Jos täällä on yksikin joka ei ole pelastunut ja tunne pelastusvarmuutta, jos et ole varma oletko pelastunut, niin nosta käsi ja juokse tänne eteen.
Yleensähän tälläisiä saarnoja kuulee radion vapaitten suuntien kokouksia kuunnellessa.
llmeisesti sama kysymys kuuluu tehdä jokaisissa seuroissa.
Luulisi siellä jonkun kirkossa käyvän tavallisen mummon, kun sitä on ikänsä tehnyt ja rukoillut ikänsä ja tehnyt hyviä tekojakin, niin ahdistuvan.
Helsingissä oli kuulemma yhteen aikaan yksi porukka, en laita nimeä, kun ei saa sääntöjen mukaan muita suuntauksia tai ihmisiä loukata, vaikka mahdoton kai sitä on välttää.
Siis sellainen porukka, kun kysyi jokaiselta vastaantulijalta, oletko pelastunut,,jos sanoit, et joo, niin se ei riittänyt ja seuraava kysymys oli oletko saanut kasteen Pyhässä Hengessä ja puhutko kielillä?
Itse en silloin tainut asua paikkakunnalla, mutta jälkikäteen paljon olen kuullut porukasta. Yksi tuttuni pelastusarmejasta kertoi tälläiselle kyselijälle olevansa pelastusarmejalainen, ties kuinka kauaa taakse päin, mutta eihän se tälläiselle käännyttäjälle riittänyt
Näitä erilaisia pelastajia on Jehovan todistajissa, mormooneissa ja ties missä muissakin, En siis tätä ketään loukaten.
Kuitenkin, kuten pena kirjoitti jostain filosofista, että tämä oli opettanut ja painottanut enempi kristusta kuin kristinuskoa.
Itsekkin olen siihen suuntaan enempi kääntynyt.
Juhani. Kallion kirkossa piti päivänä eräänä myös kivan puheen kuinka uskon varassa on kuin armon varassa, jossa voi vain köllötellä ja tehdä lähimmäisille hyvää vimmatusti.
Opettaa sitten ja vaatia kääntymykseen on minusta nykyään pikkaisen sinänsä väärin, kun kuka kenenkään uskoa tai vakaumusta voi tietää tai edes miksi pitäisi?
Irja Askola puhuu yleensä aiheesta hyvin.
Pelastaminen ja vaatiminen ratkaisuun voinee joskus olla ihan hyväksikin, mutta joskus ihan absurdia.
Kyllä kai ne opit kasteista voisi jättää joskus eikä joka Sunnuntai painostaa kääntymään tai mitata toisen uskonmäärää tai pelastusvarmuutta.
Mutta kunhan saarnataan kirjoitti Paavali kirjeessään, mutta joskus itse toivoisin, että ei saarnattaisi vaan elettäisiin armon varassa.