Kirjoittaja Aihe: Körtti-akkojen pulinaa II  (Luettu 18627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
Vs: Körtti-akkojen pulinaa II
« Vastaus #15 : 25.08.15 - klo:21:20 »
Minäkin olen aikaansaavimmillani, kun saan puuhata omaan tahtiini, yksin, ilman että kukaan keskeyttää ajatuksia tai tulee viereen tuijottamaan. Läsnäolijan sukupuolella ei ole merkitystä.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 25.08.15 - klo:22:05 »
No tuo R-m:n mainitsema mölkkypeli on kyllä pitkää pinnaa ja keskittymiskykyä ja
laskutaitoa vaativa peli, sujuu parhaiten kun ei yritä jotain muuta samanaikaisesti... :023:
Itselläni meni tänään aikaa sudokun täyttämiseen...siinäkin auttoi muutaman tunnin breikki
välissä, kun aloitin uudelleen, sitä katsoi "uusin silmin" ja homma alkoi sujua...
jep...no niin...hyvää yötä!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 26.08.15 - klo:07:12 »
Miehet on hitaita, rauhallisia, ei turhia hötkyile....
Mutta se että hidastamme vaimoväen elämää on kieltämättä outoa ja uutta...
Tai olemme myös hoksaamattomia...

Miehet , ainakin aviomiehet, pitävät hellivän naisen läsnäolosta. Siinä ollaan ' äidin' roolissa.  Toki tämä on tärkeää parisuhteessa, puolin ja toisin.  Ei siinä aika hukkaan mene. Töiden teon kannalta olen yksinpuurtavaa tyyppiä.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 17.03.16 - klo:10:35 »
Kirjoitan taas välillä tähän kun on näitä ruoka- ja kukkaisasioita kerrottava. Mihin lie
ne ruokasivut jo jääneet ?

Kävimme Hankkijalla, joka vielä muutama viikko takaisin oli Agri-market. Nyt oli tarjouksessa monenmoista kevääseen kuuluvaa. Kansaa oli, ja oli onneksi myös henkilökuntaa reilusti. Tavaraa tuotiin ja vietiin. Multasäkkejä, istutus-astioita, kottikärryjä ja haravia näkyi menevän paljon.
Ostin tarjous-setin, kolme rönsyliljaa 3;lla eurolla. Laitoin se kaikki yhteen suureen ruukkuun. Ovat nätin helakat tummasävyistä Marimekon Ananas-vertoa vaste.

Ostin sellaisen ison ja vahvamuovisen, reiällisen kantokassin pihatöihini. Siinä on mukava kanneksia vaikkapa haravointijätteitä kompostiin. Viime syksynä Matti ei antanut minun sellaista ostaa talvea vasten.
Hankkijan lippiksiä ei näkynyt.  :icon_wink:

Tänään paistan koljaa ruuaksemme. Teen sille valkokastikkeen jossa on sipulia. Maustepippuria niskaan, ja kas, jouluruoan tuntua !

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 15.04.16 - klo:10:40 »
Paan nämäkin tänne kun ovat tätä ' akkain hömpötystä'.

Vaihdoin talviset verhot omaan huoneeseeni kevyisiin kesäverhoihin. Nää oli herttoniemettären ehtymättömistä varastoista saadut retrot. Aamun lehdessä esiteltiin kevään verhomuotia, ja nyt nappas !
Vanhat pesin ja ovat nyt kuivumassa. Matti katkaisi kaks ja puolmetrisen pihlajariun miule pyykkikepiks, sillä muuten ois valkoiset verhot osuneet maahan.
Varastosta löytyi myös kukkakangas joka olisi käypänen kesämekoksi. Sinistä ja vihreää joista pidän just näin yhdistettynä. Itse en enää käy koittamaan kurjan koneeni kanssa. Naapurissa asuu ompelija, lieksatar, ehkä hänellä ompelutan.

Huomena männään onnittelemaa entistä pikku-ukkoa Herttoniemeen. Nyt hää on 17-vuotias mies. Keitin satsin lihapiirakoita viemisiks. Hyö saivat niitä kun viimeeks kävivät, ja tykkäsivät.

