Kirjoittaja Aihe: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta  (Luettu 36845 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #45 : 29.11.14 - klo:12:53 »
Itse en kannata avioliittolain muutosta.
En myös halua missään määrin suhtautua vihamielisesti niihin, jotka uskovat toisin tässä tai missä muussa asiassa tahansa.
Ikävä kyllä, toisuskoisuus liian usein tulkitaan vihamielisyydeksi.
Uskomusmaailmoista riippumatta meillä ihmisillä on valtavasti yhteisiä asioita.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta (FB ryhmä)
« Vastaus #46 : 29.11.14 - klo:18:00 »
olipas turhan provosoiva otsikko ennenkuin luin ekan viestin FB-ryhmästä. itselläni ei ollut selvää kantaa eiliseen äänestykseen mutta periaatteen vuoksi ärsyynnyin otsikosta.  :017:

No en liittynyt tuohon FB-ryhmään mutta en myöskään liittynyt vastustajien ryhmiin. Molempien mielipiteiden edustajia löytyi FB-tuttavistani, joten uutisvirtaa sain jo muutenkin.



Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #47 : 29.11.14 - klo:22:26 »
Minua on kautta aikain ihmetyttänyt, miksi homoille on niin tärkeää päästä naimisiin, kun heterot taas välttelevät avioliittoa ja monet mieluummin elävät avoliitossa.

Kuinka keskeinen asia uudessa sukupuolineutraalissa laissa on adoptiomahdollisuus? Se tarkoittanee perheen ulkopuolista adoptiota, sillä eikös rekisteröidyssä parisuhteessa ole jo voinut toinen adoptoida virallisesti toisen lapset? Minusta ihmisen pitäisi saada tietää, kenen jälkeläinen hän biologisesti on. Perustan tämän mielipiteen arkihavaintoihin siitä, miten suuri trauma joillekin tuntemilleni ihmisille on ollut se, etteivät he tiedä, kuka on heidän isänsä tai äitinsä. Eräs lapsuudenystävä suistui aivan raiteiltaan saatuaan tietää, ettei hänen äitinsä olekaan hänen biologinen äitinsä. En tiedä, miten hänelle on elämässä lopulta käynyt. Toivon, että lasten oikeus tietää biologiset vanhempansa ainakin nimeltä taataan uudessa laissa kaikissa tapauksissa, joissa se suinkin on mahdollista.

Minusta on hyvä, että mahdollisuus solmia pysyvä liitto sukupuolineutraalilta pohjalta toteutuu. Olisin kuitenkin sen verran perinteiden kannalla, että pitäisin avioliitto-sanan vanhassa merkityksessä ja korvaisin sukupuolineutraalin liiton kaikkien osalta jollakin uudella termillä. Mahtoiko presidentti olla tätä mieltä myös?

Entä jos tai kun laki lopullisesti menee läpi, miten käy niille aiemmin avioliitossa olleille, joiden avioliitto on heidän tahtomattaan muuttunut rekisteröidyksi parisuhteeksi toisen osapuolen vaihdettua sukupuolta? Tuleeko entinen avioliitto jälleen juridisesti voimaan?


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #48 : 29.11.14 - klo:22:48 »
Minua on kautta aikain ihmetyttänyt, miksi homoille on niin tärkeää päästä naimisiin, kun heterot taas välttelevät avioliittoa ja monet mieluummin elävät avoliitossa.

Eipä kai se kaikille homoille olekaan.

Lainaus käyttäjältä: maisakai
Entä jos tai kun laki lopullisesti menee läpi, miten käy niille aiemmin avioliitossa olleille, joiden avioliitto on heidän tahtomattaan muuttunut rekisteröidyksi parisuhteeksi toisen osapuolen vaihdettua sukupuolta? Tuleeko entinen avioliitto jälleen juridisesti voimaan?

Kyselin samantapaista toisaalla, ja kuulemma tällaisia lainsäädännöllisiä yksityiskohtia ruvettaisiin viilaamaan vasta myöhemmin.

Olin kyllä samalla kannalla kuin eduskunta nyt, mutta pidemmän päälle toivoisin vähän toisenlaista järjestelyä. Ainoa, minkä näen yhteiskunnan kannalta tarpeelliseksi, on jonkinmoinen lasten huoltajuuden järjestely ja se kaikki mitä siitä seuraisi.  Miksi lapsettomille aikuisryhmittymille tarvitsisi määritellä jokin juridinen status? Siksikö vain, että jotkut niistä sitä haluavat?

Tuo lasten aseman vahvistaminen on ollut se avioliiton ensisijainen tehtävä. Kun ei ole ollut ehkäisyvälineitä, heteroseksi on aina voinut johtaa raskauteen (paitsi jos nainen on hyvin vanha), joten on ollut tarve säädellä juuri heteroseksiä ja määrätä se vain avioliitossa tapahtuvaksi. Toisekseen kun ei ole oltu yksilöitä vaan suvun jäseniä, ja sukulaisuus on ratkaisevasti määritellyt oikeudet ja velvollisuudet, on pitänyt olla varma tapa määrittää isyys.

Ehkäisyvälineiden ja sosiaaliturvan Suomessa tilanne on aivan toinen, eikä meillä onneksi ole mitään hallitusvaltaan oikeutettuja kuninkaanpoikiakaan.

