Kirjoittaja Aihe: Tapio Nousiainen  (Luettu 325 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3255
Tapio Nousiainen
« : eilen kello 07:22 »
Eräässä jo täyttyneessä ketjussa viitattiin Tapio Nousiaisen kirjalliseen tuotantoon.
Itse en ole siihen kovin hyvin tutustunut.
Olen ainakin jotain hänen loppuajan tuotannostaan lukenut.
Luin joskus kirjan "Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa".
Ehdotan, että jos et ole lukenut, niin luet kirjan.

Olisi mukava kuulla kommentteja tästä runosta "Alatien Kristus".
http://www.seppokujala.com/2014/11/kaikki-on-pilalla.html

Runo alkaa sanoilla "Alatien Kristus".
Selaa tekstiä vähän alusta, niin kohta tärmäät tuohon sanapariin, josta runo alkaa.
Sen voi myös hakea selaimella CTRL-F ja kirjoittamalla aukeavaan paneliin nuo 2 sanaa.

Runo loppuu sanoihin
"Ehkä he tuntevat minut paremmin kuin sinä"

Kaikki kiihkoilevat oman uskomusmaailmansa puolesta, toisia vastaan.
Liekö kuitenkin niin, että harva löytää Raamatun Kristuksen?
Raamattu sanoo, että niitä on vähän, jotka pelastuvat.

Olen tuon runon lukenut monesti ja varmaan tulen sen vielä monesti lukemaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15488
Vs: Tapio Nousiainen
« Vastaus #1 : eilen kello 08:31 »
Kiitos, Kyösti!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10386
Vs: Tapio Nousiainen
« Vastaus #2 : eilen kello 13:20 »
Paljon kiitoksia, Kyösti!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 25978
Vs: Tapio Nousiainen
« Vastaus #3 : eilen kello 15:17 »
Kiitän myös Tapio Nousiaisen ( runosta ? ) . Moni ihminen on tuntenut kiirastulen puhdistuksen.


Vastaan Uuno Kailaan runolla joka kuvaa omaa kohtaamistani ristillä.


S i e l u


Minä kuoleman mereen hukuin.
Minä vaivuin syvyyteen
udun himmeän kaltaiseen
ja sen pohjalla sidottuna nukuin.

Niin tuli eräs vaeltava veli,
se sielu, jonka Jumalalta sain,
joka riippui ristillä ruumiissain,
kun vielä se elämässä eli.

Oli surullisin surullisista.
Tuli tummissa verhoissaan.
Mikä kauneus katsoikaan
mua silmistä pohjattomista.

Hän lausui: Viholliseni,
miten sinua rakastan.
Sinä vihastutit Jumalan.
Tulin taas. Tulen ristilleni.


Lähde: Kailas, Uuno 1932: Runoja. WSOY, Porvoo.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 192
Vs: Tapio Nousiainen
« Vastaus #4 : tänään kello 13:19 »
Koko Tapio Nousiaisen kirjallisen tuotantannon lukeneena mielestäni luterilaisen körttiläisen uskon näkövinkkelistä katsottaessa siinä on paljon hyvää, mutta myös mielenterveydelle haitallista ratkaisukristillistä vessalukemistoa. Nousiainenhan edusti vapaiden suuntien reformoitua karismaattista kristinuskoa, jonka uskontulkinnat olivat puhtaan fundamentalistisia, ja hänen lopun ajan tulkintansa perustuivat futuristiseen dispensationalismiin.

Kirjassaan "Miksi en ole luterilainen" hän selittää, miksei hän ole enää luterilainen ja siirtyi vapaisiin suuntiin.

