Kirjoittaja Aihe: Ruokajuttuja  (Luettu 27106 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #60 : 21.06.13 - klo:21:59 »
Lotta lähti keskiviikkona kanssamme mökille. Hän on kova tyttö syömään mutta ei liho vaikka masu on illalla kuin potkupallo on se aamulla jo melko lituska. Lähes kaikki hänelle maistuu. Etenkin ruisleipä, maksapatee ja herkkukurkut. Ja jäätelö !
Lotan perheen muu osasto saapui mökille kohta aamusta, ja siitä alkoi ruokkiminen. Saivat aamiaisella eng:laisittain pekonia, munia ja sämpylöitä. Oli myös corn-flakesia ja raparperihilloa, hunajaa, mehua ja kahvia.

Lounas oli kaikkien taitojeni ylärjoilla. Marinoin broilerin rintafileet oljyssä johon lisäsin raastettua sitruunan kuorta, murskattua basilikanlehteä, suolaa, hunajaa ja rose´pippuria. Matti grillasi. Pakollisten uusien perunoisen kanssa oli kylmäsavulohta, tomaattisardiineja, munalohkoja, valkoinen sipulikastike ja kreikkalainen salaati. Kivennäisvettä, olutta miehille.  Kahvit ja jäätelö nautittiin ulkosalla.

Kävimme kokolla ja lähdimme kotiin. Minä sain kerrankin ajaa ! :icon_wink: Nuori perhe jäi omiin hoteisiinsa. Opettelevat tavoille mökillä.

Kaikki varaamani muut ruoat jäivät mökille, täällä on lähes tyhjä jääkaappi. Ruokapaikka pitäisi löytää huomena. Onhan huoltsikat kai auki ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #61 : 21.06.13 - klo:22:29 »
^ABC-liikennemyymälät ainakin ovat auki. Luulisi, että muidenkin huoltoasemaketjujen nettisivuilta löytää aukiolotiedot.

Olen tainnut saada yliannostuksen makkaraa jo nyt. Huomenna tuorejuustolla täytettyjä ja pekoniin rullattuja herkkusieniä vaihteeksi, ja salaatteja. Herkkusienet voisikin näköjään kerätä lähipuistosta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #62 : 21.06.13 - klo:22:44 »
Huomena on kuulemma grillattuja sisäfilepihvejä. Tytär kävi hallista hankkimassa lihat. Meitä on täällä mökillä 9 henkeä ja kielten sekamelska kun yksi ei osaa suomea, mutta onneksi kaikki puhuvat englantia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #63 : 22.06.13 - klo:08:49 »
Nyt  ei ole muuta suuhunpantavaa (vielä) kuin sormi.

Aamiaiseksi sain kaavittua hiukan mysliä, jugurttia ja mansikkahilloa. Kahvi juotiin rasvattoman maidon kera ( ei ollut onneksi hapanta ) ja leipänä oli kummallekin kaksi digestivekeksiä.
Olin ajatellut ottaa evästä mökiltä, mutta kokolle lähdön tohinnassa Lotta ja Martta sekoittivat ajatukseni.
ABC on lähellä, haetaan sieltä ensiapua. Huomena on Prisma auki .

Tämähän on kuin Paavalilla, olimme eilen ylellisyydessä, tänään tyhjän pöydän ääressä. Näinkin selvitään, ja opettaavaista . Osaampa olla toiste tyhjentämättä jääkaappeja lähtiessä kokonaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #64 : 22.06.13 - klo:13:21 »
Pääsimme kirkkokahveille vaimon serkun luokse. Hyvä trahteeraus, monta sorttia. Nautin erityisesti porkkanapitoisista piirakoista, riisipiirakan tapaisia. Istuin sellaisen henkilön vieressä, äiti, jonka tyttärestä tulee mitä todennäköisemmin  aikanaan Suomen ensimmäinen naispuolinen majuri.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #65 : 22.06.13 - klo:16:19 »
sämpylät uunissa ja pian kahvin kanssa niitä nautimme lämpiminä. :eusa_angel:

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #66 : 22.06.13 - klo:19:15 »
Eilen pyöräytin joutessani iltalöysissä tälle päivälle piimäpiirakan, jonka päälle lätkin omenasiivuja...leipomus sai inspiraationsa siitä, että ryhmiksessämme on kuten kunnon ryhmiksessä konsanaan (sisäpiiriltä saatu tieto) litra tolkulla piimää ja omenoita vaikka hevoset söis...  :icon_eek: Joten tänään sitten oli tarjolla varhaisperunoiden sekä kylmä- ja lämminsavulohen jälkeen jälkkäriksi kahvit ja Pauliinan-päivän piirakka!  :023: Hyvää oli, asukkaatkin tykkäs! Ohuesti kyllä jännittää se, että pitäisi ruokkimisihmeitä kesällä tehdä.... 13 ukon vatsan täyttäminen on piskuinen haaste...varsinkin, kun oma annoskoko on aika pieni versus liki 190 cm pitkä raavas mies....Ihan olen hukassa, että mitä pitää varata ja minkä verran....  :102: hyviä vinkkejä otetaan vastaan (ensimmäinen kerta elämässä, kun oikeasti kismittää, että pääty lukiosta suoraan amk-opintoihin, eikä plakkarissa oo emäntäkoulua...  :017: )

