Kirjoittaja Aihe: Lehdistökatsaus 2  (Luettu 37176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
Vs: Lehdistökatsaus 2
« Vastaus #105 : 01.08.13 - klo:18:33 »
Pitkälle saman sisältöisistä puheista on ristiinnaulittu saarnamiehiä jo pari tuhatta vuotta sitten. Saas nähdä, miten tämän pastorin käy..

Olisi kiva tietää mitä itse olisit mieltä?

Kivahan sitä on laukoa syntisille, että ovat perkeleen omia ja jos joku on tehnyt abortin, niin murhaajaksi,,, sen enempää ajattelematta aikaa missä elämme ja nuoren olosuhteita.

Se ois niin helppoa olla tuomitseva ja pelotella ihmisiä, mut ajan myötä millasia niistä tulisi, kun kukaan ei lakeja voi täyttää. Mun vakaumukseni on olla, ei täynnä lakia, siis tuomiota, vaatimuksia ja kovuutta, vaan ARMOA, LAUPEUTTA JA RAKKAUTTA. Jokanen voi olla teologialtaan mitä tahtoo, mut mä oon tätä.

Jotkut papit vaan laukoo sen enempää ajattelematta missä ollaan ja missä ajassa..
Vähän ku jos mä menisin meidän kulmabaariin. Siellähän kaikki juo halvinta mahdollista keskaria merkistä välittämättä ja isoimmasta mahdollisesta tuopista.
Jos mä menisin sinne perjantai iltana ja sanoisin baarimikolle, kun hän kysyy: mistäs sulle? Häh.?
Öö ottaisin lasin valkoviiniä, ei makeaa vaan kuivaa tai puolikuivaa, niin johan siinä äijät kattelis ja ottas askeleen taakse päin ja kun oisin nurkkapöydässä yksin saatua juotua lasini ja lähdössä, ni varmaan turpaan tulis, et tukka lähtis.
Ihmisten tulis pikkasen ajatella missä ollaan ja miten ja missä tilassa muut on.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #106 : 01.08.13 - klo:20:00 »
Ihmisten tulis pikkasen ajatella missä ollaan ja miten ja missä tilassa muut on.

Komppelis tömppelis.
Joskus pieni, ystävällinen, yksinkertainen sana saa aikaa paljon, paljon, paljon enemmän kuin suu vaahdossa paasaaminen. Jälikimmäinen on minusta egoilua, edellinen empatiaa.

Kerron omakohtaisen esimerkin: olin tukalassa jamassa. Sain kaikenlaisia neuvoja ja suorastaan yliannostuksen tyhjiä fraaseja. Sitten yksi kirjoitti yksinkertaisesti: "Tuu pois sieltä; se on paha paikka." Se kädenojennus tepsi. Olen koettanut ottaa siitä opikseni: "Murheellisen kuullen on puhuttava hiljaa." (Helena Anhava)

Poissa armonkerjäläinen

• armon kerjäläinen
« Vastaus #107 : 01.08.13 - klo:21:27 »
Olisi kiva tietää mitä itse olisit mieltä?

Kuuntelin pastorin puheen youtubesta ja en voinut välttää  mielikuvaa, että tämän saarnan olen kuullut ennenkin. Sama ehdottomuus ja ankaruus kuin Vuorisaarnassa. Samaa hengellisten auktoriteettien arvostelua kuin Jeesuksen puheissa. Silloin siitä kirkkoruhtinaat eivät pitäneet, eikä kansa tiukan paikan tullen myöskään isommin ryhtynyt puolustamaan saarnaajaa. Kukapa pitäisi miehestä, joka vaatii jopa ajatusten puhtautta, teoista puhumattakaan? Mitä se muille kuullu, miten minä elelen..

Että mitä mieltä minä olen? Vuorisaarnassa olevat vaatimukset tuntuivat jo kauan sitten minusta kohtuuttomilta. Pastorin puheet ja osoittelut eivät lämmittäneet sydäntäni nekään. Mitä minun pitäisi ajatella tai tehdä. Yritänkö noudattaa suuren kirjan lakeja ja vaatimuksia edes jotenkin, hammasta purren, vai teenkö niin kuin yleinen henki näyttää nykyään vaativan; siistin evankeliumit itselleni ja tavoilleni sopiviksi ja panen Jumalan jakamaan minulle rajatonta armoaan. En minä osaa ottaa kantaa. Kunhan katselen ja ihmettelen..

