Siinä oli kerettiläisten vainoa ja kirkon ylivaltaa ja suhtautumista tieteisiin.
Nämä piirteet eivät ole olleet suinkaan katolisen kirkon yksinoikeus. Esimerkiksi 1600-luvulla homma osattiin hyvin myös Ruotsissa, niin valtakunnan länsi- kuin itäosassakin. Toisaalta katolisen kirkon piirissä on myös kehitetty tieteellistä ajattelua, jolle perustalle nykyinenkin tiede rakentaa.
Tosiasia kyllä on, että onhan siellä paljon salaperäistä ja salaseurojakin.
Kuten vapaamuurari looseja, ritarikuntia ja munkki ja nunnayhteisöjä joissa voi olla vaikka millaisia ihmeellisiä painotuksia.
Vapaamuurareita löytyy luterilaisistakin, ja viehtymys salaseuralaisuuteen taitaa liittyä enemmän sukupuoleen kuin uskonnolliseen organisaatioon. Minun on vaikea kuvitella, että marttakerholla olisi salaperäiset vuosisataiset kokousrituaalit. Tai mistä sitä tietää...
Kerran satuin avaamaan radion kesken hartauspuheen. Kiinnitin huomiota siihen, että puheen sisältö oli poikkeuksellisen opillinen. Vaikutti siltä, että puhujalla oli kiire ladella "koko programmi" yhden puheen aikana, ja sitä varten puhe oli ilmeisestikin valmisteltu erittäin huolellisesti, jotta se mahtuisi ripeästi esittäen käytettävissä olevaan aikaan. Tämän retorisen todistusaineiston perusteella tein sen johtopäätöksen, että puhuja tuli sen verran pienestä taustayhteisöstä, että sille tarjoutuu mahdollisuus radiohatauden pitämiseen vain harvoin. Mutta mistä yhteisöstä? Protestanttiset yhteisöt piti heti sulkea pois, kun Maria tuli voimallisesti kuvaan mukaan. Kielenparressa ei ollut mitään ortodoksisuuteen viittaavaa. Muistelin kuumeisesti, mitä katolisperäisiä yhteisöjä
Mihin suomi tänään uskoo -kirjassa on mainittu. Hartauden päätyttyä kuuluttaja kertoi, että puhuja oli katolisesta kirkosta. Todellakin! Katolinen kirkko on Suomessa varsin pieni, eikä ole ihme, jos siihen kuuluva suomalaissyntyinen tuntee Suomessa kuuluvansa vähän tunnettuun uskonnolliseen pienryhmään, vaikka maailmanlaajuisesti tilanne on tietysti toinen.
Mt