Epäilen yritykseni jättäneen ilmoittamatta ja maksamatta yhteisöhankinnan arvonlisäveron, joka olisi pitänyt maksaa käännetyn arvonlisävelvollisuuden perusteella. Maksamatta jääneen veron määrä on 3 (kolme) euroa. Olen nyt tutkinut verohallinnon verkkopalvelusta, miten asiassa pitäisi menetellä ja millainen rangaistus on odotettavissa. Ilmeisesti pitäisi tehdä uusi ilmoitus kyseessä olevalta kaudelta eli kuukaudelta.
Koska ilmoitus saapuisi myöhässä, "Verohallinto määrää myöhästymismaksua 15 %:n vuotuisen korkokannan mukaan kullekin myöhässä ilmoitetulle veron määrälle. Myöhästymismaksu lasketaan ilmoituksen määräpäivää seuraavasta päivästä sen saapumispäivään. --- Myöhästymismaksun vähimmäismäärä on 5 euroa ja enimmäismäärä 15 000 euroa verolajilta." Lisäksi "on maksettava lisäksi viivästyskorkoa. Vuonna 2013 viivästyskorko on 8 %".
Eräpäivä olisi viiden päivän päästä. Hyvässä lykyssä ilmoitus tehtäisiin, sanokaamme 7 päivää myöhässä. Tästä ajasta kertyisi korkoa verohallinnon sivuilla olevan laskukaavan mukaan 0,0086 euroa eli noin 1 sentti, joten sovellettavaksi tulee vähimmäismäärä 5 euroa. Lisäksi pitäisi laskea 8 prosentin viivästyskorko. "Verotilillä suorittamatta olevalle velvoitteelle lasketaan viivästyskorkoa eräpäivää seuraavasta päivästä velvoitteen suoritukseksi käytetyn hyvityksen arvopäivään tai päivään, jona velvoite on kirjattu poistetuksi verotililtä. Lasken heti, kun ymmärrän edellä olevan virkkeen sisällön.
Arvonlisäverolain 162 e §:n mukaan yrityksen on annettava kuukausittain yhteenvetoilmoitus tavaroiden ja palvelujen myynnistä muiden EU-maiden yrityksille, muuten määrätään laiminlyöntimaksu, todetaan verohallinnon verkkopalvelussa. Nythän on kyseessä osto, mutta 162 e § 2 momentin mukaan yhteenvetoilmoitus on annettava myös silloin, kun verovelvollisen tekemä tavaran yhteisöhankinta katsotaan 63 g §:n nojalla verotetun kuljetuksen päättymisvaltiossa. 63 §:n mukaan ostajalle kuljetettava tavara on myyty Suomessa, jos tavara on täällä myyjän tai jonkun muun aloittaessa kuljetuksen, jollei 3 momentissa tai 63 a, 63 b tai 63 d §:ssä toisin säädetä. Lisäksi asiaan saattaa liittyä lain 65 §, jonka mukaan "elinkeinonharjoittajalle, joka toimii tässä ominaisuudessaan, luovutettu palvelu on myyty Suomessa, jos se luovutetaan ostajan täällä sijaitsevaan kiinteään toimipaikkaan, ellei jäljempänä toisin säädetä" tai jos kiinteän toimipaikan puuttuessa ostajan kotipaikka on täällä.
No se nyt ainakin on varmaa, täällä on kotoni.
Syyllisyydentuntoani lieventää hieman se, että tapaan maksaa arvonlisäverot ym. suoritukset heti summan tietooni saatuani eli noin kuukautta ennen eräpäivää. Tuhannen euron määrästä tämä vastaa 1,5 % korkokannan mukaan veronsaajalle 1,2 euron tuottoa, joten voin todeta olevani veronsaajalle tuottoisa asiakas, vaikka en olisi puheena ollutta laiminlyöntiä sattunut huomaamaankaan.
Mt
P. S. Terveydenhuollon maksukattoni on täyttynyt. Minua kehotettiin olemaan maksamatta laskua, jonka olin saanut ja jossa kehotettiin ottamaan yhteyttä. Lisäksi kehotettiin olemaan maksamatta edellistä laskua, jonka olin jo maksanut. Kohta itellahenkilö kantanee minulle lisää paperia eli mahdollisen uuden laskun tai vaihtoehtoisesti minulta pyydetään tilinumeroa, johon sitten palautetaan yli-innokkaan hallintoalamaisen etuajassa maksamasta summasta osa. Tämä virkistää mm. kuitupuun myyntiä ja painopaperituotantoa sekä erilaisia logistiikkapalveluita metsäkoneyrittäjästä itellahenkilöön, joiden kaikkien liikevaihto kasvaa maksukattoni täyttymisen ansiosta.