityksestä. Kiinnostava ja hyvin aiheellinen. Valemuistoja syntyy niin helposti varsinkin tietynikäisille lapsille. Järkyttävää, jos terapeutin manipuloimana. Kammottavaa ajatella mahdollisesti syyttömänä tuomittuja. Koko elämä pilalla.

Kyllä vain syntyykin. Yhtäällä kun olin töissä minulle sanottiin että joopa. Sen terapeutin potilailla kummasti on jokaisella hyväksikäyttötrauma. Kun aletaan kysyä tarkemmin, siis etityisen tarkkaan, ei muistoa ole tai mitään tolkullista ei kukaan tiedä. Kohtasin itse erään joka epäröiden mainitsi mutta ihmetteli kovasti.

Muisto saattaa tosin dissosioitua pois jos se on hyvin traumaattinen, nutta sellainen edellyttää myös dissosiatiivista  kykyä suorastaan. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #108 : 14.07.15 - klo:19:57 »
Myös fyysisesti raskasta luettuani otin viime viikolla pari 'kevyempää kirjaa'.
Kun on kuukauden ajan voinut lukea  kirjoja  vain vatsan päällä tyynyllä nostaen ja tukien, halusin taas pitää kirjaa käsissäni.

Benedicta Idefeltin Mietteitä, muistoja, musiikkia sopii näihinkin tarpeisiini. Myös sisällön puolesta pidän hänen maailmankuvastaan vaikka kepeä se ei ole.

Hienosti hän aloittaa käyttäen Anthony de Mellon metodia vastaamalla erilaisiin kysymyksiin.
Niitä ovat otsakkeina mm. Ihmiset, kirjat, elokuvat, maalaustaide, musiikki.
Kuten myös muutamat Mitä-kysymykset.

Miten olen selvinnyt kärsimyksistäni ?
Mitä varten olen elänyt ?
Mitä riskejä olen uskaltanut ottaa ?
Mitä kadun elämässäni ?     ym.

Aivan aluksi hän valitsee sopivan musiikin ja paneutuu sen johdattelemana aiheisiin.

Hän aloittaa Moriz Moszkowskin Allegro pianolle  soidessa peloistaan. Tämäpä mielenkiintoista minulle ! Esiintymis- ja lentopelkoa nunnalla, näyttelijän tyttärellä joka eteni Vatikaanin tiedottamisen opettajaksi mm.
 Monta hyvää ajatusta seuraa omaksi itseksi tulemisesta ja itsensä hyväksymisenä.

Lokakuussa 2014 kuolleella katolisella nunnalla on paljon sanottavaa yhteiselle ihmisyydelle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #109 : 15.07.15 - klo:13:44 »
Benedicta Idefelt;

Mitä elämä on minulle Jumalasta opettanut. Kun sanon " elämä " , tarkoitan myös mitä se on  minulle kaikkien kirjojen ja ihmisten kautta opettanut.  Siis sen, mitä nyt kirjoitan , olen voinut oppia hengellisiltä johtajilta ja kanssavaeltajiltani. Kaikkihan me opimme toisiltamme.  Elämänkoulu on opettanut minulle, että Jumalaa emme opi tuntemaan analysoimalla ja ajattelemalla. Jumalan voi tuntea rakkauden ja uskon intuitiolla.
...

Sören Kierkegaard sanoi kerran, että on loukkaavaa ja järjetöntä yrittää todistaa Jumalan olemassaoloa. Se on kuin tahtoisi todistaa vaimonsa ja lapsensa olemassaolon, heidän jotka seisovat edessäni. Kuinka hullua yrittää todistaa jonkun olemassaolo, kun hän on läsnä  - Jumala on aina läsnä-  mitään muuta ei siitä tarvitse sanoa.
Läsnäolo on mysteeri. Sitä ei voi pukea sanoiksi, vaan se täytyy kokea.
...
Trappistimunkki Thomas Merton sanoo, ettei kukaan voi astua sydämensä syvyyksiin ja kohdata siellä Jumalaa, ellei hän ensin ole astunut ulos ja tyhjentänyt minäänsä, jotta voisi antautua lähimmäisille puhtaassa, epäitsekkäässä rakkaudessa. Yhteys kanssaihmisiin on välttämätön sille , joka haluaa yhteyttä Jumalaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #110 : 17.07.15 - klo:07:02 »
Sain Idefeltin luettua . Voin suositella sitä elämän ymmärryksen lämpimänä tulkkina
kaikille jotka hakevat rakkautta ja totuutta kohdatakseen itsensä.
...
Tytär antoi synttärilahjaksi Anna Kortelaisen elämänkertamaisen  ' painavan' teoksen Kivipiirtäjä.
Se on annamaiseen tyyliin, todellisuuspojaisesti, kuvailtu elämänmatka Viipurin Ravansaaressa syntyneestä taidegraafikko Antti Niemisestä. Perhekuvien lisäksi teos sisältää laajahkon näytteen Niemisen töistä.