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 02.08.13 - klo:08:43 »
Luonnollisesti. Niiltä ei vain yleensä löydy vastauksia hankaliin kysymyksiin esimerkiksi taloudenpidosta, vähemmän onnistuneista hankkeista yms.

Ymmärtääkseni taloudenpidosta juuri löytyisi sieltä tietoa.
Ja yhteystiedoista löytyy sähköpostiosoite, josta voi kysyä lisää, vaikkapa kiperiä kysymyksiä.

Jos joku humanitäärinen järjestö mainostaisi itseään sillä, että kaikki sen hankkeet onnistuvat ja ovat onnistuneet ja että epäonnistumisia ei ole tullut, en luultavasti sijoittaisi sellaiseen järjestöön euroakaan. Ja syy on se, että jos se on totta, niin siitä seuraa se, että toiminta on äärimmäisen kustannustehotonta. Taloudellisesti kannattavaan toimintaan liittyy se, että hyväksytään pieni hävikki.

Otan esimerkin: Tukkukaupoista kulkee jatkuva tavaravirta häittäiskauppoihin. Tavarat kuljetetaan kuorma-autoilla ja tavaraliikenne on hyvin suunniteltu, jotta se olisi mahdollisimman kustannustehokasta. Silloin tällöin kaikki ei kuitenkaan mene putkeen: laatikko putoaa maahan ja sisältö särkyy. Joskus tulee kolari ja koko lasti menee myyntikelvottomaksi.
Sitten päätetään tehdä muutos. Päätetään, että hävikkiä ei enää saa syntyä vaan kaikki tavara pitää mennä ehjänä perille, kuljetukset eivät enää saa epäonnistua.
Otetaan käyttöön 40 km/h kattonopeus, jotta ei enää tulisi kolareita. Tavaroiden pakkaamiseen panostetaan ja otetaan kayttöön paremmat pakkaukset. Jos laatikko putoaa, uusi parempi (ja tietysti hyvin kallis) pakkaustapa estää tavaran särkymisen. Uudessa systeemissä ei mahdu yhtä paljon tavaraa laatikoihin, kuin vanhassa, joten yhdellä kuljetuskerrallaa kulkee vähemmän tavaraa, kuin ennen. Monia muitakin investonteja tehdään, josta sitten seuraa se, että epäonnistuneita kuljetuksia ei enää ole.
Kuluttajalle tämä tarkoitti tuotteiden hintojen kaksinkertaistumista, mutta ihmiset olivat silti iloisia: enää ei ollut epäonnistuneita kuljetuksia.

Eli, kaikkea toimintaa pitää katsoa kokonaisuutena: mitä toimintaan sijoitettu euro on keskimäärin tuottanut. Ei se ole oleellista, mitä hallinto, tai mikä muu osa-alue (kuten hävikki ja epäonnistumiset) kuluttaa rahaa. Tulos ratkaisee. Jos euro tuottaa huomattavasti huonommin, kuin muilla saman alan organisaatioilla, niin jossain vaiheessa toiminta loppuu.

Tunnen toiminnan. Muitakin vastaavia mikrolaina-systeemejä on.
Toisaalta jotkut kehitysyhteistyökriitikot (mm. muuan afrikkalainen taloustieteilijä, nainen, en tähän hätään muista nimeä) ovat sitä mieltä, että kaikki länsimaisten avustukset johtavat lisääntyvään kurjuuteen kehittyvissä maissa. Monimutkaisia asioita. Hyvää tehdessään ei haluaisi tehdä pahaa.

