Kirjoittaja Aihe: Kuka saa provosoitua?  (Luettu 15508 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
Vs: Kuka saa provosoitua?
« Vastaus #15 : 11.04.13 - klo:10:11 »
Johan rupesi keittämään, kun luin iltalehdestä, että vanhempainliitto penää kärsivällisyyttä: Opettaja ei saa provosoitua ja aikuisen pitää pysyä aikuisena kaikissa tilanteissa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041016884026_uu.shtml

Siis mitä?

Eipä tarvitse ihmetellä, että häirikköoppilaat osaavat käyttää tilannetta hyväkseen. Minulla oli lukiossa saksan opettaja, joka sanoi, että hän on oppinut hillitsemään itsensä. Juu juu, olipa tosiaan oppinut. Ei korottanut ääntään, mutta ihmisen koko olemuksesta paistoi semmoinen kireys, että pahempaa saa hakea. Valitettavasti hän oli onnistunut tukahduttamaan itsessään myös ilon.

Jos oppilaat saavat koulussa tahallaan härnätä opettajaa ja opettaja ei saa reagoida siihen, niin mitä siitä seuraa. Kun koulut on käyty, niin ketä nämä entiset oppilaat saavat sitten härnätä. Kyllä minusta aikuinen pysyy ihan aikuisena niin, että jos toinen riittävästi härnää, niin aikuinen ottaa penskalta luulot pois. Mitä ihmeen munattomia nössöjä opettajien pitäisi olla? Minusta aikuismaista käytöstä on nimenomaan se, että tilanteeseen puututaan. Jos raja ei tule vastaan siinä, että sanotaan, niin sitten tartutaan kiinni.

Olen huomannut ihan käytännössäkin, että jos ylipäätään toisen ihmisen antaa kävellä ylitseen, niin tämähän kävelee. Jos tekee kerralla selväksi, että nyt riittää, niin kummasti se auttaa. Tietääpähän seuraavalla kerralla, että minulle et ilmaiseksi kettuile.

Itselläni on ollut fiksut opettajat, mutta olen minäkin kuullut joistain entisajan kauhu-opettajista. Toivoisin, että tässä keskustelussa ei nyt puhuttaisi niistä vaan ihan näistä nykyajan opettajista, jotka on pantu puun ja kuoren väliin.

Ihmeellistä miten erilailla asioita voi nähdä.
Vaikkakin ihan totta Pirska kirjoitti ja samaa mieltä, niin tietysti asiassa on toinenkin puoli.
Nimittäin se, että ei se tee munatttomaksi nössöksi, jos antaa toisen ns, kävellä yli.
Jokaisella on huonoja päiviä ja jokaista tönitään, jos ei muuta niin liikenteessä, mutta jos antaa sellaista tapahtua ja kypsästi suhtautuu asiaan eikä heti ole huutamassa, mulle tehtiin vääryyttä, niin se on ihan aikuismaista suhtautumista.

Jos jokaiseen oppilaan purkaukseen reagoi ja ei anna oppilaan olla ihan ihminenkin, niin menisi oppilaalta ilo ja muuttuisi vain pahemmaksi koulua vihaavaksi.
No on tietty joitain rajoja jolloin asioihin on puututtava.

Olen vieläkin sitä mieltä, että jotkut vaan osaa opettaa ja antaa tilaa oppilaille ja he tykkäävät oppilaistaan ja on sitten opettajia, kun saa oppilaat villeiksi ja ei mitään kuria.
Kyllä fyysinen satuttaminen on se viimeinen keino. Ainakin kun mua opettaja löi aikoinaan, niin ei se mua ainakaan saanut rakastamaan sitä opettajaa.
Ex eukon poika nyt juuri pääsi koulusta pois ja sillä oli joitain opettajia joiden tunneille hän ei yksinkertaisesti mennyt. Kyllä opettajissakin on eroja.
Ja nämä on näitä nykyajan opettajia.

Mutta mitäs tässä ottamaan kantaa muuten kuin näin yleensäkin suhtautuminen kanssaihmisiin heijastuu näissä kirjoituksissa.
Tässä palautetulvassa mediassa on kyllä kyse muustakin, kuin suhtautumisesta oppilaaseen siinä yhdessä tapauksessa.
Ihmiset on muuttumassa kovemmiksi ja vaativat päättäjiltä kovempia otteita kaikkialle.
Pikkasen kun tää vankila ja tuomio lepsuilu.
Toiset vaatii kovempia rangaistuksia. Toiset lepsumpia ja pelkäävät, että kovat tuomiot tekevät rangaistuksen saaneesta kovan psykopaatin ja siksi haluavat lepsuja tuomioita.
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

• Vieras
« Vastaus #16 : 11.04.13 - klo:10:20 »
Tässä palautetulvassa mediassa on kyllä kyse muustakin, kuin suhtautumisesta oppilaaseen siinä yhdessä tapauksessa.
Ihmiset on muuttumassa kovemmiksi ja vaativat päättäjiltä kovempia otteita kaikkialle.
Pikkasen kun tää vankila ja tuomio lepsuilu.
Toiset vaatii kovempia rangaistuksia. Toiset lepsumpia ja pelkäävät, että kovat tuomiot tekevät rangaistuksen saaneesta kovan psykopaatin ja siksi haluavat lepsuja tuomioita.

