Kirjoittaja Aihe: Martta ja Maria  (Luettu 7976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Martta ja Maria
« : 20.08.12 - klo:22:32 »
Luuk 10:38-42
Martta ja Maria

Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen.
Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."
Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." 

Paljonhan tätä raamatunkohtaa on selitetty, mutta en voi mitään, että aina tämä kirpaisee. Sitä kun on saanut semmoisen kasvatuksen, että täytyy palvella toisia (siivota, leipoa, laittaa ruokaa, keittää kahvia, tarjoilla) vaikka ei haluttaisikaan, niin sitten sekään ei passaa.

Mitä Martta tekee tässä väärin?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #1 : 21.08.12 - klo:00:02 »
Jäin tätä vähän pohtimaan.
Jeesus tuli kylään. Martta halusi laittaa pöydän koreaksi, harmitteli kun Maria ei tullut auttamaan.
Ehkä Marian "hyvä osa" ei ole sitä että on aina laiska, vaan halusi tässä tilanteessa kuunnella Jeesusta.
Jeesus halusi että Marttakin olisi pitänyt taukoa ja tullut kuuntelemaan. Jeesus ei pitänyt
pöydän antimia siinä tilanteessa välttämättöminä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #2 : 21.08.12 - klo:05:35 »
  
   Tässäkin siis aika- ja tapauskohtaisuus on oleellista: minä ajankohtana ja millaisessa tilanteessa. Aikakoneella on tässäkin käyttöä.

Raamatun sanoma on kuitenkin universaali, ajasta ja paikasta riippumaton.

Ota siitä sitten selvä.

"Älähän mitä", sano savolainen ja jatkaa: "Annas kun minä selevitän".


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #3 : 21.08.12 - klo:06:59 »
Jeesusta vartenhan Martta hääräsi. Jeesustahan Maria kuunteli. Kumpikin huolehti kalliista vieraastaan.
Siitä kai Martta sai moitteita, että piti omaa tapaansa olla vieraanvarainen Marian tapaa parempana.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #4 : 21.08.12 - klo:08:00 »
Kaksi asiaa tulee väkistenkin mieleen: "joka ei töitä tee, vaan... " (Room.4:5) ja
Seppä Högmannin: "vain yksi on tärkeää" (=Jeesuksen sisällinen tunteminen)
Ehkä Jeesus halusi korostaa asioiden tärkeysjärjestystä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10409
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #5 : 21.08.12 - klo:09:03 »

   Aamuhartaudessa Hilkka Olkinuoralla on puheenvuoro Martta-Maria -dilemmasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Dilemma) kohdassa 3.15: http://areena.yle.fi/radio/1638497


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #6 : 21.08.12 - klo:11:21 »
   Aamuhartaudessa Hilkka Olkinuoralla on puheenvuoro Martta-Maria -dilemmasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Dilemma) kohdassa 3.15: http://areena.yle.fi/radio/1638497


Eli Jeesus ei niinkään moittinut Marttaa vaan puolusti Mariaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #7 : 21.08.12 - klo:12:27 »
Alkuperäisen tapauksen aikaan on ollut niin eri tapakulttuuri ja ihmisiin kohdistuvat oletukset, että mitään tekstin "oikeaa" merkitystä en lähde arvailemaan.

Mutta samantapaisia tilanteita olen kyllä kohdannut. Usein olen itse se Martta, joka haluaa, että asiat tehdään topakasti ja oikein, muiden mieluummin keskittyessä seurusteluun. Vaikka jossain talkoissa. Mikähän se tärkeintä lopulta on, eikö kumminkin toisten ainutkertaisten ihmisluomusten kuuntelu, heidän seurastaan ja olemassaolostaan iloitseminen?

Kuinka monta kertaa emännälle on jopa vieraiden viihtymistä tärkeämpää se, että emännöi kunnolla ja taiteen sääntöjen mukaan, että on pöydässä ne sen seitsemän sorttia? Huolehtii siitä, millaisen vaikutelman antaa. Kuinka moni jättää vieraan kutsumatta kun tuntee ettei ole tarpeeksi hienoa ja siistiä; ettei voi näyttää toiselle elämäänsä sellaisena kuin se on?