Vaikka joku leskeneläke, jos olet naimisissa ja puolisosi kuolee niin saat sitä, mutta jos puolisosi vaikkapa vanhoilla päivillään haluaa vaihtaa nuorempaan ja ottaa eron, niin et saa. Eronneena yksinhuoltajana et saa, mutta avioliitosta leskeytyneenä lapsettomana saat. :017:
« Viimeksi muokattu: 29.11.14 - klo:22:58 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #49 : 30.11.14 - klo:01:57 »
Kirkosta eronnut aika paljon jo tänään ihmisiä. Eikä ole edes arkipäivä.   Mäkinen halus porukkaa pois kirkosta ?   Vapaamuurarina toimi niinkuin pitääkin.    :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #50 : 30.11.14 - klo:08:17 »
Kirkosta eronnut aika paljon jo tänään ihmisiä. Eikä ole edes arkipäivä.   Mäkinen halus porukkaa pois kirkosta ?   Vapaamuurarina toimi niinkuin pitääkin.    :kahvi:

Tuskinpa sentään. Mäkisen kannanotto oli hyvin rakentava ja maltillinen, mutta kun me kaikki olemme tiukasti oikeassa poteroihimme kaivautuneina, niin syyn eroon saa median tukemana ihan mistä vaan. Hämmästelen jatkuvasti kuinka suuri uutinen on kirkosta eroaminen mediassa.

Toisekseen pidän lainaamaani kirjoitusta loukkaavana.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #51 : 30.11.14 - klo:08:33 »
Minulle ihan sama, menevätkö homot tai heterot naimisiin tai ei. Ei pahemmin kiinnosta. Huomasin jo vuosia sitten, että tämä koko jupakka on porvarien juonia. Ns. edistyksellistä, kokoomuslaista kirkkopolitiikkaa.

ps. näin stubbista painajaista viime yönä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #52 : 30.11.14 - klo:09:30 »
Minulle ihan sama, menevätkö homot tai heterot naimisiin tai ei. Ei pahemmin kiinnosta.

Se on muuten ihan sama.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #53 : 30.11.14 - klo:09:51 »
Perjantain äänestyksessä hyväksyttiin ensimmäinen kansalaisaloitteen pohjalta eduskuntaan tullut lakiesitys.

 Ei ennättänyt kulua vuorokauttakaan, kun puoluejohtaja ja ministeri kiiruhtaa julkisuuteen suunnittelemaan, kunka hyväsymispäätös saataisiin kumottua. Jotenkin tuntuu, ettei kansalaisaloitteen halveksuntaa selkeämmin voi esittää.

No, onneksi painoarvoltaan merkittävämmät politiikantekijät tuntuvat pystyvän elämään tästä eteenkinpäin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #54 : 30.11.14 - klo:11:57 »
Myyrä on kovasti porvarivastainen, minua sellainen suoraan sanoen tympii. Yleensäkin tällä foorumilla isketään politiikalla toista.

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #55 : 30.11.14 - klo:12:20 »
Myyrä on kovasti porvarivastainen, minua sellainen suoraan sanoen tympii. Yleensäkin tällä foorumilla isketään politiikalla toista.

No anteeksi, ei minulla tarkoitus ketään loukata ole. Sen kuitenkin olen huomannut, että jos oikeistolaisesti ajatteleva kirjoittaa jotain (oikeastaan missä tahansa), niin siitä ei saa loukkaantua, mutta jos vasemmistolaisesti niin saa? Oikeistolaisesti ajattelevia ei leimata, mutta päin vastoin ajattelevia leimataan. Tämä aika nyt ilmeisesti on sellainen, että näin saa tehdä?

En minä nyt mitään ismiä kannata, ajatukseni on niin paljon omia eivätkä orjallisesti mahdu minkään puolueen ajattelutapaan, että aion pysytellä puoluepolitiikasta erossa. Esim. joissakin asioissa olen konservatiivi ja joissakin vapaamielisempi.

Tein taas virheen kun aloin kirjoittelemaan täällä sen kolmen viikon poissaolon jälkeen. Jos nyt saisin itseäni niskasta kiinni sen verran, että malttaisin olla täältä poissa. Itse(kin) olen paljon onnellisempi kun pysyn körttifoorumista erossa. Sitähän se nimimerkki hippiäinen eli hippukin aina sanoo, ettei sinne kannata mennä. Hyvää joulun odotusta vaan kaikille ja hyvästi sitten (dramaattinen lopetus  :003: )

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #56 : 30.11.14 - klo:13:29 »
Olen kiinnostunut muiden ajatuksista... mm. myyränkin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #57 : 30.11.14 - klo:13:40 »
On asioita, joissa Myyrän kanssa on kiva vaihtaa mielipiteitä. Polittisesti ei oikein synkkaa, mutta meillehän selitetään, että näin saaq ollakin. Ja useammin täällä on Myyrän jatkamista toivottu kuin minun.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #58 : 30.11.14 - klo:13:44 »
On asioita, joissa Myyrän kanssa on kiva vaihtaa mielipiteitä. Polittisesti ei oikein synkkaa, mutta meillehän selitetään, että näin saaq ollakin. Ja useammin täällä on Myyrän jatkamista toivottu kuin minun.

Se johtuu vain siitä aritmeettiseta asiasta, että Myyrä on uhannut useammin mennä talviunulle. Molempia teitä tarvitaan täällä ihan yhtä paljon. Kukaan ei ole pyytänyt minua vielä jäämään. Pitäisikö tehdä siitä johtopäätös?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körtit tasa-arvoisen avioliittolain puolesta
« Vastaus #59 : 30.11.14 - klo:13:56 »
 :039: Nyt seurataan Kuusamon kisoja