Kirjoittaja Aihe: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!  (Luettu 2987 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2578
Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« : 27.12.12 - klo:18:45 »



   Moni meistä muistaa suomalaisen juoksu-urheilun kunnian päiviltä, 1970-luvulta, pitkänmatkanjuoksijan, maastojuoksun maailmanmestarin ( 1973 ) ja 25.000 metrin ME-miehen ( 1975 ) Pekka "Lätsä-Pekka" Päivärinnan. Mutta kuinkas lakki eli lätsä jäi miehelle pysyvästi päähän hänen kilpailusuorituksiinsa? Iltalehden tuoreehkossa joululehdessä, Riku Korkin haastattelussa, Pekka Päivärinta valottaa tuota asiaa näin:

    - Turun Sanomien valokuvassa näytin ihan körttiläiseltä, kun minulla oli keskellä päätä jakaus. Jotenkin se vain ärsytti nuorta miestä.

    - Minulla oli erikseen harjoitus- ja kilpailulakki, joissa oli samat värit, mutta eri päin. En unohtanut niitä kertaakaan matkasta. :kahvi: :icon_wink:

 

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #1 : 27.12.12 - klo:23:16 »
Muistanpa hyvin tämän "Lätsä-Pekan", todella huippuluokan urheilija, sellainen muistikuva jäänyt
että "suuret voitot" eivät osuneet hänen kohdalleen. Ratajuoksussa hän jäi vähän Vasalan ja Väätäisen
varjoon.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #2 : 28.12.12 - klo:20:39 »
Ois nyt van hyväksynyt körtit.
Onhan nyt körttipuku ja muu paljon komeampaa, ku lätsän lätsät. Muistaisin, et sillä oli joku ihan vaan rätti pyöritettty pään ympärille joissain juoksuissa, mutta oli niitä lipiksiäkin.. Ne nyt vaan on ihan tyhmiä, nää nykyajan lippikset.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 768
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #3 : 30.12.12 - klo:22:59 »
Körttijakauksen päälle sopii lätsää paremmin musta hattu. Aikanaan, kun tytöt alkoivat ostaa retrokörttihuiveja 70-80 luvuilla, pohdittiin, mistä saisi edullisesti mustia huopahattuja. Niitä ei saanut mistään edullisesti ja niin hatut eivät yleistyneet.

Wanhoina aikoina körttipukuun kuului naisilla huivi sinisin rannuin ja miesten körttipukuun musta huopahattu

Haaveilen näkeväni vielä joskus vanhoilla nuorisonohjaajan silmilläni suuria joukkoja iloisia, vakavia körttityttöjä huiveineen!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #4 : 31.12.12 - klo:10:57 »
Körttijakauksen päälle sopii lätsää paremmin musta hattu. Aikanaan, kun tytöt alkoivat ostaa retrokörttihuiveja 70-80 luvuilla, pohdittiin, mistä saisi edullisesti mustia huopahattuja. Niitä ei saanut mistään edullisesti ja niin hatut eivät yleistyneet.

Wanhoina aikoina körttipukuun kuului naisilla huivi sinisin rannuin ja miesten körttipukuun musta huopahattu

Haaveilen näkeväni vielä joskus vanhoilla nuorisonohjaajan silmilläni suuria joukkoja iloisia, vakavia körttityttöjä huiveineen!

Sinulla on upea unelma. Muuten leveälierinen musta huopahattu olisi helteessä loistava suoja päälle. Minulla oli aikoinaan sellainen, mutta ei se koskaan juhlilla ollut mukana. Se oli enemmän villinlännen kuosia myös aivoituksissani.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #5 : 31.12.12 - klo:11:52 »
Vasala ei oikein pärjännyt suuren maailman kilpailuissa, siis Ruotsista alaspäin. Tukholman ja Jepuan ruotsin hän sieti. Tarkoitan sitä, että psyykettä ei silloin vielä osattu urheilijoilla vahvistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #6 : 31.12.12 - klo:13:54 »
Pekka Vasala on olympiavoittaja. Munhenin olympialaiset 1500 m.  Psyykestään en tiedä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #7 : 31.12.12 - klo:17:16 »
Vasala on tosiaan eri Pekka kuin Lätsä-Pekka, jonka sukunimi on Päivärinta, kuten ensimmäisessä viestissä on todettu.

Itselleni lätsä jäi myös mieleen noista isompien kisojen epäonnistumisistaan ja yhdestä 70-luvun alkuvuosien Ruotsi-maaottelusta, jossa hän tahallaan ärsytti 5000 metrin kisan aikana ruotsalaisia ja tuli lopulta diskatuksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #8 : 31.12.12 - klo:22:33 »
Kiitos Rajan Pojalle, että oikaisit. Päivärintaahan minäkin tarkoitin. Ei ollut tarkoitus Riitta-mummia kiusata. Olen pahoillani. Enpä taida näitä hommia osata.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #9 : 02.01.13 - klo:00:11 »
Pekat vähän sekaantuivat, mutta ei ihme kun huru-ukot muistelee menneitä vuosikymmeniä.
Itse olin muuten Pekka Vasalan kanssa aikoinaan samalla viikonloppu/kirjekurssilla työn ohessa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: Miksi lakki jäi Lätsä-Pekan päähän?!
« Vastaus #10 : 03.01.13 - klo:19:26 »
Mun kaverini öö olikohan Harri Parviainen nimeltään, oli mun kämppis köyhänä nuorena miehenä kun olin, .
Siis hän kehui olleensa stadin kympillä, mikäköhän se on maalaiskielellä? Henlsingi marathoni.
Niin ja voittaneensa Päivärinnan ajassa. Oli muistaakseni kasi tai jotain, etä kova kundi juokseen mun kaiffani, vaikka varmaankin Lätsällä oli huono päivä tai jotain.

Niin ja oon ihan hetero, vaikka nuorena asuin kommuunissa miessä oli vaan miehiä.
Miksköhän toi lisäys? Jos on homo kammo, niin mitä se meinaa? Toivottavasti ei piilohomoutta?
Noh, en oikeesti kammo, mut naisista vaan tykkään toivottavasti enempi, .
Hitto ku taas menin raiteiltani muutaman sauna kaljan jälkeen, Siis Lätsä Pekka omine traumoineen oli mukava persoona ja kiva kun oli silloin mies, kun meni omia polkujaan.
Kaikki valta tekoälylle!