Tämän olen myös ollut huomaavinani. Se näkyy äänestyskäyttäytymisessäkin.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #17 : 11.04.13 - klo:12:19 »
Tämän olen myös ollut huomaavinani. Se näkyy äänestyskäyttäytymisessäkin.

Esimerkiksi?
Acta, non verba.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #18 : 11.04.13 - klo:12:50 »

Esimerkiksi?

Porvaripuolueiden suosiona. Kok ja PS taitavat nytkin olla galluppien kärjessä. En usko, että vasemmisto on niin huonosti menneinä vuosina valtakunnan asioita hoitanut.

Tosin oikeistolaistumiskehitys on ollut jo pitempään näkyvissä Euroopassa.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 11.04.13 - klo:17:31 »
Johan rupesi keittämään, kun luin iltalehdestä, että vanhempainliitto penää kärsivällisyyttä: Opettaja ei saa provosoitua ja aikuisen pitää pysyä aikuisena kaikissa tilanteissa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041016884026_uu.shtml

Siis mitä?

Eipä tarvitse ihmetellä, että häirikköoppilaat osaavat käyttää tilannetta hyväkseen. Minulla oli lukiossa saksan opettaja, joka sanoi, että hän on oppinut hillitsemään itsensä. Juu juu, olipa tosiaan oppinut. Ei korottanut ääntään, mutta ihmisen koko olemuksesta paistoi semmoinen kireys, että pahempaa saa hakea. Valitettavasti hän oli onnistunut tukahduttamaan itsessään myös ilon.

Jos oppilaat saavat koulussa tahallaan härnätä opettajaa ja opettaja ei saa reagoida siihen, niin mitä siitä seuraa. Kun koulut on käyty, niin ketä nämä entiset oppilaat saavat sitten härnätä. Kyllä minusta aikuinen pysyy ihan aikuisena niin, että jos toinen riittävästi härnää, niin aikuinen ottaa penskalta luulot pois. Mitä ihmeen munattomia nössöjä opettajien pitäisi olla? Minusta aikuismaista käytöstä on nimenomaan se, että tilanteeseen puututaan. Jos raja ei tule vastaan siinä, että sanotaan, niin sitten tartutaan kiinni.

Olen huomannut ihan käytännössäkin, että jos ylipäätään toisen ihmisen antaa kävellä ylitseen, niin tämähän kävelee. Jos tekee kerralla selväksi, että nyt riittää, niin kummasti se auttaa. Tietääpähän seuraavalla kerralla, että minulle et ilmaiseksi kettuile.

Itselläni on ollut fiksut opettajat, mutta olen minäkin kuullut joistain entisajan kauhu-opettajista. Toivoisin, että tässä keskustelussa ei nyt puhuttaisi niistä vaan ihan näistä nykyajan opettajista, jotka on pantu puun ja kuoren väliin.

Älä muuta sano!  Tuollaiset "vanhempainliittolaiset" saisi sulloa prkl johonkin jollaan, lyödä kirveellä naru poikki ja potkaista laiturista merelle!

Muutenkin olen täysin samaa mieltä koko kirjoituksestasi.

jälkimuokkaus: Kävin lukemassa noita Iltasanomien/lehden juttuja ja alkoi kiehuttaa niin kovasti että nyt voisin helposti antaa selkäsaunan niin typerien juttujen kirjoittajille.

...taitaa olla parempi etten lue niitä enempää, -pää ei kestä nykyajan menoa...
« Viimeksi muokattu: 11.04.13 - klo:17:44 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #20 : 11.04.13 - klo:18:05 »
Porvaripuolueiden suosiona. Kok ja PS taitavat nytkin olla galluppien kärjessä. En usko, että vasemmisto on niin huonosti menneinä vuosina valtakunnan asioita hoitanut.

Tosin oikeistolaistumiskehitys on ollut jo pitempään näkyvissä Euroopassa.

