Kirjoittaja Aihe: hämmästyttää, kummastuttaa  (Luettu 7394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #15 : 25.01.13 - klo:19:32 »
Näyttää siitä kova metakka nousevan, jos jonkun luullaan sanovan, että "keisarilla ei ole vaatteita"!

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #16 : 25.01.13 - klo:20:18 »
Tältä osin olen ihan samaa mieltä. Epäusko ei tarkoita ihan tuota.

Epäusko voi iskeä ihan missä vaiheessa tahansa, ja papit ovat tietenkin vain ihmisiä. Hekin voivat erota virasta ja/tai kirkosta, jos tuntevat opit vääriksi ja/tai olonsa epämukavaksi. Jos duunin ottaa, duuni on hoidettava duunipaikan ohjeistuksen mukaan tai sitten on vaihdettava duunia. Mm. monet teologit ovat löytäneet työtä muualta kuin papistosta.

Tuo mainitsemani tapaus on vain sikäli erikoinen, että hänet on aivan vastikään vihitty papiksi, joten uskonkriisin on joko täytynyt iskeä todella nopeasti tai sitten kyse on jostakin laajemmasta uskontulkinnasta, jota en vajavaisena ja sosiologian sanastoon perhetymättömänä hahmota. Taustalla muhii varmasti kaikenlaista kahtiajakoa (tai jakoa useampiin osiin), joista maallikoille näyttäytyy vain se, mitä julkisuudessa keskustellaan.
Julkisen keskustelun piiriin tämä aihe kuitenkin kuuluu niin kauan kuin yhteisöveroa maksetaan.

Muoks: krijotusvihree (ja varmaan osa jäi ilman korjaamati)
« Viimeksi muokattu: 25.01.13 - klo:20:22 kirjoittanut Liina »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #17 : 25.01.13 - klo:21:53 »
Näköjään noita vastauksia on runkattu siihen malliin, että sepposin sanat ovat menneet minun suuhun. Minä siis todellakin ihmettelin, haluaako seppos lyödä Liinaa Siionin virsillä päähän.

Minusta olisi oikeampaa suositella sv 92 sille papille, joka painii epäuskonsa kanssa. Siinä olisi mallia, kuinka toimitaan silloin, kun epäusko vaivaa. Joka alkaa papiksi, ei voi julkisuudessa sanoa ihan mitä tahansa (vrt. persujen möläytykset, kyllä heitä niistä ojennetaan).

Epäuskoa on esiintynyt aina ja tulee esiintymään kaikilla kristityillä, mutta on eroa siinä, miten siihen suhtautuu. Virren tekijä on murheellinen ja pyytää Jumalalta apua epäuskoonsa. Entäpä aloittajan mainitsema pappi. Hänestä on niin SURULLISTA (ah mikä muotisana)mm., että kirkossa ei nähdä muiden kuin kristinuskon arvoa. Minusta on veemäistä, että meillä on pappeja, jotka suhtautuvat epäuskoon tuolla tavalla. 

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #18 : 25.01.13 - klo:23:06 »
Entäpä aloittajan mainitsema pappi. Hänestä on niin SURULLISTA (ah mikä muotisana)mm., että kirkossa ei nähdä muiden kuin kristinuskon arvoa. Minusta on veemäistä, että meillä on pappeja, jotka suhtautuvat epäuskoon tuolla tavalla. 

Pitkälle samaa mieltä Pirskan kanssa.

Katsoisi mieluummin, että tämäkin pastori keskittyisi vaikkapa auttamaan eniten kusessa olevia sisaria ja veljiä ja jättäisi kulttuureja syleilevät barbileikkinsä vapaa-ajan harrastuksikseen. Hatuttaa olla maksumiehenä näissä sirkuksissa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #19 : 25.01.13 - klo:23:47 »
Näköjään noita vastauksia on runkattu siihen malliin, että sepposin sanat ovat menneet minun suuhun. Minä siis todellakin ihmettelin, haluaako seppos lyödä Liinaa Siionin virsillä päähän.