Loppupäivä on taas lepäiltä, käi selkään tuo verhijen vaihto.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 27.04.16 - klo:12:05 »
Valvoin viime yönä paljon. Kutittava tunne keuhkoputkessa yskitti, ja yskittää yhä.
Liekö allergiaa tai astman pahenemista. Olkoon mitä on, mutta ruokahommat piti hoitaa neljän tunnin unilla mahdollisimman helposti.

Matti teki pottumuusin alkuun ja minä panin paistokasariin paketin Uuden-Seelannin saksanhirveä. Siitä tekeytyy helposti ja halvalla käristys kahdelle.

Lisäksi löysin jääkaapista pussillisen porkkanoita. Ne olikin jo kiire kuoria sillä ituset kasvoivat melko vahdikkaasti. Mehukkaita ne olivat ja kun raasteeseen lisäsin porkkanahedelmämehua ja puolukkasurvosta saimme siitä lisukkeen.

Hyvin maistui. Maistuisipa nyt unikin. Olen jo kolmeen kertaan käynyt makuulle, mutta uni ei tullut.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 27.04.16 - klo:12:18 »
Toivon huojennusta ja lepoa sinulle.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 27.04.16 - klo:14:33 »
Kiitos.  Nukuin hyvät päiväunet. Yskä ei tunnu flunssayskältä. Voi olla että olen hiukan allerginen. Eilen se paheni kun suihkuttelin siivousainetta, apilantuoksuista Kiilto-merkkistä, vessaa siivotessani. Luulen, että minun on luovuttava siitä vaikka se tehokas ja tuoksu on mieleinen. Ostan taas Tolua.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 28.05.16 - klo:09:55 »
Olen Haminanserkun kanssa läheisin meistä tyttöpuolisista äidinpuolisista serkuista. Nyt voin ilahduttaa häntä kun kerron että olen ihastunut saksalaiseen tv-ohjelmaan ja muutamiin saksalaisiin laulajiin. Klassikot ovat olleetkin mieluisia, en vain ole niistä hänelle maininnut kun olen pitänyt englantilaisuutta jotenkin läheisempänä, etenkin kirjallisuudessa. Nyt voi olla toisin.

Ruoaksi meinasin uusia perunoita ja graavilohta, kreikkalaista salaattia, jauhelipihvit vuohenjuustosydämellä grillissä, amerikkalaista kaalisalaattia. Lohi on norjalaista ja perunat Ruotsista. Viini on Etelä-Afrikasta, mutta vesi on kotimaista.

Mansikat ovat myös EU-maasta, en katsonut mistä, mutta kansainvälisyydellä mennään kesää avaamaan lahtelaisella pihalla.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 28.05.16 - klo:12:46 »
Lueskelin aikani kuluksi sitä, mitä Vihreä Sisareni  :039:, tiedämme molemmat mistä on kyse, kirjoittaa. Täällä on peruna kalliimpaa ostaa kuin Suomessa. Jos edullisesti haluaa syödä, niin perunaa kotona, mutta muuta Espanjassa. Peruna on selkeästi yli euron, mutta vihannekset paljonkin alle.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 28.05.16 - klo:13:02 »
Oikein on, että veljetkin lukee mitä siskojen maailmaan sisältyy.
Ruokakulttuuri ja hinnat ovat niitä ensimmäisiä vertailtavia kun ollaan ulkomailla.

Voi kuinka halpaa oli Kreikassa 1980-luvulla. Turistien ruokapaikoilla oli valtavat erot hinnoissa. Jos söit Agios Nikolaoksen Pohjattoman järven rannan hienoimmissa paikoissa, sait yhden aterian hinnalla neljän hengen ruoat sivummalla. Samoin hollantilainen Heinecken- tölkki maksoi enemmän kuin pullo hyvää viiniä.

