Kirjoittaja Aihe: Tänään 8  (Luettu 30556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Vs: Tänään 8
« Vastaus #90 : 30.05.13 - klo:12:56 »
Siis ruåttillako ei mittään tee. Minä olen aina tykännyt ruåtsin kielestä ja olen joutunut hommaamaan vielä erikseen työnantajalle todistuksen ruotsin osaamisesta, vaikka lukion päästötodistuksessa (silloin se ei vielä ollut mikään päättötodistus) on ruotsista cum laude approbatur ja numerona 7. Sitäpaitsi ruotsi on maailman helpoin kieli.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #91 : 30.05.13 - klo:13:56 »
Häivyn lopullisesti!

Höpö,höpö...yksinäinen sielu kaipaa höpöttämistä höpöttäjien kanssa.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #92 : 30.05.13 - klo:19:07 »
Ruotsi on se kieli, jonka suomalainen voi oppia täydellisimmin, sanoi joku viisas. Syynä on yhteiskuntajärjestelmä, joka on kehittynyt satojen vuosien aikana, ja siksi mm. sanastossa on sellaisia vastaavuuksia, joita ei ole minkään muun kielen kanssa. Myös monet fraasit ja kielikuvat ovat yhteistä juurta. Esimerkiksi sopii vaikka sana "laamanni".

Venäjän kanssa ei ole lainkaan samantasoista suhdetta, koska Venäjän valtakausi kesti lyhyen aikaa ja koska Suomen suuriruhtinaskunnan lainsäädäntö ja hallinto säilyi ennallaan. Suomi oli siis erillinen alue, Pietarista nähtynä periferiaa. Toisin oli asia Ruotsin valtakunnassa, jonka keskusalue muodostui Tukholman ja Turun alueesta, kun taas monet Ruotsin alueen kaupungit olivat Tukholman näkökulmasta pitkään periferiaa - meri yhdisti, pitkät maataipaleet erottivat.

Yhteinen kulttuuritausta tuntuu edelleen, kommunikaatio ruotsalaisten asiakkaiden kanssa on usein selvästi helpompaa kuin esim. tanskalaisten.

Ruotsalaisten ruotsintaidon puutteesta olen joskus huolissani. Aikoinaan erään jenkkifirman (tietotekniikka) Nordic-konttorista Tukholmasta tultiin pitämään Helsinkiin lehdistötilaisuutta. Tilaisuus sujui englanniksi. Minullakin oli kysymys. Esitin sen ruotsiksi. Tukholman juipeilta meinasi mennä jauhot suuhun, he joutuivat kyselemään toisiltaan, mitä se ja se ammattitermi on ruotsiksi... Tyydyttävästi sentään selvisivät.

Mt

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 30.05.13 - klo:19:22 »
Kotimökillä tuli käytyä tänäänkin, paluumatkalla piipahdus Vanajaveden rannassa leveimmällä kohdalla
ja kotiseutuajelua pienten metsäteiden kautta, tuli samalla tarkastettua että polkupyöräreitti
on ajokunnossa...kun vaan polkija olisi kunnossa, matka 17 km yhteen suuntaan, ettei sen nyt
ihan toivoton tavoite pitäisi olla.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #94 : 30.05.13 - klo:20:55 »
Eiköhän pyöräilyssä päde sama viisaus kuin kävelyssä: Ei se matka tapa vaan vauhti.
Pyryharakka

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 30.05.13 - klo:21:27 »
Joo, kiitos kannustuksesta, näinhän se tietysti on :039:

Benkku

• Vieras
« Vastaus #96 : 31.05.13 - klo:07:55 »
Kenenkähän "kotirauhaa tänään tulee häirittyä".  :icon_wink:

SV 132:5

ps.Siionin virret ovat todellakin kotihartauden tarpeeksi.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 31.05.13 - klo:10:19 »
Omat siivet supussa uudelleen, sillä eilen lahtelainen asunnonostaja peruutti ostoaikeensa. Menin rustingin taakse, istuin rautareen päällä auringossa kauan ja mieleni rauhoitettiin.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 31.05.13 - klo:11:48 »
Tänään ei mitään erikoisempaa.
On oikeastaan aika mukavaa "vaan olla." :eusa_angel:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #99 : 31.05.13 - klo:13:23 »
Oleskelun puolelle mullakin taitaa mennä.
Noh, uimahallireisu takana ja kunnon venyttelyt (normaalisti auttaneet, mutta nyt kolottaa),
auto pitäisi saada imuroitua ja vähän luututtua sisältä huomista ylioppilasjuhlareisua varten.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #100 : 31.05.13 - klo:16:40 »
Paistoin haukifileitä, kyllä kala on hyvää.  :eusa_angel:
Söin ruisleivän ja maidon kanssa.
Nyt kahvia ja jäätelöä jälkkäriksi.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 31.05.13 - klo:20:57 »
Olen rakennellut aikani kuluksi muovipulloista sellaisia tuulimyllyja, lähinnä mansikkamaalle lintujen pelotteeksi. Viime kesänä saattoi auttaa sellainen, minkä olin suihkemaalilla värjännyt punaiseksi. Asensin sen taas ryytimaan laitaan. Toivossa on hyvä elää, että se on pelotin.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 31.05.13 - klo:20:57 »
Kotimökillä kävin, sain auton ulkopuolelta pestyä, vaikka vaihteeksi migreenikin iski.
Siellä kukkii unkarinsyreenit ja kielot.
Kotona sain vielä auton imuroitua ja luututtua sisältä.
Aurinkoinen ilta sadekuurujen ja ukkosen jälkeen.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 31.05.13 - klo:21:00 »
Olen rakennellut aikani kuluksi muovipulloista sellaisia tuulimyllyja, lähinnä mansikkamaalle lintujen pelotteeksi. Viime kesänä saattoi auttaa sellainen, minkä olin suihkemaalilla värjännyt punaiseksi. Asensin sen taas ryytimaan laitaan. Toivossa on hyvä elää, että se on pelotin.
Meinaatko että saattaisi olla houkutin eikä pelotin :003:
Tällaiset hienot keksinnöt ja kyhäelmät saattaisi meilläkin kotimökillä olla paikallaan.

Poissa 1944

• ystäväkansaa
« Vastaus #104 : 31.05.13 - klo:22:50 »
Pelotin on pelotin, isompi kuin muut ja vähän kolistelee pyöriessään.