Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä Kampin kappelista?  (Luettu 7170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
Mitä mieltä Kampin kappelista?
« : 17.01.13 - klo:17:27 »
Oletko käynyt paikassa tai nähnyt kuvan? Millainen kokemus, mikä vaikutelma?

Minä tykkään rakennuksesta. Kaunis ulkoa, ja sisäistä kauneuttakin löytyy. Sopii keskelle kuhinaa rauhan tyyssijaksi. Tosi hiljaa kappelin sisällä joutuukin olemaan, sillä jos vaikka yskäisee, se kuulostaa aika äänekkäältä.

Tulee toisinaan piipahdeltua, otan jonkin seurakuntalehden yleensä mukaani. Kivempi lukea lehteä kuin selata netissä, että mitä missä on milloinkin.

Rakennus lienee tietyssä mielessä samaa sarjaa kuin Kiasma: joko siitä tykkää tai sitten ei. Tykkään Kiasmastakin. Sen aulasta alkava avaruus saa jo mielen lepäämään tai joskus liitelemään.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa vn

• ystäväkansaa
Vs: Mitä mieltä Kampin kappelista?
« Vastaus #1 : 17.01.13 - klo:20:53 »
Kuvia olen nähnyt, täytyypä yrittää käydä jossain vaiheessa.
Taitaa olla varsin onnistunut ratkaisu, houkuttelee kävijöitä erikoisuudellaankin.
Sillä seudulla taitaa rakennukset olla niin vaihtelevia ulkonäöltään että kappeli ei "hyppää silmille"
negatiivisessa mielessä, mutta selkeästi erottuu positiivisesti.
Tärkeä asia että joku on aina paikalla tarvittaessa keskustelemassa.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 17.01.13 - klo:23:25 »

Kebabvarras! :kahvi:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 18.01.13 - klo:15:06 »
Kebabvarras! :kahvi:

Nyt pitäisi tietää kantasi kebabiin, pidätkö siitä?

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 18.01.13 - klo:15:14 »
Olen käynyt kampin kappelissa. Se oli rauhallinen paikka.

Mielenkiintoani lisäsi jonkin verran se, kun vapaa-ajattelijat vaatisvat sitä kaupungista vapaaksi vyöhykkeeksi.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #5 : 18.01.13 - klo:16:27 »
Olen käynyt kampin kappelissa. Se oli rauhallinen paikka.

Mielenkiintoani lisäsi jonkin verran se, kun vapaa-ajattelijat vaatisvat sitä kaupungista vapaaksi vyöhykkeeksi.

Taisi olla uskonnosta vapaaksi vyöhykkeeksi kaupungilta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 18.01.13 - klo:16:45 »
Mihin voisi vaatia vapaa-ajattelusta vapaata vyöhykettä?

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #7 : 18.01.13 - klo:16:52 »
Mihin voisi vaatia vapaa-ajattelusta vapaata vyöhykettä?

Haluaisin vapaa-ajattelijoista vapaan vyöhykkeen. Käyttäytyvät yhtä kiivaasti kuin eräät, joiden takia Kotimaa24.fi blogi piti sulkea.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 18.01.13 - klo:17:38 »
Ulkoapäin kappeli tuo mieleeni Nooan arkin. Väri on kaunis ja rakennus erikoinen. Miten mahtanee materiaali kestää Helsingin ankaria sääolosuhteita?

Sisäpuolella olen käynyt uteliaisuudesta kerran. Minua ahdisti suljetun tilan tuntu, jossa ainoa pieni ikkuna oli katonrajassa. Seinät olivat liian lähellä, kuin komerossa olisi ollut. Väkeä ramppasi sisään ja ulos, joten hiljentyminen ei tuntunut mahdolliselta. Ehkä nyt, kun suurin osa ohikulkijoista on jo ennättänyt käydä sisällä, sinne ohjautuvat nimenomaan hiljentymistä halajavat. Eteisessä oli kaksi hymyilevää naishenkilöä toivottamassa tervetulleeksi.

Ehkä nykyihminen kaipaa erikoista paikkaa voidakseen olla hetken hiljaa. Minulle mieluisampi vaihtoehto olisi se, että kaikki kirkot olisivat päiväsaikaan auki, jotta niiden ilmavassa pyhyyden ilmapiirissä voisi halutessaan käydä istahtamassa. Vapaaehtoisia voitaisiin kouluttaa päivystäjiksi niin kuin jokunen vuosi sitten tuomiokirkossa tehtiin.   

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 18.01.13 - klo:17:57 »
Vain yksi sana tuli mieleen: viljasiilo.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 18.01.13 - klo:19:06 »
Nyt pitäisi tietää kantasi kebabiin, pidätkö siitä?