Koulutus ja toimivien yritysten perustaminen on hyvin toimivia tapoja parantaa kurjan maan oloja. Tästä asiasta ollaan uskoakseni varsin yksimielisiä. Tuo viittaamasi taloustieteilijäkin kehui mikrolainoja.
Monet muutkin tahot ovat kritisoineet sitä, että rahaa lähetetään holtittomati köyhille alueille ilman toimivaa organisaatiota, joka osaa muuttaa tuon rahan hyvinvoinniksi. Raha osaamattoman käytössä ei siis paranna kurjuutta. Raha yhdistettynä osaavaan porukkaan luo hyvinvointia.

Tässäkin pätee se sääntö, että väärin kohdennetut rahavirrat eivät johda mihinkään, oikein kohdennetut taasen luovat hyvinvointia.
Jos haluaa tehdä hyvää, kannattaa tukea koulutusta, yritysten perustamista (esim. mikrolainoin, joita monet järjestöt harrastavat) ja monia muita kestävällä pohjalla olevia toiminteita.

Eivät nykyajanhumanitääriset järjestöt (esim. KUA ja monet muut) niin tyhmiä ole, etteivät tietäisi tuntisi meitä paremmin sitä, kuinka nykyaikana tulee toimia. Ne aivan varmasti osaavat myös oppia tehdyistä virheistä.

Järjestöt ovatkin ehkä paras kanava auttaa rahalla nostamaan kurjuudessa eläviä ihmisiä ylös.

Etsi vain Liina rohkeasti itseäsi miellyttävä humanitäärinen järjestö, jonka koko toimintaa (tai jotain yksittäistä osa-aluetta) voit tukea.
« Viimeksi muokattu: 02.08.13 - klo:08:47 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 02.08.13 - klo:08:55 »
En oikeasti tiedä. Olisi julmaa sanoa, että rahat veks, hoitakaa itse hommanne. Toisaalta: jos rahan pumppaaminen vain lisää kurjuutta, onko se järkevää? Totuutta ei tunnu löytyvän tässäkään asiassa.

Toistan itseäni. Totuus löytyy mm. siitä, että rahan pumppaaminen koulutukseen ja yritystoiminnan kehittämiseen poistaa kurjuutta.
Ja nuo kaksi mainitsemaani osa-aluetta eivät varmasti ole ainoat osa-alueet, joihin kannattaa pumpata rahaa, niitä lienee paljon. Mutta kukaties nuo ovat ne tärkeimmät. Seppos mainitsi AIDSin, ja puhtaasta vedestäkin oli jossain puhe. Yhdessä koulutuksen (esim. kaivon ylläpitokoulutus) kanssa nuokin ongelmat pitää ratkaista.

Kallistun tosin yhä enemmän sille kannalle, että kehitysapu pitäisi hoitaa keskitetysti. Se ehkä vähentäisi hallintokuluja, ja suunnittelu (mm. asiantuntemus ympäristöjutuissa) ja seurantakin olisi ehkä tehokkaampaa. Siis vahva ehkä.

Aina on se tilanne, jolloin tulee auttaa käyttäen niitä auttamismahdollisuuksia, jotka ovat olemassa. Samalla, kun autetaan, tulee myös kehittää niitä rakenteita, joilla autetaan.  Jos olisi tilanne, että olisi vain yksi järjestö, joka keskitetysti auttaa, niin tällöin sitä tulisi tukea.
Yhden järjestön tilanteessa kuitenkin mielestäni olisi sellainen ongelma, että se ei luo kilpailua eri humanitääristen järjestöjen kanssa, joka taasen johtaisi siihen, että toiminnan tehostamiseen ei olisi järjestön puolelta niin suurta painetta, koska kilpailu puuttuu.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 02.08.13 - klo:09:01 »
KUA harkitsee osallistumista Syyrian sovitteluihin. Minusta se kuulostaa hieman poliittiselta osallisuudelta, nätisti sanottuna.

Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista ja niitä voi hoitaa hyvin taikka huonosti.

Itse en muistaakseni ole tuota kuullut, mutta hyvä on, jos kerran haluavat osallistua rauhan luomiseen Syyriaan.
Sota kun on eräs suuri ja merkittävä asia, joka luo kurjuutta maailmalla.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 02.08.13 - klo:09:07 »
Olen vain huomannut, että joskus kärkkäästi kyselemällä saattaa saada paremmin tietoa kuin hymistelemällä.

