Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen IX  (Luettu 35658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #120 : 26.01.15 - klo:11:55 »
Siis minä luin viimeksi tätä foorumia.


Tulin kyllä mainitsemaan perehtyneeni rk-kirkon pääeksorkistiin. 

Eksorkismi kuulemma auttaa jos siihen uskoo.
 Ja kotona on hyvä olla paljon pyhiä esineitä.
Miksei  se hyvä ole, jos auttaa ja lohduttaa ja sitä mietin onko suomenkielessä vivahde-ero kun sanoo, persoonallinen paha tai personifioitu paha joka nyt on tietty englannin personified eli mitä pahaa mä tein muka. Mietin onko puhuttu paholainen olemattomaksi ja paha tekemättömäksi.

Siinä on eksorkisti kyllä oikeassa ettei hänen luettelemiaan tauteja sovi paiskata psykiatrille. Jonossa nimittäin näytti olevan endokrinologian ja neurologian alaa ainakin.   :003:  Jatkamme suurella innostuksella kohti opponointia. Amorth ja minä. Docens vetäytyi hyllyyn nukkumaan.

Eikö Leenalla olekin hauskaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #121 : 28.01.15 - klo:07:30 »

   Haruki Murakami: 1Q84: osat 1 ja 2. Englannista suom. Aleksi Milonoff. Keltainen kirjasto 444. Helsinki: Tammi, 2013. ISBN 978-951-31-7109-4.

Romaani, joka julkaistiin Japanissa ensin kolmessa osassa vuosina 2009-2010. Romaanista tuli pian sensaatio. Ensimmäinen painos myytiin loppuun julkaisupäivänä ja kuukaudessa myyntiluvut nousivat miljoonaan.

Taustatieto

Murakami kirjoitti romaania neljä vuotta ennen kuin keksi kirjalle alun ja otsikon. Otsikko on japaniksi sanaleikki vuoden 1984 lausumisesta, mikä viittaa George Orwellin teokseen Vuonna 1984. Q-kirjain ja japanilainen numero 9 (transliteroidaan tavallisesti "kyũ") ovat homofoneja, joita käytetään usein japanilaisissa sanaleikeissä.

Ennen teoksen julkaisua Murakami ei paljastanut romaanista mitään, koska paljastukset olivat vähentäneet hänen aiemmin julkaistujen kirjojensa uutuudenviehätystä. 1Q84 sai tästä huolimatta merkittävästi ennakkotilauksia.

Kuten monien muiden Murakamin aikaisempien teosten kohdalla, hän viittaa eri artisteihin Vivaldista Leoš Janáčekiin sekä The Rolling Stonesiin ja Billie Holidayhin.
 

http://fi.wikipedia.org/wiki/1Q84

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #122 : 28.01.15 - klo:11:17 »
Kun aloitin Tommi Kinnusen Neljätienristeyksen, niin ensimmäisten sivujen jälkeen ajattelin heittää lukemisen koska tyyli oli kohta Olli Jalosen lukemisen jälkeen kovin " helppohintainen" ja tapahtumat raakoja.
Uteliaana Kainuun kuvauksiin jatkoin urheasti. Nyt voin sanoa; Keskeneräistä ei pidä arvostella, ja näin kävi tässäkin.
Vasta kaikkien ihmiskohtaloiden summa sai näkemään mistä oli kysymys. Onni luuli olevansa osa ketjua Isien pahat teot... jne. Siitä ei ollut kysymys mielestäni, vaan ihmisten sietämättömästä käyttäytymisestä erilaisuutta kohtaan.
Liias sitä, liian tätä, näinhän se yhä menee.

Uskallan nyt yhtyä kirjan kehujiin. Melkoinen teko esikoiskirjailijalta. Kirja näkyy olevan myös paperikirjojen myyntilistan kärkikymmenikössä.