Pidän kebabista. Syön sitä noin kaksi kertaa kuukaudessa.

Siis Kampin kappeli on ulkoapäin ihan kebabvartaan näköinen. Ihan. :kahvi:

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 18.01.13 - klo:20:33 »
Kuvia olen nähnyt, täytyypä yrittää käydä jossain vaiheessa.
Taitaa olla varsin onnistunut ratkaisu, houkuttelee kävijöitä erikoisuudellaankin.
Sillä seudulla taitaa rakennukset olla niin vaihtelevia ulkonäöltään että kappeli ei "hyppää silmille"
negatiivisessa mielessä, mutta selkeästi erottuu positiivisesti.
Tärkeä asia että joku on aina paikalla tarvittaessa keskustelemassa.

Lähistön rakennukset ovat viime vuosikymmenten moderneja laatikoita ja vanhaa perinteistä Helsinkiä. Kappeli pomppaa esille ympäristössään. Monien mielestä se on tosi ruma ja paikkaansa sopimaton.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #12 : 18.01.13 - klo:20:37 »
Näin sen vain kuvasta ja todellakin se pomppaa ympäristöstään. Minullakin siitä tuli mieleen Nooan arkki. Ulkonäöltään se on ainakin erikoinen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 18.01.13 - klo:20:48 »
Sisäpuolella olen käynyt uteliaisuudesta kerran. Minua ahdisti suljetun tilan tuntu, jossa ainoa pieni ikkuna oli katonrajassa. Seinät olivat liian lähellä, kuin komerossa olisi ollut. Väkeä ramppasi sisään ja ulos, joten hiljentyminen ei tuntunut mahdolliselta. Ehkä nyt, kun suurin osa ohikulkijoista on jo ennättänyt käydä sisällä, sinne ohjautuvat nimenomaan hiljentymistä halajavat. Eteisessä oli kaksi hymyilevää naishenkilöä toivottamassa tervetulleeksi.

Ehkä nykyihminen kaipaa erikoista paikkaa voidakseen olla hetken hiljaa. Minulle mieluisampi vaihtoehto olisi se, että kaikki kirkot olisivat päiväsaikaan auki, jotta niiden ilmavassa pyhyyden ilmapiirissä voisi halutessaan käydä istahtamassa. Vapaaehtoisia voitaisiin kouluttaa päivystäjiksi niin kuin jokunen vuosi sitten tuomiokirkossa tehtiin.   

Onhan se melkoisen suljettu tila. Eikä hiljentyminen ehkä kovin hyvin onnistu jatkuvien ovenavausten vuoksi. Moni astuu sisälle ja kohta ulos. Itse viihdyn paremmin aulassa. Siinä on hyvä istahtaa hetki ja lukaista lehti.

Onhan sieltä myös keskusteluapua saatavilla, on sellainen pieni näkösuojalla eristetty nurkkaus. Ehkä sinne on helppo mennä purkamaan mieltään tai keskustelemaan muuten vaan. Ei tarvitse varata aikaa jonnekin, vaan voi poiketa tuosta vaan. Yhtenä iltapäivänä tuntui puheena olevan paikalla päivystäneen - liekö ollut teologi - henkilön kanssa luterilaisuus verrattuna ortodoksisuuteen.

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 18.01.13 - klo:21:42 »
Onhan se melkoisen suljettu tila. Eikä hiljentyminen ehkä kovin hyvin onnistu jatkuvien ovenavausten vuoksi. Moni astuu sisälle ja kohta ulos. Itse viihdyn paremmin aulassa. Siinä on hyvä istahtaa hetki ja lukaista lehti.

Onhan sieltä myös keskusteluapua saatavilla, on sellainen pieni näkösuojalla eristetty nurkkaus. Ehkä sinne on helppo mennä purkamaan mieltään tai keskustelemaan muuten vaan. Ei tarvitse varata aikaa jonnekin, vaan voi poiketa tuosta vaan. Yhtenä iltapäivänä tuntui puheena olevan paikalla päivystäneen - liekö ollut teologi - henkilön kanssa luterilaisuus verrattuna ortodoksisuuteen.

Siis keskustelut käydään näkö- mutta ei kuulosuojan takana? Eteisessä tiedetään keskustelun aihe? Hm. Mieluummin minä omista asioistani juttelisin vaikka kirkkoherranvirastossa.

Mahtuuko eteisessä viipymään lueskelemassa? Minulle jäi sellainen mielikuva, että se oli vain kapea käytävä, joka oli tungokseen asti täynnä ihmisiä. Pitäisi varmaan poiketa tarkentamaan mielikuviani.