Tässä esimerkki taidosta.  Omistan tämän kuvan Leenalle. Oravien aarteita on kuvan nimi.

http://www3.jkl.fi/taidemuseo/oravienaarteita/olohuone/pic5.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #111 : 18.07.15 - klo:19:20 »
En ole jaksanut seurata joka ketjua eli tämä on jäänyt. Koska sataa enkä viitsi tehdä loppuun sitä ut-tehtävää (koska on huono ilma tehdä mitään  :003:) mainitsen Herättäjäjuhlilta matkalukemisiksi ostetun "Ystäväni Seija" . Varsin suuresti ostin sen myönnän uteliaisuuttani koska se kertoi niistä Afganistanissa surmansa saaneista naisista.

Mistä lienenkään saanut sen makuista informaatiota, että nämä kaksi olisivat uskonnollisessa hurmiossa lähteneet suinpäin vaarallisimpaan mahdolliseen paikkaan vielä vaarallisen valtion sisälläkin joten sitä saa mitä tilaa. Ajattelin että otan joskus selvää, ja näin sain helposti aivan erilaisen näkökulman.

Kirjan on kirjoittanut se lihastautia sairastava mies, jolle tämä onkin jo kolmas. Seija oli hänen henkilökohtainen avustajansa ja hän puolestaan kuului sittemmin Seijan lähettäjien tukirenkaaseen sen sihteerinä muistoni mukaan. He olivat myös läheiset ystävät. Tällä kirjailijalla on niin luja sielu, että ainakin Seijalta unohtui välillä vamman vaikeus. "No lähdetääs sinne kauppaan nyt" - tyylillä mies sai huutaa perään että äläs unohda etten voi juosta jäljessä.

Ensinnäkin he eivät menneet suinpäin keskelle vaarallista paikkaa, Heronin kaupunki oli eräs turvallisimmista ja siitä huolimatta avustustyöntekijät asuivat erittäin suojatusti. Toiseksi, kyseessä oli jo kolmas työkausi samalla kentällä ja kolmanneksi, ei ensimmäinen johon tämä Seija lähetettiin. Hän opiskeli välillä Suomessa ja hyödynsi oppimaansa mamu-työssä.

He toimivat molemmat Kansanlähetyksen lähetteinä jo monetta vuotta. Toisekseen Suomen valtio kutsuu kansalaisensa kotiin jos avustustyö katsotaan liian vaaralliseksi. Tämä oli kertakaikkisesti tapaturma, jossa kahdesta avustustyöntekijästä ei taidettaisi tietää muuta kuin "kaksihulluanaista" ilman Jukka Sariolaa.

« Viimeksi muokattu: 18.07.15 - klo:19:24 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #112 : 18.07.15 - klo:19:22 »
Sain Idefeltin luettua . Voin suositella sitä elämän ymmärryksen lämpimänä tulkkina
kaikille jotka hakevat rakkautta ja totuutta kohdatakseen itsensä.
...
Tytär antoi synttärilahjaksi Anna Kortelaisen elämänkertamaisen  ' painavan' teoksen Kivipiirtäjä.
Se on annamaiseen tyyliin, todellisuuspojaisesti, kuvailtu elämänmatka Viipurin Ravansaaressa syntyneestä taidegraafikko Antti Niemisestä. Perhekuvien lisäksi teos sisältää laajahkon näytteen Niemisen töistä.

Tässä esimerkki taidosta.  Omistan tämän kuvan Leenalle. Oravien aarteita on kuvan nimi.

http://www3.jkl.fi/taidemuseo/oravienaarteita/olohuone/pic5.html

Kiitos.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #113 : 21.07.15 - klo:07:23 »
Olen kertonut että meidän kirjaston eteisessä on pari pientä hyllyä josta saa ottaa siihen tuotuja kirjoja. Tuodaan ja viedään.

Eilen valitsin Walter Scott´n Ivanhoe-klassikon ja Kerttu-Kaarina Suosalmen Jeesuksen pieni soturi, parisuhderomaanin.
K-K.n tulin tuntemaan 1970-luvulla taidetapahtumissa.

Varsinainen asiani oli hakea  Mestari Eckardt´n  Sielun syvyys uuteen luentaan.
Otin myös yhden Kaiho Niemisen kirjan koska pidän hänen tyylistään ja koska useimmat hänen kirjansa sijoittuvat Lappeenrannan seuduille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #114 : 24.07.15 - klo:10:54 »
Olen oppinut jotakin siitä tehtävästä jota väännän oman ryhmäni (2 henkeä) kanssa. On tosin myös yhden hengen ryhmä koska aiheet sai valita. En olisi valinnut tätä mutta kun katsoin luettavia artikkeleita muutin mieltäni.

Oikeastaan kommentoisin usein nähtävää selitystä kuinka Jumalaa ei löydä niin vaan ainoastaan näin ja älystähän siinä on yleensä vain haittaa eikä järkeillä saa sitten ollenkaan.

En enää alkuunkaan usko ihmisen kykyyn selittää mitään jumalanlöytymisiä ja nyt vielä vähemmän. Meidät on varustettu elämää ja toistemme palvelemista varten eri tavoin. Tuossahan sanotaan ettei se ihmisryhmä, jonka on synnynnäisistä syistään vaikea kokea tunteellaan (autismispektri) mutta sitäkin terävämmin järjellään (kuten Pierre Curie) voisi koskaan päästä Jumalan läheisyyteen.

