Kirjoittaja Aihe: Ne kuuluisat kasvatuksen rajat  (Luettu 16549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Ne kuuluisat kasvatuksen rajat
« Vastaus #30 : 09.10.14 - klo:20:28 »
Sitäkin mietin, onko lapsesta tullut vanhemmilleen väärällä tavalla liian arvokas. Luin juuri nettitutun kokemuksia Kiinasta, jossa yhden lapsen politiikan takia se ainokainen on palvottu valtias, jonka kaikki toiveet varsinkin neljä isovanhempaa pyrkivät toteuttamaan. Ei ihme, jos siinä kasvaa luulemaan, että on jotakin todella erikoista ja muita parempaa, ja että saa käyttäytyä miten huonosti tahansa.

Ja onhan meilläkin näitä "vain parasta minun lapselleni" -vanhempia. Kuulemma. Opettajia, jotka valittavat, että lasten kanssa vielä tulee toimeen, mutta ne vanhemmat...

Jospa vika ei olekaan peruskoulussa, vaan ehkäisyssä  :). Harkitusta lapsesta tulee vanhempien tietoinen projekti, jota pitää kaikin mahdollisin keinoin vaalia ja varjella. Tekisi mieli kieltää sitä kiipeämästä puuhun, jottei se putoa ja satuta itseään, mutta kun ei oikein itse henno siltä mitään kieltää, vaaditaankin koulua kaatamaan pihalta kaikki puut, jottei tule vahinkoa.

Äidistäni jotenkin henkii se, että hän on elänyt vielä siinä maailmassa, jossa lapsella ei niin ollut yksilöllistä arvoa. Kun mentiin naimisiin niin niitä alkoi siunaantua, ja oli itsestään selvää, että joku niistä hyvinkin voi kuolla ennen aikuisuutta. Ne olivat jotain itsestäänselvyyksiä, ei sen kummemia kuin naapuritöllin lapset, eivätkä todellakaan tarvinneet mitään sen enempää kuin naapuritöllin lapset, tai jos jotain niin korkeintaan vielä vähän enemmän piiskaa. Tuossa maailmassa ja ajattelutavassa oli hyvätkin puolensa, mutta muistan kyllä myös äitini kertomukset niistä kipeistä kokemuksista, joita syntyi kun lapsen toiveita ja tarpeita ei otettu huomioon.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 10.10.14 - klo:07:52 »
Kävitkö koulusi jollakin Kymenlaakson perinteisellä vasemmistolaisella teollisuuspaikkakunnalla?

:023: Onneksi moni asia on muuttunut täällä 'perinteisellä paikkakunnallakin'!

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 10.10.14 - klo:08:22 »

Olin 60-70 -lukujen vaihteessa Pakilan summerhilliläisessä päiväkodissa töissä kuukauden. Syötiin eineshernekeittoa.

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 10.10.14 - klo:08:49 »

Olin 60-70 -lukujen vaihteessa Pakilan summerhilliläisessä päiväkodissa töissä kuukauden. Syötiin eineshernekeittoa.

Pitikö pakkosyöttää ?   Minä yritin syötättää tytöillä  borshi-keittoa kun se on niin hyvää, mutta eivät syöneet. Eivätkä kouluruokalassa sipattia. :icon_rolleyes: Sekin on mieliruokiani. Omena on pudonnut kauas puun alta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 10.10.14 - klo:09:08 »

En muista. Vaikka olisikin, en olisi.

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 11.10.14 - klo:11:35 »
^Kävitkö koulusi jollakin Kymenlaakson perinteisellä vasemmistolaisella teollisuuspaikkakunnalla?

Seurasin politiikkaa jo lapsena, joten näihinkin asioihin kiinnitin huomiota. 70-luvun alkupuolella opettajista oli kunnallisvaaleissa ehdolla yksi Kokoomuksen listoilla ja toinen SMP:n. Se kokoomuslainen opetti minulle uskontoa, eikä tunneilla peitellyt näkemyksiään. Myöhempi luokanvalvoja harjoitutti kaunokirjoitusta koti-uskonto-isänmaa -henkisin lausein. Eivät tainneet pelätä virkojensa puolesta yksikään? Mutta kävinkin kouluni Joensuussa, jossa ei ollut kummempia punaperinteitä. Lukion opettajissa sentään oli pari kommunistia, demarin ja liberaalin lisäksi.

Jestas, ei meillä. Aivan totta ei. Missä ihmeessä oikein kävit itse koulua?

