Nykyinen klassinen musa lienee aika pitkälti syntynyt kirkoissa. Sille ei tainnut olla oikein muita esityspaikkoja siihen aikaan joskus varhaiskeskiajalla vai milloinka lieneekään saanut alkunsa?. Oli se musiikki sitten "kristillistä" eli ei niin sitä pidetään länsimaissa nimenomaan uskonnollisena musiikkina. On roots reggaekin syvästi hengellistä ja monin osin jopa kristillistä, mutta se ei ole valkoihoisilta lähtenyttä eikä eurooppalaisista kirkoista. Paljon muutakin kuten gospel on uskonnollista musaa.
Kiva kun pojat lähti keskusteluun klassisesta musiikista ja hengellisestäkin.
Minä en ole tuntija enkä tietäjä. Olen oman kokemukseni ja googlailuni kautta huomannut että barokkisäveltäjät ovat saaneet vaikutteita myös maalliselta puoleta. Esimerkiksi monet kreikkalaiset ja egyptiläiset tarinat ovat innoittaneet oopperoiden säveltämisessä. Niissä on draamaa, seksuaalisia juttuja, kieroutumiakin. On kuolemaa,
murhaa, tuskaa yltäkyllin.
Sitä vanhempi musiikki on joko kirkollista katolista tai romanttisia minnelauluja, joita trubaduurit lauloivat ja soittivat.
On mistä valita.
Epähengellisiä ovat minulle ( mainitsen nyt yhden nimet jotta voi kuuklata ja luoda oman mielipiteen ) Rene Laulajaisen tyyliset , makean sentimentaalisin sanoin ja sävelin varustetun " muka-hengelliset" kiiltokuvat.
Parasta hengellistä ovat virret, oratoriot, passiot barokin kirkkomusiikki ja mainittu gospel, varauksin sekin.
Soittimista olenkin jo rakkaimmat maininnut. Monet soittimet joista en sooloina niin pidä sopivat orkesteriin tuomaan oman värinsä.