Aika rajuja johtopäätöksiä. Suomalaisista on tullut kovempia, koska Kokoomusta on äänestetty. Ehkä on kuitenkin niin, että Kokoomuksesta on tullut ykköspuolue, koska vasemmiston politiikka perustuu siihen, että kunnat ja valtio hoitavat kansalaisten puolesta kaiken. Ja juuri siksi olemme tilanteessa, jossa rahat eivät riitä eikä verotusta voi lisätä.
Acta, non verba.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #21 : 11.04.13 - klo:18:20 »
Aika rajuja johtopäätöksiä. Suomalaisista on tullut kovempia, koska Kokoomusta on äänestetty. Ehkä on kuitenkin niin, että Kokoomuksesta on tullut ykköspuolue, koska vasemmiston politiikka perustuu siihen, että kunnat ja valtio hoitavat kansalaisten puolesta kaiken. Ja juuri siksi olemme tilanteessa, jossa rahat eivät riitä eikä verotusta voi lisätä.

Kyllä olen sitä mieltä, että arvot ovat koventuneet ja se johtaa porvaripuolueiden suosion lisääntymiseen. Voi olla toisinkin päin. Verotusta voi lisätä - rikkaiden yksityishenkilöiden ja osinkoverotusta nyt ainakin.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 11.04.13 - klo:18:30 »

Eiköhän vasemmisto ole enemmän huolissaan siitä, että rikkaat vaan rikastuu ja eivät maksa veroja samassa suhteessa kuin muut ja ole pienten ihmisten puolta.
Ei kaikki pysty työhön ja kaikki eivät ole fiksuja ja menesty, vaan on kaikenlaisia ihmisiä ja kaikkia tulisi kohdella tasavertaisesti, kun Lenin sanoi, tai joku.
Ihme etuoikeutettujen kopla joka ei edes osingoistaan maksa verojaan, vaan hyväveli kokoomuksessa päästää siitäkin riesasta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 11.04.13 - klo:20:06 »
Minä taas oon sitä mieltä että juuri verotusta pitäisi keventää niin että ihmisten kannattaisi yrittää ja tehdä työtä. Nyt on sellainen meininki että mitään lisätyötä ei oikeastaan ole mielekästä tehdä kun progressio vie hyödyn.

Ajattelen niinkin että yrittämisellä/hankkimalla hyvä koulutus ja menestymällä työelämässä pitää saada voida rikastua. Loppujen lopuksi yhteiskuntaa pyörittää terve ahneus eikä mikään muu. Jos ei ole mahdollisuuksia hyviin ansioihin, niin kuka viitsii ottaa riskejäkään? Amerikassa voi tienata hyvin vaikka metsästämällä alligaattoreita tai raatamalla puo ruvella kravunpyyntialuksella. Suomessa ei minkäänlainen yritteliäisyys ole mielekästä verojen ja ylettömän sääntelyn takia. Jopa omistamisesta pitää maksaa veroja, vaikka omaisuuden hankkimisen eteen on maksettu jo vaikka kuinka monenlaisia veroja.

Tottakai verojakin pitää olla ja vähäosisista, väliiputoojista yms. täytyy pitää huolta mutta soisin ilmaston olevan paljon kannustavampi sellaiselle "hullulle" yritteliäisyydelle.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 11.04.13 - klo:20:55 »
Perussuomalaisten sijoittaminen perinteiselle oikeisto-vasemmisto-akselille ei ole ihan helppoa. Sen kannanotoissa on hajontaa aihepiiristä riippuen. Oppositioasema ei kannusta selkeisiin linjauksiin. Puolueen oikeistolaisuusvaikutelma johtuu varmasti sen kansallismielisestä ryhmittymästä, jonka monet näkemykset ovat kovin samanlaisia kuin 20-30-luvun kansallismielisen oikeistoradikalismin näkemykset. Tällaista on aika vaikea löytää nykyisistä aktiivikokoomuslaisista - äänestäjäkunta on tietysti eri asia. Työväestökannatusta perussuomalaisten taas pitää haalia vasemmistolta, mikä varmasti näkyy puolueen kannanotoissa. Maalla taas on taklattava keskustaa. Tällaisista lähtökohdista tuloksena on helposti voileipäpöytä, jossa on vähän kaikkea, mutta mikään ei ole huippulaatua.

Mt

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 12.04.13 - klo:10:23 »
Minä taas oon sitä mieltä että juuri verotusta pitäisi keventää niin että ihmisten kannattaisi yrittää ja tehdä työtä. Nyt on sellainen meininki että mitään lisätyötä ei oikeastaan ole mielekästä tehdä kun progressio vie hyödyn.

Ihan hyvä etteivät jo töissä olevat tee vielä lisätöitäkin. Voisi mieluummin jakaa työt tasaisemmin kaikille työhaluisille.