Juuri näin!
Minun mielestäni on ollut hyvä, että olet ottanut kantaa näihin humanitäärisiin asioihin.
Totuus on myös se, että tätäkin toimialaa voi kehittää loputtomiin.
Jos asioista ei keskustella ja epäillä ja kritisoida, kehitystä parempaan ei synny.

On hyvä auttaa, mutta on tärkeää myös kritisoida, jotta toiminta entisestään kehittyisi.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 02.08.13 - klo:09:19 »
-Harmi, kun ei ole viestin poistamismahdollisuutta-

Poissa Liina

• pienellä paikalla
« Vastaus #113 : 02.08.13 - klo:09:24 »
(...)Kuluttajalle tämä tarkoitti tuotteiden hintojen kaksinkertaistumista, mutta ihmiset olivat silti iloisia: enää ei ollut epäonnistuneita kuljetuksia.
Oliko tämä sarkasmia? Ihmiset eivät ole iloisia, jos hinnat kaksinkertaistuvat. Joillekuille se saattaa olla samantekevää, useimmille ei.

Eli, kaikkea toimintaa pitää katsoa kokonaisuutena: mitä toimintaan sijoitettu euro on keskimäärin tuottanut. Ei se ole oleellista, mitä hallinto, tai mikä muu osa-alue (kuten hävikki ja epäonnistumiset) kuluttaa rahaa. Tulos ratkaisee. Jos euro tuottaa huomattavasti huonommin, kuin muilla saman alan organisaatioilla, niin jossain vaiheessa toiminta loppuu.

Miten ja millä mittareilla "sijoitetun euron keskimääräistä tuottoa" mitataan humanitäärisessä työssä? Minä mittaisin sitä väestönkasvun kääntymisellä laskuun. Rakas kotimaapallo ei kestä pitkään, ja kasvava väestömäärä tuottaa kai väistämättä lisää kurjuutta. Vai?

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 02.08.13 - klo:09:31 »
Oliko tämä sarkasmia? Ihmiset eivät ole iloisia, jos hinnat kaksinkertaistuvat. Joillekuille se saattaa olla samantekevää, useimmille ei.

Halusin vain esimerkilläni valaista sitä, että kaikkeen taloudellisesti / tuloksellisesti kannattavaan toimintaan pitää hyväksyä hävikki, eli epäonnistumiset.
Jos epäonnistumisia liikaa yritetään vähentää, siitä seuraa taloudellisesti kannattamatonta toimintaa.

Miten ja millä mittareilla "sijoitetun euron keskimääräistä tuottoa" mitataan humanitäärisessä työssä? Minä mittaisin sitä väestönkasvun kääntymisellä laskuun. Rakas kotimaapallo ei kestä pitkään, ja kasvava väestömäärä tuottaa kai väistämättä lisää kurjuutta. Vai?

MAinitsemasi mittari voisi aivan hyvin olla yksi niistä mittareista, joilla näitä asioita mitataan.
Jotta luotettavaa tietoa onnistumisesta saadaan, tarvitaan useita mittareita.

[/quote]

Poissa steal

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 02.08.13 - klo:14:47 »
En lukenut linkkiä, luen sen viikonloppuna.
Mutta kun miettii, niin hyvä ois.
Toisaalta kun miettii ja lukee kirjasta antakaa keisarille mikä hänen on ja Jumalalle mikä Jumalan on.

Mites se olikaan " helpompi on kamelin......... kuin rikkaan...............  .
Mikä on sitten se rikkaus pohjolassa, kylymässä  ?  Sehän on  selvää jotta kun mulla on auto, mökki, jne...  En ole Raamatunmukainen vaan lihani on heikko.
Mutta saako mulla olla taloa ?
Mielestäni ei .   :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 03.08.13 - klo:11:40 »

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #119 : 05.08.13 - klo:07:29 »
Vatsakipu olikin vauva

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201308050004044_uu.shtml

Ja höpö höpö, ei kukaan voi olla viimeisillään raskaana tietämättään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.