Ja vaikka vilpittömästi haluaisi vain vieraansa viihtymistä, tuleeko kysyttyä, mitä palvelua vieras itse oikeasti haluaisi? Jos se sanoo "älä tee ruokaa", uskooko, vai väkertääkö siltikin jonkin salaatin jääkaappiin odottamaan? Uskaltaako luottaa että kelpaa toiselle, vai tarjoileeko pelokkaana lahjoja?

Voihan tuossa nähdä feministis-vapauttavankin pointin. Vieraitahan oli muitakin, miehiä varmaan. Jos oletus silloin oli, että miehet seurustelevat keskenään ja naiset palvelevat, on aika radikaalia sanoa, että nainen on ihan yhtä arvokas ihminen liittymään kuulijoiden joukkoon. Eli sanotaan Martalle "sinä olet arvokas".

Tietysti nämä tulkinnat tulevat mieleen lähtien siitä, millaisia kysymyksiä minulla omassa elämässäni on; taitavat juuri tuohon liittyä, olenko itsessäni tarpeeksi arvokas seuraksi kenellekään. Jos elämänkysymyksen pyörivät vaikka oikein toimimisen ja syyllisyyden ympärillä, näistä ei ole apua.
« Viimeksi muokattu: 21.08.12 - klo:12:40 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #8 : 21.08.12 - klo:16:10 »
Vastasyntynyt tyttövauva on saamassa nimekseen Martta, liittynee tähän esillä olevaan aiheeseen,
pastori-äidillä on varmaan jotain ajatuksia tästä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #9 : 22.08.12 - klo:11:35 »
Minun pienet tyttärentyttärentyttäret ovat Lotta ja Martta.  Esimummojen työtä kunnioittava tyttärentytär valitsi hienot nimet. Onnea teillekin hyvästä nimivalinnasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #10 : 22.08.12 - klo:19:55 »
Lainaus
   Aamuhartaudessa Hilkka Olkinuoralla http://areena.yle.fi/radio/1638497


oli satuttava aamuhartaus
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #11 : 23.08.12 - klo:08:20 »
Kiitos linkistä! Muuten olisi jäänyt tämäkin kokematta. Tämä oli sanallisesti, äänellisesti ja ennenkaikkea sisällöllisesti lähellä täydellistä aamuhartautta.   :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #12 : 01.09.12 - klo:16:43 »
Eli sanotaan Martalle "sinä olet arvokas".

Munä en tuota kohtaa ole osannut lukea noin. Minusta Martalle sanotaan melko selkein sanoin, että "sisaresi on parempi kuin sinä" (koska hän ei tuhlaa aikaansa joutaviin mutta kuitenkin välttämättömiin palvelutehtäviin). Näinhän me suhtaudumme nykyäänkin marttoihin ja martteihin, siivoojiin ja bussikuskeihin. Yliolkaisesti.

Ja mitä kohtaamisiin tulee: parhaat (ja rehellisimmät) kohtaamiset olen kokenut piikoessani keittiössä. Sinne on monikin paennut juhlahumusta juttelemaan elämään pienistä mutta tosista asioista. 

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #13 : 01.09.12 - klo:21:58 »
Ja mitä kohtaamisiin tulee: parhaat (ja rehellisimmät) kohtaamiset olen kokenut piikoessani keittiössä. Sinne on monikin paennut juhlahumusta juttelemaan elämään pienistä mutta tosista asioista. 

Samaa mieltä!
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Martta ja Maria
« Vastaus #14 : 02.09.12 - klo:07:57 »
Ja mitä kohtaamisiin tulee: parhaat (ja rehellisimmät) kohtaamiset olen kokenut piikoessani keittiössä. Sinne on monikin paennut juhlahumusta juttelemaan elämään pienistä mutta tosista asioista. 

Jospa Jeesuskin tiesi tämän ja istuskeli Marian kanssa keittiön puolella. Arvaahan sen, että olivat silloin Martan jaloissa.