Omassa tuttavapiirissä on pilvin pimein oppilaitoksista valmistunutta nuorisoa, jotka eivät saa sen paremmin koulutustaan vastaavaa työtä kuin ns. hanttihommia.

Etenkään sitä en ymmärrä, miksi perheellisten pitäisi tehdä lisätyötä. Jos on lapsia saattanut maailmaan niin voisi niille aikaansa ja huomiotaan antaa.

Minä perheettömänä nyt voisinkin tehdä lisätyötä. Sano vain, mitä voisin tehdä. Veroprogressio ei ole esteenä, maksan veroja ihan mielelläni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #26 : 12.04.13 - klo:10:58 »

Ajattelen niinkin että yrittämisellä/hankkimalla hyvä koulutus ja menestymällä työelämässä pitää saada voida rikastua. Loppujen lopuksi yhteiskuntaa pyörittää terve ahneus eikä mikään muu. Jos ei ole mahdollisuuksia hyviin ansioihin, niin kuka viitsii ottaa riskejäkään? Amerikassa voi tienata hyvin vaikka metsästämällä alligaattoreita tai raatamalla puo ruvella kravunpyyntialuksella. Suomessa ei minkäänlainen yritteliäisyys ole mielekästä verojen ja ylettömän sääntelyn takia. Jopa omistamisesta pitää maksaa veroja, vaikka omaisuuden hankkimisen eteen on maksettu jo vaikka kuinka monenlaisia veroja.

Tottakai verojakin pitää olla ja vähäosisista, väliiputoojista yms. täytyy pitää huolta mutta soisin ilmaston olevan paljon kannustavampi sellaiselle "hullulle" yritteliäisyydelle.

Ahneudellehan koko kapitalistinen systeemi perustuu.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #27 : 12.04.13 - klo:11:49 »

Etenkään sitä en ymmärrä, miksi perheellisten pitäisi tehdä lisätyötä. Jos on lapsia saattanut maailmaan niin voisi niille aikaansa ja huomiotaan antaa.

Neljän lapsen isänä esitän eriävän mielipiteen. Kyllä valitettavasti perheellinen joutuu tekemään lisätöitä pitääkseen perheensä leivässä ja ostaakseen asunnon ja auton. Kun kakarat olivat pieniä tein isännöitsijän hommia kotoa käsin saadakseni lisäansiota, eikä yhtään kaduta. Mielestäni ratkaisu oli oikea, kun olin silloinkin kodin piirissä ja lasten tavoitettavissa. Kyllä meillä lapset ovat silti saaneet huomiota ja pärjänneet elämässä huomattavasta keskimääräistä paremmin. Kun meille syntyi kaksoset kapasiteetti lisätöihin loppui. Vaimolla oli aikoinaan kyllä oikeus ja velvollisuus yksiön virka-asuntoon, mutta neljälle lapselle täysin riittämätön ja kirkkohallitus vapautti meidät siitä (toisen lapsen jälkeen) ja saimme ostaa oman.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 12.04.13 - klo:13:24 »
Neljän lapsen isänä esitän eriävän mielipiteen. Kyllä valitettavasti perheellinen joutuu tekemään lisätöitä pitääkseen perheensä leivässä ja ostaakseen asunnon ja auton. Kun kakarat olivat pieniä tein isännöitsijän hommia kotoa käsin saadakseni lisäansiota, eikä yhtään kaduta. Mielestäni ratkaisu oli oikea, kun olin silloinkin kodin piirissä ja lasten tavoitettavissa. Kyllä meillä lapset ovat silti saaneet huomiota ja pärjänneet elämässä huomattavasta keskimääräistä paremmin. Kun meille syntyi kaksoset kapasiteetti lisätöihin loppui. Vaimolla oli aikoinaan kyllä oikeus ja velvollisuus yksiön virka-asuntoon, mutta neljälle lapselle täysin riittämätön ja kirkkohallitus vapautti meidät siitä (toisen lapsen jälkeen) ja saimme ostaa oman.

Kyllä minä mainitsen sepposin oikeanlaisen päätöksen perheen taloudellisesta hyvinvoinnista. Olen seitsemän kersan isä. Meitä asuu 9 henkeä saman katon alla. 100%:n työkyvyttömyys minulla on laillisesti. Olen järjestöpappina täällä syntisellä pääkaupunkiseudulla. Se on pakko.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 12.04.13 - klo:14:08 »
Autoa en osaa kaupungissa pitää välttämättömyytenä, onhan noita paljon lapsiperheitä, jotka pärjäävät ilmankin.

Miten ne nelilapsiset perheet sitten pärjäävät, joissa on vanhemmat työttöminä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.