Pirska, olen pahoillani väärinkäsityksestä. Onneksi Siionin virret eivät kauheasti satu päähän  :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #20 : 26.01.13 - klo:10:11 »
Kommenttini koski yleistä uskon puutetta kirkossa. Elämä on täynnänsä epäuskon hetkiä.  Kun otin hiuomioon missä se oli julkaistu, jäin vain miettimään oliko toimittajalla vai haastateltavalla jotain uupelossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #21 : 26.01.13 - klo:11:49 »
Kommenttini koski yleistä uskon puutetta kirkossa. Elämä on täynnänsä epäuskon hetkiä.  Kun otin hiuomioon missä se oli julkaistu, jäin vain miettimään oliko toimittajalla vai haastateltavalla jotain uupelossa.

Juttu pohjautui Radio Dein debattiin. Sen innottajana oli Oulun srk:n tiedottajan Rebekka Naatuksen (Naatusin?) blogi. Naatus on (ainakin taustaltaan) lestadiolainen, joten... no, miten sen nyt nätisti sanoisi, no ei mitenkään: kyse VOI EHKÄ MAHDOLLISESTI KENTIES olla jonkinlaisesta irrottautumiskriisistä. (Samuli Salmi kritisoi Naatuksen kirjoitusta, hänen poikansa Mikko Salmi kritisoi isänsä kritiikkiä...  :))
Näin kuluttajavinkkelistä olisi kutenkin kiva, jos kirkko ja sen työntekijät keskittyisivät työhönsä ja selvittäisivät keskenään, mikä se perustehtävä on.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #22 : 26.01.13 - klo:12:40 »
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #23 : 26.01.13 - klo:12:53 »
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.
Onko jo monta SV-alkuista laattaa kuitattu? Jos on, niin voisi vaikka ensi kesän juhlilla järjestää kokoontumisajon!
Varaan omani vasta sitten kun tulee tämä "Kotona maailmankaikkeudessa" siionin virsiin :eusa_angel:

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #24 : 26.01.13 - klo:13:10 »
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.

(koko ketju yhtä ot:tä -- syytän siitä vain itseäni -- joten ei haittaa)
En itse autoile, mutta minusta tuollaiset amerikkalaismalliset rekisterilaatat ovat täysin turhia. Siitä vaan järjestyksessä se kirjain- ja numerosarja, joka sattuu kohdalle napsahtamaan. Jos muistihäiriö on niin paha, ettei muista autonsa rekkaria, ei ole oikeutettu ajokorttiinkaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #25 : 26.01.13 - klo:13:23 »
Syrjähyppy tähän väliin (offtopic). Minua loukkasi Radio Dein omistajan maksettu rekisterilaatta DEI-1 (Jumala-1). Pidin ja pidän sitä yhä ylen mauttomana itsensä ylentämisenä, oli sitten ajatellut sitä kuinka hurskaasti tahansa radionsa markkinointina.

'Jumalan ykkönen'! Olen samaa mieltä. Mahtoiko ajatella mitään  - hurskaasti tai muutenkaan?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #26 : 26.01.13 - klo:15:14 »
'Jumalan ykkönen'! Olen samaa mieltä. Mahtoiko ajatella mitään  - hurskaasti tai muutenkaan?

Kun omaan vain 10 tunnin latinan opinnot, käytin apuna Googlen kääntäjää, joka käänsi Jumala, vaikka Agnus Dei laulusta tiedän sen tarkoittavan myös genetiiviä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #27 : 26.01.13 - klo:15:21 »
Jos tällänen rekkari, niin sopisiko se körtille?

BAD-666
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #28 : 26.01.13 - klo:15:49 »
Ei oikein hyvin. Naapurilla oli JAH-666 maksettu rekkari ja JAH olivat hänen nimikirjaimensa. Hän kävi välillä Kellokoskella huilaamassa.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: hämmästyttää, kummastuttaa
« Vastaus #29 : 26.01.13 - klo:16:43 »
Ei oikein hyvin. Naapurilla oli JAH-666 maksettu rekkari ja JAH olivat hänen nimikirjaimensa. Hän kävi välillä Kellokoskella huilaamassa.



JAH sopisi rastafarille. He kutsuu Jumalaa tuolla nimellä.