Tuo jo muistuttaa väitettä jonka mukaan homoseksuaali ei voi elää Jumalan yhteydessä.

Ihmisillä on valitettavasti taipumusta lukea näitä valikoiden. Silloin saattaa käydä niinkin, että omat ominaisuudet tuntuvat kovasti miellyttävän Jumalaa! Ja mitä enemmän inhoat toista, sitä vähemmän hänen piirteensä mahdollistavat sitäkään että Jumala saattaisi häntä rakastaa.

Kai se menee toisin päin.
Jumala loi meistä jokaisen, ja tietää tien aivan kaikkien luokse.
Ylsikään meistä ei voi Jumalaa löytää. Jumala on löytäjä, aina.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #115 : 24.07.15 - klo:11:58 »
Näistä mystikkojen jumalanlöytämiskirjoista suuri osa on itsellenikin tuttua. Parikymmentä vuotta sitten kohtasin papin josta ei moittiminen, hän auttoi minua ymmärtämään ettei viidesläinen uskontulkinta ole ainut eikä ehkä edes täsmällisin.

Mutta hänelläkin oli se oma täsmällinen tiensä Jumalan luo. Retriitit ja krooninen rippi ja mystikkojen tekstit. Se kiinnosti mutta tie nyt vain vei pois. Osittain siitä syystä ettei svenskatalandejen retriittikeskukseen ollut pääsyä epileptikoilla eikä sen puoleen muutakaan sairautta potevilla, ja hintakin huimasi päätä. Siis terveet ja rikkaat tervetuloa. Jokin siinä meni vinoon. Olen lukenut myös Raamattua, ja Jeesukselle kelpasi jokainen. Myös köyhä ja sairas.

Tosinhan suuri osa on syntynytkin sellaisen uskontulkinnan piirissä jossa ihmisen on löydettävä Jumala. Kaikki kunnia roomalaiskatolilaiselle kirkolle etenkin vastauskonpuhdistulsen jälkeen, mutta aivan kaikkea sieltä en osaa jakaa.

"Tietäköön löytäjä suurin:
etsi en. Tähän jään.
Kaipaajat, perin juurin
köyhät löydetään" . ( Hellaakoski)

« Viimeksi muokattu: 24.07.15 - klo:12:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #116 : 24.07.15 - klo:15:36 »
Voi Riitta-mummi!
Minun tuli muistoni aktivoitua ajalta ennen körttifoorumia. Sitten vasta tajuntaani nousi että tuon saattaa lukea niinkin kuin aivan hyökkäävästi kirjoittaisin sinun lukemisistasi.

Minä totesin jo piispa Huoviselle että hän on hyvä piispa koska ehtii aina ajatella. Minä ehdin harvoin ja silloin tavallisesti se mainitaan erikseen  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #117 : 29.07.15 - klo:10:50 »
Viimeksi luin uudestaan Bob Marleyn elämästä kertovan "Mies, musiikki ja mystiikka" uudemman painoksen vuodelta 2007. Siinä on paljon tietoa mm. levytyksistä. Eilen lukaisin kirjastossa melkein kokonaan Jamaikan matkaoppaan (en ole lähdössä). Ohut läpyskä. Helsingistä ei ole suoria lentoja, mutta Lontoon kautta pääsisi.

Harkitsen, lainaisinko minulle sopivan kirjan, joka näkyi olevan hyllyssä: "Hullun kirjoissa - näkökulmia suomalaiseen kylähulluuteen"  :eusa_angel:  :icon_cool:  :icon_sad:  :002:  :003:  :119: :120: :111: :kieli:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #118 : 30.07.15 - klo:07:33 »
Ajattelen uudelleenlukemisen olevan hyödyllistä.  Jos on omaksunut ajatuksia, ne saattavat ilmetä uudella tavalla kun kokonaisuutta yrittää hahmottaa.

Kun Eckhardt on luettu alan Ristin Johanneksen Elävä rakkauden liekki-kirjan.
Muistelen pitäneeni siitä enemmän kuin Pimeästä Yöstä.

http://www.jyu.fi/taiku/aikajana/kirjallisuus/ki_re_johannes.htm
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
Vs: Tämän luin / tätä luen X
« Vastaus #119 : 31.07.15 - klo:05:20 »

   "Keit' ootte, virkkakaa, te seisovaiset
noin rinta vasten rintaa?" lausuin. Kaulaa
he taivuttivat, sitten silmät minuun

he suuntasivat kyyneleitä täydet;
veet virtas huulille, mut kylmyys kohta
ne hyyti, sulkein silmäluomet jälleen:

puu puuta ei niin kiinteästi salpaa.
Kuin pukit puskemaan nyt toisiansa
tuost' alkoivat nuo vihan villitsemät.


                                     Dante: Helvetti, s. 191/207
                                                               (Kahdesneljättä laulu, suom. Eino Leino
                                                               ensimmäinen painos ilmestyi 1912)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024