Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 5  (Luettu 37568 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 5
« Vastaus #105 : 09.01.13 - klo:16:40 »
« Viimeksi muokattu: 09.01.13 - klo:16:43 kirjoittanut Pena »

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #106 : 09.01.13 - klo:21:39 »
Vieläkään en ole kirjastoon "muka" päässyt.
Joten ei ole kirjaa jota lukisin nyt.  :eusa_angel:

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 09.01.13 - klo:21:53 »
Vieläkään en ole kirjastoon "muka" päässyt.
Joten ei ole kirjaa jota lukisin nyt.  :eusa_angel:
Runopalstakin löytyy   :023:

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 10.01.13 - klo:08:53 »
Olipa hieno lukukokemus tämä
Oatesin Haudankaivajan tytär    :023:

- sängyn vieressä odottaa toinen tiiliskivi
Herra armahda.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #109 : 10.01.13 - klo:19:08 »
Kierrätysintoni yltää myös lukukertoihin, jos on tarpeeksi hyvä opus. Yleensä ne monen lukukerran kirjat ei ole romaaneja. Yöpöydälleni pinotut kirjat ovat kaikki sellaisia kierrätyskirjoja, joihin silloin tällöin tartun. Sitten on auton manuaali; en ole vielä opetellut miten kelloon saa säädettyä oikean ajan, siitä moinen iltalukeminen.  :icon_lol:

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 13.01.13 - klo:13:48 »
Luin aamun Hesarista Mikael Jungnerin haastattelua. Hän kertoi keskustelleensa papin kanssa asioista sairastettuaan ensin levinneen eturauhassyövän ja sittemmin sydänkohtauksen. Hän sanoi, ettei ole tullut uskovaiseksi, koska ei ole tullut mitään tunnekokemusta aiheesta. Hän kutsui itseään toivovaiseksi. (Yllättyy iloisesti, jos kuoleman jälkeen huomaa olevansa paratiisissa.) Hyvä termi!   

Jungner kertoi myöskin saaneensa lapsena äärimmäisen vapaan summerhill-tyyppisen kasvatuksen. Se jotenkin on helppo uskoa!

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 13.01.13 - klo:16:44 »
Historiasta kiinnostuneiden kannattaa vilkaista Hämeenlinnan kaupunginkirjaston legendaarista Makupalat-hakemistoa, joka näkyy vastikään uudistuneen.

www.makupalat.fi

Linkit on luokiteltu libristin ammattitaidolla. Esim. Suomen historian linkit  löytyvät mm. luokasta 92.

Henkilöitä Helsingin historiasta
http://www.makupalat.fi/linkki/henkilöitä-helsingin-historiasta

Sivustoa selatessani löysin esim. nämä itselleni uudet historiallisten karttojen kokoelmat:
http://www.makupalat.fi/linkki/suomen-karttoja-ja-kartastoja

Heikki Rantatupa -karttakokoelma (Jyväskylän yliopisto)
http://www.vanhakartta.fi/

1600-luvun maakirjakarttoja:
http://palvelut.virtuaaliyliopisto.fi/maakirjakartat/

Varoitus: Makupalat-hakemisto aiheuttaa tavanomaista suurempaa ajankulua ja saattaa olla voimakkaasti addiktiivinen.

Mt

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 13.01.13 - klo:17:25 »
Kiitän jo etukäteen . Nyt en nuhalta ja päänsäryltä jaksa aloittaa, mutta huomena, jos helpottaa, alan tutkia.
Minulla on kyllä monta sarjaa Suomen, ja vähän kansainvälisen historiankin kirjoja, mutta ne ovat suuria ja painavia pidellä. En osaa lukea kirjoja kuin makuullani, mutta netti pelittää tietysti istuen. Tämäkin on hyvä etu jämäköille niskoilleni.

Olen Hämeenlinnassa asuessamme käynyt lähes viikoittain siinä entisessä pääkirjastossa. Siinä, mikä oli alunperin ortodoksikirkko. Siellä korkeissa saleissa henki paikkakunnan hillittu charmi. Orientoiduin heti paikkakunnan historiaan. Ja kulttuuriinkin.

Harmillista on kun ihmisen aivot pitävät muistikapasiteetissa vain promillen murto-osan siitä mitä sinne on kätketty. Tässäkin asiassa netti on kätevämpi hakulaitos kuin kirjasto.
...
Luulen että huomena Mukkulan kirjastossa ovat haettavissa Tuomas Kempiläisen Kristuksen seuraamisesta ja Ruusutarha.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 17.01.13 - klo:13:57 »
Käytiin kirjastossa. Sain ne tilaamani Tuomas Kempiläsiet, pari Antti Tuuria ja kaksi Lahden historiaan liittyvää isoa kirjaa, kuvateoksia.

Kristuksen seuraamisesta on jo ulkonaisesti merkittävä. Kirja on painettu Wiipurissa Lagerpetsin kirjakaupan kustannuksella vuonna 1887 !
Kirjasin on fraktuuraa, suomennus Eljas Erkon ja on alkujaan Orimattilan Simolan kyläkirjaston kokoelmaan kuulunut. Liekö Erkon ansiota, hehän olivat orimattilalaisia. Takasivulla on vielä vanha eräpäiväliuska jossa leima lainauksesta 16.8.1914

Osaan lukea fraktuuraa, mutta hitaasti. Jo ensimmäisissä lauseissa oli heränneille pari tuttua sanaa:

Kristuksen oppi on kaikkia pyhäin oppia etewämpi; ja jolla olisi henki, hän löytäisi siitä s a l a t u n  mannan. Mutta monikin tuntee hyvin wähän
i k ä w ö i m i s t ä  , waikka kuulee ehtimiseen ewankeliumia: kuin ei ole hänellä Kristuksen henkeä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 25.01.13 - klo:11:24 »
Etenen hitaasti, pari lukua kerrallaan Tuomas Kempiläisen Kristuksen seuraamisesta kirjaa. Kun sain taas fraktuuran kirjaimet asettumaan päässäni
tahti kiihtyy.
Kirja on todella mielenkiintoinen, lukemisen arvoinen. Lauseet ovat sopivan kompakteja, ajatus löytyy . Osan ruodin pois liian pietistisenä minulle, osan katolisena hurskausoppina, mutta ydin on visaa. Luulen että Paavo Ruotsalainen sai tästäkin suuntaviivoja puheisiinsa ja kirjoituksiinsa.

Antti Tuurin tarinat ruokkivat mielikuvitustani, Tuomas Kempiläinen henkeäni.

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #115 : 25.01.13 - klo:13:56 »
Minä en ole nyt vähään aikaan lukenut mitään kirjaa.
Mutta uutiset luin aamulla.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #116 : 25.01.13 - klo:15:27 »
Minä olen lukenut arkkipiispa Erkki Kailan suomentaman ja selittämän Kempiläisen. Itse asiassa luen sitä joka kesä. Se kuuluu mökkikirjastoomme, joka on varsin laaja. Siitä lankeaa kiitos sivistyneelle appiukoilleni. Rauha hänen muistolleen.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 25.01.13 - klo:17:29 »

Vaikutat, malla, kuin olisit äskettäin tullut uskoon?

🇫🇮

Poissa malla

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 25.01.13 - klo:17:56 »
Olen minä uskonut jo jonkun aikaa.  :eusa_angel:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #119 : 07.02.13 - klo:16:32 »

Luin Kalle Päätalo: Iijoki-sarja

🇫🇮