Kirjassaan "Palava pensas" hän väittää, miten maailman laajuinen Pyhän Hengen vuodatus ja karismaattinen herätys kuuluvat ehdottomasti lopun ajan kuvaan jakaen kristityt kolmeen ryhmään lihallisiin, sielullisiin ja hengellisiin. Sivulla 67 hän kirjoittaa, miten "Kansankirkon sisäiset suuret herätysliikkeet, nimittäin evankeeliset, heränneet ja laestadiolaiset ovat yleisesti Hengen täyteyden kysymyksessä virallisen kirkon kannalla. Ne eivät toisin sanoen tunne käsitteitä Hengellä täyttyminen ja henkikaste. Ne katsovat ihmisen saaneen Pyhän Hengen joko pelkästään kasteessa tai sitten kasteen ja uudestisyntymisen kautta. Näistä kristityistä monet suhtautuvat Hengen täyteyteen arvostelevasti". Sivulla 210 Nousiainen varottaa, miten "voimme Hengen täyteyden vastustajina jäädä pois ylösotosta Antikristuksen aikaan. Silloin ei ole muuta perille pääsyä kuin marttyyrikuolema."

Kirjassaan "Mikä hetki yöstä on"  hän opastaa Antikristuksen aikaan jääneitä valvomattomia kristittyjä "He voivat päästä Karitsan häihin jälkikuljetuksessa. Mikä on tämä tie? Se on verimarttyyriuden tie. Heidät asetetaan valinnan eteen. Konepistoolin piippu kiiltää ilkeästi miliisin kädessä. Pistävät silmät tuijottavat kysyvinä. Kristitty nostaa katseensa tutkijaansa ja sanoo: `En tahdo kumartaa petoa ja ottaa sen lukua`. Hän sulkee silmänsä ja huokaa Jumalan puoleen. Kuuluu laukauksia, korahtelua ja veri lainehtii." Nousiainen näki pedon merkin kommunismin tunnuksena kirjoittaen, miten "Jokainen on nähnyt neuvostoliitttolaisia urheilijoita verryttelyasuissaan. Heidän rintamuksessaan oleva merkintä CCCP muistuttavat kolmea kuutosta ja P-kirjainta. Viimeisen P putoaa pois, koska antikristuksen valtakunnassa ei enää ole kirjainlyhennyksen edustamia itsenäisiä tasavaltoja eli ns respublikkeja."

Kirjassaan "Taistelu henkivaltoja vastaan" Nousiainen sivulla 184 väittää, miten "Kymmenen neitsyen verauksessa (Matt.25:1-13) puolet neitsyeistä jäi häähuoneen ulkopuolelle Jeesuksen tullessa. Keitä he olivat? Valvomattomia kristittyjä. Sillä Jeesus lopettaa vertauksensa sanoihin: Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä" (Matt.25.13)." Sivulla 202 hän ei hyväksi luterilaisen körttiläisen uskon mukaista "vaivaisen syntisen osaa" kirjoittamalla "Toiset kristityt omaksuvat ns. "vaivaisen syntisen" osan. He uskottelevat olevansa yhtä aikaa vanhurskaita ja syntisiä. Sen vuoksi he eivät yritäkään noudattaa elämän vanhurskautta. Kysymme rehellisesti: voiko samassa pöytäjuomassa olla yhtäaikaa rikkihappoa ja omenamehua? Kuka voi juoda sellaista mehua?" Sivulla 222 Nousiaisen mielestä "On tullut aika, jolloin jokaisen kristityn tulisi täyttyä Pyhällä Hengellä selviytyäkseen voittajana henkien sodan loppuottelussa."

Tapio Nousiaisen kirja "Yksi ainoa elämä" puolestaan evankelio ihmisiä hengellisellä väkivallalla ja helvetinpelolla uskoon.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 13:24 kirjoittanut luterilainen »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3255
Vs: Tapio Nousiainen
« Vastaus #5 : tänään kello 14:15 »
Luterilaisille, karismaattisille, katolisille yms. lopunajan tulkinnoille ei kannata antaa liian suurta painoa, koska ne voivat olla joko oikeita tai vääriä tai osin oikeita. Emme oikeasti tiedä. Kaikille niille löytyy perusteensa.
Todennäköistä on, että jokaisesta löytyy enemmän ja vähemmän oikeita aineksia, perustuvathan ne tavalla tai toisella Raamattuun, niihin raameihin, mitä Raamatussa asiasta kerrotaan.
Tapio Nousiaisen lopunajantulkinnat lienevät siis kaiken todennäköisyyden mukaan osittain oikeita.
Tiedämme sen vasta jälkikäteen, koska nämä asiat ovat meiltä osittain salattuja.
Danielin kirjan mukaan lopunaikoina ymmärrys lisääntyy näiden asioiden suhteen, joten jos energiaa on, niin on luvallista tutkia asiaa.

