Kirjoitetaan ja puhutaan sitten sukupuolten tasa-arvosta, kun naisten ja miesten elinikä on yhtä pitkä.
............................................................................................................................... :evil:
Tai puhutaan kehitysavusta vasta sitten kun suomalaisten köyhyysongelmat on ratkaistu?
Lohdutetaan parisuhdekriisin kourissa tuskailevaa lähimmäistä sanomalla, että älä sure, sulla on asiat hyvin: kaikilla ei ole edes kumppania tai sitten se pettää / hakkaa / jättää?
Wittgenstein sanoi, ettei ole muunlaista kärsimystä kuin yksityisen ihmisen kärsimys. Ymmärtääkseni hän tarkoitti, että tuskan kokijan ahdistus ei vertaudu mihinkään muuhun tuskaan, koska se on sisäinen kokemus, jonka merkityksen vain kokija iitse voi määrittää.
Vieläkin näkyy tähtiä! En tarkoita, Eeva-Kaisa, että vastauksesi on jyrkkä, vaikka syy sinulla on siihenkin, koska kosketin niin selkeästi arkaa asiaa. Vai onko se arka? Sellainen käsitys minulla on.
Halusin testata oivallustani, joka sai ensimmäisen julkisuuskasteen NYT-liitteessä noin vuosi sitten kommenttina toimittaja Anu Silfverbergin juttuun aiheesta. Keskustelua ei kuitenkaan syntynyt eliniän merkityksestä. Nyt olen kiitollinen näistä vähistäkin kommenteista täällä. Eikä aikaakaan ole vielä kulunut, joten toivon vielä laajempaa ja syvällisempää ajatusten vaihtoa, siinä tietysti uusia näkökulmia, joista Sepposin, Penan ja sinun ovat hyvä alku.
Saattaa olla, ettei tässä ole enempään aihetta, en tiedä.
Minua askarruttaa kuitenkin, miksi naiset elävät kauemmin. Pidän sitä myös ja nimenomaan elämän laatua tärkeämpänä 'etuna'. Siihen kätkeytyy jokin naisellinen salaisuus, jonka perusta saattaa olla biologiassa. Läheisyys elämän alkamisen kanssa, sikiön, vauvan, lapsen. Kosketus elämän ytimeen. Onko se miehelle mahdollista? Jääkö miehelle sittenkin rahassa mitattava laatu? En oikein usko.
Mikä on saanut yhteiskunnan rakenteet tällaisiksi, että ne suosivat miehen korkeampipalkkaisuutta?
Onko kehitys alkanut keräilykulttuurin ajoista vai jo sitä ennen? Mies metsästää, nainen hoitaa.
Läheisyys – etäisyys = välimatka tuntuvat avainsanoilta, kuten myös vuorovaikutus, yhteistoiminta, kumppanuus, lojaalisuus, yhteinen päämäärä, sopiminen.
................................................................................................................