No arvaat tietysti, olen kai joskus kertonut. Lukion reksi oli vapaakirkollinen ja sanoi että tämä on osattava muttei tähän uskoa tarvii ellei tahdo kun hän kehitysbiologiaa opetti, ja juuri kun kaikki hyppäsi kaiken gambrikautisen dinosauriamaailman ylitse hän peijakas pani sen kokeisiin ainoaksi kysymykseksi. Minä onneksi arvasin että näin käy. Mutten millään muista kuka oli ehdolla ja kenen listalla. Miten ihmeessä pystyt muistamaan niin vanhoja?

Kyllä, tilanne muuttui kovasti, jo aikaa sitten äiti totesi että aika rauhassa saa tehdä työtä. Totta kai on vanhempia jotka on olettaneet että peruskoulussa lapsi saa pianotunteja eikä häntä saa ulos kun puhkuu sulaa närkästystä. Mutta yhtäläisesti joitakin tragedioita kuten että juuri kun on selkänsä kääntänyt on tenava kaatanut grilliin sytytysnestettä ja palanut lähes hengiltä eikä tiedetä kuinka käy eikä isällä ole muuta tahoa missä kehtaa itkeä kuin opettajan varaamalla vartilla per vanhempi, joten siinä menee kaksi tuntia. Se on aivan muuta ja hyvin tehtyä työtä joskin olihan mude aika näännyksissä kun vihdoin kotiutui.

Siinä koulukiusaamisillassa yksi nuorehko mies muisteli tapausta josta minä epäilen Penaa. Hän itki kertoessaan opettajasta joka oli ainoa joka häntä on koskaan kuullut, kyseessä oli kuvistunti, opettaja huomasi piirroksesta että ei kaikki ole ok ja he olivat muun muassa Kotkasta.  Opettaja oli sanonut että jäisitkö vartiksi tunnin jälkeen. Siinä puhuttu oli kantanut aikuisuuteen asti.

Isällä on samoin kavereita jotka yhä kadulla tervehtivät, sellaisia joiden kanssa hän värkkäsi mandoliineja ja kerran kanootin ja rantaanlaskuss kundi ponkaisikin Mussalon rantaan. Olivat huutaneet ja parkuneet kun oli muillakin vuoro, ja pappa med kun ei ollut taetta uimataidosta eikä kanootin kestävyydestä. Hän on opettajut muutakin kuin sitä historiaa. Hän luulen piti niistä murrosikäisistä veijareista. Istui kaikissa verkostoissa ja luulen piti niistä enemmän kuin äitee. Isot pojat tuli luistinradal kysymään, oletko sä hei sen likka kun oot näkönen, ja sitten niitä oli äkkiä laumoittain ihmettelemäs. Hei täällon sen likka! Ilmielävä! Ihan oikeesti!

Mutta ne ei ikinä tehny mitään.. Ne paremmin ihmetteli. No meni syrjään rajakeskustelusta. Mutta toteen, että yhä keskimäärin suomalaisperheessä on kaksi lasta, ka on tosin jo 1.6.  En silti alkekirjoita että monen lapsen perheessä olisi pidetty lapsen menetystä huolettomasti vain mittatappiona. Kyllä sitten on vanhemmilla kyvyttömyyttä rakastaa, kuten  olen mieltä että ellei auktoriteettia voi kunnioittaa vaikkei pelkäisi, ei kaikki ole aivan kunnossa sellaisessa yhteisössä.  Enhän minä sen takia pöllimättä jättänyt että isä olisi piessyt minut sinisenpunaiseksi, vaan siksi ennen muuta, ettei ne olisi järin hyvillään. Miksi tehdä aiheetta väärin ja aiheuttaa mielipahaa niille, joita rakastaa?  Me pidimme opettajista, ja auktoriteetti kuului niille kuin vaatteet päälle. Ei siinä ollut kyse siitä kuka mahtaa tai on mahtamatta ja kenelle ja mitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 11.10.14 - klo:13:27 »
Siinä koulukiusaamisillassa yksi nuorehko mies muisteli tapausta josta minä epäilen Penaa. Hän itki kertoessaan opettajasta joka oli ainoa joka häntä on koskaan kuullut, kyseessä oli kuvistunti, opettaja huomasi piirroksesta että ei kaikki ole ok ja he olivat muun muassa Kotkasta.  Opettaja oli sanonut että jäisitkö vartiksi tunnin jälkeen. Siinä puhuttu oli kantanut aikuisuuteen asti.