Oletko Lukenut Tapion kirjan "Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa", joka on hyvä kirja ja jossa muistaakseni löytyy myös tuo runo "Alatien Kristus"?
Kyseinen runo minun mielestäni kuuluu kyllä kristikunnan kirjallisessa muodossa olevien kirkkaiden helmien joukkoon.
Toki meillä on näitä helmiä paljon, mutta se on yksi niistä.
Kyseisen runon rivien välistä voi aistia sen, että Tapio Nousiainen on myös sitä mieltä, että paljon turhaa on tullut kirjoitettua, sanottua ja tehtyä.

Ottakaamme se, mikä on hyvä ja jättäkäämme huono pois.
Nousiainen on kirjoittanut ainakin yhden hyvän kirjan,  tuon ed. mainitsemani, joka jäi hänen viimeisekseen ja tämän lisäksi hänen kauttaan on maailma saanut todella kirkkaan helmen: "Alatien Kristus" -runon.

Koska sinä nimimerkki luterilainen haluat edustaa oikeaa ja hyvää oppia, niin ehdotan, että hankit tuota Nousiaisen viimeistä kirjaa ja varsinkin tuota ed. mainitsemaani runoa ja ryhdyt levittämään niitä. Samalla aukeaa hyvä tilaisuus varoittaa hänen niistä kirjoista, joita et suosittele luettavaksi.

On hyödyllistä harjaannuttaa itseään siinä, että oppisi ottamaan eri kristityiltä sen hyvän, jota heillä on tarjolla ja jättää pois sen, mikä on huonoa.
Luther on hyvä esimerkki tästä: hän on julkaissut hyvää lukemisen arvoista tekstiä mutta löytyy häneltä myös tekstiä, josta jokaisen kristityn pitää ehdottomasti sanoutua irti.
Kerotaan, että elämänsä lopussa hän olisi ollut sitä mieltä, että moni hänen kirjoistaan olisi saanut jäädä julkaisematta.

Olen lukemassa tällä hetkellä mm. kirjaa nimeltä "Syntyi Neitsyt Mariasta", kirjoittaja on entinen paavi Josep Razinger (Benedictus XVI), julkaisja Perussanoma (viidesläinen julkaisija). Minun mielestäni aivan lukemisen arvoinen kirja.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 14:23 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa luterilainen

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 192
Vs: Tapio Nousiainen
« Vastaus #6 : tänään kello 15:48 »
Oletko Lukenut Tapion kirjan "Kristuksen kanssa kärsimyskoulussa", joka on hyvä kirja ja jossa muistaakseni löytyy myös tuo runo "Alatien Kristus"?
Olen lukenut, ja jo edellä mainittujen lisäksi olen lukenut Oletko uudestisyntynyt? Pääsenkö ahtaasta portista sisälle? sananen pelastuksen tärkeimmistä esteistä, Anna kastaa itsesi kastekysymys Jumalan sanan valossa, Kristuksen opin alkeet, Jumalan tutka tulevaisuutta paljastamassa (eli Raamatun toteutuneet profetiat), Onko aikakautemme kello 12?, Usko, taivaan atomivoima, Että he kaikki olisivat yhtä, Hukkuvat sielut ja nukkuva kristikunta, Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa, Lopun ajan lähetessä, Leipää ja suolaa, Katkennut korsi, Mikä on ihminen?, Kultaa ja multaa, Sineä ja savea, Voittosaatossa Kristuksessa, Kurikan honka Juho Koivumäki lähikuvassa, Multian laululintu Hilja Aaltonen lähikuvassa, Ellei nisunjyvä kuole, Sanomalehtipojasta sanan saarnaajaksi Niilo Heimosen elämäkerta, Polvesta polveen, Valitut runot, Kristustiellä ja Katkennut korsi.