Antti Majander näkee pintaa syvemmälle arvostelussaan: 
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1393308545664

Kohta lähden hakemaan Olli Jalosen Poikakirjan kirjastosta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #123 : 29.01.15 - klo:14:23 »
Poikakirja on aluillaan. Kyllä Jalonen on sitten mieleiseni kertoja, sen huomaan kun olen lukenut monta näitä uusia kotimaisia! Otin eilen myös Sirpa Kähkösen Graniittimiehen, sekin Finlandiaehdokas, jossa on uutuutena vain 1 viikon laina-aika. En pystynyt lukemaan montaakaan sivua kun sietoraja ylittyi epäinhimillisten olojen kuvauksessa Leningradissa 1922.
Olen ikääntyessäni alkanut kaihtaa kaikkein rajuimpia kuvauksia. Tein päätöksen myös lopettaa tanskalaisen tv-sarjan katselun, tuon kotimaassankin kiistellyn sotahistorian kuvauksen 1864. Ryhmäseksikuvaukset ihmisten kesken ja eläimiin sekaantuminen veti viivan sietämisen ja kestokyvyn väliin.

Mutta Jalonen. Hän puhuu omaa kieltäni vaikka on kymmenen vuotta nuorempi. Jopa
pienen pojan ajatukset ja listat ovat samoja kuin minulla pienenä tyttönä on olleet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #124 : 29.01.15 - klo:18:00 »
Sielunhoidon käsikirjaa ja mieluisasti! 

Kiinnostavin oli havainto siitä, että ihmisten kyky kokea syyllisyys on laimentunut. Nykyisin häpeä on paljon tutumpi, koetumpi, sielunhoidollisissa keskusteluissa tunnistetumpi. Kirja on vuodelta 1997, toinen painos, mutta edelleen käytössä ja todella hyvä onkin.

Runsas häpeän käsittely, sen tuttuus ja tunnistettavuus, myös eräs artikkeli joka käsittelee häpeän korostumista syyllisyyden väistymistä täysin, tietysti jättää jälleen miettimään missä on historian taju, kun häpeästä kirjoitetaan 'kätkettynä ja vaiettuna" itsessään ihan viisaasti. On tilanteita joissa niin on, mutta verrattomasti useammin päinvastoin.

Täs piti saada kursiivia ei tullut:   Mira, juuri valmistunut erityispedagogi, kyläili ystävänsä uudessa kodissa. Hän otti pari lasillista valkoviiniä, lähti nopeasti, ei "ollut yhtään humalassa" ja arvioi hyvin voivansa ajaa kotiin.
Pian lähdettyään Mira osui ratsiaan. Hän puhalsi sakkopromillet, ja soitti järkyttyneenä kolmannelle ystävälleen: " minä häpeän niin että voisin siis kuolla! Ja vielä ammattilainen jonka pitäisi olla esikuva. ".  Ystävien keskustelu käsitteli Miran häpeää eri näkökulmista päätyen siihen että parhaallekin sattuu.
Täysin puhumatta jäi mahdollisuus että Mira olisi saattanut kapeilla kotikaduillaan aiheuttaa vakavan onnettomuuden, sillä elettiin kesää ja lapset leikkivät turvallisina pitämillään alueilla. Onnettomuus olisi saattanut tapahtua valtatiellä ja koskea Miran omaakin henkeä ja terveyttä.

Ei paha.
« Viimeksi muokattu: 29.01.15 - klo:18:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #125 : 29.01.15 - klo:22:29 »
Minullekin kävi niin, että Neljäntienristeys oli aluksi jäädä kesken, mutta sinnikkäästi jatkoin ja pääsin loppuun, kun oli kyse kirjapiirimme kirjasta, josta keskusteltiin yhdessä. Tarina alkoi vetää vasta puolivälissä. Tapahtumapaikka on kuulemma Koillismaalla eli Kuusamo, ja tarinassa on paljon omaelämäkerrallista ainesta mukana.

Poikakirjasta pidin myös kovasti. Odotan jo, milloin saan käsiini Miehiä ja ihmisiä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #126 : 30.01.15 - klo:07:18 »
Kiitos maisakai kun jaoit lukukokemuksesi.  Olli Jalosen nostan nyt yhdeksi lempikirjoittajistani.