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #67 : 23.06.13 - klo:11:21 »
Olen löytänyt pikaisella surffauksella itselleni pelastuksen kesäksi! Osoitteessa www.isomitta.fi on rutkasti reseptejä ja siellä pääsee valitsemaan annoskoon ja ruokailijoiden määrän ja ruudulle lävähtää, että kuinka paljon raaka-aineita ko. resepti vaatii!  :023: Huh! Sanon minä!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #68 : 23.06.13 - klo:12:33 »
Olen löytänyt pikaisella surffauksella itselleni pelastuksen kesäksi! Osoitteessa www.isomitta.fi on rutkasti reseptejä ja siellä pääsee valitsemaan annoskoon ja ruokailijoiden määrän ja ruudulle lävähtää, että kuinka paljon raaka-aineita ko. resepti vaatii!  :023: Huh! Sanon minä!

Kyllähän se niin on, että netti on monelle pelastus tiedon puutteessa, ajan kulussa, mutta joku voi "nettiytyä" liikaa ts jää neljän seinän sisään ja erakoituu. Minulle on avautunut hyvällä tavalla -30 - -40 lukujen laulelmamaailma.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #69 : 23.06.13 - klo:14:35 »
 :109:  Hyvä Tiiti! Kyllä se siitä.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #70 : 23.06.13 - klo:14:41 »
Hyvä Tiiti !  Minulla meni sormi suuhun kun on näinkin huono laskupää. Ensinäkin mietin että onko niitä 190 cm uroita (!) 1 vai 13 ?. Siiten kunkin elopaino, syömätottumukset ja tarvikkeiden määrä. Ajattelin jo kehoittaa kääntymään äitin puoleen. Mutta netti on hyvä apu tässäkin .   :023:

Kortti tulossa sinulle ja T:lle. Ostin Iitin Kirkonkylän Kyläntalosta. Postimerkkejä ei ollut että olisin heti pannut postiin . Läksin ostarille merkkiä ostamaan, sain sen, mutta olin unohtanut kirjoitetun kortin kotiin. Huomena lähtee,(jos en unohda). Lupaan etten, sillä kortti on super-hauska.

Pärjäillään !  :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6371
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #71 : 23.06.13 - klo:21:13 »
13 ukon vatsan täyttäminen on piskuinen haaste...varsinkin, kun oma annoskoko on aika pieni versus liki 190 cm pitkä raavas mies....Ihan olen hukassa, että mitä pitää varata ja minkä verran.... 

Kirjahyllyssäni on jossakin päin opus nimeltä Kämppäemännän käsikirja, se on joskus 40-luvulla kirjoitettu oppaaksi metsätyökämppien emännille, ja vastaa aikansa resepteillä juuri tuollaisiin kysymyksiin. No, ehkä nykyaikaisten raavaiden ukkojen makumieltymykset ovat jotain muuta kuin tuohon aikaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #72 : 24.06.13 - klo:16:18 »
Kirjahyllyssäni on jossakin päin opus nimeltä Kämppäemännän käsikirja, se on joskus 40-luvulla kirjoitettu oppaaksi metsätyökämppien emännille, ja vastaa aikansa resepteillä juuri tuollaisiin kysymyksiin. No, ehkä nykyaikaisten raavaiden ukkojen makumieltymykset ovat jotain muuta kuin tuohon aikaan.
Ei välttämättä makumieltymykset, mutta energian tarve on paljon niukempi kuin 40-luvun metsureilla! Nämä ukot on vähän sellaisia laiskanpulskeita ja monella riski onkin sairastua entistä enemmän, jollei ruoan laatuun ja määrään kiinnitetä huomiota...

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #73 : 25.06.13 - klo:11:31 »
Tämän viikon olen yksin syömässä, vaimo on Kankaanpään opistolla käsityökurssilla.
Uusia perunoita ja silliä, kurkkua ja tomaattia, makkaraa ja limua, leipää ja maitoa, jogurttia ja viiliä...
eiköhän niillä muutama hellepäivä mennä :icon_wink:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33900
Vs: Ruokajuttuja
« Vastaus #74 : 26.06.13 - klo:10:40 »
Viiden euron kalasoppa ( n. 2 ltr. )

Kun pääsimme alkuun toisella saitilla taloudellisilla valinnoillamme, niin tässä loppukuun kalasoppa, ja hinnat:

1 pkl. seitä (valm. palat)                                                                                                    euro                         2, 25
4 iso Nicola-perunaa ( ei uutta perunaa)                                                                                                               0,40
1 tlk. kuohukermaa                                                                                                                                            1,00
3 dl pun. maitoa                                                                                                                                                0,35
1/2 nip. tilliä                                                                                                                                                     0,70
pari pientä porkkanaa, pala voita, 1,5 l vettä, suolaa, valkopippuria , 4-5 maustepippuria                                                 0,30
ja pala kuivaa ruisleipää.                                           
                                                                                                                                                                 ______________
                                                                                                                                                                      5,00 euroa


Tästä syö 3 henk. kaksi kertaa, Annoshinta alle 1 euro
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)