Tarina ei kokonaisuutena kuulosta tutulta. Muiltakin Kotkan kuvismaikoilta tuo hyvinkin onnistuisi. Näemme oppilaiden kuvista sellaista, mitä muilla tunneilla ei tule esiin. Kasvatuksen perusta on siinä, että lapsi kokee tulevansa tulevansa nähdyksi ja kuulluksi. Tämä on aivan eri asia kuin välituntivalvojan haukankatse tai puhuttelu rehtorin kansliassa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #37 : 11.10.14 - klo:19:24 »
Tarina ei kokonaisuutena kuulosta tutulta. Muiltakin Kotkan kuvismaikoilta tuo hyvinkin onnistuisi. Näemme oppilaiden kuvista sellaista, mitä muilla tunneilla ei tule esiin. Kasvatuksen perusta on siinä, että lapsi kokee tulevansa tulevansa nähdyksi ja kuulluksi. Tämä on aivan eri asia kuin välituntivalvojan haukankatse tai puhuttelu rehtorin kansliassa.

Muistele vielä, nimesi on liitetty tämän tyyppiseen tarinaan.

Välituntivalvojan haukankatse saattaa tulla toivotusti sille, joka on läjän alimmaisema  :003: mikäli hän ei vain jää katselemaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 11.10.14 - klo:19:32 »
Kasvatuksen perusta on siinä, että lapsi kokee tulevansa tulevansa nähdyksi ja kuulluksi.

Tässä on mielestäni sanottu valtava totuus ja viisaus.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 11.10.14 - klo:19:43 »
Tässä on mielestäni sanottu valtava totuus ja viisaus.

Komppaan.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 11.10.14 - klo:19:45 »
Tuon saman koen tärkeänä nyt papan roolissa.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 11.10.14 - klo:19:46 »
Ja tuosta varmaan kasvaa sitten se elämän rohkeus ja uskallus, luottamus, perusluottamus.
Ja lapsi kasvaa, oppii ja iloitsee oppimastaan, kokeilee ja luo, leikkii ja löytää tarkoituksenkin elämälleen ennen pitkää kun niiden kysymysten ja vastausten aika koittaa.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #42 : 11.10.14 - klo:19:49 »
Juu, nähdä, olla kiinnostunut, olla läsnä, kuulolla.
Omille pojilleni en tätä ollut tarpeeksi...oli liikaa työtä, menoa, elämän murheita...
Jospa lapsenlapsiin syntyisi luottamuksellinen suhde vuosiksi... :eusa_pray:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #43 : 11.10.14 - klo:19:51 »
Ja tuosta varmaan kasvaa sitten se elämän rohkeus ja uskallus, luottamus, perusluottamus.
Ja lapsi kasvaa, oppii ja iloitsee oppimastaan, kokeilee ja luo, leikkii ja löytää tarkoituksenkin elämälleen ennen pitkää kun niiden kysymysten ja vastausten aika koittaa.

Komppaan. Eettisiä esikuvia saa jos jaksavat jotkutkaan käyttäytyä ajoittain säällisesti.  :icon_biggrin:
Siinä voi juuri koulu tulla vastaan.

Olen hyvin eettisellä tuulella jälleen. Johtuu Docensista. Hän on syöpynyt päähäni enkä saa pois.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 11.10.14 - klo:19:58 »
 :icon_biggrin: :icon_cool:

Jep.
*

Ja tuohon mitä vn sanoi kirjoittaen niin jokainen kasvattaa resurssiensa mukaan ja sen ajan mitä on antaa lapselle aikana...on työt ja muut velvoitteet. Ja varmaan mon i ainakin pyrkii kasvattamaan hyvin.

Mutta aina tulee jotain varmaan...sitten on anteeksiantamisen mahdollisuus, se katkaisee kaunan ja katkeruuden siivet ainakin osittain, joskus ihan kokonaan.
Ja ajattelee että hyväähän ne munkin (nunnan) siis minunkin vanhempanio kaikessa tarkoittivat.

Ja aika muuttuu ja moni asia ymmärretään hiukan toisin.

Esim. sodassa olleet sukupolvet ja äidit kotirintamilla kovassa paineessa ja työn paahteessa...se on ollut kovaa aikaa.

Itse en ole ihan kyllä sodan jälkeisiä sukupolvia vielä. :icon_rolleyes: Mutta olen monesti ajatellut että kuinka ihmeessä he selvisivät kaikesta.