Minä taas mahdan jakaa kanssasi päänsärkykokemuksen. Pelottava särky kiusaa lähes vain makuulla ollessa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #127 : 30.01.15 - klo:16:30 »
Yritin saada Sirpa Kähkösen kirjan minäkin lainalle. Nyt luen varmasti, kerta siinä on "tosi" tekstiä ison pilkotuksen tuolta puolelta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #128 : 30.01.15 - klo:18:14 »
Ostin alesta Torsti Lehtisen kirjan Kun päättyy Pitkäsilta. Luin sitä jo bussissa. Onneksi hoksasin ajoissa keskeyttää lukemisen, etten päätynyt Karhulan sijasta Haminaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #129 : 30.01.15 - klo:18:19 »
Luin Anja Lampelan Lankarullatytön. Kertoo tarinan autistilapsesta, hänen perheestään, ihmisen yksinäisyydestä ja erillisyydestä. Anjan tapaan kirjassa on myös rikos, jonka jälkeen ihmissuhteet alkavat järjestyä. Olen kuullut tätä kirjaa sanotub surulliseksi, mutta minusta se vain kuvasi elämää, surullisuutta en olisi huomannut, ellei sitä olisi minulle sormella osoitettu. Ehkä olen surumielinen ihminen.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #130 : 30.01.15 - klo:18:59 »
Jessica Suni: Hoito (Tammi 2014).
Kirja tarttui mukaan kirjastosta vain hauskan nimensä takia. Kansikuvasta päätellen se on kevythömppää.
Ei ole. Se on hyytävä, tarkka, hyvin kirjoitettu kuvaus n-ilmiöstä, vaikka n-sanaa ei muistaakseni mainita. (Enkä tarkoita n-sanalla mitään ihonväriin viittaavaa.)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #131 : 03.02.15 - klo:15:43 »
Aloitin tunti sitten Tuomas Kyrön uusimman kirjan, Mielensäpahoittaja ( joku ).  Kirjailijasta en tiennyt mitään muuta kuin jonkun valokuvan lehdessä. En katso tv-ohjelmia jossa hän on ollut.

Nauramisen lopetettuani, käännyin googlailemaan miestä. Mitä ! Taas Hämeenlinnassa asunut ja koulunsa käynyt, Parolannummella sotilaana aloitellut, Tilkassa sotilasuraansa lopetellut humoristi. Monta kirjaa oli allaolevan mukaan jo ilmestynyt, ennen kuin hän ymmärsi olevansa menestyvä kirjoittaja.

Mitä tarvitaan tullakseen hyväksi kirjailijaksi ?
1. Olla erilainen. 2. Tehdä kaikenlaista 3. Asua Hämeenlinnassa, ainakin jonkin aikaa.

Runotytöt ovat montaa eri lajia.

Allaoleva Hesarin kuukausiliiteestä:

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1406600415520

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #132 : 05.02.15 - klo:17:01 »
Valtioneuvosto on päättänyt, että Vaala siirretään v 2016 hallinnollisesti kuulumaan Pohjois-Pohjanmaahan, uutinen Kalevassa. Enhän tiedä, mitä käytännössä moinen siirto merkitsee. Meillä on aina ollut asiointisuunta Oulujoen virtaussuunnan mukainen Tervan kaupunkiin. Aikoinaan maksettuani vaimon veljelle maakaupan summan Kankaalan osuudesta jouduin pyytämään Kajaanista jonkin "paperin" lainhuutoani varten. En sitä saanut.  Kirjeessä luki, että olen maata omistamattomana lainhuutoon oikeudeton, vaan tulee toimia siten, että ostamani osuus tulee luovutetuksi "isäntien" lisämaan ostomaaksi. Ehkä nämä asiat, jos vielä moista suojaklausuulia on, päätetään jatkossa Oulussa.
Heh heh eihän se noin mennyt. Olen minä 50 % osuudella Kankaalan "isäntä"  :eusa_angel:. Ikivanhaa käytäntöä "reittä myöden" ei viranomainen voinut murtaa. :003:

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #133 : 05.02.15 - klo:17:40 »
Valtioneuvosto on päättänyt, että Vaala siirretään v 2016 hallinnollisesti kuulumaan Pohjois-Pohjanmaahan

Onkos Vaala ja vaalan karhut nykyään Kainuuta vai mitä seutua?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tämän luin / Tätä luen IX
« Vastaus #134 : 05.02.15 - klo:18:01 »
Välimaastossa sanoisin. Itä-vaalalaiset ovat pro Kainuu ja länsi-vaalalaiset ovat Oulun henkisiä. Manamansalon saari voisi kuulua Kainuuseen, koska sillä puolella on siltayhteys mantereeseen. Tällä länsipuolella on vain lossiyhteys, mutta se toimii ok. Kauan on tuosta päätetystä asiasta kättä väännetty. Vaalan Karhu on kunnan alueen urheiluseura.