Autot ovat miehille myös olellinen vertailun aihe. Kreikan maaseudulla näki vaikka minkäkinmoisia ritsoja.

p.s.  Mnsikat olivat espanjalaisia.   :039:

Poissa Saukkis

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 29.05.16 - klo:21:29 »
Eilen olin apumyyjänä yhden yhdistyksen pöydässä siivouspäivän kirpputorilla. Myyjiä oli kymmeniä tai pari sataa sillä paikalla, koko kaupungissa 550. Paljon kuulin puhetta, ettei kauppa käynyt, kun myyjiä oli niin paljon. Pari vuotta sitten tavaraa meni kuumille kiville, kun myyjiä oli paljon muttei näin valtavasti ja ostajia sitten enemmän. Varsinkin lasten vaatteita oli paljon, aika nuhruisiakin. Yksi tuttu moitiskeli, että myynnissä oli huonoa tavaraa. Viikkokirppareilla, joissa maksetaan vuokraa myyntipöydästä, on parempikuntoista tavaraa tarjolla. Ehkä siivouspäivän maksuttomuus kannusti tuomaan tarjolle ihan kaiken. Toisaalta kaikenlaista suurkirppistä ja peräkonttikirppistä järjestetään tuon tuostakin, joten ostajilla on valinnanvaraa.

Itse ostin lapsille muutaman DVD:n ja tulevalle opiskelijalle vihreän kattolampun.

Luin lehdestä keminmaalaisesta perheestä, kuusihenkinen, joka asuu 70 neliän kolmiossa. Perheenäiti kehui, kuinka tarpeeton tavara lentää kaaressa roskiin, ja ettei haittaa, jos kausivaatteet homehtuvat varastossa, kun ne voi heittää surutta roskiin ja keittiötavaroita on heitetty roskiin suuret määrät, jotta saatu keittiöstä laatikoita lasten vaatteille. Jos tavara on käyttökelpoista, niin mielestäni on ihan kamalaa, jos ne heitetään surutta ja kaaressa roskiin. Jonkinlaista kierrätystä voisi miettiä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 30.05.16 - klo:06:31 »
Roskiin heittämistä en juuri harrasta. Vanhempi tytär sitä tekee, mutta nuorempi vastavuorollisesti kerää, ja kiertää kirppiksiä. Niitä on Helsingissä monenlaisia. Laatutavaraa saa Hietsun torilta. Vikaostokset hän tuo meille.

Valitettavasti matonkuteiksi leikkaaminen on lähes ' muisto vain'.  Tuntuu että kutojatkin nykyisin leikkaavat uusia kankaita.

Muistan nekin vuosikymmnet kun lumppuri kiersi keräämässä huonoimmat vaatteet.
Sen muistona minulla on pari pula-ajan huopaa, lumppulangasta kudottuja. Koiran alustana autossa ne vieläkin palvelee.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 02.06.16 - klo:10:04 »
Odotan sadetta, sillä kastelukannujen kanto rasittaa heikkoja käsivoimiani. Voltarenia kuluu ja silti aina jotakin paikkaa kolottaa.

Aamuviileällä teen sen mitä näillä helteillä teen. Kitkin kukkapenkkiä ja leikkasin vuorenkilven kuivat vanat.
Parhaillaan pyörii pyykkikone. Siinä menevät oksennuksen hajut sohvatyynyistä, toivottavasti. Koiran oksennus on sitkeä haisemaan.

Aamun lehdessä oli helppo raparperipiirakan resepti, ihan peruskamaa, ja sen mukaan tein.

Matti teki tunnin pyörälenkin. Lähetti minulle multimediaviestin hyppyrimäistä.  :001:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 02.06.16 - klo:12:51 »
Joo, lämmintä ja väsyttävää on nyt muutaman päivän jakso.
Tuntuu ettei oikein jaksa mitään.
Mutta esim. tuo pyörälenkki, se kyllä sujuu aika lämpimälläkin, sen verran viima käy.
Kasteluhommia olen tehnyt letkun avulla iltamyöhällä, ei haihdu heti.
Tässä asunnossa helppo letkulla, kylppärin ikkunasta vaan letku pihalle.
Juomisesta pitäisi paremmin huolehtia mitä olen tehnyt.
Tämän päivän ennustetut sadekuurot ei tänne osu muuttuneen ennusteen mukaan.